خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رسانه ملی یا جلیلی تی وی؟!

تغییرات مدیریتی صداوسیما با انتصاب مدیران جدید شبکه‌های تلویزیونی جدی‌تر از قبل ادامه دارد؛ مدیرانی که وجه اشتراک اکثریت قریب به اتفاق آنان نزدیکی به سعید جلیلی است و انتصاب‌شان بیشتر از آنکه نوید «تحول» را بدهد نشانگر احتمال تکرار تجربه‌ی دوران علی فروغی در شبکه‌ی سه در سایر شبکه‌های صداوسیماست!

به گزارش انصاف نیوز، روزهای آغازین پاییز 1400 بود که حکمی از سوی رهبری انقلاب برای تغییر رئیس صداوسیما صادر و بر اساس حکم صادره پیمان جبلی جایگزین عبدالعلی علی‌عسکری شد. جبلی که از همکاران و دوستان نزدیک محمد سرافراز، رئیس اسبق صداوسیما که کنار گذاشته شد بود، در نخستین اظهارنظر خود پس از تکیه زدن به کرسی ریاست صداوسیما گفت: «رسانه ملی امانت مردم و متعلق به مردم و منادی و مجری بازگشت به مردم است. مردم صاحبان اصلی رسانه هستند، صداوسیما باید مصداق واقعی رسانه مردمی باشد؛ رسانه صدای کسانی باشد که صدایشان به جایی نمی‌رسد».

این شعارهای رئیس جدید صداوسیما با برخی تغییرات در نحوه‌ی انعکاس بعضی خبرهای خاص در بخش‌های خبری و رویکرد معاونت سیاسی همراه شد؛ موضوعی که برخی آن را نمایشی در ابتدای کار رئیس جدید دانسته و گروهی دیگر نیز این اقدامات را نشانه‌ای از واقعی بودن شعار تحول در صداوسیما از سوی آقای جبلی خوانده بودند.

آخرین روزهای پاییز 1400 خبر تصمیمی خبرساز از ساختمان جام جم مخابره شد و با حکم رئیس صداوسیما وحید جلیلی «قائم مقام رئیس سازمان در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی» شد و به نوعی با این حکم مسئولیت ایجاد تحول در صداوسیما به عهده‌ی برادرِ سعید جلیلی گذاشته شد.

آقای جلیلی که با عنوان «فعال فرهنگی» شناخته می‌شود در سال‌های اخیر با نقش‌آفرینی در برگزاری «جشنواره مردمی فیلم عمار» به چهره‌ای شناخته‌شده در «جبهه‌ی فرهنگی انقلاب» تبدیل شده است. او در گذشته سابقه‌ی ممنوع‌التصویری در صداوسیمایی که حالا قائم مقامی آن را عهده‌دار شده را نیز داشته است!

این انتخاب از سوی پیمان جبلی با وجود اینکه برخی را از ایجاد تحول در «رسانه ملی» سرخورده و ناامید کرد اما تا حدود بسیاری هم قابل پیش‌بینی بود از آنجا که جبلی و جلیلی دو چهره‌ی سیاسی بسیار نزدیک به هم هستند که در دوران حضور سعید جلیلی در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی روابط و همکاری نزدیکی با هم داشته‌اند.

اما حالا و با گذشت 230 روز از آغاز به کار جبلی چه نشانه‌ای از تحول را شاهد هستیم؟

برای پاسخ به این سوال که تحول مورد اشاره‌ی مدیران جدید صداوسیما از چه جنسی است باید به چند روز قبل بازگردیم؛ روزی که محسن برمهانی به معاونت سیما سازمان صداوسیما منصوب شد. به نوشته‌ی باشگاه خبرنگاران جوان صداوسیما آقای برمهانی موسس شرکت پخش «آیات مدیا» است.

گفتنی‌ست «آیات مدیا» شرکتی نزدیک به سازمان فرهنگی – رسانه‌ای اوج است. معاون جدید سازمان صداوسیما که در شورای سیاستگذاری کنفرانس افق نو همکاری نزدیکی با نادر طالب‌زاده نیز داشته است، مدیریت مرکز بین‌الملل هنر و رسانه سازمان اوج را نیز در کارنامه دارد.

«اوج» نام یک «سازمان هنری رسانه‌ای» است که سابقه‌ی سرمایه‌گذاری در فیلم‌هایی همچون بادیگارد، خروج، تنگه ابوقریب، ایستاده در غبار، منصور و… و فصل پنجم سریال پایتخت را دارد. به گفته‌ی احسان محمدحسنی، رئیس این سازمان، سپاه پاسداران به «اوج» کمک مالی می‌کند: «ما با پانصد میلیون کمک اهدایی سپاه پاسداران در سال نود کار خود را شروع کردیم…سال ۱۳۹۹، هجده میلیارد کمک از سپاه دریافت کردیم».

معاون سیما سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی در نخستین روز کاری خود حکم مدیران جدید شش شبکه‌ی تلویزیونی را امضا کرد، مدیرانی که چندان شناخته‌شده نیستند اما توییت‌های معناداری از آنان در صفحات توییتر‌شان دیده می‌شود که در ادامه‌ی گزارش به آن می‌پردازیم.

نکته‌ی جالب توجه در احکام مدیران تازه‌ی صداوسیما جای خالی تغییر مدیر شبکه سه بود. بسیاری تصور می‌کردند با توجه به عملکرد علی فروغی در این شبکه که در گذشته با اختلاف پر مخاطب‌ترین شبکه‌ی تلویزیون بود و حالا در بعضی نظرسنجی‌ها گاهی مخاطبان «حیات وحش» از برنامه‌های آن بیشتر هستند نام او در صدر فهرست مدیران تغییرکرده باشد اما در عمل همه تغییر کرده‌اند جز مدیر انقلابی شبکه سه!

آقای فروغی که پیش از انتصاب به عنوان مدیر شبکه سه سیما رئیس سازمان بسیج صداوسیما بود، از اردیبهشت 1397 مدیر این شبکه شده و اخراج عادل فردوسی‌پور و تعطیلی برنامه‌ی نود خبرسازترین تصمیم گرفته شده از سوی او بوده است.

مدیران جدید شبکه‌های سیما چه کسانی هستند؟

شبکه‌ی یک سیما به میثم مرادی بینا رسید؛ آقای مرادی بینا متولد سال 1361 و از حوزه هنری آمده است، در سابقه‌ی مدیریتی او معاون راهبردی استان های حوزه هنری انقلاب اسلامی، رییس حوزه هنری خراسان های رضوی و شمالی، قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد دیده می‌شود؛ جایی که وحید جلیلی نیز سابقه‌ی حضور و مدیریت در آن را در کارنامه‌ی کاری خود داشته است.

حامد بامروت‌نژاد که در سال 1365 به دنیا آمده به صندلی مدیریت شبکه‌ی دو تکیه زد. دبیر جشنواره فیلم عمار بوده است؛ جشنواره‌ای که پس از حوادث سال 88 آغاز به کار کرد و برخی آن را «جشنواره تراز انقلاب اسلامی» می‌دانند. برخی شنیده‌ها حاکی از ارتباط بسیار نزدیک این جشنواره با سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و سرمایه‌گذار بیشتر مستندهای برنده‌شده در آن نیز بر عهده‌ی اوج بوده است.

هِدِر صفحه‌ی توییتر آقای بامروت‌نژاد عکسی از سعید جلیلی است و با نگاهی به توییت‌های او می‌توان به این نتیجه رسید که این مدیر جدید صداوسیما یک طرفدار بسیار جدی آقای جلیلی است و حالا مدیر سازمانی شده است که جلیلیِ دیگری قائم مقام آن است.

برخی از توییت‌های حامد بامروت‌نژاد را برای آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی او در ادامه می‌خوانید:

حالا چجوری هم مخالف صریح و جدی fatf و برجام #اصلح است هم کسی که دنبال بررسی منافع fatf و نقد کردن چک برجام است؟ #جلیلی #رئیسی

ترامپ که کارش را کرد. #روحانی هم که دارد کارش را می کند. یکی به من بگه #صداوسیما چه غلطی دارد می کند؟ تقصیر صداوسیما بیشتر از روحانی و دیگر غرب پرستان هست که کمتر نیست.

امشب بیشتر از اینکه از حرف های #ترامپ ناراحت بشوم از سخنرانی #روحانی ترسیدم. اطمینان دادن هایش به طرز عجیبی دهشتناک بود.

عرق سرد از آن فیلم هایی است که باید قبل از هرچیز چهارتا بلیط اش را خرید و برای وزیر ارشاد فرستاد تا با زن و بچه اش بروند ببینند. حیف است همسر و دختر وزیر اول از همه مستفیض نشوند.

مشکل ما این است که سیاست و فرهنگ دادگاه صحرایی نداریم. چون جنگی نیست. به راحتی از خطای #جمنا و جمناییان گذشتن #خیانت است.

بتن ای که در قلب دانشمندان هسته ای و جوانان ما ریختند دردش از بتن ای که در قلب رآکتور اراک ریختند بیشتر بود.

اما مدیر شبکه 4 کیست؟ او حسین شاه‌مرادی است و همچون مدیر جدید شبکه یک از حوزه هنری آمده؛ با حکم رئیس حوزه هنری مدیر انتشارات امیرکبیر بوده و معتقد است که در برجام سر ظریف را کلاه گذاشته‌اند!

آقای شاه‌مرادی در واکنش به توییتی از پروانه سلحشوری که جمهوری اسلامی را با طالبان مقایسه کرده بود خطاب به او نوشته بود: «من واژه‌ای قابل‌انتشار برای توصیف این سلیطه نمی‌یابم. شما اگر چیزی بلدید، بفرمایید»

مدیر جدید شبکه‌ی امید هم از جشنواره عمار می‌آید؛ محمدصادق باطنی. او که مستندساز است در سه دوره‌ی «جشنواره مردمی فیلم عمار» توانسته جایزه کسب کند.

«عماریار» درباره‌ی یکی از مستندهای او با نام «دوپینگی‌ها» نوشته است: «از معدود کارهایی است که سینمای ایران را به‌نقد می‌کشد. این اثر با نشان‌دادن تناقض‌گویی روشن‌فکران ایرانی در ماجرای تحریمِ دیدنِ فیلم «اخراجی‌ها» به‌واکاویِ جریان رسانه‌ایِ روشن‌فکری در هوچیگری علیه شخصیت‌ها، فیلم‌ها و آثار همسو با جریان انقلاب اسلامی می‌پردازد».

شاید با نگاهی به سوابق مدیران تازه منصوب شده‌ی شبکه‌های سیما بتوان گفت که با مدیریت یاران سعید جلیلی سایر شبکه‌ها نیز به تدریج به رنگ شبکه‌ی سه علی فروغی و شبکه‌ی افق «انقلابی‌ها» در خواهد آمد و معنای تحول در نگاه زوج «جبلی – جلیلی» و شعار «صداوسیما باید صدای کسانی باشد که صدایشان به جایی نمی‌رسد» با آنچه در ابتدا تصور می‌شد بسیار متفاوت است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یک سوال از……
    چرا صدا وسیماملی(اخر نفهمیدیم معانی ملی , وحدت ,مردم و…..چیست) در اختیار یک گروه خاص از باصطلاح انقلابیون باید باشد.
    اصلا ,چرا انقلابیون,فقط
    چرا تفکرات , دیگر ,نه
    بقیه مردم ….وایرانی نیستند?
    چرا در زمان انتخابات,ان هم فقط برای رای دادن,مردم غیر انقلابی*1 ایران دیده و ……………..
    *1غیرانقلابی نه ضدانقلابی محارب,و, وابسته

    8
    3
    1. به سن و سالشان توجه کنید متوجه می شوید که اینها انقلاب خور هستند نه انقلابی. در صحنه انقلاب و جنگ هیچ حضوری نداشتند . اینها هم مثل مرادشان متوجه شدند با دست بوسی و پا بوسی وپاچه خواری بر اساس خواب دیدن و خرج کردن از اعتبار امام مهدی عج راه نفوذ به قدرت سهل تر است .اکثر انقلابیون واقعی متوجه انحراف شدند و یا کنار کشیدند یا کنار گذاشته شدند .

      5
      5
  2. در موضوع برجام جلیلی بسیار تلاش کرده تا به نتیجه نرسد .وایشان را باید نانه رسان برجام نامید چون تنها کاری که بلد بود نامه ای از شورای امنیت ملی را با هواپیما به اروپا میرساند وبرمیگشت وفقط هزینه روی دبست کشور میگذاشته

    1
    4
  3. جلال ( شکوه و ارزش) جلیلی در این است که وحید (تنها در عرصه و یکه تاز) باشد تا سعید (خوشبخت و پیروز) بماند

    1
    1
  4. اینقدر این مملکت از دست این افراد عوام فریب متظاهر ضرر کرده ، و میکنه. تاریخ و روزگار مردم ما رو این جماعت سیاه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا