خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حال ملکه انگلستان وخیم است؟

ایرنا نوشت: الیزابت دوم ملکه انگلیس که چند ماهی است مساله بیماری او به‌شدت خبر ساز شده است، در تصمیم دیگری که نشان‌دهنده تداوم وخامت حال اوست از شرکت در مراسم مهمانی باغ سلطنتی امسال بازماند.

الیزابت ۹۶ ساله طی ماه‌های اخیر به توصیه پزشکان در بیشتر مراسم سلطنتی و مهمانی‌ها شرکت نمی‌کند و از انجام عمده وظایف سلطنتی کناره‌گیری کرده و امور را به پسرش «چارلز» نخستین نفر در صف تصاحب تاج‌وتخت محول کرده است.

او آبان‌ماه گذشته از سفر رسمی به مصر و اردن منصرف شد و پسرش «چارلز» را راهی این سفر کرد. کمی قبل‌تر، وی به توصیه پزشکان در مراسم یادبود قربانیان جنگ جهانی دوم هم شرکت نکرد و بر همین اساس کاخ باکینگهام اعلام کرد که ملکه از غیبت در مراسم مایوس شده است.

حالا بعد از چند ماه سکوت از وضعیت سلامتی الیزابت، منابع خبری انگلیس گزارش دادند که او در مراسم مهمانی باغ سلطنتی هم شرکت نمی‌کند. این مهمانی هر ساله در چند نوبت با حضور بالغ بر ۳۰ هزار مهمان در کاخ باکینگهام برگزار می‌شود. نخستین مراسم چهارشنبه هفته آینده برگزار و سپس ۱۸، ۲۵ و ۲۹ ژوئن تکرار می‌شود.

مراسم یادشده در سه سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا لغو شده بود. کاخ بانکینگهام اعلام کرد که در غیاب ملکه، سایر اعضای سلطنتی در این مراسم شرکت خواهند کرد.

الیزابت که هفته پیش ۹۶ ساله شده طولانی ترین ملکه انگلیس بشمار می‌رود. او از سال ۱۹۵۲ بر تخت سلطنت تکیه زده و فوریه گذشته هفتادمین سالگرد تاج‌گذاری خود را جشن گرفت.

منابع خبری می‌گویند که نامبرده پس از رگ به رگ شدن کمرش، برنامه معمولی خود را به “وظایف سبک” کاهش داده است. اما تداوم بیماری‌های او که هر بار به بهانه‌های مختلف مطرح و خبرساز می‌شود گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کناره‌گیری وی از قدرت را افزایش داده است.

ملکه انگلیس آخرین بار در سال ۲۰۱۳ به دلیل ابتلا به بیماری التهاب معده‌ای و روده‌ای در بیمارستان بستری شد. او در سال ۲۰۱۸ عمل آب‌مروارید چشم و در سال ۲۰۰۳ هم عمل زانو انجام داده است. هرچند کاخ سلطنتی انگلیس تمایلی به انعکاس اخبار سلامتی الیزابت ندارد اما کاهش مشهود تحرکات الیزابت در مراسم عمومی هر بار خبرساز می‌شود. شبکه خبری اسکای چندی پیش گزارش داد که این تحولات زنگ خطر درباره سلامتی ملکه انگلیس را به صدا درآورده است.

منابع خبری انگلیس می‌گویند که هرچند اوضاع سلامتی ملکه می‌تواند خبر جذابی باشد اما نمی‌توان انتظار داشت که کاخ سلطنتی به صورت داوطلبانه اطلاعات بیشتری را در این باره ارائه کند. اسکای نیوز گزارش داد: هرچه باشد ملکه انگلیس یک زن است که تمایل ندارد اطلاعات درباره سلامتی‌اش فاش شود.

این درحالیست که درخواست‌ها برای برچیده شدن نظام سلطنتی در انگلیس نیز در سال‌های اخیر شدت گرفته است. شمار فزاینده‌ای از مخالفان خواستار تشکیل نظام جمهوری در انگلیس هستند و با امضای طوماری الکترونیکی تاکید دارند که الیزابت دوم باید آخرین مقام سلطنتی در این کشور باشد.

در طومار جمهوری‌خواهان انگلیس آمده است که شهروندان این کشور بیش از هر زمان دیگری خواهان برچیده شدن نظام سلطنتی هستند. «ما دمکرات هستیم و دمکراسی مسابقه ورزشی نیست. همه ما می‌خواهیم درباره تعیین حکومت و رهبر آینده کشور سهیم باشیم. باید به پا خیزیم و نظام سلطنتی را به تاریخ حواله کنیم»

در ادامه این طومار می‌خوانیم: ما می‌توانیم یک حکومت دمکراتیک، در کنار پارلمان منتخب داشته باشیم. پادشاه، ملکه، لرد، شاهزاده و دوشیزه کافی است. مردم باید بتوانند آزادانه رهبر کشور را انتخاب کنند.

این درحالیست که بر اساس طومار یادشده، اعضای خاندان سلطنتی سالانه ۳۴۵ میلیون پوند پول مالیات دهندگان را صرف تجملات و زندگی شخصی‌شان کرده و فقط برای تحکیم پایه‌های قدرت خود در امور سیاسی  دخالت می‌کنند. نظام سلطنتی به گفته جمهوری خواهان، خلاف ارزش‌ها و اصول انگلیسی است که برای حفظ آبروی کشور باید برچیده شود.

تاکنون ۷ هزار و ۵۰۹ نفر این طومار را در تارنمای republic.org.uk امضاء کرده و این آمار از زمانی که پرنس فیلیپ همسر ملکه انگلیس درگذشت به سرعت روبه افزایش است. هم زمان طومار الکترونیکی دیگری در تارنمای پارلمان انگلیس ثبت شده که در آن امضاء کنندگان خواستار برگزاری همه‌پرسی پیرامون ضرورت ادامه نظام سلطنتی هستند. این طومار نیز تاکنون ۵ هزار و ۳۰۲ امضاء جمع کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا