خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو راهی ایران و روسیه

علی‌رضا ایمانخانی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «دو راهی ایران و روسیه» نوشت:

تقارن جنگ اوکراین با لحظه‌های  پایانی مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام را  حتی اگر برنامه ریزی شده ندانیم، ولی نمی‌توان منکر تاثیرات عمیق آن بر نتیجه و رهیافت مذاکرات دانست.

تیم مذاکره کننده ایرانی گمان می‌کرد که به خاطر درگیری غربی‌ها با روسیه، آن‌ها عمیقاً  دوست ندارند که در دو جبهه درگیر شده و قطعاً خطر حضور  نظامی روسیه دوباره اوج گرفته در قلب اروپا بسیار خطرناک‌تر از تهدیدات احتمالی هسته‌ای ایران در آینده دورتر است.

 پس بهترین فرصت برای گرفتن امتیازگیری  واقعی است تا افکار عمومی را  بتوان قانع کرد اگر مذاکرات به طول کشیده محصول آن گشایش واقعی است نه مانند چند سال پیش فقط  بر روی کاغذ! و غربی‌ها  بهتر از هر کسی می‌دانند که ایران  با رتبه اول ذخایر هیدروکربنی می‌تواند جایگزین مناسبی برای انرژی پر دردسر و با منت روسیه باشد، پس حل مشکل با ایران بسیار راحت‌تر و پرسودتر از پوتین جنگ‌طلب است.

اما ظاهراً طرف غربی نیز برای خود دلایلی، دارد که چندان تمایل ندارد که به ساز ایران برقصد و البته از دید خودش امتیازهای بیشتری به ایران بدهد که برای درک آن می‌توان موارد زیر را به دایره حدس و گمان برد.

اول، تأثیر عمیق تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و عدم رضایت مردم از دولت کنونی به خاطر عدم تحقق شعارهای انتخاباتی برای کنترل مشکلات اقتصادی

دوم، محدود بودن زمان جنگ اوکراین و بازگشت روسیه به جامعه جهانی با زد و بندهای پشت پرده

سوم، غیر ایدئولوژیک دولت کنونی روسیه و اولویت اقتصاد بر شعارهای آرمانی برای حاکمان روس

چهارم، فشار زیاد و نفوذ صهیونیست‌ها بر مذاکرات

پنجم، شاید مهم‌تر از همه دلایل ذکر شده این باشد که طرف اصلی مذاکرات امریکا بوده که خود دغدغه  تأمین انرژی به مانند اروپا نداشته و از این بابت رنج نمی‌برد، و چه بسا دوست دارد متحدان و البته رقیبان اروپایی خود را چند زمانی با این فشار ها قلقلک دهد تا بدانند در غیاب آمریکا هیج نیستند و با اندک تهدیدی به فنا خواهند رفت.

اما در کنار این مسائل نمی‌توان منکر ترس روس‌ها از نتیجه مذاکرات شد، بزرگ‌ترین اهرم فشار روس‌ها برای رسیدن به توافقی آبرومندانه برای نجات از  باتلاق اوکراین،  سلاح نفت و گاز است، حال اگر ایران که به شدت مشکل تأمین منابع ارزی را دارد جایگزین روسیه شود این دندان نیش کشیده شده و دست روس‌ها در مذاکرات خالی خواهد بود، پس قطعاً در حال تلاش‌های پنهان برای تحریک دور کردن ایران از اردوگاه غرب جهت پایدار ماندن خود هستند.

در پایان باید این نکته مهم را به مسولان و تیم مذاکره کننده یادآور شد که اوضاع سفره مردم بسیار خراب‌تر از تصور آنها است و باید با اتخاذ تدابیری جهت دفاع از اصول بر حق ایران عزیز این فرصت را از دست نداده تا بعدها موجب خسران و پشیمانی نگردد، در این برهه می‌توان از روس‌ها به جهت رفاقت تسلیحات راهبردی مانند سوخو 35 گرفت و از غربی‌ها قول فروش بلند مدت انرژی، تا با درگیر کردن هر دو جبهه هزینه تحریم ایران را بالا برد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا