خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصاحبه با رئیس دانشگاه شهرکرد پیرامون حواشی ۱۱ آبان

عصر شهر کرد با یاسر پیرعلی، رئیس دانشگاه شهرکرد مصاحبه‌ای داشته‌است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

با عرض سلام خدمت شما اقای دکتر ، ضمن تشکر بابت وقتی که برای مصاحبه گذاشتید، لطفا در خصوص اتفاقات اخیر دانشگاه، در پاسخ به پرسش هایی که در ادامه مطرح می شود ما را همراهی کنید.

۱_ پیرامون دیوار کشی اراضی شرقی و همچنین دست اندازی های اداره کل مسکن و شهرسازی به اراضی دانشگاه، لطفا بفرمایید آیا دانشگاه زمینی فروخته است یا قانونگذار دانشگاه را مکلف به واگذاری زمین به این ارگان کرده است؟

دانشگاه بر اساس وظیفه ذاتی که دارد؛ یعنی حفظ حریم دانشگاه، حصار اطراف دانشگاه را به دلایل مختلف که عرض میکنم باید احداث کند و در صورتی که این حصار را احداث نکنیم مشکلات عدیده ای خواهیم داشت. به طور مثال ورود حیوانات وحشی به داخل دانشگاه و احتمال خطرات زیاد امنیتی و غیر امنیتی که ممکن است دانشگاه و دانشجو را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین وظیفه ذاتی دانشگاه است که حد و مرز خودش را برای حفاظت از دانشجو و پرسنل و اعضای محترم هیات علمی مشخص و حفظ و حراست کند. مجموعه 17 هکتاری شرق دانشگاه هم جزو اراضی دانشگاه و داخل در حریم هست.

در خصوص اتفاقی که افتاده است، اداره راه و شهرسازی مانع احداث حصار دانشگاه شده و می‌گوید به دلیل اینکه این قسمت از اراضی از طریق قانون جهش تولید مسکن از مالکیت دانشگاه خارج و به مالکیت سازمان های زمین و مسکن درآمده است.

اولا اراضی مذکور مورد ادعای دانشگاه نبوده بلکه این اراضی جزو متصل دانشگاه شهرکرد و بر اساس سند مالکیت شماره ۷۹۵۴۶۴ تحت پلاک ثبتی شماره ۸ فرعی از ۱۲۳۳ فرعی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری- دانشگاه شهرکرد بوده است که در تاریخ ۱۳۹۸/۸/۳ توسط اداره ثبت اسناد و املاک شهرکرد به نام دانشگاه شهرکرد ثبت و صادر شده است .

ثانیا راه و شهرسازی مدعی است براساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن سند دانشگاه را به مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن تغییر داده است در حالیکه ماده ١٠ قانون اشعار داشته:« کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات و دستگاههای دولتی و همچنین شرکتهایی که صددرصد (۱۰۰%) سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت می باشد، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چهارچوب مکان­یابی موضوع ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن قرار می­گیرند (به استثنای اراضی تبصره (۲) ماده (۹) این قانون)، ظرف دوماه از تاریخ لازم­ الاجراء شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه وشهرسازی اقدام نمایند. ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یادشده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند»

خوب یکی از استثنائات این قانون ،جنگل‌های طبیعی و دست کاشت است که نمی تواند برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار گیرند و در تبصره ۲ ماده ۹ قانون به آن تصریح شده است« اراضی کشاورزی حاصل­خیز (درجه١ و ۲) جنگلهای طبیعی و دست کاشت، بیشه های طبیعی، نهالستان ها، پارکها و ذخیره گاههای جنگلی و مرتعی، عرصه های ذخیره ژنتیکی، ایستگاههای تولید بذر، حوضه های آبخیز زوجی، محدوده ایستگاههای پایش و اندازه گیری آبخیزداری، بستر و حریم رودخانه ها و انهار، چراگاهها و راههای مسیر کوچ ایل‏ نشین ها و مناطق چهارگانه محیط‏ زیستی نمی­ تواند برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار گیرد».

ثالثا مرجع تشخیص اراضی جنگلی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است که طی نامه شماره ۱۴۰۱/۱/۲۹۶۴ ص مورخ ۱۴۰۱/۷۱۷ این اراضی دانشگاه را جنگل دست کاشت و در ادامه ی جنگل های تهلیجان اعلام نموده و تصریح کرده که تغییر کاربری آن ها طبق بند الف دستورالعمل استعداد یابی ممنوع است!

بنابراین اراضی مذکور از شمول ماده ۱۰ و تبصره ذیل ماده ١٢ قانون مذکور خارج است. البته ما به محض اینکه مطلع شدیم پیگیر قضیه شدیم و هستیم. درواقع این یک پارک جنگلی هست، متنوع از درختان جنگلی برای استفاده تحقیقاتی و پژوهشی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی. ما برای فعالیت های آموزشی و پژوهشی به این مجموعه نیاز داریم.

در حال حاضر هم در واقع جنگل هست؛ درختان اقاقیا، زبان گنجشک و… که جزء درختان کم یاب محسوب می‌شوند و حذف کردنشان تبعاتی به دنبال دارد.

و خود قانون جهش مسکن ذیل ماده ۹ این امر را ممنوع کرده است یعنی؛ جنگل های دست کاشت، پارک های جنگلی و…

و قانون کاملا شفاف است؛ زمین های حاصل خیز را نمی‌شود تغییر کاربری بدهیم.

مسکن شهر سازی طبق قانون جهش مسکن خود را متولی مسکن و واگذاری زمین مازاد می‌داند. درحالیکه این زمین ها مازاد نیستند. ممکن است که بگویند که فرضا تراکم این جنگل کم است، ولی دانشگاه موظف است آن را احیا کند. بنابراین مشکل دانشگاه با راه و شهرسازی این است که برخلاف قانون عمل کرده است

۲_ تاکنون این اختلافات را از چه مراجعی پیگیری کرده اید و نتیجه حاصله چه بوده است؟

اول از بازرسی کل استان بعنوان دستگاه نظارتی در راستای همین تخلفات راه و شهرسازی از قانون، دانشگاه شهرکرد موضوع را به سازمان بازرسی بعنوان مرجع نظارتی ارجاع داد و جلسه ای به همین منظور در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۱۰ در سازمان بازرسی با حضور طرفین تشکیل و توافق نامه ای بین طرفین تنظیم و امضا شد و مسکن و شهرسازی متعهد به عودت سند زمین به نام دانشگاه شهرکرد گردید و این موضوع در بند ۳ نامه مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۰ صراحتا برای اجرا به طرفین ابلاغ کرد!

بعدا از کمیته صیانت از بیت المال در جلسه ای با حضور مدیرکل دادگستری استان، دادستان استان، نماینده دانشگاه، نماینده راه و شهرسازی، برگزار شد. جلسه ای که استارت آن زده شد و در واقع سند زده بودند و یا این‌که در آستانه سند زدن بودند.

و به ما گفتند ک این کمیته شانیت رسیدگی ندارد و باید به بازرسی استانداری برود. و در واقع استاندار و استانداری است که باید اختلاف بین دو دستگاه اجرایی را حل کند.

بعد از آن هم بازرسی استانداری پیرو تصمیم مذکور، موضوع به بازرسی استانداری رفته، هر دو طرف قضیه و… هم بودند. این جلسه هم متاسفانه به جمع بندی نرسید و ما همچنان منتظر نظر شورای حل اختلاف دستگاههای اجرایی در بازرسی استانداری هستیم

از طرفی دانشگاه شهرکرد در راستای اجرایی کردن تفاهم نامه فی‌مابین وزارت علوم و وزارت راه و شهرسازی ، ١٣ هکتار زمین (غیر جنگل دست کاشت) را برای ساخت مسکن اساتید و کارکنان جایابی و به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اعلام و اسامی کارکنان و اساتید را نیز معرفی کرده است!

ثانیا این تفاهم نامه در راستای قانون جهش تولید بدین جهت منعقد شد که چنانچه دانشگاهی زمین مازاد داشته باشد را نباید راه و شهرسازی تملک کند بلکه باید برای مسکن اساتید و کارکنان و خوابگاه متاهلین مورد استفاده قرار گیرد

متاسفانه راه و شهرسازی تاکنون اقدامی در راستای اجرایی نمودن این تفاهم نامه انجام نداده است

۳_ آیا واقعا مشکل از عدم شفافیت قانون است که دچار کج فهمی و برداشت نادرست شده باشد یا قانون روشن است و مسائل دیگری پشت این قضایاست؟

اینکه مسائلی پشت قضیه هست ما هم خیلی اطلاعی نداریم، البته خیلی هم مایل نیستیم.

یک اتفاق ناگواری که افتاده است این است که از این ۱۷ هکتار،۶ هکتارش را به تامین اجتماعی فروختند و به اسم جهش مسکن بر روی سند دانشگاه، سند زدند.

ما معتقدیم قانون شفاف است و از راه و شهرسازی می خواهیم به قانون احترام گذاشته و در مقابل قانون تمکین کند

۴_ آیا واقعا در اطراف شهرکرد زمینی برای شهرسازی وجود ندارد که نیاز به زمین‌های دانشگاه احساس شده است؟

توسعه شهرکرد سمت منظریه و… است. و ۱۷ هکتار، مشکل جدی ای را از شهر ما حل نخواهد کرد. می‌شود روی بافت های فرسوده فکر کرد.

و البته از این ۱۷ هکتار بخش زیادی حریم دکل های برق مربوط به پست ۶۳ کیلووات مستقر در ضلع جنوبی این زمین‌هایت و آنچنان زمینی باقی نمی ماند که بخواهد مشکل مسکن استان را حل کند .

۵_ ممکن است این سوال پیش بیاید که دانشگاه از این زمین‌ و سایر اراضی خود چه استفاده‌ هایی برده و اگر بلا استفاده هستند بهتر نیست برای کمک به مسکن‌سازی آنها را واگذار کند؟

انصافا کوتاهی هایی برای احیا ی این جنگل ها شده است، میشد جنگل را احیا کرد و بهتر بهره برداری کرد.

اینجا هم اگر واقعا ترک فعل نشده بود اصلا اداره مسکن نمی توانست سراغ این زمین ها بیاید، چون ریشه کن کردن این ها تبعات زیست محیطی دارد.

اینکه جنگل خلوتی هست، گفتند این چند درخت را هم قطع می‌کنیم و…

نکته مهم این است که فقط و فقط دانشگاه می تواند از این اراضی بهره برداری کند زیرا به‌عنوان یک پارک جنگلی آموزشی تحقیقاتی و پژوهشی برای دانشجویان منابع طبیعی بسیار لازم و ضروری است.

۶_ آیا در اتفاقات آن روز به کارکنان و یا اعضای هیئت علمی یا دانشجویی آسیبی هم رسیده است؟

به خود من شوک وارد شد؛ این ماجرا چرا باید شکل بگیرد، مدیر حوزه ریاست ما را نقش زمین کردن، ارعاب، تهدید به بازداشت. در واقع ضربه زدن با الکترو شوکر به معاون اداری مالی دانشگاه و برخی مدیران و پیمانکار و همچنین بازداشت پیمانکار به طرز خیلی خشن با استفاده از شوک و دستبند.

ما پیگیر هستیم هیچ وقت مرعوب فشار و چماق قرار نمی‌گیریم. و این سر و صدا ها چیزی نیست که ما از اجرای صریح قانون کوتاه بیایم.

قانون جهش مسکن باید به درستی اجرا شود و همه قانون با استثنائات آن مد نظر باشد. حق و حقوق همکارانی که آسیب دیدند از مسیر قانونی دارد پیگیری می‌شود. با وزارتخانه صحبت کردیم با معاون محترم اداری مالی و همچنین مدیر کل حوزه وزارتی وزارت علوم صحبت کردیم.

۷_ به نظر شما دانشجویان بخصوص تشکل های دانشجویی از چه شیوه‌هایی می‌توانند برای دفاع از حریم و حرمت دانشگاه استفاده کنند؟ و توصیه شما در این رابطه چیست؟

جواب ما به تشکل ها فقط در راستای تبیین مساله و تبیین قانون بصورت کاملا کارشناسی و دقیق و البته ایجابی نه سلبی، هم انجمن ها هم کانون ها هم تشکل ها، بدانند که حفظ آرامش و کنترل هیجانات و حفظ فرهیختگی و شان فضای علمی اولویت دانشگاه است ما در مباحث حقوقی خوب پیش می‌رویم و در حال حاضر برگ برنده دست دانشگاه است. حضور فیزیکی دانشجو اصلا توصیه نمی شود و فقط کمک علمی و تبیینی نیاز امروز است.

در واقع با گروه حقوق دانشگاه ابعاد حقوقی را دنبال می‌کنیم و دانشجوها هم از همین منظر دنبال کنند.

این مورد را نیز بگویم که یک ایراد دیگر هم اشراف این منطقه به خوابگاه خواهران است، بالاخره تصرف این اراضی و ساخت و ساز در این منطقه می تواند تبعات دیگری هم داشته باشد.ممنون از شما جناب دکتر، به امید حل و فصل شدن این قضیه و تبیین و روشنگری آن.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا