خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اظهارات سخنگوی قوه قضاییه پیرامون شکایت قالیباف، ارتباط پرونده نوری و جلالی، حکم مهرشاد سهیلی و وضعیت بابک زنجانی

در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه رسیدگی به پرونده فائزه هاشمی، شکایت قالیباف از نماینده سابق مجلس، پرونده بابک زنجانی، مهرشاد سهیلی و پرونده حمید نوری در سوئد مطرح شد.

به گزارش خبرآنلاین از رسانه‌ها، ذبیح‌الله خدائیان در پانزدهمین نشست خبری خود ضمن اشاره به گرامیداشت روز معلم و کارگر گفت: این دو قشر بسیار مهم هستند، معلمین رسالت تعلیم و تربیت نسل آینده را برعهده دارند. روز کارگر و روز معلم را گرامی می‌داریم.

ماجرای خرید سیسمونی خانواده قالیباف به شکایت ختم شد

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص شکایت رئیس مجلس شورای اسلامی از جعفرزاده به علت انتشار خبر خرید منزل توسط خانواده آقای قالیباف در ترکیه گفت: «با توجه به شکایتی که صورت گرفته پرونده تشکیل شده است. کسانی که اقدام به انتشار به مطالب کذب کنند و یا مدارک کافی ندارند، تحت تعقیب قرار و محکومیت می گیرند. افراد باید در انتشار اطلاعات دقت کنند.»

خداییان: پرونده حمید نوری، یک پرونده سیاسی است نه قضائی

وی در خصوص پرونده حمید نوری گفت: «این پرونده جنبه سیاسی دارد و نمی توان چنین پرونده ای را پرونده قضایی نامید، سوئد کمترین استاندارد بین المللی را برای حمید نوری رعایت نکرده است. برای دادرسی عادلانه معیارهایی در نظر گرفته شده است اما در این پرونده کوچکترین توجهی نشده است‌.»

خداییان در ادامه بیان کرد: «کشورمان مدعی حقوق بشر توجه کنند، حمید نوری بیش از دو سال است که در سلول انفرادی است و بیش از هفت ماه خانواده حمید نوری از سرنوشت او بی اطلاع بودند و به مدت دو سال اجازه ملاقات به خانواده حمید نوری با او داده نشد.»

سخنگوی قوه قضائیه گفت: «حمید نوری دارای وکیل حکومتی سوئد است و اعلام کرده است که مورد شکنجه قرار گرفته و خواستار پزشک شده است اما این حق نیز از حمید نوری دریغ شده است. شاهدین حمید نوری در دادگاه پذیرفته نشده است، مدعیان حقوق بشر کجا هستند؟»

سخنگوی قوه قضائیه گفت : «پرونده حمید نوری لکه ننگین بر پیشانی دستگاه قوه قضائیه سوئد است؛ پیگیری های لازم از سوی قوه قضائیه کشور برای دفاع از حقوق حمید نوری در حال انجام است.»

وی در پاسخ به گمانه زنی هایی برای تبادل آقای نوری و احمدرضا جلالی گفت: «این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارد. محاکمات آقای نوری نامشروع است و ثانیا آقای جلالی دو سال قبل از ایشان بازداشت شده است و حکم قطعی درموردش صادر شده است و بحث مبادله مطرح نیست و دستگاه قضایی براساس حکم صادره اقدام خواهد کرد.»

تشکیل پرونده برای فائزه هاشمی/ شکایت قالیباف از نماینده سابق درباره ماجرای سیسمونی و پرونده حمید نوری در نشست خبری سخنگو

تشکیل پرونده برای فائزه هاشمی در دادسرا

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر فائزه هاشمی در رابطه با درخواست تحریم برخی نهادهای امنیتی و ویدیوی «توهین به پیامبر»، گفت: در رابطه با هر دو موضوع پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و دادستان به عنوان مدعی العموم پیگیر موضوع بوده است‌.

حکم مهرشاد سهیلی بدوی است

خدائیان در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهرشاد سهیلی گفت: این فرد به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، جزای نقدی و رد مال محکوم شده است، حکم بدوی است و در صورت قطعیت اجرا خواهد شد.

خداییان گفت: اخیرا سران قوا به تنفیذ اختیارات سازمان تعزیرات اقدام کردند، دستگاه قضایی باید در مبارزه با گران فروشی و تنظیم بازار کمک‌ کند و با گران فروشان برخورد می شود. ما در این خصوص در کنار دولت هستیم.

تذکر به خودروسازان

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص استاندارد سازی خودرو گفت: خودروسازها باید نسبت به کار خود توجه داشته باشند زیرا به سلامت مردم ارتباط مستقیم دارند، کشته شدن هزار نفر طی دو هفته که بخشی از آن مرتبط استاندارد خودرو ها است، غیر قابل چشم پوشی است.

وی با بیان اینکه هبری تا کنون دو مرتبه در خصوص استاندارد سازی خودروها تذکر دادند، تصریح کرد: تمامی دستگاه ها باید پای کار باشند و از ساخت خودرویی که استاندارد نیست جلوگیری شود.

احمدرضا جلالی با حمید نوری مبادله می‌شوند؟

خدائیان درباره اجرای حکم احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت گفت: «آقای احمدرضا جلالی فرزند محمد از اتباع ایران و تابعیت ایران دارد و ایرانی است و در ۱۳۹۶ به اتهام جاسوسی و ارتباط با موساد و اقدام علیه امنیت کشور و افشای اطلاعات طرح های سری و فوق سری و حتی اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته ای تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد و بعد از بازداشت ایشان، کشور سوئد به او تابعیت و امتیازی به او داد. این شخص به لحاظ اتهامات متعدد به اعدام‌محکوم شده و حکم قطعی است و در دستور کار مقامات قضایی است و نسبت به اجرای حکم اقدام خواهند کرد.»

وی در پاسخ به سوالی درباره مبادله احمدرضا جلالی و حمید نوری گفت: «این دو ارتباطی با هم ندارند. آقای حمیدنوری بی گناه و محاکمات ایشان نامشروع است. آقای جلالی دو سال قبل از ایشان بازداشت شده و حکم قطعی در موردش صادر شده است. بحث مبادله مطرح نیست و قوه قضاییه براساس حکم صادره اقدام خواهد کرد.»

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و پرداخت بدهی و آیا او آزاد شده است؟ گفت: این فرد همچنان در زندان است و نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نکرده است.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه در شبکه‌های اجتماعی آمده شهرام جزایری با تحمل کیفر و پرداخت بدهی خود آزاد شده‌ است؟ گفت: این فرد محکومیت قطعی دارد و در حبس به سر می‌برد.

قتل‌های خانوادگی

خداییان در پاسخ به سوالی درباره قتل‌های خانوادگی گفت: جرایم خشن خانوادگی که به قتل منتهی می شود زیاد نیست و انگشت شمار است و اخیرا چند مورد رخ داد. اختلافات خانوادگی که متتهی به قتل می‌شود ریشه های مختلف اعم از فرهنگی و اقتصادی و اعتیاد به مشروبات و تعصبات قومی و قبیله ای دارد.

وی افزود: در خصوص این موضوع که به خانواده ها ارتباط دارد همه دستگاه ها باید بیایند و دستگاه های فرهنگی و اقتصادی و … باید در جهت اموزش پیشگیری از خشونت یا کنترل رفتار افراد کمک کنند. دستگاه قضایی هم کارهایی کرده است. به عنوان مثال در امار معاونت پیشگیری حدود ۶۰۰ کارگاه با موضوع پیشگیری از خشونت برای افراد دارای اطفال برگزار کردند. کارگاه‌هایی در زمینه نحوه برخورد ضابطین وقضات با جرایم خانوادگی داشتند. بیش از ۶۰ کار گاه مهارت آموزشی کنترل خشم برگزار شده است.

لزوم مقابله با زورگیران

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره مقابله با زورگیران و مجرمان حرفه‌ای و چرا ما شاهد جرایم خشن این چنینی همانند زورگیری چند روز گذشته در شهریار هستیم، گفت: در خصوص دستورالعمل صادره باید گفت نه تنها آن دستورالعمل بلکه رئیس قوه قضائیه تاکید کرده با کسانی که زورگیری می‌کنند و اخلال در نظم دارند برخورد جدی صورت می‌گیرد. با این جرایم، برخورد خشن صورت می‌گیرد. در کشورهایی که در تمامی خیابان‌ها هم دوربین هست باز شاهد وقوع این اتفاقات هستیم و اگر موردی صورت می‌گیرد دلالتی به عدم برخورد دستگاه قضا نیست و بیشتر کسانی که در زندان هستند از این قبیل افراد هستند. از اینجا به دادستان‌ها می گویم با این افراد برخورد قاطع صورت گیرد و از نیروی انتظامی می‌خواهیم با ورود درست از تکرار جرم‌جلوگیری کند.

وی افزود: قوه قضائیه بانک اطلاعاتی مجرمان را دارد و اگر جرمی رخ می‌دهد باید آنها را پیگیری کرد. آمار این جرایم در کشور زیاد نیست و مواردی رسانه‌ای می‌شود و نباید این طور پنداشت که به وفور است‌.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا