خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قیمت نان فانتزی سه برابر شد؛ نان سنتی فعلا ثابت است، تبعات این تصمیم چیست؟

یارانه آرد از روز گذشته حذف شده است و این موضوع قیمت نان فانتزی را افزایش داده. در این میان، رئیس کانون صنایع آرد و نان ایران بر ضرورت اصلاح در نظام قیمت‌گذاری گندم و آرد تاکید کرده است؛ تبعات افزایش سه برابری قیمت نان فانتزی، ماکارونی و آرد برای اقتصاد چیست؟ آیا این کار به نفع واسطه هاست یا کشاورزان در آن سهیم می‌شوند و همچنین باعث حذف رانت می‌شود؟ یا سفره مردم کوچک تر خواهد شد و به تعطیلی کارگاه ها می‌انجامد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سهمیه آرد از روز گذشته، ۱۲ اردیبهشت حذف شده است. این موضوع چه تاثیری بر قیمت نان فانتزی داشته؟

آنگونه که صدا و سیما گزارش داده، آرد کیسه‌ای از ۷۰ هزار، به۶۷۰ هزار تومان رسیده است. در جدول زیر تغییرات قیمتی انواع نان‌های فانتزی رو می‌بینید.

قیمت نان

ضرورت اصلاح در نظام قیمت‌گذاری گندم و آرد

در این میان، رئیس کانون صنایع آرد و نان ایران گفت: در نظام قیمت‌گذاری گندم و آرد و نان نیاز به جراحی داریم. چرا که سال‌هاست یارانه این اقلام به دست مردم و مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد. حتی پرداخت این یارانه باعث شکل گیری فساد و رانت هم شده است.

حسین یزدجردی، در گفتگو با برنامه بازارگاه رادیو اقتصاد، افزود: وقتی گندم دو هزار و ۷۰۰ تومان به صنف و صنعت می‌دادیم و امسال گندم را برای آن‌ها ۱۲ هزار تومان تعیین کردیم، طبیعی است که قیمت محصولات این صنف هم به تبع آن افزایش یابد.

او گفت: امروز حدود ۴۰۰ کارخانه تولید آرد داریم. آنها با ظرفیت تولید ۱۲ میلیون تن در سال فعالیت می‌کنند. این مقدار متناسب با میزان مصرف آرد در کشور است. این میزان تولید، هم برای صنایع آردبر و هم بر‌ای نانوایی‌ها کافی است و مشکلی هم در توزیع آرد نداریم.

رئیس کانون صنایع آرد و نان ایران در پایان آمادگی و همکاری این کانون برای اجرای این جراحی در تنظیم قیمت آرد را اعلام کرد (صدا و سیما).

ایسنا نوشت: مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی خبرها مبنی بر افزایش قیمت نان سنتی را تکذیب کرد و گفت: قیمتگذاری نان فانتزی رقابتی است.

به گزارش ایسنا، مسعود امراللهی با بیان اینکه قیمت نان سنتی هیچگونه افزایشی نداشته است، گفت: «شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر افزایش قیمت نان سنتی اعم از نان بربری، سنگک، لواش و خراسانی وجود دارد، تکذیب می‌شود.

او با اشاره به اینکه افزایش قیمت نان سنتی تخلف است، افزود: هموطنان می‌توانند از طریق سامانه‌های ۱۲۴ و ۱۳۵ تعزیرات تخلفات صورت‌گرفته را گزارش دهند که سریعاً بررسی و با فرد متخلف برخورد خواهد شد.

مدیر کل بازرسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قیمت نان‌های فانتزی نیز گفت: از اول اردیبهشت به دلیل اینکه آرد نان‌های فانتزی آزاد شد، قیمت آن هم رقابتی شد و شامل قیمتگذاری نیست.

امراللهی تصریح کرد: سه نوع آرد داریم. یک آرد با سبوس ۲۷درصد که قیمت آن ۱۶۹۰۰ تومان است. آرد با سبوس ۱۸درصد که قیمت آن ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است و اکثر نانوایی‌ها هم از این آرد استفاده می‌کنند. البته با آرد سبوس ۲۲درصد هم داریم که قیمت آن ۱۶ هزار تومان است. قیمت این آردها توسط سازمان حمایت تصویب شده و در سایت این سازمان وجود دارد.

او در پایان گفت: قیمتگذاری نان‌های فانتزی و حجیم رقابتی است، زیرا آرد آنها آزاد است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به دلایل تکراری چهل ساله در کشور دقت کرده اید؟! هرساله ادعا می شود به دلیل ارزانی سوخت و آنچه که در کشور بواسطه گران کردن ارز توسط دولت وجود دارد همه چیز از ایران توسط برادران قاچاقچی احمدی نژاد به خارج قاچاق می شود !؟ من در عجبم چرا با وجود قاچاق ناموس ایرانی و مردان تحصیلکرده ایرانی بعنوان کارگران جنسی و نیروهای خدماتی پست و حتی متخصصین ایران اسلامی به کشورهای همسایه و غیر همسایه ی عربی و ترکیه و کردستان و ارمنستان و آذربایجان هرکجا که می توان قاچاقی و رسمی مهاجرت کرد، آن هم به دلیل بی ارزش شدن پول ملی و دستمزد پایین ! هیچ مغز متفکری در میان مدیران انقلابی و لیبرال جمهوری اسلامی حقوق و دستمزدها را اینطوری چند برابر افزایش نمی دهد؟! اگر چند نفر از این مقامات چهل سال نشسته بر مصادر کشور را به جرم ناتوانی و یا تبانی در قاچاق اعدام کرده بودند این همه تورم و فساد نداریم! با این استدلال حضرات چهل سال است که یک مشت قاچاقچی مملکت را اداره می کنند که هرساله با این بهانه هزینه های حکومت کردنشان را ما مردم باید بدهیم ! …

    4
    1
  2. با سلام
    دولت که گندم را از کشاورز گران می خرد و ارزان میفروشد ما به التفاوت آن را از کجا می آورد مگر به غیر از اینست که از جیب مردم پرداخت می شود و به جیب رانت خواران میرود. مگر اقتصاد ونزوئلا را نمی بینید که بخاطر یارانه و چند نرخی ارز سقوط کرد مگر آمریکا به مردم یارانه می دهد گران میخرد و ارزان میفروشد که اینگونه اقتصادش آقایی دنیا را میکند. دولت نباید هیچ پولی را از جیب ملت بپردازد. بگذارید هر جنسی با قیمت تمام شده اش به دست مردم برسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا