خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصلاح طلبان و نهی احمدی نژاد | جلایی پور

حمیدرضا جلایی پور، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی تلگرامی با عنوان «اصلاح طلبان و نهی احمدی نژاد» نوشت:

موضع حقوقی اصلاح طلبان درباره کاندیداتوری احمدی نژاد روشن است. جمهوری اسلامی از طریق دادگاه صالحه به اتهام فساد عظیم دوره او رسیدگی کند. اگر خطاکار شناخته نشد حق احمدی نژاد و طرفدارانش هست که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در مبارزات انتخاباتی ایفای نقش کند. اما اینک بحث ما موضع حقوقی اصلاح طلبان نیست بلکه سوال این است که چرا احمدی نژاد از حضور در انتخابات «نهی» شد و پیامد آن چیست و اصلاح طلبان چه تدبیری باید داشته باشند؟

متن بحث

1. اگر خوش بینانه ارزیابی کنیم نهی احمدی نژاد به خاطر این است که فضای سیاسی انتخابات ۱۳۹۶ چالشی و غیر قابل پیش بینی نشود. مثلا اگر او بیاید به هر میزان رایش از ۲۴ میلیون رای (یعنی رایی که در انتخابات سال ۸۸ برای او اعلام شد) کمتر باشد این خود نوعی شکست است. یا ممکن است احمدی نژاد در جریان مبارزات انتخاباتی با سخنانش دو پینگ رسانه ای بکند و می توانست اوضاع را از حیث داخلی یا خارجی متشنج بکند. در صورتیکه با این وضع و در یک شرایط غیر قطبی روحانی برای بار دوم هم رییس جمهور می شود و دوره او هم تمام می شود! لذا با نهی احمدی نژاد از حضور در انتخابات مشکل را زودتر و به اصطلاح بهداشتی تر حل کردند.

2. اما اگر بدبینانه نگاه کنیم این نهی احمدی نژاد می تواند مقدمه ای را برای تندروها فراهم کند تا انتخابات را پیچیده مدیریت کنند و در انتها نگذارند روحانی برای بار دوم وارد صحنه انتخابات شود یا اگر آمد او را رد صلاحیت کنند. زیرا شرایط جامعه سیاسی در دوره جانشینی بگونه ای است که از نظر تند روها به هیچ وجه صلاح نیست روحانی در سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ در موضع ریاست جمهوری باشد.

پیشنهاد:

3. با توجه به آنچه آمد اصلاح طلبان نباید به رخداد عدم ورود احمدی نژاد خوش بینانه نگاه کنند. همه باید نسبت به احتمال مدیریت انتخابات توسط تندروها در این دوره حساس باشند و ارزیابی بدبینانه فوق را مورد توجه قرار دهند.

4. حال اگر ارزیابی بدبینانه جدی گرفته شود تمام لایه های اصلاح طلبی و اعتدال گرایی (و اصول گرایانی مانند علی مطهری) فقط باید روی تک کاندیداتوری روحانی بایستند و هیچ کاندیدای دیگری را معرفی نکنند. چون تنها عاملی که می تواند روند مدیریت انتخابات را از سوی تندروها را کم اثر کند تقویت و انسجام افکار عمومی در حمایت از کاندیداتوری روحانی است. ما چنین تجربه ای را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خاتمی در ۱۳۸۰ داشتیم. در آن سال هم تندروها کوشش زیادی کردند که خاتمی برای بار دوم کاندیدا نشود ولی شدت تقاضا در افکار عمومی این فشار را خنثی کرد.

5. با معرفی کاندیداهای دیگر نباید بدنه افکار عمومی در حمایت از روحانی سست شود تا راحت تر ایشان را بتوانند رد صلاحیت کنند. قطعا اگر بخواهند روحانی را رد صلاحیت کنند لابد می خواهند راه را برای شخصیت هایی چون رئیسی یا فتاح یا ضرغامی یا از این نوع بهتر باز کنند.

6. ضروری است شخصیت های تاثیر گذاری همچون خاتمی اطمینان حاصل کنند که احتمال ثبت نام کاندیداهای تک رو در حاشیه نشین های جریان اصلاح‌طلب تحقق پیدا نکند. چون چنین اقدامی احتمال رد صلاحیت روحانی را بالا می برد. (حتی با این توجیه که کاندیداهای حاشیه نشین اعلام کنند که با حضور روحانی حتما کنار خواهند کشید).

7. از جبهه دلسوزان کشور و انقلاب و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان فقط یک صدا باید بلند شود: «کاندیدای ما فقط روحانی» است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با تحليل و توصيه دكتر جلائى پور كاملاً موافقم، جلب رضايت مردم هيچگاه براى اصولگراها و خصوصاً بخش افراطى آنها مهم نبوده است كه الان هم با ادعاى «جلوگيرى از ايجاد دوقطبى » يا تنش در جامعه جلوى نامزدى محموت را گرفته باشند ! آنها كى و كجا دلشان بحال جامعه و كشور سوخته است كه الان بسوزد ؟ مگر نعل وارونه زدن اصولگراها را در انتخابات هشتاد و چهار و ركبى كه در اين خصوص به اصلاحات زدند قابل فراموشيست ؟ آيا اصلاً قابل تصور بود يا هست كه جناح اصولگرا دلش به حال دموكراسى بسوزد ؟ كه پس از اظهار نظر منفى شوراى نگهبان در باره دو تن از نامزدهاى اصلاح طلب فرد ظاهر الصلاحى همچون حداد عادل را برانگيزانند كه فوراً دست به نگارش آن نامه كذائى به محضر رهبرى بزند و … باقى قضايا ؟! اصلاح طلبان بايد مواظب ركب هاى نواصولگرايان افراطى باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا