خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌های متفاوت به حضور آلنا دوهان در ایران

واکنش‌ها به حضور «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر بررسی آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه، که از روز شنبه در ایران به‌سر می‌برد، عجیب و متناقض است.

به گزارش انصاف نیوز، مواضع در مورد حضور خانم دوهان چه در میان فعالان سیاسی در داخل کشور و چه در میان جریان‌هایی در خارج کشور، دوگانه بوده است؛ از سویی برخی نتیجه‌ی حضور او را مثلت ارزیابی می‌کنند اما برخی گزارش او را باعث سخت‌تر شدن تحریم‌ها می‌دانند، بعضی هم نوع تهیه‌ی گزارش را کانالیزه شدن احتمال می‌دهند.

خبرگزاری مهر، ۱۴ اردیبهشت ماه در گزارشی با تیتر «چرا گزارشگر ویژه حقوق بشر اصرار دارد به ایران سفر کند؟» نوشت: احتمال می‌رود در سفری که می‌خواهد انجام شود، اطلاعاتی در اختیار گزارشگر ویژه سازمان ملل قرار گیرد که در«کالیبره کردن»تحریم‌ها اثر گذار باشد؛ ضروری است دستگاه‌های نظارتی و امنیتی پیگیری کنند.

ایران اینترنشنال هم در ۱۶ اردیبهشت در مخالفت با این سفر تیتر زد: «اعتراض ۱۱ سازمان حقوق بشری به بهره‌برداری جمهوری اسلامی از سفر آلنا دوهان به تهران».

خبرگزاری قوه قضاییه (میزان) اما در همان روز در متنی با تیتر «اهداف سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران / سفر آلنا دوهان فرصتی برای آشنایی جهان با آثار منفی تحریم‎ها بر مردم ایران»، در رویکردی مثبت و با اشاره به گزارش‌های سابق او درباره‌ی دیگر کشورها، نوشت: «دوهان»، چهره‎ای آکادمیک و پژوهشی در بلاروس است که در زمینه حقوق بین الملل، حقوق تحریم‌ها، حقوق بشر، حقوق سازمان‌های بین المللی، حل و فصل اختلاف‌های بین المللی و حقوق بین الملل محیط زیست کار کرده است.

اما ۱۸ اردیبهشت ماه، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «نگذارید مسیر دور زدن تحریم را شناسایی کنند!»، با انتقاد تند به متن مثلا خبرگزاری قوه قضاییه نوشت: انتظار آن بود که سفر نماینده ویژه لغو شود تا به قول شهید سلیمانی عزیز برای دشمن کوچه باز نشده و به آمریکا و اروپا اجازه داده نشود از مکانیسم و چگونگی دور زدن تحریم‌ها با خبر شده و آن را سد کنند… راهکار برای لغو این سفر، بسیار آسان، منطقی و قانونی است. [لینک]

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم با رویکردی دیگر با تیتر «چرا لندن‌نشین‌ها از حضور گزارشگر حقوق بشر در ایران نگرانند؟»، نوشت: سفر این گزارشگر به کشورمان که در نوع خود پدیده‌ای جالب محسوب می‌شود، با اعتراض و انتقاد به‌اصطلاح فعالان حقوق بشری به‌ویژ‌ه لندن‌نشین‌ها مواجه شده است که سال‌ها خواستار بازدید گزارشگران حقوق بشر از ایران هستند، اما گزارشگر بلاروسی دلخواه و مطلوب آنها نیست؛ زیرا قرار است در ایران، رعایت یا نقض حقوق بشر غربی‌ها در ایران (تأثیر تحریم‌ها) را بسنجد!

خبرگزاری ایسنا هم در متنی مشابه در ۱۹ اردیبهشت ماه با تیتر «دلیل واهمه غرب از سفر «آلنا دوهان» به تهران چیست؟» از این سفر استقبال کرد.

۲۱ اردیبهشت ماه، سایت زیتون که در خارج کشور است با تیتر «نامه‌ی پنج فعال مدنی به آلنا دوهان: با مستقل‌ها دیدار کنید»، نوشت:‌ پنج تن از فعالان سیاسی و مدنی در نامه‌ای به آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، از او خواستند که «با فعالان مدنی، اقتصادی و سیاسی مستقل» دیدار کرده و نظرات آن‌ها را نیز جویا شود.

تسنیم در همین روز در یادداشتی با عنوان «پیشنهادی برای استفاده حقوق بشری از سفر آلنا دوهان به ایران»، تاکید کرد: باید از گزارش آلنا دوهان به شورای حقوق بشر به‌عنوان یک سند برای تظلم‌خواهی ملت‌هایی که در نظام ناعادلانه بین‌الملل موررد ظلم واقع می‌شوند، استفاده کرد.

این خبرگزاری اصولگرا از این هم فراتر رفت و درباره‌ی بعد دیگر گزارش دوهان نوشت: در کنار ارائه گزارش توسط خانم آلنا دوهان به شورای حقوق بشر، از این گزارش به‌عنوان یک دلیل و مستند برای تظلم‌خواهی ملت بزرگ ایران و سایر ملت‌ها و دولت‌هایی که در نظام ناعادلانه بین‌الملل و در پرتو حقِ گردن‌کلفتی(!) دولت‌های دارای حق وتو، موررد ظلم واقع می‌شوند، استفاده کرد و برای این منظور می‌توان از دیپلماسی‌های عمومی نظیر برگزاری نشست‌های مردمی و نیز برگزاری دادگاه‌های محاکمه مردمی بهره برد.

سایت اصولگرای مشرق هم امروز ۲۳ اردیبهشت در توضیح انتشار کیپی با تیتر «چرا غرب از سفر (آلنا دوهان) به تهران می‌ترسد؟» نوشت:‌ هراس تحریم‌کنندگان ایران از سفر خانم دوهان به این دلیل است که این سفر می‌تواند ماهیت ضد بشری تحریم‌ها و سیاست‌های قهری یک‌جانبه خویش علیه ملت ایران را برای جهانیان آشکار سازد.

هفته‌ی پیش انصاف نیوز در ایمیلی به دفتر سازمان ملل در تهران، خواست که در صورت امکان بتواند با آلنا دوهان مصاحبه کند اما این ایمیل تاکنون بی پاسخ مانده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا