خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره‌ی مسئله‌ی حجاب و واکنش‌ها

این نوشته رو حمید رسایی در کانال تلگرامی خود به اشتراک گذاشته است:

درست دیدن صورت مساله خودش بخش مهمی از جواب را به همراه دارد.
یک عده #کشف_حجاب میکنند.

اگر آقایان تذکر بدهند شروع میکنند به فحاشی و فیلمبرداری و مظلوم نمایی. آن آقا هم یا منفعل میشود یا اگر هر رفتاری انجام دهد چون یک طرف دعوا خانم است متهم است.

اگر خانمها تذکر بدهند طبیعتا عمدتا خانمهای چادری و محجبه تذکر میدهند طرف مقابل هم دعوا راه میاندازد و معرکه میگیرد و این زنان هم عمدتا محجوب به حیا هستند و سختشان است جلوی زن و مرد صدایشان بلند شود و با این و آن دعوا کنند. لذا ترجیح میدهند چیزی نگویند و حرمت خودشان حفظ شود.
اگر ماموران حکومتی وارد عمل شوند شروع میکنند به سر و صدا و مظلوم نمایی جلوی دیگران در مقابل حکومت و اینکه اینها به مردم فشار میآورند و همه در رنجند و فقط به حجاب گیر میدهند و امثالهم.

دقیقا چه کنیم؟ ما هم فیلمبرداری کنیم؟ بحث را ناموسی میکنند که اینها از ناموس مردم فیلم برمیدارند. شماره ماشین یادداشت کنیم و پیامک کنیم خوب آن مجموعه ای که باید عمل کند حکومتی است و حکومت هم متهم است. تذکر لسانی هم که مشکلات بالا را دارد.

آیا صورت مساله را درست تقریر کردم؟ نه. به نظرم درست تقریر نشده.

اولا این دعوا آیا صرفا #فرهنگی #اجتماعی است؟ یعنی آیا ما با مشتی هنجار شکن طرفیم؟ این اشتباه است کاملا روشن است که اراده سیاسی آمریکایی پشت داستان است. بحث #حجاب نیست به عنوان یک مرض #سبک_زندگی غربی بلکه یک تصمیم در مقابل ما است از جنس #تحریم و تهدید. پشت سر این بازی #پمپیو است و #مسیح_علینژاد های او.

چرا دشمن روی حجاب گیر داده؟ بی حجابی در ایران بیش از آنکه ناشی از بی عفتی باشد ناشی از #غربزدگی است. میل به غرب و عدم احساس هویت اصلی ترین عامل بی حجابی در ایران است و الا اینجا زن ایرانی ذاتا عفیف است. انفعال در مقوله حجاب خروجیش توسعه بی حجابی و شکستن هنجار و حرمت اجتماعی حجاب است و این یعنی ناامنی دختران ما. این یعنی پیوست فرهنگی سند تربیتی #بیست_سی. یعنی جامعه کمک کند تا دخترانی بی هویت داشته باشیم.

اما این پاسخ کافی نیست. به نظرم این داستان یک تاثیر کوتاه مدت دارد و آن مدد گرفتن از یک گسل و #دو_قطبی اجتماعی است و تبدیل آن به آشفتگی و شورشهای پراکنده. وجود این دو قطبی باعث شده صحنه منفعل باشد. یعنی شما اگر سفت هم جلوی این داستان بایستی و دعوا کنی به نفع طرف مقابل است چون او همین را میخواهد. دعوا و #شورش های اجتماعی.

هر گناه اجتماعی قطعا تقریر روشن اجتماعی دارد. تقریر اجتماعی گناه، تبیین همان ضرری است که از قبل آن گناه به شخص من و شما میرسد. آیا این ضرر کاملا روشن و ملموس است؟ یا فقط میگوییم خدا گفته یا #قانون میگه؟ اینها برای توجیه سریع همه کافی نیست. الان اگر کسی #قلیون یا #سیگار در محیط سربسته بکشد قبل از اینکه بگوییم حرام است یا خلاف قانون است میگوییم برای من ضرر دارد و طرف منفعل میشود.

خوب حالا چه کنیم؟

امثال #حسین_شمقدری و #دلاوری روی #انقلاب_جنسی متمرکز شده اند. امثال #وحیدجلیلی نیز روی داستان کشف حجاب رضاخانی و #مسجدگوهرشاد متمرکز شده اند. من ایده به درد بخور دیگری ندیده ام در صحنه. اما اینها هم کافی نیست.

پیشنهاد میکنم

اولا این قصه را در محافل حزب اللهی بنشینیم و حل کنیم. خوب به همه زوایایش فکر کنیم. بدون فهم دقیق صورت مساله کار خراب میشود.

ثانیا گفتمان سازی و تبلیغات را جدی بگیریم روشی که همیشه نزد فعالین صحنه مظلوم بوده. ببینید برای داستان #محیط_زیست یا حتی بستن #کمربند_ایمنی، چقدر گفتمان سازی ها کمک کننده است و فضا را به نفع ما میکند.

ثالثا توصیه میکنم بیشتر زنان تذکر بدهند. تذکرهای زنانی که مساله برایشان روشن است آفات کمتری دارد. بدون دعوا و از سر محبت و رفاقت با توجیهاتی که عرض میکنم. اگر طرف دعوا راه انداخت ادامه ندهند و بروند همین هم موثر است.

رابعا به لحاظ محتوا ی گفتمانی

۱.روی تربیت بچه هایمان متمرکز شویم. این را همه زود درک میکنند. عدم امنیت خانواده. و دختران مان.

۲.روی توهین شخص به #هویت و داشته های مان متمرکز شویم. و اینکه علت مشکلات کشور هم روی کار بودن یک عده آدمهایی است که اعتقاد زیادی به هویت خودی ندارند و #غربگرا هستند.

۳.روی این موضوع که اساسا این مساله را کسانی راه انداخته اند که تهدید و تحریم میکنند.

۴.روی آشوب طلبی و #فتنه دو قطبی و دعوای اجتماعی اش کار کنیم. هنوز طعم تلخ #فتنه۸۸ در ذایقه ها است.

حالا در کنار این ها روش پیامک و پیگیری آن هم خوب است. نشانه اش هم اینکه این تنها روشی بود که خیلی ها را منفعل کرد و آه از نهادشان بلند کرد.

درباره حوزویان منفعل و توجیه کننده و جاده صاف کن و صدا و سیمای بی خیال هم حرف هایی هست که فعلا بماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خدا لعنت کند این […] فمنیست را که شرف و آبرو نجابت را از زنان ما گرفتند . زنان مدرن دیگر شوهرشان را آدم هم حساب نمی کنند و برای بچه هایشان ( اگر بچه دار شوند ) به بهانه مستقل بار آمدن کمترین وقتی نمی گذارند . زنان جامعه ما به کجا می روند ؟! بعدا می گویند زن بگیرید . به ریش پدرمان بخندیم که با این زنهای مدرن و روشنفکر ازدواج کنیم . زنهای سنتی می گفتند زن مار بشه اما مادر نشه ( یعنی منظورشان سختی مادری بود ) . الحمدلله که زنان مدرن مار شدند و دیگر مادر نیستند . ( گرچه می دانم منتشر نمی کنی گفتم که دلم خنک بشه ).

  2. ببین چه کسی از دین می گوید؟! آقای رسایی! با دروغ گویی ها، با تهمت زدن هاو با نفرت پراکنی هایت، باد کاشته یی و طوفان درو می کنی! خودت را قاطی بچه مسلمان ها نکن! بگذار یه فکری می کنند! همان تتلو را که جذب کردی کافیست! در پناه خدا…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا