خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نادر طالب‌زاده به روایت کاترین شکدم

کاترین پرز شکدم که در هفته‌های گذشته فردی خبرساز شده بود [لینک] و [لینک] یادداشتی را به بهانه‌ی درگذشت نادر طالب‌زاده منتشر کرد.

به‌گزارش انصاف نیوز، خانم شکدم نوشته است: با نگاهی به گذشته، متوجه می شوم که اگر نادر طالب زاده نبود، بعید بود که می توانستم با [ارکان قدرت در ایران] بنشینم، چه رسد به ملاقات با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی به دور از نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی ایران.

کاترین شکدم در مقدمه‌ی یادداشت خود می‌نویسد: روز جمعه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نادر طالب‌زاده، مدیر تبلیغات و فیلمساز سرشناس سینمای ایران بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. نادر یکی از شخصیت‌های اصلی نظام، مردی بود که جنجال‌های زیادی هم داشت.

وی درباره‌ی اولین دیدارش با طالب‌زاده نوشت: من اولین بار در سال 2015 نادر را ملاقات کردم، زمانی که او از من برای کنفرانس فلسطین دعوت کرد. اولین سفر من به ایران و بسیاری از افراد دیگر همگی توسط مردی دنبال می‌شد که به زودی یاد می‌گرفتم دوست خطاب کنم. هر چه به قلب مرکز قدرت نزدیک و نزدیکتر می‌شدم، نادر درهای بی‌شماری را می‌گشود و این امکان را برای خارجی‌های غربی مانند خودم فراهم کرد که با استفاده از نفوذ او و دوستی‌های فراوانش از راهروهای قدرت عبور کند.

شکدم می‌نویسد: با نگاهی به گذشته، متوجه می شوم که اگر نادر طالب زاده نبود، بعید بود که می توانستم با [ارکان قدرت در ایران] بنشینم، چه رسد به ملاقات با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی به دور از نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی.

کاترین شکدم در بخش دیگری از این یادداشت که در «تایمز اسرائیل» منتشرشده می‌نویسد: واقعاً نادر طالب زاده که بود؟ من متوجه شدم که ممکن است بیش از یک پاسخ برای این سوال وجود داشته باشد. همانطور که اغلب در ایران اتفاق می‌افتد، حقیقت در مورد وفاداری، یا بهتر است بگوییم دستور کار هر کسی، فراتر از روایت پذیرفته شده است، در فضایی که نمی‌توان هیچ کنترلی به دور از چشمان کنجکاو سیستم اعمال کرد.

او درباره‌ی خانواده‌ی نادر طالب‌زاده می‌گوید:  فرزند یک افسر عالی رتبه ارتش شاه، از خانواده ای مرفه و محترم بود. بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان مانند بسیاری از هموطنان ایرانی خود در آن زمان، از اقیانوس اطلس عبور کرد تا تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه‌های برجسته آمریکا، دانشگاه کلمبیا در نیویورک دنبال کند. نادر که دارای مدرک فیلمسازی از کلمبیا بود، در سال 1979 به ایران بازگشت تا به انقلاب اسلامی بپیوندد و از نظام حمایت کند که بقا و روایتش به ایمن کردن، ساختن و ترویج آن بسیار فراتر از مرزهای ایران کمک کرد. نادر همانطور که در صفوف بالا می رفت و برای همیشه نفوذ بیشتری به دست می آورد، در نبردهای زیادی علیه تندروها می‌جنگید، زیرا اغلب به او با سوء ظن می‌نگریستند.

شکدم درباره‌ی مصادره‌ی اموال خانواده‌ی طالب‌زاده در ابتدای انقلاب نوشت: بسیاری از ثروت نادر در سال 1979 مصادره شد، دارایی‌های او توسط انقلاب مصادره شد. در ظاهر، نادر مرد انقلابی بود، روشنفکری که زندگی خود را وقف ارتقای ولایت فقیه کرد. بعید است که نظام در سوگ درگذشت نادر طالب زاده موضع رسمی خود را تغییر دهد.

وی ادامه می‌دهد: داستان نادر بیش از آن چیزی است که حتی من می‌توانستم تصور کنم. اکنون که اطلاعات جدیدی در حال بیرون آمدن است، اطلاعاتی که باید بگویم تأیید آن با دقت مطلق غیرممکن است، و در عین حال ارزش توجه ما را دارد. به من گفته شد که مادر نادر یک یهودی بود، که بدیهی است که او به طور خودکار یهودی می‌شود! هر چقدر هم که این اطلاعات گیج کننده باشد، این اطلاعات از چهار منبع مجزا از محافلی که همدیگر را نمی‌شناسند و تا حد زیادی نظرات بسیار متضاد دارند، برای من تایید شد.

شکدم با تاکید بر اینکه «من به این روایت که نادر برای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل کار می‌کرد پایبند نیستم»، نوشت: با نگاهی به گذشته، بسیاری از مکالمات ما معنای کاملاً جدیدی پیدا کرده است. اکنون به خوبی به یاد می آورم که چگونه یک بار، در حالی که در اتاق نشیمن او بودم و قهوه می‌خوردیم، به من نگاه کرد و سریع گفت: «ما از همان افرادی هستیم که شما می‌شناسید»، اگر با آمدن مهمانان جدید گفتگوی ما کوتاه نمی‌شد، نمی‌توانم فکر نکنم شاید، فقط شاید، او می‌خواست چیزی به من بگوید.

کاترین پرز شکدم در نهایت می‌نویسد: از آنجایی که تهران اکنون در حال ادای احترام به مردی است که بسیاری معتقدند در واقع ترور شده است، غوغایی از حدس و گمان‌ها [ارکان قدرت] را فرا خواهد گرفت. ممکن است بسیاری از مقامات ناآرام نشسته و در مورد وفاداری واقعی مردی که دهه‌ها آن را «دوست» می‌نامیدند، فکر می‌کنند.


فواد صادقی، فعال رسانه‌ای و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگویی با انصاف نیوز در تحلیلی پیرامون «نفوذ کاترین شکدم» گفت: خانم «کاترین» سوزنی است که روی نوک قله‌ی یخ گذاشتند و همه‌ی آن قله زیر آب است و فقط آن سوزن روی قله یخ پیداست. 

آقای صادقی می‌گوید: این خانم توسط موساد دارد حمایت می‌شود و موساد می‌آید با بی‌بی‌سی این هماهنگی را انجام می‌دهند و این مصاحبه را ترتیب می‌دهند. به شکلی موضوع را تکذیب می‌کنند که کاملا در راستای همان اهداف خودشان است یعنی به طعمه‌هایی که الان خیلی نگران هستند، همه‌ی آن مسئولین کشور که ممکن است مشکل اخلاقی داشته باشند، مشکل مالی داشته باشند با این کدهایی که در این مصاحبه بیان شده آرامش می‌دهند که چیزی را قرار نیست علنی کنیم ولی شما باید کاری که انتظار می‌رود را انجام دهید و هم بی‌بی‌سی، هم این خانم را با این مصاحبه سفید می‌کنند ولی در عین حال با اعتباری که به خودشان می‌بخشند هم علیه کشور استفاده می‌کنند و بحث بمب اتم را مطرح می‌کنند.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه «اشتباه بزرگ ما این بود که به محض اینکه متوجه این نفوذ شدیم نتوانستیم رصد و علاج کنیم»، گفت: و وقتی هم که موضوع توسط خود موساد در قالب کلیپ و عکس و فیلمی که با آقای رئیسی است و مقالاتی که آرشیو داشته افشا شد انکار کرده و صورت مسئله را پاک کردیم. بعد هم آمدیم خودمان را معطوف کردیم به جنبه‌ی اخلاقی در حالی که نازل‌ترین و بی‌ارزش‌ترین مسئله در این موضوع بود. این فرد طبیعتا برای آسیب رساندن به امنیت ملی در یک شبکه بزرگی کار می‌کرده است.

صادقی درباره‌ی ارتباطات و همکاری کاترین شکدم و نادر طالب‌زاده نیز گفت: وقتی که می‌بینید برای آقای طالب‌زاده که مجری تلویزیونی است تا این حد برنامه‌ریزی شده و ایشان اگر خودش مظنون نباشد، نفوذی‌ها توانستند به این شکل فریبش دهند و همکاری کند ببینید برای مسئولان کشور و افراد متنقذ چه مهره‌هایی را نفوذ دادند و کنارشان گذاشتند. آنهایی که آمدند دیگر مثل خانم «کاترین» نبودند که از کشور خارج شوند، نفوذی‌های اصلی در واقع هنوز هم هستند و دارند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌کنند و ما صدایشان را از حلقوم یک سری از مسئولانی می‌شنویم که فریب آنها را خوردند با شعارهای تند و حرف های سوپر انقلابی، با حملات مختلف که با منافع ملی ما سازگار نیست ولی منافع موساد و سی‌آی‌ای را تامین می‌کند.

جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی دولت احمدی‌نژاد، نیز دو روز قبل در گفت‌وگو با یک رسانه‌ی اصولگرا از هشدار نادر طالب‌زاده درباره‌ی نفوذ کاترین شکدم خبر داده بود.

آقای شمقدری در گفت‌وگو با مهر گفت: درباره مورد کاترین شکدم اطلاع دارم که زنده‌یاد طالب‌زاده و دوستان‌شان پیش‌تر هشدارهای لازم را درباره او داده و گفته بودند که او فرد قابل اعتمادی نیست اما به هشدارهای آن‌ها توجهی نشد و مجموعه‌های دیگر به او میدان دادند.

وی در ادامه افزود: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما در این زمینه‌ها باید بیشتر هوشیار باشند و اینگونه نباشد که اگر خطایی هم رخ داد، بخواهند بار آن را بر دوش یک سردار جبهه فرهنگی انقلاب بیندازند. باید این موارد را به‌عنوان ضعف سیستم خود بپذیرند.


از سوی دیگر وبسایت فکت‌نامه درباره‌ی برخی ادعاها پیرامون یهودی بودن خانواده‌ی نادر طالب‌زاده که در مقاله‌ی کاترین شکدم نیز آمده است، نوشت: «نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند».

متن کامل گزارش منتشرشده در فکت‌نامه در پی می‌آید:

کاترین شکدم هیچ منبع قابل بررسی برای ادعای خود ارائه نکرده، اما در نامه رضا گلپور، و همچنین در توییت عبدالرضا داوری و خشایار مصطفوی مجموعه‌ای از تصاویر و اسامی خانواده خواهر، برادر، پدر و مادر نادر طالب‌زاده منتشر و ادعا شده این افراد در خارج از ایران اسامی یهودی روی خود گذاشته‌اند و با خانواد‌ه‌های سرشناس یهودی در آمریکا ارتباط دارند.

منبع این عکس‌ها صفحه فیسبوک و اینستاگرام «نینی اردوبادی» خواهر نادر طالب‌زاده است. این صفحات تا زمان انتشار این گزارش به صورت عمومی و پابلیک باز هستند و همه می‌توانند به راحتی تصاویر خانوادگی خانواده طالب‌زاده اردوبادی را در میان تصاویر مرتبط با کسب و کار چای‌فروشی نینی اردوبادی ببینند.

ادعای اول درباره پدر نادر طالب‌زاده است که از فرماندهان ارتش شاهنشاهی معرفی شده است. این ادعا درست است و خود طالب‌زاده نیز در مصاحبه‌های خود گفته پدر او دست کم تا اوایل دهه ۱۳۴۰ به عنوان یک فرمانده عالی‌رتبه ارتش و در مقام «آجودان شاه» مشغول فعالیت بوده است.

در برخی گزارش‌ها به نقش و حضور منصور اردوبادی در وقایع ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اشاره شده است. از جمله در کتاب خاطرات اردشیر زاهدی به این موضوع اشاره شده، اما نادر طالب‌زاده در مصاحبه‌های خود این موضوع را رد کرده و گفته ۲۸ مرداد پدرش اصلا در تهران حضور نداشته است.

بررسی سوابق منصور اردوبادی و نقش او در وقایع ۲۸ مرداد موضوع مستقلی برای تحقیق و پژوهش است، اما در مورد موضوع این درستی‌سنجی تاکنون ادعایی درباره یهودی بودن پدر نادر طالب‌زاده مطرح نشده است.

اما ادعای دوم درباره مادر آقای طالب‌زاده است. خشایار مصطفوی مدعی است مادر طالب‌زاده آمریکایی است و کاترین شکدم به نقل از «منابع خود» مدعی یهودی بودن او است.

هیچ کدام از این ادعاها درست نیستند. اسناد و شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند مادر نادر طالب‌زاده ایرانی است و در یک خانواده مسلمان به دنیا آمده است.

احتمالا ابهام به وجود آمده ناشی از این است که مادر خانواده طالب‌زاده‌اردوبادی در آمریکا به اسم ماری (Marie) زندگی می‌کرده است. در فیسبوک و اینستاگرام خواهر نادر طالب‌زاده بارها مادر به اسم «ماری اردوبادی» معرفی شده.

در آگهی مجلس ترحیم برادر نادر طالب‌زاده که در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۸۷ در آمریکا برگزار شده، مادر خانواده به اسم «ماری اردوبادی» معرفی شده است.

نادر طالب‌زاده در مصاحبه‌‌ای که در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ توسط باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده می‌گوید:

«مادر من سیده وحیدملوک شرفی نوه‌ آیت الله شرف العالی اصفهانی است و من کاملاً برای همین خاک و بوم هستم و اینکه مادر من آمریکایی است، شایعات برآمده از صدای آمریکا است.»

او در گفت‌وگو با حسین دهباشی در سال ۱۳۹۶ هم می‌گوید:

«پدربزرگ [مادری‌ام] میرمحمدحسین امیرشرفی بود که پسر یک آیت‌الله بود که خوش‌نویس زمان خودش و موسس اولین انجمن ادبی تهران بود به نام شرف‌المعالی اصفهانی. بعد سال‌های به مسکو می‌رود و نابینا می‌شود… یکی از چیزهایی که تهرانی‌های قدیم یادشان می‌آید باغ امیرشرفی است.»

در پست‌های اینستاگرامی خواهر نادر طالب‌زاده هم اشاراتی هم هست که ثابت می‌کند مادرشان در خانواده امیرشرفی در تهران به دنیا آمده و نام رسمی او «سیده وحیدالملوک امیرشرفی» است. در میان پست‌ها دو تصویر از خاله نادر طالب‌زاده به اسم «حرمت امیرشرفی» و همین‌طور پدر بزرگ او به اسم «امیر امیرشرفی» وجود دارد. اسم کامل پدر بزرگ نادر طالب‌زاده البته «میرمحمدحسین امیرشرفی‌بدر» است.

مادر نادر طالب‌زاده در مهر ماه سال ۱۳۹۱ در تهران درگذشته است. خبر درگذشت و تصاویری از مجلس ترحیم او نیز در برخی رسانه‌ها در داخل ایران منتشر شده است.

خواهر نادر طالب‌زاده نیز در یک پست فیسبوکی به تاریخ ۹ مهر ۱۳۹۱ با انتشار تصویری درگذشت مادر خود را به اطلاع دوستانش رسانده است. دو هفته بعد از این پست او در یک پست دیگری تصویری از نادر، مادر و خود را منتشر کرده و نوشته که این تصویر در بهمن سال قبل در تهران گرفته شده است. به نظر می‌رسد مادر نادر طالب‌زاده ماه‌های پایانی عمر خود را در تهران گذرانده است.

در دو پست‌ اینستاگرامی خواهر نادر طالب‌زاده تصویری از بیرون و درون یک مقبره خانوادگی در امامزاده عبدالله تهران منتشر شده است. در یکی از این تصاویر که عنوان آن «دیدار با مادر» و تاریخ آن ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ (۲۴ آبان ۱۳۹۲) است، می‌توان نام درج شده روی سنگ را مشاهده کرد که روی آن نوشته شده «آرامگاه سیده وحیدالملوک امیرشرفی».

به نظر می‌رسد نام «ماری اردوبادی» نامی است که مادر نادر طالب‌زاده در خارج از ایران از آن استفاده می‌کرده است. نمی‌دانیم آیا این تغییر نام به صورت رسمی به ثبت رسیده یا اینکه به طور غیررسمی این اتفاق افتاده است، همچنین نمی‌دانیم آیا او به طور رسمی شهروند آمریکا هم بوده یا نه، اما آنچه مسلم است او در یک خانواده ایرانی و اسما مسلمان به دنیا آمده است.

اسم کامل پدربزرگ مادری نادر طالب‌زاده «میرمحمد حسن امیرشرفی بدر» است. خود طالب‌زاده در مصاحبه خود می‌گوید که جد مادری‌اش «آیت‌الله شرف‌المعالی اصفهانی» خوش‌نویس و موسس اولین انجمن ادبی تهران بوده است. ما درباره «آیت‌الله» بودن شرف‌المعالی اصفهانی چیزی نمی‌دانیم، اما  رابطه خانوادگی و خوشنویسی او و نقش او در تاسیس انجمن ادبی تهران در برخی منابع تایید شده است. از جمله «محمود خان ملک‌الشعرا» در حاشیه یک کتاب آن را  تایید کرده است.

اطلاعات زیادی درباره پدربزرگ مادری نادر طالب‌زاده در دست نیست، اما گزارش‌های پراکنده‌ای هست که نشان می‌دهد او پیش از انقلاب یکی از افراد بانفوذ و همنشین شخصیت‌های مهم زمان پهلوی بوده که با باشگاه‌های فراماسونری و انگلیسی‌ها سر و سری داشته است.

اردشیر زاهدی در کتاب خاطرات خود به اردوبادی (پدر نادر طالب‌زاده) اشاره می‌کند و می‌نویسد خانه او «در جاده تهران نو محل رفت‌وآمد رجال و اشراف و امرای ارتش بود.»

در یک سند ساواک به تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۴۵، امیرشرفی بدر «یکی از مهره‌های حساس وابسته به جناح انگلیسی دستگاه حاکمه ایران» معرفی شده است.

خود طالب‌زاده در مصاحبه‌اش با برنامه خشت‌خام از اقامت پدربزرگ مادری خود در مسکو صحبت می‌کند و نابینا شدن صحبت می‌کند.  در سندی که در کتاب امیرعباس هویدا به روایت اسناد ساواک منتشر شده، امیرشرفی بدر «از رجال نابینای کشور» معرفی شده است.

در توضیحات این سند نوشته شده: «امیر شرفی به همراه منوچهر اقبال و سید حسن امامی (امام جمعه تهران) در باشگاه فراماسونری رازی عضویت داشت.»

با این حساب روشن است که پدربزرگ مادری نادر طالب‌زاده به عنوان «رجال کشور»، «مهره حساس وابسته به جناح انگلیسی» و حتی «عضو باشگاه فراماسونری» معرفی شده، اما تا آنجایی که ما گشته‌ایم جایی به عنوان فردی با تبار یهودی معرفی نشده است.

ادعای سوم درباره تغییر نام خانوادگی است. خشایار مصطفوی در رشته‌توییت خود نوشته نادر طالب‌زاده پس از انقلاب «به استخدام  صدا وسیما درمی‌آید و اسم فامیلی‌اش را تغییر می‌دهد.» این ادعا البته درست نیست. نام کامل او و سایر اعضای خانواد‌ه او، «طالب‌زاده اردوبادی» است.

بنابراین به نظر نمی‌رسد نادر اسمش را عوض کرده باشد، اما برادر و خواهر او نامشان را در خارج از کشور به نوا (Noah) و (Nini) تغییر داده‌اند. برادر او ناصر، علاوه بر نام خود نام خانوادگی‌اش را نیز به مک‌کی (McKay) عوض کرده‌.

این تغییر نام، مهم‌ترین سندی است که برای اثبات یهودی بودن خانواده طالب‌زاده مطرح شده است، اما این استناد چقدر معتبر است؟

اول،  نام نوا (نوح) ریشه عبری دارد، اما همه کسانی که این اسم را انتخاب می‌کنند لزوما یهودی نیستند، بلکه در میان مسیحیان نیز این اسم رواج دارد. به عنوان مثال نام شارون هم ریشه عبری دارد، اما برخی ایرانیانی که به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند به دلایل مختلف بدون انگیزه‌های مذهبی این نام را به عنوان نام خود انتخاب و آن را در کارت ویزیت خود چاپ می‌کنند.

نام خانوادگی مک‌کی هم ریشه اسکاتلندی دارد. کافی است همین نام «نوا مک‌کی» را در فیسبوک جست‌وجو کنید. مجموعه متنوعی از ده‌ها پروفایل را می‌بینید که نامشان نوا مک‌کی است، اما همه‌شان یهودی نیستند. 

در شبکه‌های اجتماعی به اسامی فرزندان و همسر برادر نادر طالب‌زاده اشاره شده. نام فرزندان نوا زکاری (زکریا) و زاریا است و گفته شده این دو نام یهودی‌اند. نام زاکاری ریشه عبری دارد، اما در میان مسیحیان و حتی مسلمانان و اعراب هم این هم رواج دارد. نام زاریا هم گفته می‌شود ریشه عربی دارد، نام همسر برادر نادر طالب‌زاده نیز در آگهی ترحیم، «کیم ساپونار» ذکر شده است. ما سند قطعی ندیدیم که ثابت کند خانم کیم یهودی است.

دوم، ما به طور قطع نمی‌دانیم نوا مک‌کی (ناصر طالب‌زاده) همزمان با تغییر نام خود، آیا مذهبش را هم تغییر داده است. عبدالرضا داوری به آدرس درج شده در آگهی ترحیم هم استناد کرده و گفته «محل برگزاری مراسم یادبودش در گریت هال سیاتل وابسته به یهودیان سیاتل اعلام شده است.» این ادعا البته درست نیست.

آدرس درج شده برای مراسم یادبود نوا مک‌کی (ناصر طالب‌زاده) در واقع یک کلیسای پروتستان در شهر مک‌‌مینویل در ایالت اوریگان در شرق آمریکا است. شوهر خواهر نادر طالب‌زاده آنتونی چِیس (Anthony Chase) است که صاحب یک گالری هنری در نیویورک آمریکا است. هیچ اطلاعاتی درباره مذهب او یا اعضای خانواده او در دست نیست، اما در شبکه‌های اجتماعی گفته شده او یکی از اعضای خانواده چیس، از خانواده‌های سرشناس یهودی است. حتی عبدالرضا مدعی ارتباط او با خانواده سرشناس روتشیلد هم شده است؛ خانواده‌ای که طرفداران تئوری توطئه ادعاهای عجیب و غریب درباره‌ی آن مطرح می‌کنند.

دقیقا معلوم نیست منظور از خانواده چیس چیست، آیا اشاره آنها به یکی از خاندان‌های مشهور نخستین کسانی که در قرن ۱۷ میلادی از انگلستان به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده‌اند. یا اینکه درباره مالکان بانک چیس صحبت می‌کنند؟

هیچ سندی در اثبات  ارتباط خانوادگی شوهرخواهر نادر طالب‌زاده با «خانواده چیس» یا مذهب او وجود ندارد؛ نه در اطلاعاتی که به صورت آنلاین درباره او کسب و کارش در دسترس است و نه در شبکه‌های اجتماعی متعلق به  او و همسرش هیچ اشاره‌ای به یهودی بودن او یا ارتباط او با «خانواده چیس» نشده است. 

فکت‌نامه در جمع‌بندی این گزارش می‌نویسد:

پس از درگذشت نادر طالب‌زاده شایعاتی درباره یهودی بودن خانواده او در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده. مبنای این شایعات تصاویر خانواده او در آمریکا است که همه آنها از اینستاگرام و فیسبوک خواهر او برداشته شده است. تلاش کردیم با مرور منابع تاریخی و تطبیق آن با خاطرات خانوادگی، اعتبار این شایعات را بررسی کنیم.

نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد اگرچه خانواده نادر طالب‌زاده به نسبت با مواضع سیاسی و فرهنگی او نامتعارف به نظر می‌رسند، اما ادعای مطرح شده درباره تبار یهودی خانواده او پایه و اساسی ندارند.

۱- پدر نادر طالب‌زاده، منصور اردوبادی از فرماندهان عالی‌رتبه ارتش و از نزدیکان شاه است که از اوایل دهه ۱۳۴۰ از ارتش کنار گذاشته شده. در برخی منابع، از جمله خاطرات اردشیر زاهدی از نقش او در وقایع ۲۸ مرداد صحبت شده که نادر طالب‌زاده آنها را تکذیب کرده است. تاکنون کسی درباره یهودی بودن او حرفی نزده است. 

۲- مادر نادر طالب‌زاده، سیده وحیدالملوک امیرشرفی است. در تصاویر خانوادگی اسم او «ماری» است، اما او به طور قطع در یک خانواده ایرانی و اسما مسلمان به دنیا آمده. از صد سال پیش تا کنون تصاویر و اطلاعات پراکنده‌ای درباره خانواده امیرشرفی در دست است. تاکنون هیچ صحبتی از تبار یهودی این خانواده نشده. 

۳- نام کامل پدربزرگ مادری نادر طالب‌زاده، «میرمحمد حسن امیرشرفی بدر» است. او یکی از رجال سیاسی در زمان پهلوی بوده و مدتی در خارج از ایران اقامت داشته است. در برخی اسناد تاریخی او عضو «باشگاه فراماسونری رازی» و «یکی از مهره‌های حساس وابسته به جناح انگلیسی دستگاه حاکمه ایران» معرفی شده. 

۴- ناصر طالب‌زاده در آمریکا پزشک بود. او نام خود را به «نوا مک‌کی» تغییر داد که به گمان برخی یک اسم یهودی و نشانه‌ای از یهودی بودن خانواده طالب‌زاده است. نام نوا ریشه عبری دارد، اما این نام در میان مسیحیان و افراد غیر یهودی نیز رواج دارد. 

۵- نوامک‌کی (ناصر طالب‌زاده) به ۱۳ سال پیش در گذشت. آگهی مجلس ترحیم او به عنوان یکی از اسناد یهودی بودن خانواده اردوبادی مطرح شده. گفته شده مراسم یادبود او در یک مرکز یهودی برگزار شده، در حالی که آدرس درج شده در آگهی ترحیم یک کلیسای پروتستان است. 

۶- گفته شده، «کیم ساپونار» همسر برادر نادر طالب‌زاده یهودی است و نام فرزندان او هم یهودی است. در مورد مذهب همسر او اطلاع قطعی در دست نیست، اما نام یکی از فرزندان او (زاکاری) ریشه عبری و نام دیگری (زاریا) ریشه عربی دارد. 

۷- نینی اردوبادی خواهر نادر طالب‌زاده  است، نام همسر او هم آنتونی چیس است که به عنوان یک هنرمند در نیویورک فعالیت می‌کند. تا آنجایی که ما گشتیم نه در شبکه‌های اجتماعی و نه در وب‌سایت‌ها اشاره‌ای به یهودی بودن شوهر خواهر نادر طالب‌زاده نشده است. 

۸- گفته شده شوهرخواهر طالب‌زاده یکی از اعضای خانواده سرشناس چیس است. حتی درباره ارتباط او با خانواده روتشیلد هم مطالبی گفته شده که پایه و اساسی ندارند. طرفداران تئوری توطئه ادعاهای عجیب و غریب زیادی درباره خانواده روتشیلد مطرح می‌کنند. 

با این اوصاف فکت‌نامه ادعاهایی را که تاکنون درباره «یهودی بودن خانواده نادر طالب‌زاده» مطرح شده، غیرمستند و بی‌اساس می‌داند و به آن نشان «نادرست» می‌دهد.


مطالبی درباره‌ی کاترین شکدم را می‌توانید در لینک‌های زیر بخوانید:

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حالا که فوت کرده .بنده مواضع افراطی مثل حسین شریعت مدار هم ازش ندیدم. مودب و جنتلمن بود البته این اواخر یک سوتی داده بود از نوع افراط که یادم نمی آید ولی همین که یک انقلابی بعد از ۴۳ سال نقطه منفی قابل ذکر نداشته باشد یعنی شیر پاک خورده بوده .خدا رحمتش کند.

    14
    12
  2. پدرسوخته های فریبکار! چقدر سخیف! چقدر پست و خوار و خفیف هستید که به خود اجازه میدهید از تصویر همسر مرحوم طالب زاده اینطور موذیانه استفاده کنید که خواننده مطلب مفصل ذیل تصویر در طول مدت طولانی مطالعه مطلب تصور کند ایشان کاترین شکدم است؟ این چه لجنزاری است که افکار عمومی را به درون آن میکشید؟

    18
    17
    1. کجاتون سوخته ،این مرد ۴۳سال پوست از سرتون کند .کسی که جاسوس آمریکا و اسراییله تحت شدیدترین تحریم ها قرار نمیگیره .اگه جاسوس اسراییل بود،توسط موش های کثیف ۲بار ترور بیولوژیک نمیشد.اگه جاسوس آمریکا توی ایران بود ،رهبران سیاسی و سیاه پوست آمریکایی رو برعلیه دولتشون نمیشوروند .اگه نفوذی اسراییل بود توی بوسنی بر علیه عقاید صهیون نمیجنگید .اگه یهودی (صهیون)بود سال ها عمرش رو برای ساخت مستند های ضد ایلومیناتی و شیطانپرستی صرف نمی‌کرد.اگه نفوذی صهیونیسم جهانی بود سال ها وقت برای آگاه سازی مردم نسبت به وجود دست های پشت پرده نمی‌کرد.ودست آخر اینکه چقدر شما کثیفید :عکس همسر شهید طالب زاده رو میزنید بالای تیترتون تا فکر خواننده همش درگیر چه موضوعی باشه؟؟؟اگه واقعا به آزادی بیان اعتقاد داری متن من رو انتشار بده ،که البته بعید می‌دونم اینکار رو بکنی ،چون الگوی شما رسانه های آمریکایین

      7
      8
  3. خداوند نادر طالب زاده را رحمت کند و روحش را با همرزمان شهید پش محشور نماید
    او از رویش های انقلاب بود

    16
    10
  4. مسوول محترم انصاف نیوز، بدون هیچ تعصب جناحی، انصافا، با بی بی سی و اینتر نشنال هیچ فرقی نمی کنی، دمت گرم.!

    6
    2
  5. انصاف بی انصاف ، تا آخرش فکر کردم این خانم توی عکس کاترین شکدم ، این بنده خدا همسرشه ، انشاء الله که خدا با آبروی خود نویسنده به همین راحتی بازی کنه ، بخش حقوقی سپاه پاسداران با وکالت از سردار جوانی به صورت کاملا حقوقی از احمدی نژاد و ابطحی شکایت و ادعای حیثیت بکنه ، و رسانه ملی اجازه پوشش خبری بده ، این جوری کلا اتهام زنی در کشور از بین میره و مردم همه یاد میگیرن که ممکنه هر کسی به راحتی ازت شکایت کنه و به درد سر بندازدت ، با تو هم هستم بی اصاف نیوز ، هرچند مطمئنم مطلب منو نشر نمیدی ، چون انتقاد پذیر نیستید……. یا علی

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا