خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در اهمیت قرار داشتن نام سپاه در «لیست سازمان‌های تروریستی»

مدیر اسبق شبکه‌ی العالم و تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره‌ی اهمیت قرار داشتن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی توضیحاتی ارائه داد و آن را بسیار خطرناک توصیف کرد.

به‌گزارش انصاف نیوز، حسن بهشتی‌پور می‌گوید: وزیر خارجه آمریکا سعی دارد موضوع قرار دادن نام سپاه در FTO را کوچک نمایی کند، در حالی که اصل اقدام ترامپ در قرار دادن سپاه در FTO یک بار حقوقی بسیار خطرناک دارد. اینکه بخشی از نیروهای مسلح رسمی یک کشور را تروریستی اعلام کنند، خطرناک است. سپاه قبلا هم تحریم بوده است اما همکاری با سپاه در نهایت مشمول جریمه می‌شد اما در این رابطه یعنی هر شرکتی اگر وارد معامله با سپاه شود حامی تروریست محسوب می شود که تبعات سیاسی و اقتصادی و حقوقی زیادی در بر دارد. بنابراین وقتی چنین تعریف موسعی از تحریم های سپاه وجود دارد، نمی‌توان گفت که تعریف بلینکن درست است. مهم است که بدانیم اساسا آمریکا حق ندارد بخشی از نیروی نظامی یک کشور را تروریستی اعلام کند.

آقای بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نشست کمیته روابط خارجی سنا با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره برجام و مذاکرات وین که به طور علنی برگزار شده است گفت: بخشی از صحبت‌های بلینکن انتقاد از سیاست ترامپ است که می‌گوید این سیاست تحریم و خروج از برجام اقدام بی‌نتیجه بود و شرایط را بدتر کرد و ایران توان هسته‌ای‌اش را افزایش داد و این نقض آن چیزی بود که ترامپ تبلیغ می‌کرد. نکته دیگر در موضوع تحریم سپاه است که می‌گوید اثر این اقدام آن بوده است که اعضا و مقامات سپاه نمی‌توانند به آمریکا بیایند که اصلا فرماندهان سپاه دنبال آمریکا رفتن نیستند.

وی ادامه داد: به نظرم وزیر خارجه آمریکا در اینجا سعی دارد موضوع قرار دادن نام سپاه در FTO را کوچک نمایی کند، در حالی که اصل اقدام ترامپ در قرار دادن سپاه در FTO یک بار حقوقی بسیار خطرناک دارد. اینکه بخشی از نیروهای مسلح رسمی یک کشور را تروریستی اعلام کنند، خطرناک است. سپاه قبلا هم تحریم بوده است اما همکاری با سپاه در نهایت مشمول جریمه می‌شد اما در این رابطه یعنی هر شرکتی اگر وارد معامله با سپاه شود حامی تروریست محسوب می شود که تبعات سیاسی و اقتصادی و حقوقی زیادی در بر دارد. بنابراین وقتی چنین تعریف موسعی از تحریم های سپاه وجود دارد، نمی‌توان گفت که تعریف بلینکن درست است. مهم است که بدانیم اساسا آمریکا حق ندارد بخشی از نیروی نظامی یک کشور را تروریستی اعلام کند.

بهشتی‌پور ادامه داد: بلینکن اعلام کرده است که مسئولان ایرانی می‌دانند چه اقداماتی باید انجام دهند تا نام سپاه از FTO خارج شود؛ اولا وی کلی گویی می‌کند و انتظاراتش را از ایران در این رابطه مطرح نمی‌کند. دوم، اینکه به طور مشخص می‌گوید حتی اگر بعدا توافق شد، ایران اگر اقداماتی انجام داد که نقض توافق باشد، آمریکا باز ایران را تحریم می‌کند. این یعنی آنها بر اساس تعریف خاص خودشان از تروریسم عمل می‌کنند و مصادیق این مساله را خودشان تعیین می‌کنند، مثل ممانعت از ورود یک خواننده ایرانی که به خاطر خدمت سربازی در سپاه در سی سال پیش، به خاک آمریکا شدند و اینکه هر زمان خودشان احساس کنند تحریم ها را برمی گردانند. عملا می‌خواهد بگوید هر آنچه ما تفسیر می کنیم را ایران باید بپذیرد. آقای پمپئو ۱۲ مورد را اعلام کرد که اگر ایران آنها را انجام دهد آمریکا به برجام برمی گردد و آن را اجرا می کند به نظرم آقای بلینکن بدون اشاره به ۱۲ بند، موضوعاتی را مطرح می کند که در اصل همان هاست.

این کارشناس مسایل بین‌الملل در پاسخ به این در این شرایط و باوجود طولانی شدن وقفه در مذاکرات چه باید کرد؟ گفت: اولا، باید در کشور اقداماتی را انجام دهیم که تحریم‌ها تاثیرگذاری‌اش کم یا بی‌اثر شود. سوال اصلی این است آیا می توانیم بدون لغو تحریم اقدامات اصلاحی اقتصادی انجام دهیم؟ به هر حال در صادرات و واردات تحریم‌ها تاثیرگذارند. معتقدم ما صرف اینکه بخواهیم به داخل نگاه و اقتصادمان را بهبود ببخشیم، رفع تحریم‌ها کم اثر نمی‌شود بلکه باید هم‌زمان اقداماتی را در مذاکرات پیش ببریم.

وی گفت: ما می‌توانیم مذاکره کنیم برای لغو بخشی از تحریم‌ها که کمک کند اقتصاد به وضعیت عادی برگردد و وقتی این اتفاق افتاد، اقدامات اصلاحی را انجام دهیم؛ نمی‌توانیم بدون لغو بخشی از تحریم‌ها، اصلاحات اقتصادی را به خوبی انجام دهیم.

بهشتی‌پور درباره بازگشت طرف‌ها به مذاکرات و رسیدن به یک نتیجه در شرایط فعلی اظهار کرد: اگر واقع‌بینانه تحلیل کنیم آمریکا و ایران دارند روی موضوعاتی با هم مسامحه می‌کنند. آمریکا چون درگیر روسیه شده است و شرایط شکننده بازار نفت و گاز را داریم، موضوع تحریم نفتی ایران را آن‌گونه که باید و شاید پیگیری نمی‌کند و با کسانی که با ایران معامله می‌کنند، برخورد نمی‌کند و ایران هم در این فضا دارد کار می کند و خیلی عجله برای مذاکره نشان نمی‌دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا