خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اثر تصمیم جدید اوپک بر قیمت نفت چه خواهد بود؟

اجلاس اوپک روز گذشته با تصمیمی مبنی بر کاهش تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای به پایان رسید. تصمیمی که اعضاء برای متعادل کردن قیمت‌های جهانی اخذ کردند تا با حذف مازاد عرضه از سقوط بیش‌تر قیمت‌ها که طی ماه اخیر کاهش شدیدی داشته جلوگیری شود. نکته قابل توجه این است که ایران از کاهش تولید مستثنی شده است و به‌نظر می‌رسد این تصمیم بر متعادل کردن قیمت‌ها تاثیر مطلوبی دارد.

به گزارش ایسنا، اجلاس روز پنجشنبه و جمعه اوپک و غیراوپک درحالی برگزار شد که بازار به دلایل مختلف از جمله دخالت‌های آمریکا با مازاد عرضه مواجه شده بود و قیمت جهانی نفت سقوط چشم‌گیری داشت. اعضاء در این اجلاس برای کاهش تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای به توافق رسیدند و قرار شد این تصمیم را از ابتدای سال جدید میلادی اجرایی کنند.

ایران از تصمیم مذکور مستثنی شد و بیژن زنگنه – وزیر نفت – رضایت خود را از این اتفاق با این جمله که “به آن چه تامین‌کننده منافع اوپک و ایران است، دست یافتیم.”نشان داد.

در این راستا، مرتضی بهروزی‌فر – کارشناس حوزه انرژی – با تاکید بر این‌که روسیه و عربستان سعودی بیش‌ترین ضرر را از قیمت‌های پایین نفت متحمل می‌شوند به ایسنا گفت: اگر در اوپک، توافق کاهش تولید که منجر به متعادل شدن قیمت‌ها در بازار جهانی می‌شود، صورت نمی‌گرفت، عربستان سعودی و روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده عضو اوپک و غیراوپک بیش‌ترین ضرر را متحمل می‌شدند.

وی با بیان این‌که تصمیم‌گیری درباره کاهش تولید در اوپک قابل پیش‌بینی بود، ادامه داد: تصمیم عربستان سعودی در این زمینه جدی بود و مهم این بود که چقدر بتواند دیگر اعضاء را تحت تاثیر قرار دهد.

تاثیر تصمیم اوپک بر بازار نفت ایران

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه درباره رفتار ایران در اجلاس اوپک اظهار کرد: زنگنه زیربار کاهش تولید ایران در این شرایط نرفت. کاهش تولید در اوپک در کوتاه‌مدت باعث افزایش قیمت جهانی می‌شود که به نفع ایران است، اما ممکن است در بلندمدت به ضرر ایران باشد.

بهروزی‌فر ادامه داد: زیرا حذف حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از بازار باعث می‌شود چنانچه صادرات نفت ایران به این میزان در آینده کم شود، بازار با واکنش کمتری آن را بپذیرد. مگر این‌که رشد اقتصادی در دنیا در سال ۲۰۱۹ بیش‌تر باشد و بازار با افزایش تقاضا مواجه شود.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی با تصمیمی که روز گذشته در اوپک گرفته شد، متوسط قیمت نفت بین ۶۰ تا ۷۰ دلار خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا