خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدل‌های چادری!

روزنامه جام جم نوشت: «چادری‌اند اما پوشش‌شان فرق می‌کند! حجاب بلاگرهای حجاب چندان با فلسفه حجاب همخوانی ندارد. چه در فضای مجازی و شبکه اینستاگرام باشد و چه در خیابان حتی گاهی بیش از دیگران جلب توجه می‌کنند. به صفحات اینستاگرامی‌شان که سر بزنید متوجه خواهید شد مدل‌های حجاب‌استایل یک روز با حجاب کامل در برابر دوربین عکاسان و فیلمبرداران فشن حاضر می‌شوند و روز دیگر با شومیز و شلوار! بگذریم از اینکه چادرهای مدل‌داری که سر می‌کنند هم گر چه پوشش کاملی می‌دهد اما آنقدر زرق و برق دارد که حتی از فاصله دور نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. خلاصه اینکه حجاب‌استایل‌ها و بلاگرها آمده‌اند تا بر اساس ذائقه جامعه اسلامی کار اقتصادی کنند و نگاه‌شان به چادر و حجاب نه یک نگاه فرهنگی برای ترویج حجاب و عفاف که نگاهی اقتصادی است تا بتوانند پوشش را به‌گونه‌ای طراحی کنند که چرخ‌های اقتصادشان را بهتر و سریع‌تر بچرخاند و زنان و پوشش آنها ابزار تجارت آنهاست.

تفکر لیبرالیستی برای زنان و دختران محجبه هم برنامه دارد. ماجرا چند سال قبل با طراحی لباس‌های پوشیده از سوی برندهای معروف لباس همچون دولچه‌گابانا آغاز شد و حالا حجاب‌استایل‌های وطنی هم به‌شدت در حال تغییر سبک پوشش و آرایش زنان و دختران محجبه ایرانی هستند و در این کار، نسبتا موفق هم عمل کرده‌اند. به‌خصوص دختران و زنان جوان محجبه در سبک پوشش خود از مدل‌هایی که به قول خودشان به‌ دنبال ترویج فرهنگ چادری‌های شیک هستند و با شعارهایی همچون «استایلت‌ رو حرفه‌ای بساز» به جامعه زنان محجبه خوراک فرهنگی می‌دهند تا کشاندن دامنه مد به موضوع عفاف، حجاب و ترویج تجمل‌گرایی در پوشش محجبه‌ها از یک‌سو دامن این حوزه را به آفت‌هایی همچون چشم و هم‌چشمی آلوده کنند و فرهنگ و طرز تفکر محجبه‌ها را به سمت مدگرایی و فشن تغییر دهند و از سوی دیگر با حاکم‌شدن فرهنگ فشن در حوزه حجاب و عفاف به درآمدهای بیشتر برسند.

گرایش به زیبایی و زیباپسندبودن ویژگی ذاتی هر انسانی است. طبیعتا زنان و دختران محجبه هم پوشیدن روسری‌های رنگی و زیبا یا ساق‌دست و یقه‌های حجاب برایشان جذاب است و تا یک جایی این مساله مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر سری به صفحات حجاب‌استایل‌ها بزنید، متوجه خواهید شد آنان به دنبال تغییر ذائقه و سبک زندگی بخش محجبه جامعه زنان هستند و نگاهی تجاری و ابزاری دارند.

به همین دلیل هم مدل‌هایی که برای حجاب‌استایل‌ها تبلیغ می‌کنند درست شبیه همان مدل‌هایی هستند که لوازم آرایش تبلیغ می‌کنند و تنها تفاوت‌شان نوع پوششی است که استفاده کرده‌اند.

بگذریم از اینکه زرق‌وبرق پوشش این گروه خیلی وقت‌ها از زرق‌وبرق پوشش بدحجاب‌ها یا بی‌حجاب‌ها هم بیشتر است و می‌تواند جلب توجه کند و این یعنی این نوع پوشش با فلسفه حجاب در دوری از تبرج و خودنمایی سازگار نیست.

پشت پرده حجاب‌استایل‌ها

علیرضا آل‌ داوود، کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی، درباره پدیده حجاب‌استایل‌ها، زمینه‌های شکل‌گیری و تبعات فعالیت‌هایشان به جام‌ جم می‌گوید: «متأسفانه شاهد شکل‌گیری پدیده‌ای تحت عنوان مدلینگ حجاب در شبکه اینستاگرام هستیم و گاهی تصاویر بسیار زننده‌ای از سوی بلاگرهای حجاب منتشر می‌شود.»

او درباره ریشه‌های شکل‌گیری حجاب‌استایل‌ها و فعالیت بلاگرهای حجاب می‌افزاید: «حجاب‌استایل‌ها سال‌ها قبل توسط رژیم‌ صهیونیستی در اینستاگرام به راه افتادند و ما شاهد بودیم در حال نفوذ شناختی نرم و ایجاد تغییر در سبک زندگی خانم‌های چادری و محجبه هستند. این نوع مدلینگ متأسفانه نوع جدیدی از خودنمایی را به بهانه گسترش حجاب در پیش گرفته و زنگ خطری بسیار جدی است که می‌تواند برای نقش زن در جامعه ما خطرناک باشد.»

آل داوود تاکید می‌کند: «حجاب‌استایل‌ها به دین نگاه تجاری دارند و با اینکه حد و حدود پوشش را رعایت می‌کنند اما محتوای آن را رعایت نمی‌کنند و متأسفانه برای زن در جامعه ما نقشی تجاری تعریف می‌کنند. این همان چیزی است که در غرب با مدلینگ برای خانم‌ها اتفاق افتاد و می‌تواند برای ما آسیب بسیار زیادی به دنبال داشته باشد.»

از نگاه وی موضوع مدلینگ حجاب در حوزه خانواده می‌تواند به ما آسیب برساند؛ به‌خصوص میان جوانانی که در فضای اینستاگرام زیست می‌کنند چه در بحث مدلینگ حجاب و چه در مدلینگ و شبکه قمار، شرط‌بندی از این شبکه رهاشده آسیب می‌بیند.

ضربه حجاب‌استایل‌ها به حجاب

اسدالله سلیمانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و مدیر اجرایی بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، هم درباره حد و حدود حجاب و تفاوت آن با آنچه از سوی حجاب‌استایل‌ها ترویج می‌شود، می‌گوید: «خداوند در قرآن تعریف حجاب را داشته است و در سوره احزاب می‌توانیم تعریف و حدود حجاب را بررسی کنیم. در یک کلام حجاب یعنی پوشیدگی‌، حجاب یعنی ایجاد جاذبه‌ نکردن و پوشیدگی کامل به استثنای دست و صورت. وقتی ما این حجاب را هزار مدل تزئین می‌کنیم و نگین و گل می‌زنیم و نامش را حجاب می‌گذاریم این اصلا حجاب نیست.»

سلیمانی تاکید می‌کند: «به عنوان یک تولیدکننده محصولات حجاب‌، حجاب‌استایل‌ها و مدل پوشش‌هایی را که آنها ترویج می‌دهند از مانتوهای کوتاه و جلوباز و بدترین نوع پوشش مخرب‌تر می‌دانم‌. تخریبی که حجاب‌استایل‌ها برای پوشش و حجاب داشته‌اند بسیار بیشتر از کالاهای مبتذل است. من به‌شخصه به‌ عنوان مسئول انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اصلا این نوع حجاب را قبول ندارم.»

وی ادامه می‌دهد: «به نظرم ضربه‌ای که حجاب‌استایل‌ها به حجاب و اعتقادات مردم می‌زنند از کارهایی که امثال مسیح علینژاد انجام می‌دهند، بدتر است‌. زیرا مردم افراد معاند را می‌شناسند و تکلیف‌شان روشن است اما یک خانم چادری، قداست و حرمت چادر را می‌شکند و از بین می‌برد و با عنوان حجاب‌استایل، عادی‌انگاری می‌کند.»

سلیمانی در برابر این نکته که تولیدکردن چادر هم یک کار تجاری است، می‌افزاید: «بله این یک واقعیت است اما این کار تجاری باید بر اساس معیارها و چارچوب‌هایی تعیین‌شده باشد؛ چراکه تولیدکننده هم مسئولیت شرعی دارد.»»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا