خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احمد مسعود: افغانستان طالبستان شده است

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در نشست امروز مسکو گفت: افغانستان طالبستان شده، در حالی‌که کشور متعلق به یک گروه و یک قوم نیست.

به گزارش شفقنا به نقل از اسپوتنیک، احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان) در نشست مسکو که زیر عنوان «افغانستان در میان گذشته و آينده: در مسير یک صلح عادلانه و توسعه پايدار» برگزار شد گفت: افغانستان طالبستان شده در حالی‌که کشور متعلق به یک گروه و یک قوم نیست.

مسعود افزود: «افغانستان سیاه‌چال عمیق برای مردم شده و به بهشت امن برای تروریسم، افراط‌گرایی و گروه‌های تبهکار تبدیل شده است.»

وی همچنان گفت: «گروه طالبان حس تعلق را از مردم افغانستان گرفته است و ببا رویکرد خشونت بار همه روزه بهتعهدات شان نیز پا‌یبند نیستند.»

به گفته وی، «حکومتی که بر مردم خود رحم نکند، به منطقه و جهان هرگز رحم نخواهد کرد».

مسعود تصریح کرد: «در افغانستان مدرسه‌های افراطی در حال ساخته شدن است، تروریسم در حال رشد است و این یک خطر جدی است.»

وی گفت: «راه‌حل این بحران سیاسی در افغانستان، «حکومت مشروع که به خواست مردم افغانستان باشد و مردم خود را در آن سهیم ببینند» است.


احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در نشستی که در مسکو با حضور مخالفان طالبان برگزار شده است، گفت افغانستان در دو سال گذشته با تسلط طالبان در «یک سیاهچاله خفقان‌آور و یک بن‌بست تاریک» فرو رفته است.

او با اشاره به عدم فراگیر بودن حکومت طالبان و قوانین سختگیرانه اسلامی آن، در سخنرانی خود گفت: «افغانستان امروز با یک نظام قرون وسطایی» اداره می‌شود و به «طالبستان» تبدیل شده است.

نشستی موسوم به «افغانستان در میان گذشته و آینده» با میزبانی حزب «روسیه عادل» که ۲۰ درصد کرسی‌های پارلمان روسیه را در اختیار دارد، امروز (۲ قوس/آذر) در مسکو برگزار شده است.

شماری از چهره‌های احزاب عمده مخالف طالبان مانند احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان»، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، فوزیه کوفی و شکریه بارکزی، اعضای پیشین پارلمان افغانستان از جمله کسانی بودند که در این نشست سخنرانی کردند و نظرات خود را در مورد وضعیت جاری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان بیان کردند.

محمد محقق، احمد مسعود، فوزیه کوفی، فضل‌احمد معنوی، شکریه بارکزی، ستاره حسینی و سید صادق طا‌ها در جمع فهرست اشتراک‌کنندگان نشست مسکو هستند.

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» هدف نشست مسکو را «علاقه‌مندى روسیه به آمدن ثبات در افغانستان و به‌وجود آمدن یک روند سیاسى همه‌شمول در مبارزه با افراطیت و تروریسم خوانده است.»

احمد مسعود رهبر «جبهه مقاومت ملی» ضد طالبان اما گفت که طالبان «به هیچ تعهد به جز قرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند. افغانستان به یک سرزمین سیاه و مبهم برای مردمش و بهشتی برای افراطیت، تروریسم و گروه‌های تبهکار مبدل شده است».

آقای مسعود در صحبت‌های شدیدالحنی علیه طالبان گفت: «افغانستان بنا بر تسلط طالبان قانون اساسی ندارد، مشروعیت ندارد، پرچم ملی ندارد، نیمی از نفوس زیر نام دین و برداشت غلط از شریعت از تمام شئون انسانی محروم گردیده و اقتصاد کشور در شرف سقوط دارد.»

مخالفان سیاسی طالبان در این نشست خواستار حمایت کشورهای منطقه و جهان برای دستیابی به «یک راه حل» برای بحران افغانستان شدند.

آن‌ها تاکید داشتند که افغانستان یک کشور متنوع و متشکل از اقوام و زبان‌های مختلف و گروه‌های سیاسی و مذهبی مختلف است و از کشورهای منطقه و سازمان ملل خواستار برگزاری نشستی روی ایجاد یک ساختار جدید سیاسی در افغانستان شدند که همه اقوام و مذاهب بتوانند در زیر چتر آن حضور داشته باشند.

آقای مسعود پیشنهاد همه‌پرسی برای مشخص شدن نوعیت نظام در افغانستان را داد و همچنین خواستار ایجاد یک چتر برای گروه‌های مختلف سیاسی شد.

محمد محقق که از آدرس شورای مقاومت ملی که متشکل از احزاب و گروه‌های مخالف طالبان است صحبت می‌کرد گفت سیاست تعامل با گروه طالبان ظرف بیش از دو سال گذشته مفید نبوده و در صورتیکه طالبان به این نوع سیاست‌های خود ادامه دهند، این شورا گزینه‌های مبارزات میدانی را نیز در وقت مناسب آن در نظر دارد.

مقام‌های طالبان تاکنون در این مورد واکنشی نداشته‌اند و همواره تاکید کرده‌اند که حکومت‌شان فراگیر است و در دو سال گذشته امنیت را به افغانستان بازگردانده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. طالبان که پشتون هستند دویست سال هست که دارند یا کشتار زمین های مردم غیر پشتون را تصاحب می کنند و الان هم مردم هزاره و تاجیک را به ایران کوچ می دهند و بجای این مردم از پشتون های پاکستانی جایگزین مردم فراری داده شده به ایران می کنند آنها میخواهند سرزمین افغانستان را به معنای کلمه افغانستان کنند چون افغان یعنی پشتون ،درصورتی که حدود 27درصد افغانستان پشتون تبار هستند که با سرویس های اطلاعاتی پاکستان و انگلیس دارند مردم فارس زبان ایرانی تبار را در این کشور نابود می کنند

    3
    1
    1. نخیر که گفته که افغانستان برایی پشتون ها است افغانستان برایی همه اقوام هست خدمت که طالبان در دو سال گذشته کرده است هیچ حکومت در افغانستان مثل این ها خدمت نکرده چرا بیست سال هست که حکومت پیشن که از همه اقوام بود یک کاریی برای جوانان افغانی انجام نداد چون که بزرگان دولت هرکی به فکر شکم خود بود

  2. سلام‌ایران‌‌اگر‌اصل‌۱۵‌قانون‌اساسی
    را‌اجرایی‌کند‌وعالیجنابان‌‌اجازه‌دهند
    درهفته‌دوساعت‌کتاب‌ادبیات
    ترکی ودیگر‌اقوام‌درسطوح‌تحصیلی
    تدریس‌شود‌هم‌به‌میثاق‌ملی‌وعهد
    وپیمان‌باملت‌عمل‌شده‌هم‌هم‌جو
    امنیتی‌کاذب‌دراین‌مبحث‌برای
    همیشه‌بسته‌میشود‌وعصبانیتها
    به‌آرامش‌مبدل‌میشود‌وچهره‌مردمی
    نظام‌اسلامی‌در‌اذهان‌جهانیان
    بیشتر‌‌وفزونی‌میگیرد

    2
    3
  3. باید وباید از گروههای ضد طالبان پشتیبانی کرد وجای هیچ گونه شکی در این زمینه نباید وجود داشته باشد .

    2
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا