خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انواع سرمایه گذاری در ایران

رپورتاژآگهی

تورم و نابسامانی در تصمیمات بین المللی تاثیر مستقیمی بر توان اقتصادی هر خانوار دارد. پایین آمدن قدرت مالی از نشانه‌هایی است که هر کدام از ما را به این فکر می‌اندازد که هر چه زودتر برای حفظ ارزش پول‌مان هم که شده به سراغ انواع سرمایه گذاری برویم و با انتخاب ابزار درست راهکاری برای سرمایه گذاری مناسب پیدا کنیم. می‌توان دید که درکشوری مانند ایران، تورم به یک بیماری مزمن تبدیل شده است و در بلندمدت می‌شود با تمام وجود تفاوت قیمت‌ها را حس کرد. حال که درباره تورم صحبت می‌کنیم و به دنبال انواع سرمایه گذاری در ایران برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی خود هستیم خوب است که با تعریف تورم و بعد به معرفی ابعاد انواع سرمایه گذاری بپردازیم و بهترین ابزار برای ورود به زمینه‌های سرمایه گذاری را معرفی کنیم.

مفهوم تورم

افزایش سطح عمومی قیمت‌ها را تورم می‌نامند. به عنوان مثال می‌توان به تورم 45 درصدی اشاره کرد که بر سبد کالایی یک سال اخیر اضافه شده است. در چنین شرایطی باید دقت داشت که وجه نقد یا همان دارایی خود را در جایی قرار بدهیم که بازدهی داشته باشد. اگر دارایی که برای به دست آوردن‌اش زحمت فراوانی کشیده‌ایم را در جایی قرار دهیم که در موقعیت تورمی، بازدهی مناسبی نداشته است پس ضرر کرده‌ایم. با این حساب هم انتخاب زمینه سرمایه گذاری بسیار مهم است و هم شناخت و استفاده از ابزار مناسب برای زمینه‌ای که انتخاب کرده‌ایم. به طور معمول دو شیوه برای سرمایه گذاری در زمینه‌های سرمایه گذاری وجود دارد؛ شیوه سنتی و شیوه نوین که بعد از بررسی بازارهای سرمایه مختلف به شناخت این دو روش و این که کدام‌شان با ذکر دلیل بهتر هستند خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاری در طلا

یکی از مهم‌ترین زمینه‎‌های سرمایه گذاری در کشورمان که از طرف عده بسیاری پیشنهاد می‌شود سرمایه گذاری در طلا است. طلا به عنوان گرانبهاترین فلز در دنیا که هم جنبه مصارف صنعتی دارد و هم به صورت زیورآلات استفاده می‌شود نقش مهمی در میان دارایی‌های مردم دارد. شیوه سنتی سرمایه گذاری در این بازار دارایی به طور معمول به شکل خرید فیزیکی طلا است. یعنی به شیوه‌ای سنتی به خرید طلا و نگه‌داری از آن بپردازیم و با این نوع سرمایه گذاری در مقابل تورم به حفظ ارزش دارایی خود بپردازیم. اما همگی خوب می‌دانیم که سرمایه گذاری در طلا به شیوه سنتی می‌تواند برای‌مان خطراتی را به همراه داشته باشد. سرقت اولین خطری است که متوجه این نوع سرمایه گذاری در طلا است. از لحظه خرید سکه و یا قطعه‌ای طلا این خطر وجود دارد تا لحظه‌ای که بخواهیم دوباره آن را تبدیل به پول نقد کنیم. اما زمان آن رسیده که بتوانیم از شیوه نوین سرمایه گذاری در طلا و ابزار مناسب آن استفاده کنیم.

شیوه نوین سرمایه گذاری در طلا

می‌توان گفت که تمام زمینه‌های سرمایه گذاری مناسب هستند و اگر به طور مناسب در آن‌ها سرمایه گذاری کنیم می‌توانیم موفق شویم. این که چه ابزار و چه شیوه‌ای را برای سرمایه گذاری در طلا به عنوان یکی از زمینه‌های سرمایه گذاری موفق پیش بگیریم به طور مستقیم در نتیجه گیری ما تاثیر دارد. در مورد شیوه سنتی و خرید فیزیکی طلا توضیح دادیم. باید گفت علاوه بر خطر سرقت، امکان تقلبی بودن و تاریخ ضرب سکه را هم می‌توان به معایب این نوع سرمایه گذاری اضافه کرد. در مقابل می‌توان از شیوه‌های نوین و ابزار تخصصی و پیشرفته که از فضای سرمایه گذاری آنلاین بهره‌مند هستند استفاده کرد. صندوق سرمایه گذاری طلا کیان از ابزار موفق در این زمینه است. این صندوق با داشتن اپ کیان دیجیتال توانسته سرمایه گذاری در طلا را تا اندازه بسیار زیاد ساده و ایمن کند. علاوه بر این باید گفت که سبد متشکل این صندق از اوراق مشتقه طلا تشکیل شده است. این اوراق مبتنی بر سکه طلا هستند و همگام با قیمت طلا به ارزش‌شان افزوده می‌شود. امنیت و شفافیت و حضور متخصصین در صندوق همه چیز را برای یک سرمایه گذاری موفق در طلا برای‌مان فراهم می‌کند.

سرمایه گذاری در سهام

سهام و سرمایه گذاری در آن هم در میان انواع سرمایه گذاری در ایران جز بهترین زمینه‌های سرمایه گذاری و با بازدهی بالا در بلندمدت به شمار می‌آید. اما با توجه به سابقه دو سال پیش و افتی که در ارزش سهام اتفاق افتاد ممکن است عده‌ای از ما چندان از شنیدن نام سهام استقبال نکنیم. جالب است بدانیم که این عدم استقبال هم به شیوه و ابزاری که ما برای سرمایه گذاری در سهام انتخاب کردیم مرتبط است. بسیاری از افرادی که از سهام دل خوشی ندارند جز دسته افرادی هستند که به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده‌اند. به این معنی که با تشکیل پرتفوی شخصی و بدون داشتن دانش و زمان کافی اقدام به خرید سهام کرده‌اند. نتیجه چنین سرمایه گذاری نمی‌تواند چندان خوب باشد. در مقابل با انتخاب شیوه نوین سرمایه گذاری در این بازار می‌توان تا حد قابل توجه‌ای جلو ریسک را گرفت و هوشمندانه در سهام سرمایه گذاری کرد.

شیوه نوین سرمایه گذاری در سهام

زمانی که حرف از شیوه و ابزار سرمایه گذاری مناسب به میان می‌آید باید چند نکته را در نظر گرفت؛ این نکات یا بهتر بگوییم مزایا عبارتند از؛ شفافیت، امنیت و استفاده از نیروی متخصص و فضای آنلاین. خوشبختانه باید گفت که در مقابل سرمایه گذاری مستقیم در سهام، حضور صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی تمام مزایایی را که یک ابزار سرمایه گذاری موفق در سهام باید داشته باشد را دارد. اول از همه این که از تیم متخصص برخوردار است و تحلیل گرهای حاضر در صندوق قبل از انتخاب هر سهم با دقت بالا به رصد آن می‌پردازند. امنیت و شفافیت در سرمایه گذاری در این صندوق‌ها را مجوزهای لازم برای فعالیت آن‌ها از طرف سازمان بورس اوراق بهادار تشکیل می‌دهد و شفافیت در فعالیت‌شان را هم حضور لحظه‌ای و ارائه گزارش‌های‌شان در وبسایت اختصاصی خود صندوق و وبسایت‌های معتبری مانند TSETMC تضمین می‌کند. صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان از صندوق‌های سهامی موفق هستند که بازدهی بالایی هم در طول فعالیت‌شان داشته‌اند. به عنوان مثال صندوق آوای سهام کیان به تنهایی توانسته در طول 5 سال فعالیت خود 31 برابر سود داشته باشد.

سرمایه گذاری در سپرده بانکی

از نزدیک‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری که به ذهن تمام ما در اولین مواجهه با پول نقد می‎رسد باز کردن حساب بانکی است. ایمنی نسبی دارد اما بازدهی آن در مقابل تورم حتی ذره‌ای توان مقاومت ندارد. اما به این خاطر که از اولین گزینه‌ها برای حفظ پول از سرقت و نه از خطر تورم بوده است هنوز جایگاه خوبی در ذهن افراد دارد که البته با تغییر و تحولات صورت گرفته در جهان سرمایه گذاری باید از این رویکرد هر چه زودتر صرف نظر کنیم و به دنبال گزینه‌های موفق برویم. نکته جالب این جا است که می‌توان بر مبنای اوراق سپرده بانکی کوتاه مدت و اوراق بادرآمد ثابت در ابزار نوین مالی بهترین گزینه را انتخاب کرد که هم بازدهی قابل توجه‌ای دارد و هم سود مرکب و امنیت بیش‌تر از بانک.

شیوه نوین سرمایه گذاری در اوراق بادرآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت کیان با سبدی متشکل از اوراق بادرآمد ثابت و سپرده بانکی با مدیریتی متفاوت و حضور متخصصین و بهره‌مندی از شیوه‌های نوین به عنوان جایگزین بسیار مناسب می‌تواند برای افراد ریسک گریز که می‌خواهند بازدهی خوب با ریسک کم داشته باشند گزینه مناسبی باشد. بیش از 70 درصد سبد متشکل این صندوق را اوراق بادرآمد ثابت تشکیل داده است و باقی آن را سهام منتخب. این ترکیب دارایی و تنوع در سبد باعث می‌شود تا در مواقعی که اوضاع بازار چندان خوب نیست کم‌ترین ضرر متحمل سرمایه شود و در روزهای پر رونق بازار بازدهی مورد انتظار را برای سرمایه‌مان به همراه داشته باشد. به خاطر داشته باشیم که صندوق‌های سرمایه گذاری بدون داشتن مجوز از طرف سازمان بورس اوراق بهادار و نظارت این سازمان اجازه فعالیت ندارند. به همین خاطر می‌توان با اطمینان گفت که امکان کلاهبرداری و هر نوع سوءاستفاده دیگری در آن‌ها ممکن نیست.      

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا