خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به بهانه قتل شیرین ابوعاقله؛ خبرنگاران کشته شده در اوکراین

واشنگتن پست نوشت: جنگ دو ماهه روسیه علیه اوکراین باعث کشته شدن چندین خبرنگار – خبرنگاران اوکراینی و خارجی – شده است که برای مستندسازی این درگیری کار می کردند. مرگ آنها نشان دهنده خطراتی است که روزنامه نگاران در تلاش برای اطلاع رسانی به مردم در سراسر جهان از اوکراین هستند. در اینجا داستان آنها آمده است.

گزارش شده است که یوهنی ساکون 49 ساله، اپراتور دوربین ایستگاه LIVE اوکراین، اولین روزنامه نگاری بود که در درگیری در 1 مارس کشته شد که گلوله رگبار به یک برج تلویزیونی در پایتخت، کیف، اصابت کرد. فدراسیون های بین المللی و اروپایی روزنامه نگاران حمله روسیه را که منجر به کشته شدن چهار نفر دیگر شد، محکوم کردند و آن را جنایت جنگی خواندند. کمیته حفاظت از روزنامه نگاران آن را “بی پروا” توصیف کرد و از روسیه خواست که “هدف قرار دادن تاسیسات و تجهیزات رسانه ای را متوقف کند.

برنت رنو در مراسم جوایز پی بادی در سال 2015 در نیویورک شرکت کرده بود. (چارلز سایکس/اینویژن/AP) او یک فیلمساز آمریکایی بود که برای مجله تایم کار می کرد، برنت رنو 50 ساله، در 13 مارس زمانی که سربازان روسی به وسیله نقلیه ای که در آن در خارج از کیف در حال حرکت بود تیراندازی کردند، کشته شد. ادوارد فلسنتال، سردبیر و مدیر عامل تایم، گفت که این روزنامه نگار در حال کار بر روی پروژه استودیو تایم با تمرکز بر بحران جهانی پناهندگان بود. روزنامه نگار آمریکایی کشته شده در اوکراین به دلیل “انسانیت ذاتی و همدلی” خود شهرت داشت. قلب ما با همه عزیزان برنت است. وی در بیانیه ای در آن زمان گفت: ضروری است که خبرنگاران بتوانند با خیال راحت این تهاجم و بحران انسانی جاری در اوکراین را پوشش دهند. به گفته وب سایت آنها، رنو با برادرش، کریگ رنو، در پروژه های روزنامه نگاری ویدیویی و فیلم مستند برنده جوایز برای HBO، Vice و سایر سازمان های خبری کار می کرد. رنو قبلاً برای نیویورک تایمز کار می کرد.

یک تهیه کننده فاکس نیوز، الکساندرا کووشینوا، 24 ساله اوکراینی، که با نام “ساشا” نیز شناخته می شود، در 14 مارس بر اثر شلیک گلوله به وسیله نقلیه ای که همراه با همکارانش در حال سفر بود، کشته شد. این شبکه گفت که او به عنوان مشاور برای فاکس نیوز کار می کرد و به تیم ها کمک می کرد تا در منطقه حرکت کنند، اخبار جمع آوری کنند و با منابع صحبت کنند. همکاران از او به عنوان “زیبا” و “شجاع” یاد می کردند.
وزارت دفاع اوکراین درباره این حمله گفت: “حقیقت هدف است.”
پیر زاکرزوسکی

پیر زاکرزوسکی فیلمبردار فاکس نیوز بود که در کنار کووشینووا در شهر هورنکا در حال سفر بود که خودروی آنها مورد تیراندازی قرار گرفت. در این حمله یک شهروند ایرلندی 55 ساله با مادری فرانسوی کشته شد و بنجامین هال خبرنگار فاکس نیوز که جان سالم به در برد به شدت مجروح شد.
فاکس نیوز گفت که زاکرزوسکی یک روزنامه نگار باتجربه بود که درگیری های عراق و افغانستان را پوشش می داد و به “یک هدف والا” ادای احترام می کرد. واشنگتن پست گزارش داد که او از فوریه در اوکراین کار می کرد اما در لندن مستقر بود.
پیر زاکرزوسکی فیلمبردار فاکس نیوز و الکساندرا کووشینوا روزنامه نگار اوکراینی در نزدیکی کیف کشته شدند.
به گزارش ایرش تایمز، پلیس ایرلند گفت که با دادستان های ضد تروریسم فرانسوی برای تحقیق در مورد مرگ زاکرزوسکی و جنایات جنگی احتمالی همکاری می کند. به گزارش Irish Examiner، خانواده زاکرزوسکی گفتند که جسد او به دوبلین بازگردانده شد. خانواده او از “همه کسانی که در رساندن پیر به خانه به ما خیلی سریع و در چنین شرایط سختی دست داشتند” تشکر کردند.

به گفته یک وب‌سایت تحقیقی روسی، اوکسانا باولینا، روزنامه‌نگار روس در جریان گلوله‌باران در کیف کشته شد. (اوکسانا باولینا/رویترز)
یکی از مشاوران وزیر امور داخلی اوکراین گفت که اوکسانا باولینا خبرنگار روس در روز چهارشنبه 23 مارس هنگام فیلمبرداری از تخریب یک منطقه در کیف توسط روسیه کشته شد. که از مرگ او خبر داد

آنتون هراشچنکو، مشاور، گفت که مقامات اوکراینی معتقد نیستند که او عمدا هدف قرار گرفته است، اما حملات نیروهای روسیه به مناطق غیرنظامی را محکوم کرد. هراشچنکو باولینا را یک “روزنامه نگار ضد پوتین” توصیف کرد و مرگ او را “تراژدی” خواند.

او گفت: «او فقط به عنوان یک روزنامه نگار می خواست [ویرانی] را برای مخاطبانش، برای خوانندگانش مستند کند.»

باولینا قبلا در بنیاد مبارزه با فساد کار می کرد که توسط منتقد کرملین، الکسی ناوالنی، که اخیراً توسط دادگاه روسیه به 9 سال زندان محکوم شد، تأسیس شده بود. روزنامه نگاران دیگر به باولینا ادای احترام کردند. او را یک خبرنگار با استعداد با “حس فوق العاده ای از وضوح اخلاقی” نامیدند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا