خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه ترفند جدیدی سایپا و ایران خودرو سوار کردند؟

فرارو نوشت:

فرارو– تاخیر در تحویل خودرو، به یک عادت تکراری برای ایران‌خودرو و سایپا تبدیل شده است. اگر با عینک بدبینی به ماجرا نگاه نکنیم، باید ناهمانگی زیرمجموعه‌های وزارت صمت را مهمترین عامل بابت تاخیر در تحویل خودرو‌های داخلی بدانیم، اما الان که آرام‌آرام به زمستان ۱۴۰۲ و موعد تحویل یکسری از محصولات داخلی سامانه یکپارچه نزدیک می‌شویم، ایران‌خودرو و سایپا دست‌به‌دامن ترفند‌های جدیدی شدند. اولی طرح تبدیل محصولات سامانه یکپارچه است که معمولا گزینه‌ای گران‌تر از محصول قبلی به متقاضی پیشنهاد می‌شود و ترفند دوم، طرح تغییر رنگ خودرو انتخابی است.

تاخیر در تحویل خودرو

تاخیر در تحویل محصولات سامانه یکپارچه خودرو‌های داخلی همزمان با آغاز نیمه دوم امسال سروصدای زیادی به‌پا کرد. آن زمان بخشی از حواشی مربوط به تاخیر در تحویل خودرو‌های سامانه یکپارچه به احتکار خود خودروسازان ارتباط داده می‌شد. علیمردان عظیمی، اما به‌عنوان مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به حضور تقریبا ۲۰ هزار دستگاه در پارکینگ‌های این مجموعه اعلام کرد: این خودرو‌ها هیچ مشکلی برای تحویل ندارند و وجه آن از مردم دریافت و فاکتور شده است. با این حال طبق ماده ۱۰ قانون ساماندهی باید ۱.۵ درصد مبلغ خودرو به مجموعه‌ای پرداخت شود تا بتوانیم مجوز شماره‌گذاری را دریافت کنیم.

تاخیر در تحویل محصولات سامانه یکپارچه خودرو‌های داخلی دلایل دیگری هم داشته و آنطور که مدیران ایرانخودرو می‌گویند، ۱۳ هزار مدل از محصولات آن‌ها در اوایل پاییز به‌خاطر تغییر کد و مشخص نشدن قیمتشان در پارکینگ‌ها خاک خوردند. یا مثلا در برهه‌ای خود خودروسازان کمبود قطعه و نبود همانگی با قطعه‌سازان را علت تاخیر در تحویل محصولات اعلام کردند. سازمان ملی حمایت، اما مهرماه امسال درباره اخبار و حواشی که پیرامون بدقولی‌های خودروسازان منتشر می‌شد، اعلام کرد: قراردادی که بین خودروساز و متقاضی منعقد می‌شود باید شامل مبانی تحویل، زمان تحویل، سودمشارکت و سود تاخیر باشد. طوریکه سود جبران تحویل تاخیر در قرارداد تحویل فوری به‌ازای هر ماه ۲.۵ درصد ارزش محصول است.

تبدیل محصول همزمان با موعد تحویل

طرح تبدیل محصولات داخلی در ماه‌ها و هفته‌های اخیر معمولا به‌شکلی بوده که خودروساز گزینه‌ای گران‌تر از محصول قبلی به متقاضی پیشنهاد داده است.

طرح تبدیل شاهین دنده‌ای به شاهین اتومات یکی از همین طرح‌هاست که اواخر مهرماه امسال اجرا شد. همزمان با موعد تحویل شاهین دنده‌ای که حدود ۴۳۵ میلیون ارزش دارد، سایپا پیامک طرح تبدیل به شاهین اتومات را برای متقاضیان آن ارسال کرد. گزینه جایگزین، اما شاهین اتوماتیکی است که در کارخانه کمی بیش از ۶۴۱ میلیون قیمت دارد و حدود ۲۰۶ میلیون گران‌تر از شاهین دنده‌ای عرضه می‌شود.

طرح تبدیل رانا پلاس به ۲۰۷ سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته هم آذر امسال توسط ایران‌خودرو انجام شد. رانا پلاس یکی از مدل‌هایی که با تبدیل به رانا پلاس ارتقایافته قیمتش از ۳۲۲ به ۴۳۴ میلیون افزایش پیدا کرده، اما پژو ۲۰۷ سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته نزدیک نیم‌میلیارد فروخته می‌شود. با همه این حرف‌ها، خود خودروسازان برای درامان ماندن از انتقاد‌ها، طرح‌های تبدیل را یکجور طرح اختیاری معرفی می‌کنند و می‌گویند الزام و اجباری برای متقاضیان وجود ندارد.

تعویض رنگ محصول همزمان با موعد تحویل

طرح تغییر رنگ خودرو انتخابی، احتمالا جدید‌ترین ترفند خودروسازان برای عرضه و فروش خودرو با رنگ‌های کم‌طرفدر است.
ایران‌خودرو هفته سوم آذر امسال با ارسال پیامکی به مشتریان پیشنهاد داده که برای تحویل سریع‌تر خودرو، رنگ انتخابی خودروی ثبت‌نامی را تغییر دهند. در این پیامک رنگ‌های قهوه‌ای نسکافه‌ای و آبی اقیانوسی متالیک، که طرفدارا کمتری دارند، پیشنهادی برای تحویل محصول در موعد نزدیک‌تر اعلام شده و از متقاضی درخواست شده برای انجام مراحل مورد نیاز، تا فلان تاریخ به میز کاربری خود در سایت ایران‌خودرو مراجعه کنند.

طرح تغییر رنگ خودرو انتخابی درحالی از سوی خودروسازان کلید خورده که معمولا در بازار خودرو ایران اغلب خریداران روی مدل‌های مشکی و سفید دست می‌گذارند. ماجرای تارا سبز کله‌غازی را یادتان هست؟ سال گذشته تارا سبز کله‌غازی به‌خاطر نبود مشتری در بورس تهران با همان قیمت پایه معامله شد، اما صف خرید تارا مشکی، قیمت پایه این محصول را در بورس تا ۵۰ درصد بالا برد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا