خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فقط ظریف نامحرم بود؟!

روز گذشته بشار اسد در سفری ناگهانی به تهران آمد و دیدارهای او با رهبری انقلاب و رئیس دولت سیزدهم با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه برگزار شد.

به گزارش انصاف نیوز، حضور آقای امیرعبداللهیان در دیدارهای اسد در حالی است که در سفر قبلی او به تهران جواد ظریف اجازه‌ی حضور در دیدارهای بشار اسد با مقام‌های ارشد کشور را پیدا نکرده بود!

«آن روز فهمیدم که اگر استعفا ندهم دیگر کسی باقالی هم بار من نمی‌کند، چه برسد با من مذاکره کند»؛ این جمله‌ای است که آقای ظریف در فایل صوتی گفت‌وگو با سعید لیلاز که یک سال قبل افشا شد درباره‌ی ماجرای استعفای خبرساز خود می‌گوید. استعفایی که با پادرمیانی سردار سلیمانی و مخالفت حسن روحانی مواجه شد.

ششم اسفند 97 خبری مبنی بر حضور بشار اسد و دیدار او با رهبری در سایت «خامنه‌ای دات‌آی‌آر» منتشر شد، خبری که بر مبنای آن آقای اسد در این دیدار که بدون حضور رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و با حضور افرادی مانند سردار سلیمانی، علی‌اکبر ولایتی، وحید حقانیان، حجت‌الاسلام گلپایگانی، حجت‌الاسلام علی‌اصغر حجازی و… برگزار شده بود گفت: «ایران و سوریه باید روابط اقتصادی خود را دائماً گسترش دهند چرا که افزایش ارتباطات، عامل مهمی در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان دو ملت خواهد بود».

ساعاتی بعد پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری نیز از دیدار روحانی و اسد خبر داد، در تصاویر منتشر شده از این دیدار نیز خبری از حضور وزیر امور خارجه نبود و به جای او سردار قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور حضور داشتند.

جواد ظریف، وزیر وقت امور خارجه ایران در واکنشی اعتراضی به عدم دعوت برای حضور در دیدارهای دیپلماتیک بشار اسد در تهران استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرد.

آقای ظریف درباره‌ی دلایل آن استعفا گفته بود: بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد. استعفای من صرفا به منظور دفاع از شان و جايگاه وزارت امور خارجه در روابط خارجی بوده است که آن را در کنار ساير توانمندی‌ها برای امنيت ملی ايران حياتی می‌دانم. من ناراحتی و دلخوری شخصی ندارم و نيازی به دلجويی ندارم. به عنوان وزير خارجه وظيفه داشتم به‌خاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعايت نشدن جايگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم.

واکنش نظام به استعفای ظریف چه بود؟

وبسایت امتداد به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده بود که مقامی عالی‌رتبه در پیغامی کوتاه به ظریف استعفای او را به مصلحت ندانسته است، از سوی دیگر سردار سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس نیز با تاکید بر اینکه عدم حضور ظریف در دیدارهای اسد تعمدی نبوده، گفت: باید تاکید کنم ایشان به‌عنوان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند.

سردار سلیمانی برخی ناهماهنگی‌ها در دفتر ریاست‌جمهوری را به عنوان دلیل عدم دعوت ظریف دانسته و گفته بود: در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات او با آقای روحانی برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری منجر به عدم حضور وزیر امور خارجه کشورمان در این ملاقات و به دنبال آن گلایه‌مندی ایشان شده است.

اما محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با رد ناهماهنگی در دفتر ریاست جمهوری پیرامون سفر بشار اسد گفت: در این قصه کسی در دفتر رئیس جمهوری و نهاد آن مقصر نبوده و از موضوع اطلاع نداشته است. در زمان سفر بشار اسد به تهران در داخل ایران دو سه نفر بیشتر مطلع نبودند.

آقای واعظی در ادامه افزود: این حرفی که زده می‌شود مبنی‌ بر اینکه دفتر رئیس‌جمهوری باید با آقای ظریف موضوع را اطلاع می‌داد باید بگویم که خود دفتر نیز از موضوع اطلاع نداشت. یعنی من همان لحظه‌ای که آقای اسد وارد حیاط ریاست‌جمهوری شد متوجه شدم که مهمان ما کیست.

برخی رسانه‌های اصولگرا نیز در توجیه عدم دعوت از ظریف در دیدارهای اسد با رهبری و روحانی این موضوع را به مسائل امنیتی و حفاظتی ارتباط دادند؛ این ادعا در حالی مطرح می‌شد که وزیر امور خارجه یکی از اعضای اصلی شورای عالی امنیت ملی است و با توجه به جایگاه حقوقی او نمی‌توان چنین توجیهی را پذیرفتنی دانست.

حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده‌ی وقت ولی فقیه در سپاه قدس نیز روایت خود از ماجراهای استعفای ظریف و نقش سردار سلیمانی در بازگرداند او را پس از گذشت سه سال از آن، چنین شرح می‌دهد: آقای بشار اسد به ایران آمدند. این موضوع از نظر امنیتی بسیار اهمیت دارد که کشوری که در حال جنگ است اگر رئیس جمهورش مسافرت کند، احتمال اینکه وقایع ناخوشایندی رخ دهد، وجود دارد. پس اگر آقای بشار بخواهد به ایران رفت و آمد کند، کسانی که در سوریه علیه او مبارزه می‌کنند، نباید متوجه شوند و یک بحث امنیتی شدیدی باید اتفاق بیفتد تا آقای بشار بیایند ایران و بروند و از نظر تثبیت سوریه و قدرت جمهوری اسلامی بسیار مهم است، لازم هم نیست همه از این رفت و آمد مطلع شوند.

آقای شیرازی در ادامه افزود: برخی افراد از جمله آقای روحانی به‌عنوان رئیس جمهور در جریان بودند و حضرت آقا هم در جریان بودند. رئیس جمهور باید مشخص کند و به آقای ظریف بگوید که به جلسه بیاید یا نیاید و این دیگر مربوط به نیروی قدس نیست و به دولت مربوط می‌شود. دولت می‌دانست و باید اعلام می‌کرد.

جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم درباره‌ی سفر بشار اسد به تهران و استعفای خود در گفت‌وگو با سعید لیلاز می‌گوید: سفر بشار اسد به تهران را من و سردار سلیمانی با هم هماهنگ کردیم ولی وقتی او را به ایران آوردند به من نگفتند و من از تلویزیون دیدم. دیدم عکس همه را نشان می دهند غیر از من و من از آن روز فهمیدم که اگر استعفا ندهم دیگر وزیر خارجه این کشور نیستم و دیگر کسی باقالی بار من نمی کند چه برسد با من مذاکره کند.

سردار قاآنی، جانشین وقت سپاه قدس درباره‌ی اینکه چه کسانی «اسد را به ایران آوردند»؟ گفت: آقای بشار اسد را نیروی قدس سپاه به تهران آورد و آنهایی که باید بدانند، می‌دانستند و آنهایی که نباید، نمی‌دانستند بالاخره یک کار حساسی بود.

با وجود این فراز و فرودها در نهایت حسن روحانی با استعفای ظریف مخالفت کرد و در نامه‌ای خطاب به وزیر امور خارجه وقت ایران نوشت:

«اهتمام جنابعالی به حفظ شان و اعتبار وزارت امور خارجه، و جایگاه شخص وزیر امور خارجه به عنوان بالاترین مقام مسوول در اجرای سیاست خارجی کشور، قابل درک و مورد تایید اینجانب است…بارها دستور داده‌ام تمامی دستگاه‌ها، اعم از دولتی و یا حاکمیتی، باید در هماهنگی کامل با این وزارت، در زمینه روابط خارجی باشند…نسبت به فشارهای وارده به دستگاه دیپلماسی کشور، دولت و حتی رئیس جمهور منتخب مردم به خوبی آگاهم. ما به عهدی که با خدا و ملت بسته‌ایم، تا پایان وفادار می مانیم و اطمینان دارم که به فضل الهی از این مرحله سخت عبور خواهیم کرد…شادی و پایکوبی دشمنان قسم خورده این مردم همچون رژیم صهیونیستی، از استعفای جنابعالی بهترین گواه بر موفقیت «محمدجواد ظریف» و بزرگترین دلیل برای استمرار فعالیت شما در سمت «وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران» است. جنابعالی مورد اعتماد اینجانب و مجموعه نظام جمهوری اسلامی و به خصوص مقام معظم رهبری هستید. شما با قوت، شجاعت و درایت به مسیر خود ادامه دهید که خداوند با بندگان صالح خود است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شانیت وجایگاه ظریف بعنوان وزیرخارجه موجه ومتین ومعقول وبافرهنگ چه درتاریخ وچه درقلوب دردمنداین مردم هرگزفراموش نخواهد شد…

    4
    4
  2. ببخشید قبل از ترکیب اضافی(از لحاظ ادبی)توطئه دشمنان چه واژ ای اومده بود؟برای من فقط وقطه چین و کشور ما اون چی ب.د می گفتند 25 ساله هست بین شونه.آخرش اونو چیکارش کردند هنوز سالمه یا پاره ش کردند و اون.قد پس من چی؟

  3. فرق ما با ملتهای دیگر دنیا این است که آنها اشخاص را قضاوت می کنند ولی ما ضرورتی برای قضاوت افراد نمی بینیم این می شود که کشورهای دیگر مانده اند افزایش بردرامد ملی را چه کنند ما هم در کالا برگ اجناس مانده ایم

  4. جمله‌ای که آقای ظریف در فایل صوتی گفت‌وگو با سعید لیلاز که یک سال قبل افشا شد درباره‌ی ماجرای استعفای خبرساز خود می‌گوید:

    «آن روز فهمیدم که اگر استعفا ندهم دیگر کسی باقالی هم بار من نمی‌کند، چه برسد با من مذاکره کند»!!!!!

    کسی باقالی هم بار من نمی کند؟!!

    ملاحظه بفرمایید که عالی ترین مقام دیپلماتیک دولت روحانی ، چه تصویری از خود دارد!!!

    یعنی ما چنین کسی را فرستادیم با دیپلماتهای آمریکا و اروپا مذاکره کند؟!!

    2
    2
  5. خودشان میبرند و خودشان میدوزند معلوم نیست کی به کیه معلوم نیست دنبال چه چیزی هستند اما هر کار نامعلومی میکنند به درک اسفل السافلین
    ما ملت مظلوم و ستمدیده ایران را قربانی اهداف پوچ و بی معنی و خشونت آمیز خود نکنند که فقط اهداف شخصی خودشان را دنبال میکنند !!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا