خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی به دعوت تریبون‌داران به شرکت در انتخابات

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان ««هشدار قرآن» به حاکمان و عالمان «امر کننده به معروفِ ترک کننده وظیفه»» درباره‌ی دعوت به شرکت در انتخابات نوشت:

یکی از ناپسندترین کارها از نظر قرآن «امر و دعوت مردم به کار پسندیده» است در حالی که «امر و دعوت کننده» خود از انجام وظیفه‌اش در راستای عمل به آن کار پسندیده شانه خالی می‌کند. قرآن در تقبیح «آمران به معروفِ تارکان وظیفه» می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ» (صف/3-2)[ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، چرا چيزى مى‏‌گوييد كه انجام نمى‏‌دهيد؟ نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد].

امروز در آستانه انتخابی مهم و سرنوشت‌ساز قرار داریم و هیچ معروفی پسندیده‌تر از «ایجاد زمینه حضور باشکوه و حماسی مردم» در پای صندوق رأی نیست. همه اجزای حکومت بخصوص حاکمان و عالمان از رهبری، مراجع تقلید، علمای حوزه و بلاد، شورای نگهبان، دولت، نهادها، احزاب، و … موظفند زمینه‌های حضور حماسی مردم پای صندوق‌های رأی را فراهم کنند تا در روز 28 خرداد، مردم با مشاهده عمل حاکمان و عالمان به وظیفه خویش در ایجاد زمینه‌های حضور مردم و تأثیرگذاری در تعیین سرنوشتشان، به وظیفه خویش عمل کرده و با حضور در پای صندوق رأی، به گزینش صالح‌ترین فرد برای تصدّی پست ریاست جمهوری اقدام کنند. متأسفانه در این روزها شاهدیم حاکمان و مجریان که وظیفه ایجاد زمینه حضور آگاهانه مردم را دارند، خود از ایجاد زمینه حضور طفره می‎روند بلکه حتی زمینه‌های حضور را از بین می‌برند و عالمان هم در این زمینه سکوت پیشه کرده‌اند و در همان حال همگی با شدّت و حدّت، مردم را به حضور دعوت می‌کنند!

حاکمان قبل از شروع پروسه اجرایی انتخابات لازم بود قوانین مربوطه را به نحوی که مشوّق حضور آگاهانه و تأثیرگذار کاندیداها و مردم باشد، اصلاح کنند تا همه واجدان شرایط بتوانند مطمئن از واجد بودن و تأیید صلاحیت شدن، با شوق در زمان ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کنند ولی …! در فرجه ثبت نام کاندیداها، حاکمان وظیفه داشتند همه کسانی که خود را واجد شرایط قانونی می‌دانند، از همه جناح‌ها و احزاب و اقوام را به ثبت نام دعوت کنند و تشویق نمایند ولی …!

حاکمان موظف بودند هیچ مانع و محدودیتی اضافه بر شرایط و حدود قانونی مصرّح در قانون اساسی برای ثبت نام کاندیداها ایجاد نکنند ولی با مصوبه خلاف قانون اساسی شورای نگهبان، ایجاد کردند و مقامات بالاتر و عالمان تأثیرگذار هم یا با سکوت تأیید کردند یا اعتراضشان التماسی و بی‌تأثیر بود یا تأیید صریح کردند!

مجریان و ناظران موظف بودند پرونده همه کسانی را که بر اساس شرایط اصل 115 قانون اساسی ثبت نام کرده‌اند را بررسی کنند و فقط کسانی که واجد یکی از شرایط مقرر در آن اصل نبوده را آن هم با اعلام صریح به فرد و جامعه، از گردونه انتخابات خارج کنند ولی به صراحت اعلام کردند به این وظیفه قانونی عمل نمی‌کنند و …!

مقامات و عالمان و متعهدان و کسانی که فریادشان به جایی می‌رسد موظف بودند شورای نگهبان را از این عمل خلاف قانون اساسی و محدود کننده کاندیداها و دلسرد کننده مردم، نهی کنند و نکردند! باید بر فروکاستن «انتخاب تأثیرگذار و تعیین کننده» که بزرگترین ثمره انقلاب 57 و میراث امام راحل و شهدای انقلاب و جنگ و … بود، به «بیعت تأیید کننده»، فریاد اعتراض بلند کنند که نکردند!

همه حاکمان و عالمان باید مدافع حضور تعیین کننده مردم، ولی نعمتان حاکمان، صاحبان اصلی کشور و عیال خداوند که دستشان همراه با دست خداست، باشند و بر به حاشیه راندن مردم و زینتی و بی‌تأثیر خواندن و ساختن قولی و عملی شرکتشان در انتخابات فریاد بکشند و نکشیدند!

ولی از امروز تا روز 28 خرداد همه این «آمران و داعیان بی‌عمل» صبح و شام از هر تریبون که به حق یا ناحق در دست دارند، مردم مظلوم را به عمل به وظیفه، آن هم نه «انتخاب تعیین کننده»؛ بلکه به «بیعت تأیید کننده» فرامی‌خوانند و معلوم است که به سنّت و ناموس تغییر ناپذیر خداوند، این دعوت اگر اثر عکس نداشته باشد، به یقین تأثیر گذار مثبت نبوده و انگیزشی ایجاد نمی‌کند. در نهایت بازهم هشدار قرآن را نسبت به داعیان و آمران بی‌عمل تکرار می‌کنیم: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شما چرا به شورای نگهبان حمله می کنید؟
    اگر خلاف قانون بود چرا بزرگان قوم اعتراض نکردند؟ چرا رهبری ورود نکرد؟
    دیگه چه کسانی می خواستند ثبت نام کنند؟ بزرگتر از لاریجانی و جهانگیری هم داشتید؟
    حتی مجرم امنیتی ( تاجزاده ) هم ثبت نام کرد.

    1. امام علی : حق و باطل با جایگاه و منزلت اشخاص بزرگ شناخته نمی شوند؛ ( بلکه برعکس اشخاص با حق و باطل سنجیده می شوند) به دنبال شناخت باشید از حق تا اهل آن را با آن بسنجید و از باطل تا اهل آن را با آن بسنجید (نهج البلاغه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا