خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احمد خاتمی: بر پیشانی این دولت صداقت نوشته شده است

امام جمعه موقت تهران گفت: «هیچ دولتی نارضایتی مردم خود را نمی‌خواهد به ویژه دولت برادر گرامی آقای رئیسی که مردم بودن و مردمی زیستن، خدمت به مردم و اجرای اسلام شعار اوست.»

سيد احمد خاتمي

 به گزارش ایسنا احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ضمن دعوت نمازگزاران به تقوا بیان کرد: «از جلوه‌های تقوا آن است که هر زمان از دیگری سخنی گفته می‌شود در آن حرف ناصوابی گفته نشود. غیبت و تهمت حرام است. نباید حرفی را که فردی نزده به آن نسبت دهیم. نسبت دادن بی حساب به دیگران بی‌تقوایی است. امام علی (ع) فرمودند که ایمان سه نشانه دارد که یکی از آن‌ها تقوا است و از جلوه‌های تقوا آن است که زمانی که در رابطه با دیگران سخن می‌گوییم حریم خدا را رعایت کنیم. خداوند در هر مکانی با شما است. این همراهی مکان و زمان نمی‌شناسد. همان طوری که شما هیچ‌گاه از خودتان غایب نیستید خداوند نیز همه جا با شما است. امام فرمود عالم مظهر خداست و در مظهر خدا معصیت نکنید. خداوند نه تنها از ظاهر عمل بلکه از باطن عمل شما نیز آگاه است و می‌داند که چه نیتی در سر دارید. خداوند از پنهان و آشکار شما آگاه است.»

امام جمعه موقت تهران در ادامه بیان کرد: «در رابطه با مسائل اقتصادی به ویژه در خصوص گرانی‌ها که از مسائل روز کشور است ۱۴ نکته را آماده کرده و خدمت شما می‌گویم. خطیبی که از گرانی‌ها سخن نگوید انگار خطیب این مردم نیست و بنده براساس وظیفه‌ام این نکات را آماده کردم و خدمت شما می‌گویم. اولین نکته این است که انصاف در هر عرصه‌ای فضیلت است. انصاف یعنی قضاوت واقع‌بینانه داشتن. قضاوت جناحی، باندی، کینه‌توزانه و متملقانه، منصفانه نیست.»

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه اظهار کرد: «دومین نکته تحصیل رضایت مردم برای هر حکومتی سرمایه است. حقا و باطلا مردم صاحب حکومت هستند. مردم مخدوم و مسئولان خادم هستند. بنده هیچ ابایی ندارم که بگویم مسئولان نوکر مردم هستند. ما نیز که در اینجا صحبت می‌کنیم خداراشاکریم که از جنس مردم هستیم. درد و رنج مردم درد و رنج ما است. گاه جای گریه دارد برخی از مشکلات مردم که برای ما گفته می‌شود. سومین نکته این است که هیچ دولتی نارضایتی مردم خود را نمی‌خواهد به خصوص دولت آقای رئیسی مردمی بودن و مردمی زیستن شعار آن است. اسلام می‌گوید گاهی فقر از کفر سردرمی‌آورد. چهارمین نکته این است که منصفانه باید بپذیریم که اقتصاد کشور بیمار است. این موضوع نیز بر همه افراد آشکار است. هر فردی از هر جناحی می‌گوید که اقتصاد ما در عرصه بانکی، نظام مالیاتی، ساختار بودجه، فضای کسب و کار، توزیع کالاها و وابستگی به نفت بیمار است.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ «پنجمین نکته این است که این بیماری نیم قرن است که ادامه دارد. از سال ۵۰ این بیماری شروع شد و دولت‌ها بعد از انقلاب تلاش کردند آن را سامان دهند اما چندان موفق نبودند. نکته ششم این است که دولت همت بسته تا آرام آرام این بیماری را درمان کرده و جراحی اقتصادی را انجام دهد. بر پیشانی این دولت صداقت نوشته شده است. رو راست با مردم سخن می‌گوید. می‌توانست برخی از حرف‌ها را در سال هفتم بزند. می‌توانست بگوید خیلی‌ها آمدند و رفتند. ما نیز بی‌تفاوت از کنار این بیماری عبور کنیم اما دولت ایستاد و از سال اول صادقانه وارد میدان شد. جراحی قطعا نارضایتی‌هایی هم دارد اما این دولت می‌گوید که آبروی خود را کف دست گذاشته و حاضر است آن را برای ساماندهی اقتصاد بدهد. آیا این جای تشکر دارد یا خیر؟»

خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه دولت در حال اجرای یک جراحی اقتصادی با نظر تمام کارشناسان است، تأکید کرد: «نکته هفتم به این موضوع اشاره دارد که همه متخصصان معتقدند جراحی اقتصادی باید صورت گیرد. گرچه در کیفیت و چگونگی آن اختلاف نظر وجود دارد اما در اصل آن جای هیچ اختلافی نیست. نکته هشتم این است که دولت قصد دارد فاصله طبقاتی را کاهش دهد و قدرت خرید هفت دهک جامعه را افزایش دهد. تحقق عدالت اقتصادی و واگذاری امور مردم به مردم و مبارزه با فساد از اولویت‌های این دولت است. نکته نهم این است که جراحی اقتصادی درد دارد اما نتیجه آن نجات بیمار است. متخصصان می‌گویند باید بیمار را نجات داد اما نکته‌ای که دولت باید بداند و قطعا نیز می‌داند این است که سرمایه انقلاب محرومان و مستضعفان هستند. این افراد هستند که تا آخر پای انقلاب ایستادند. طوری باید برنامه‌ریزی شود که محرومان و اقشار مستضعف آسیبی نبینند. همان طوری که دولت قول داده نان، دارو و بنزین نباید گران شود. واریز دو ماهه یارانه نیز به مردم این اطمینان را داد که دولت خدمت‌گزار آن‌ها بوده و رنج آن‌ها را می‌بیند.»

امام جمعه موقت تهران در ادامه خاطرنشان کرد: «به دولتی که قصد جراحی دارد باید کمک کرد. مقام معظم رهبری نیز صراحتا به این موضوع تأکید داشتند. رهبری فرمودند کارهایی که امروز دولت در زمینه اقتصادی پیش رو دارد مهم است و همه باید کمک کنیم. نکته یازدهم این است که معنی این حرف این نیست که نباید انتقادی صورت گیرد بلکه انتقاد سازنده به دولت کمک می‌کند. باید هم خوبی‌ها را گفت و هم نارسایی‌ها را و سپس برای آن‌ها راهکار ارائه کرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که انتقاد باید ناصحانه باشد تا ارزشمند گردد. همان طوری که سیاه نمایی بد است سفیدنمایی مطلق هم بد است. در انتقاد ناصحانه باید به دو نکته توجه شود. اول اینکه تخریب و فحاشی و هتاکی کار نابجایی است و در شأن یک ملت انقلابی نمی‌باشد. گاهی برخی طوری می‌نویسند که کفر از آن می‌بارد. این نوشته‌ها در شأن جامعه انقلابی نیست. از سوی دیگر نباید به گونه‌ای انتقاد شود که در میدان دشمن بازی کنیم. رسانه‌های بیگانه کل نظام اسلام و قرآن را هدف قرار داده و ما نباید جوری انتقاد کنیم که آب بر آسیاب دشمن بریزیم.»

وی افزود: «نکته سیزدهم اطلاع رسانی به موقع و دقیق است که مانع فضاسازی دشمن می‌شود. از ظرفیت صداوسیما باید استفاده شود. مردم ما منطقی هستند. اگر دقیق توضیح داده شود قطعا مسائل را درک می‌کنند. نکته چهاردهم این است که در تمام مسائل سیاسی و فرهنگی بصیرت حرف اول را می‌زند. همان طوری که امام و رهبری فرمودند ببینند دشمن در کدام زمین بازی می‌کند شما سنگر آن را هدف قرار دهید نه اینکه حرف دشمن را تکرار کنید.»

خاتمی در ادامه با اشاره به سفر بشاراسد به تهران بیان کرد:‌ «سفر نصفه روزه بشار اسد به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری از سفرهای راهبردی بود. دشمنان با منابع دروغین گفته بودند چون بشار اسد به برخی از کشورهای مرتجع منطقه رفته روابطش با ایران سرد شده است. این سفر در حقیقت خط بطلانی بر این حرف‌های نادرست بود و هدف از آن تقویت جبهه مقاومت بود. سوریه در خط مقدم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است. بنده این سفر را سفر راهبردی می‌دانم.»

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به دیدار امیر قطر با رهبری بیان کرد:‌ «این دیدار از آن جهت که مبدأ گسترش همکاری‌های اقتصادی می‌باشد از جهت اقتصادی به نفع دو کشور است اما نکته عطف این سفر فرمایشات رهبری به امیر قطر بود که رهبری تأکید داشتند صهیونیست‌ها هر جا که پا می‌گذارند فساد در آنجا ایجاد می‌شود و هیچ امتیازی نمی‌توانند به کشورها دهند. این یعنی مرگ بر اسرائیل. حضرت آقا فرمودند توقع ما از جهان عرب ورود سریع به میدان عمل سیاسی در مقابل جنایات آشکار رژیم صهیونیستی است. این دیدار مانوری ضد رژیم صهیونیستی بود.»

وی ادامه داد: «اگر دنیا می‌خواهد نمونه بارز جلاد غاصب را ببیند کشتن خبرنگاری بود که در همه دنیا مصون است. دنیا وحشی‌گری رژیم صهیونیستی را در حادثه کشته شدن خبرنگار می‌تواند ملاحظه کند.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «پیام دیدار امیر قطر با رهبری این بود که کشورهای منطقه باید بدانند برادر قدرتمند آن‌ها در حوزه خلیج فارس ایران است و باید به ایران اعتماد کنند چرا که ما در بزنگاه‌ها به داد آن‌ها رسیده ایم نه آمریکا که روز حادثه آن‌ها را رها می‌کند. کشورهای مرتجع منطقه بدانند که ایران قابل اتکا است نه آمریکا یا انگلیس یا رژیم صهیونیستی.»

خاتمی در ادامه سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا و همچنین سالروز ارتحال حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را تسلیت گفت و با اشاره به نقلی از آیت‌الله بهجت تأکید کرد که تهرانی‌ها اگر هفته‌ای یک بار به زیارت حضرت عبدالعظیم نروند جفا کرده‌اند.

خطیب جمعه تهران همچنین روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه که لغو قرارداد کاپیتالاسیون و همچنین فرا رسیدن سالروز لغو امتیاز تنباکو را گرامی داشت.

خاتمی بیان کرد:‌ هلال احمر نهاد مردمی و خدمت‌گزار است و هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی در کمک‌رسانی در صحنه حادثه پیشتاز بوده است. لازم است که از زحمات آن‌ها قدردانی کنیم. مسئله بعدی ضرورت صرفه‌جویی در آب است. ۳۰ درصد از میزان بارش‌ها نسبت به سال‌های قبل کاسته شده است. ۴۵ درصد از ذخایر آبی سدها کاسته شده است. اگر حداقل ۱۰ درصد صرفه‌جویی صورت گیرد دچار بحران نخواهیم شد.

امام جمعه موقت تهران گفت: «نکته بعدی این است که همه نیروهای مسلح عزیز هستند به ویژه سپاه پاسداران و به ویژه سپاه انصارالمهدی که حفاظت هواپیماها را به عهده دارند. تا قبل از اینکه این سپاه حفاظت هواپیما را بر عهده بگیرد گاهی شاهد هواپیماربایی بودیم اما از زمان مسئولیت این بخش دیگر حتی یک هواپیماربایی نیز نداشتیم.»

وی در پایان بیان کرد: «جا داشت در خصوص فرمایشات حضرت آقا در رابطه با کارگران و معلمان هم مباحثی مطرح شود اما بنده مقید به زمان هستم و زمان باقی نمانده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این جمله را تصحیح کنید یا اشتباه از گوینده است و یا تایبیست با شیطنت این کار را کرده است عالم محضر خداست صحیح است نه امام (ره) فرمود عالم مظهر خداست و در مظهر خدا معصیت نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا