خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا ایران معدن طلای سرمایه‌گذاری برای لوازم آرایش است؟

سایت اتاق بازرگانی ایران در گزارشی نوشت:

«ایران یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان لوازم آرایش در خاورمیانه است. 36 درصد از جمعیت ایران را زنان 15 تا 65 ساله تشکیل می‌دهند که به معنای بازار مصرف 28 میلیون نفری است.»

پایگاه اینترنتی یورومانیتور یک ماه پیش در گزارشی درباره بازار لوازم آرایشی ایران چنین نوشته بود. در ادامه این گزارش آمده است:«اکثریت زنان جوان و میان‌سال این کشور نیز از لوازم آرایش‌های رنگی که در سال‌های اخیر مد شده است، استفاده می‌کنند. دسترسی بیشتر به رسانه‌های پخش گسترده مانند اینترنت باعث شده است که سبک زندگی غربی، به جامعه ایران راه پیدا کند. دسترسی گسترده‌تر، با توجه به بهبود شبکه‌های توزیع نیز به سرعت رشد این بازار کمک خواهد کرد.»

ایران دومین کشور بزرگ مصرف‌کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. همین مسئله باعث شده است ایران به بازار جذابی برای لوازم آرایش تبدیل شود و پس از برجام نیز مورد توجه شرکت‌های خارجی قرار بگیرد.

بررسی‌های آماری درباره وضعیت صنعت لوازم آرایشی نشان می‌دهد این صنعت در سال 2014، 57.4 میلیارد دلار گردش مالی داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال 2020، به 77.7 میلیارد دلار برسد.

Procter & Gamble که با نام اختصاری پی‌اندجی شناخته می‌شود، بزرگترین شرکت لوازم آرایشی دنیاست. این شرکت آمریکایی، در سال 2015، 76میلیارد و27میلیون دلار گردش مالی داشته است. بعد از آن نیز شرکت لورئال با اختلافی زیاد، دومین شرکت آرایشی بزرگ دنیاست. این شرکت فرانسوی در سال 2015،  25 میلیارد و 26 میلیون دلار گردش مالی داشته است.

اطلاعات به دست آمده از گمرک ایران نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال جاری ۷۶ میلیارد تومان لوازم آرایشی به ایران وارد شده است. عمده کشورهای صادر کننده لوازم آرایشی به ایران، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، امارات متحده عربی و فرانسه هستند. این میزان لوازم آرایش از راه‌های رسمی وارد کشور شده‌اند و میزان واردات غیررسمی بسیار بیشتر از این میزان است. چند وقت پیش، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا از قاچاقی بودن ۸۰ درصد از لوازم آرایشی موجود در بازار ایران خبر داده بود.

فراورده‌های آرایش پوستی، بیشترین کالای عمده آرایشی وارد شده به ایران را تشکیل می‌دهند. طی سه ماه، 600 تن از این نوع کالا به ارزش 33 میلیارد تومان وارد کشور شده است. اسانس مورد استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی معادل 800 تن به ارزش 30 میلیارد تومان دومین قلم عمده وارداتی در این حوزه به کشور بوده‌اند و بعد از آن نیز عطریات، مواد معطر و اسانس به اندازه 407 تن و به ارزش 6.5 میلیارد تومان به کشور وارد شده‌اند.

با رواج خدمات مربوط به کاشت ناخن، واردات این اجناس نیز زیاد شده است و در حجم، از فرآورده‌های آرایشی چشم و رژ لب پیشی گرفته است. در فصل بهار امسال، 77 تن فرآورده‌های آرایشی ناخن دست‌ و پا به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون تومان وار کشور شده است.

بیشترین حجم واردات به ایران نیز از امارات متحده عربی صورت گرفته و 512 تن لوازم آرایشی به ارزش 26 میلیارد تومان به کشور وارد شده است. بعد از آن نیز از کشور فرانسه، 300 تن لوازم آرایش به ارزش 12 میلیارد تومان به ایران صادر شده است.

فروش لوازم آرایشی به شیوه‌های مختلف و استقبال مصرف‌کنندگان در ایران باعث شده اکثر مطالعات، آینده رو به رشدی را برای صنعت لوازم آرایشی پیش‌بینی کنند. گزارش‌هایی مثل گزارش موسسه یورومانیتور به شرکت‌ها نشان می‌دهد که بازار لوازم آرایشی در ایران یک فرصت طلایی برای کسب سود است. هر چند به نقل از اکونومیست، جاده‌ای که به این بازار طلایی می‌رسد پر از سنگلاخ است و با موانع بسیاری همراه است. تجربه نشان داده‌است آغاز به کار کردن سخت‌تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شود. در ایران نیز مشکلاتی مانند کمبود فایننس، قوانین بانکی و کسب‌وکار و همچنین هزارتوی بوروکراسی اداری سد بزرگی را برای آغاز کار ایجاد می‌کند. به همین خاطر رویترز نوشته‌است ایران با وجود بازار لوازم آرایشی به ارزش 4میلیارد دلار در سال، نمی‌تواند نقش معدن طلا را برای سرمایه‌گذاران در این عرصه بازی کند.­

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا