خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مولوی عبدالحمید: حاضریم از توصیه‌های مقام معظم رهبری استفاده کنیم

مقدرات مذهبی اهل سنت باید در دست خودشان باشد

مولوی عبدالحمید در مراسم نماز عید سعید فطر اهل سنت زاهدان، با بیان خواسته‌های جامعه اهل‌سنت از دولت سیزدهم، «بکارگیری شایستگان اهل‌سنت» و «تأمین آزادی‌های مذهبی» را «خواسته‌های کلیدی» عنوان کرد و بر لزوم تحقق این دو خواسته از سوی دولت تاکید کرد.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، او با تأکید بر لزوم استقلال مذهبی اهل‌سنت، گفت: درباره آزادی مذهبی ما نمی‌گوییم اصلا چنین چیزی نیست، اما در جاهای زیادی اهل‌سنت تحت فشار هستند و دخالت‌هایی در مسائل اهل‌سنت انجام می‌شود. همانطور که در عراق اوقاف و امور مذهبی اهل سنت و شیعیان از هم جداست، خواستۀ اهل سنت ایران این است که اوقاف ما نیز باید جدا شود و مقدرات مذهبی‌مان در دست خودمان باشد.

مولوی عبدالحمید افزود: ما حاضریم از توصیه‌های مقام معظم رهبری استفاده کنیم و مشاوره‌های مسئولان و علمای شیعه را بررسی کنیم و آن مواردی را که به ضرر ما نباشد، بپذیریم. ما اهل تعامل و خواهان مدارا هستیم. ما پیگیر امت واحده هستیم و امیدواریم این مشکل تبعیض و اعمال سلیقه بعد از ۴۳ سال از انقلاب حل شود.

او تاکید کرد: مسئله آزادی مذهبی و برابری در تمام دنیا حل‌شده است و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی را رعایت می‌کنند. انتظار ما آن است که در ایران اسلامی هم این اتفاق بیفتد و مشکلات اهل سنت حل بشود و خودشان در امور مذهبی‌شان تصمیم بگیرند. حاکمیت و نظام نظارت کند اما کار را به خود اهل سنت بسپارد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامۀ سخنانش، به نقش اهل سنت در پیروزی انتخاباتی ابراهیم رئیسی اشاره کرد و گفت: اهل سنت در انتخاب دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی با انسجام رأی دادند و متحد شدند. این اتحاد، مثل همه دوره‌های گذشته، ۱۰۰ درصدی نبوده اما ۸۰ درصد اهل سنت با هم رأی دادند و در موفقیت دولت سیزدهم نقشی بسیار کلیدی ایفا کردند. این به خاطر آن بود که ما بتوانیم پیام خود را به مسئولان دولت سیزدهم برسانیم.

او ادامه داد: قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه در این دوره به مقام معظم رهبری نزدیک شد‌ه‌اند و احساس ما هم همین بود که مقام معظم رهبری، آیت‌الله رئیسی را می‌خواهند و گفتیم اهل سنت هم به ایشان رأی بدهند تا مشکلاتشان حل بشود و به خواسته‌های بحق و قانونی اهل‌ سنت رسیدگی شود.

مدیر دارالعلوم زاهدان افزود: اهل سنت خواسته‌های سنگین و زیادی نداشتند. خواسته اهل سنت از ابتدای انقلاب تا به حال، رعایت حق شهروندی است. ما شهروندان ایرانی‌الاصل هستیم. پدران و آبا و اجداد اهل سنت برای مرز و بوم ایران جنگیده‌اند و کشته داده‌اند. بنابراین باید از شایستگان اهل سنت در تمام رده‌ها استفاده شود و آزادی مذهبی برای آن‌ها به نحو شایسته و بایسته تأمین شود. این دو خواستۀ کلیدی و محوری اهل سنت هستند.

مولوی عبدالحمید درباره‌ی این موضوع در زمان دولت سیزدهم گفت: ما هنوز ناامید نیستیم. همۀ قوا همسو هستند و معضل به‌کارنگرفتن اهل سنت در پست‌های کلیدی کشور، از جمله در کابینه دولت، باید حل شود. خواسته اهل سنت آن است که در مدیریت مراکز استان‌ها نوعی اعتدال به وجود بیاید و شایستگان به کار گرفته شوند؛ این خواسته‌ای است که هنوز محقق نشده است. در قوه قضائیه، در نیروهای مسلح و در پست‌های کلیدی کشور و در همه مراکز استان‌ها یا حداقل مراکز استان‌های سنی‌نشین اهل سنت به کار گرفته‌ شوند.

او گفت: اهل‌سنت ایرانی و متعلق به ایران هستند. هیچ‌جایی در دنیا به این صورت رفتار نمی‌شود که قشر و مذهبی را به این اندازه محروم کنند. گرچه در بعضی شهرستان‌ها از اهل سنت استفاده شده، همچنین در خدمات‌رسانی تفاوت نیست، اما انتظار ما آن است که دو خواسته اصلی اهل سنت؛ آزادی مذهبی و بکارگیری شایستگان اهل سنت در رده‌های مختلف محقق شود. این خواستۀ همه اهل سنت کشور است. آن‌ها در همه شرایط سخت کشور را همراهی کرده‌اند و در تمام صحنه‌ها حضور پیدا کرده‌اند و در امنیت و وحدت ملی اثرگذار بوده‌اند.

«قتل» بعد از «شرک» بزرگترین گناه است

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانش در مراسم نماز عید فطر به نکوهش رواج قتل در جامعه پرداخته و اظهار داشت: همانطور که خداوند متعال درباره بنی‌اسرائیل ذکر کرده است، قتل از گناه و معصیت سرچشمه می‌گیرد. وقتی ملتی دچار گناه و معصیت می‌شود، قتل هم که بعد از شرک بزرگترین گناه است، در آن جامعه زیاد می‌شود. بسیاری از افراد برای کوچکترین مسائل سلاح می‌کشند و به مردم حمله می‌کنند؛ این بسیار زشت است.

مولوی عبدالحمید افزود: حضرت رسول صلی الله علیه وسلم فرمودند که هرکس به روی امت ما سلاح بکشد، از ما نیست. به فرزندان خود اجازه ندهید که سلاحی با خود داشته باشند. کسی که مرتکب قتل می‌شود، هم خودش و خانواده‌اش را بدبخت می‌کند و هم خدا را ناراضی می‌کند و دنیا و آخرتش خراب می‌شود.

او با تأکید بر سنگینی گناه قتل و عذاب دائمی آن، گفت: لعنت و غضب خدا بر کسی که قتل می‌کند، نازل می‌شود. چنین کسی برای همیشه به جهنم می‌رود و به عذاب بزرگی گرفتار می‌شود. خداوند متعال کلمات سختی را درباره قتل به کار برده است. ما نباید حتی برای دزد و راهزن، سلاح با خود برداریم؛ با این سلاح فردا بی‌گناهی کشته می‌شود. با کسی درگیر نشوید و اگر کسی خواست با شما درگیر شود، شما صبر کنید و خودتان را درگیر نکنید.

سوختبران در عذابند

مولوی عبدالحمید به نیروی انتظامی نیز توصیه کرد که در تیراندازی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشند؛ او گفت: نیروی انتظامی واقعا برای برقراری نظم و امنیت زحمت می‌کشد و وقتی در میان مردم است، مردم بسیار خوشحالند اما باید احتیاط زیادی داشته باشد.

او ادامه داد: انتظار ما از فرماندهی محترم نیروی انتظامی آن است که بسیار مواظب باشد که به افراد مشکوک و مظنون تا زمانی که جرم ثابت نشده یا سلاح ندارند، تیراندازی نشود. نیروهای انتظامی عزیزان ما هستند و ما برایشان دعای خیر می‌کنیم که زحمت می‌کشند، اما توصیه‌ ما آن است که از تیراندازی به سوی مردم به شدت خودداری کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان نیروی انتظامی را از شلیک به سوختبران نیز منع کرد و گفت: نباید به سوختبران تیراندازی شود. سوختبران در عذابند. بسیاری از جوانان درخواست می‌کنند که شما دعا کنید ما شغلی پیدا کنیم که از سوختبری نجات کنیم. بسیاری مجبورند برای تأمین مخارج خود و فرزندانشان دست به چنین کاری بزنند.

او به سوختبران نیز توصیه کرد که از رانندگی با سرعت بالا پرهیز کنند؛ چرا که «همه مردم در این جاده‌ها تردد می‌کنند و کسی که سوخت می‌برد، باید به نحوی رانندگی کند که تهدیدی برای مردم نباشد. این مسئله‌ای حیاتی است که برادران عزیز سوختبر باید آن را مراعات کنند.

بسیاری از مشکلات جامعه از مواد مخدر است

پرهیز از توزیع و مصرف مواد مخدر نیز از دیگر توصیه‌های امام جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم نماز عید فطر زاهدان بود. مولوی عبدالحمید در این باره گفت: اعتیاد برای جامعه ما تهدید بسیار خطرناکی است. بدترین حالت آن است که زنان هم معتاد بشوند. پدران و مادران هم مواظب فرزندانشان باشند که با افراد ناباب همراه نشوند.

او افزود: ما تأسف می‌خوریم که بسیاری در زندان‌ها به جرم حمل مواد مخدر اعدام می‌شوند و باز هم این راه ادامه دارد و هیچ وقفه‌ای پیدا نکرده است. خداوند روزی را تکفل کرده و تضمین کرده که به شما روزی بدهد. پس هیچ‌کس نباید کاری مرتبط با مواد مخدر داشته باشد. امیدواریم سال آینده این کار در مرکز تولیدش هم تعطیل شود اما باید زودتر این کار را ترک کرد. بسیاری از مشکلات جامعه ما از همین مواد مخدر است.

مولوی عبدالحمید درباره رویت هلال نیز گفت:‌ در رابطه با رویت هلال، همواره تلاش ما بر آن است که رمضان و عید مسلمانان ایران یکی باشد. ما وحدت و انسجام را دوست داریم؛ چرا که این‌ها به نفع جامعه و ملت ماست. تا به حال هم سال‌ها عید ما یکی بوده است و رمضان را هم با هم روزه می‌گرفتیم. امسال با توجه به اینکه آسمان غبارآلود و ابری بود، ماه همه‌جا رویت نشد اما در استان ما که مردم بر اساس سنتی قدیمی، برای رویت ماه اقدام می‌کنند، دیشب جاهای مختلفی ماه رویت شده بود و از حدود ۳۰ نفر خبر گرفتیم که ماه را در جاهای متفاوتی رویت کرده‌اند. از بعضی از این افراد شهادت هم گرفته شد و تنها متکی به اخبار نبودیم. بالاخره در شرایطی که آسمان غبارآلود و ابری باشد، اگر دو نفر آدم وجیه شهادت بدهند که ما ماه را دیده‌ایم، از دیدگاه فقهی ما کفایت می‌کند. از این ۳۰ نفر شهادت ۱۰ نفر گرفته شد و از لحاظ شرایط فقهی نتوانستیم امروز را رمضان اعلام کنیم و روزه بگیریم. وقتی برای ما اطمینان حاصل شد و وضعیت روشن بود، ما نمی‌توانستیم روزه بگیریم.

مولوی عبدالحمید با یادآوری اینکه این مسائل به اطلاع ستاد استهلال، که متشکل از اعضای شیعه و سنی است، رسیده، تأکید کرد:‌ وحدت و برادری همیشه هست اما در مسائل فقهی معذوراتی است که باید آن‌ها را رعایت کنیم. این جزو وظایف ماست و در جمهوری اسلامی هم این آزادی وجود دارد که هرکس بر اساس فقه خود عمل کند و همه باید برادری و اخوت را رعایت کنند. در هر صورت، وجدان ما راحت است و اگر امروز روزه می‌گرفتیم و به مردم می‌گفتیم روزه بگیرید، وجدان ما ناراحت بود و احساس می‌کردیم نزد خداوند ملامتیم. ما به فقه عمل کردیم و وقتی به قوانین فقه و شریعت عمل می‌شود، وجدان راحت است. برادری هم به جای خود محفوظ است و ما برادریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. برو خدا رو شکر کن : شیعه غیرانقلابی / غیر خودی ، حق شهروندی داره مگه ؟ مسیحی یا یهودی بودی چی میگفتی ؟! حالا زرتشتی بجای خود. بهایی هم که معلومه. معامله کردی رای رو با چه امامزاده هایی؟!

    2
    7
  2. سلام این جناب آقای مولوی عبدالحمید جیره خوار عربستان وهابی چقدر جسور شده درکجای دنیا این همه آزادی به دیگر مذاهب میدند مگه توی عربستان شیعیان حتی توی مراسم حج واجب جرات میکنن درست نمازشون رو به شیوه صحیح بخوانند ایشون بسیار گستاخ شدند تا جایی که از مولوی گرگیج که مستقیم به حضرت فاطمه مظلومه جهان توهین کرد حمایت کرد و طالبان راتکفیری نخواند وایشان رو به رسمیت شناخت هرچه بدبختی مردم بلوچ ایران دارند میکشند از خود این آقا و اقوام نزدیک مثل پدر زن و برادران ملعونش است اللهم العن اعداء اهل بیت علیه اسلام رو
    تمام قاچاق موادمخدر رو وارد میکنند قاچاق انسان میکنند اونوقت دم از آزادیخواهی هم میزنند بله ایران بشه مثل عراق که هروز در یک خیابانش انتحاری انجام بدند وچندین پرچم داشته باشد اوف براینان که علنی دشمنی با اهل بیت انجام میدهند حتی روز عیدفطر رو هم این بی سوادهای متعصب در شرق ایران از عربستان تکفیری تبعیت کردند تازه پرو پرو ادعا هم دارد …

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا