خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | رفیق‌دوست برای فروش عتیقه‌جات استمداد کرد

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

جمعه 26 مرداد 1369

در خانه بودم. مراجعات تلفنی بیشتر مربوط به اسرا بود که امروز آزادی آنها شروع شده است. متنی نوشتم که برای خیرمقدم آنها خوانده شود. احساسات مردم خیلی خوب است؛ حالت جشن پیروزی بر کشور حاکم است.

احمد آقا آمد. در مورد متن نامه صدام و درباره آینده عراق صحبت شد.

شنبه 27 مرداد 1369

عراقی‌ها رسماً اعلان کرده‌اند که اهالی کشورهای خارجی را در مراکز حساس که احتمالاً هدف حمله آمریکایی‌ها است، برای جلوگیری از حمله، پخش کرده‌اند و این موضوع را به اتباع خارجی هم اعلان نموده‌اند که باعث عکس‌العمل‌های تند در دنیا شده است. این کار قدمی است به طرف بحرانی‌تر شدن اوضاع، ضمن اینکه مشکلی برای غربی‌ها است.

شورای‌عالی امنیت ملی، در حضور آیت‌الله خامنه‌ای جلسه داشت. قرار شد هیأت عراقی را بپذیریم، ولی ترکیب هیأت سیاسی باشد، نه اقتصادی و کمک به رفع محاصره نکنیم. همچنین بند 6 قطعنامه 598 در مورد معرفی آغازگر جنگ را فعلاً لغو نکنیم. اگر بیانیه صلح خواستند، موافقت کنیم. همچنین ایرانی‌های مقیم کویت را بپذیریم.

یکشنبه 28 مرداد 1369

بحران عراق و کویت وارد مرحله تازه‌ای شده‌است. عراق اتباع کشورهای خارجی و مخصوصاً غربی را گروگان گرفته و در مراکز حساس جای داده است. آمریکا به سوی دو کشتی نفتی عراق، شلیک هشداردهنده کرده است.

آقای‌ راشد الغنوشی، رهبر نهضت اسلامی تونس آمد. وضع نهضت‌های اسلامی شمال قاره آفریقا را گفت؛ راضی است. خواست که نگذاریم صدام ساقط شود.

عصر هیأت دولت جلسه داشت. پنج میلیارد تومان برای مخارج اُسرای آزاد شده تصویب شد. برای استقبال اسرای آزاد شده، به فرودگاه مهرآباد رفتیم. سرودی خواندند؛ من هم خیرمقدم گفتم و تمجیدشان نمودم.

با آیت‌الله خامنه‌ای جلسه داشتیم. درباره آینده عراق، احتمال تجزیه، ماندن صدام و یا حاکم دیگر و عکس‌العمل ما در هر یک از سه احتمال مذکور بحث شد و با آمدن وزیر امور خارجه کویت به ایران موافقت شد.

دوشنبه 29 مرداد 1369

آقایان محمدتقی مصباح یزدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و محمود محمدی عراقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران آمدند. از مواضع دولت و من تقدیر داشتند و برای اعزام جمعی از فضلا به آمریکا برای شرکت در یک کنفرانس فلسفی، و همچنین برنامه تربیت طلاب به سبک روز، برای تدریس در دانشگاه‌ها، مشورت و استمداد کردند.

آقای محسن رفیق‌دوست، رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان آمد و برای فروش عتیقه‌جات بنیاد و وارد کردن اجناس استمداد کرد.

منبع: خاطرات هاشمی در سال 1369

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بلی آقای رفیق دوست، یکی از سرداران پاک اسلام، که نامش همیشه و تا ابد بر تارک تاریخ ایران خواهد درخشید..

    2
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا