خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قلیان کشیدن خانم ها آزاد می شود

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یک بحث داغ تلویزیونی درباره‌ی قلیان، موافقت خود را با استفاده از آن در محیط‌های استاندارد اعلام کرد و اعمال محدودیت برای خانم‌ها را در این زمینه، غیرقابل توجیه دانست.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی نجفی درباره‌ی موضوع «امضاهای طلایی» این سازمان که برای صدور مجوزهایی مانند ایجاد قلیان‌خانه‌ها داده می‌شد، گفت: تا دوماه دیگر، تمام ضوابط و مجوزهایی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر می‌کند، به‌طور شفاف روی سایت اینترنتی این سازمان قرار می‌گیرد تا دلیل صادر شدن یا نشدن مجوزها مشخص شود. بنابراین دیگر «امضای طلایی» در سازمان وجود نخواهد داشت.

ممنوعیت استفاده از قلیان برای خانم‌ها غیرقابل توجیه است

او در تشریح دیدگاهش درباره‌ی محدودیت‌های استفاده‌ از قلیان در محافل عمومی و همچنین توسط خانم‌ها، با اعلام موافقت خود با قلیان، اظهار کرد: اگر برای تفریح و زندگی مردم، محدودیت‌هایی ایجاد کنیم، پس از مدت کوتاهی با عوارض دیگری مواجه می‌شویم. باید در تصمیم‌های خود تجدید نظر کنیم. به‌عنوان مثال، استفاده از قلیان در محیط‌های مشخص و استاندارد را ممنوع کردیم و قلیان به پارک‌ها و خانه‌ها راه یافت.

به گزارش ایسنا، او همچنین با تأکید بر این‌که تفاوتی برای استفاده‌ی قلیان بین زن و مرد نباید باشد، ممنوعیت استفاده‌ی آن را برای خانم‌ها نیز غیرقابل توجیه دانست و بیان کرد: اگر من می‌توانم قلیان بکشم، چرا همسر یا دخترم نتوانند، چه اشکالی دارد دخترم هم دو پک بزند؟!

نجفی تأکید کرد: باید محدودیت‌های موجود برای تفریح را احصا کنیم و ببینیم آیا قابل دفاع هستند؟ اگر این‌طور نبود، بدانیم برخی محدودیت‌ها را تحمیل کرده‌ایم.

مرعشی، متخصص قلیان

او که در برنامه‌ی تلویزیونی «پایش» سخن می‌گفت، در مقابل پیشنهاد مجری این برنامه برای حضور در مناظره‌ی تلویزیونی با موضوع قلیان، با بیان این جمله که «من درباره‌ی قلیان تخصصی ندارم» با خنده افزود: آقای (حسین) مرعشی تخصص دارند.

معاون رییس‌جمهور در ادامه‌، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، تبلیغات و توجه به بخش خصوصی را از جمله راه‌هایی دانست که افزایش جذب گردشگر را موجب می‌شود و گفت: متأسفانه با توجه به رتبه‌ی جهانی ما از نظر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کافی کنیم و از صنعت گردشگری در توسعه‌ی پایدار اقتصادی استفاده کنیم.

Amir Pourmand (22 of 22)-4.jpg

آمار گردشگری، مشکوک است

به گزارش ایسنا، او آمارهای سال‌های اخیر در زمینه‌ی گردشگری را غیرکارشناسانه ارزیابی و اظهار کرد: مثلا اعلام شده است، سال گذشته حدود چهارمیلیون نفر گردشگر خارجی داشتیم که این جای شک و شبهه دارد. در دنیا، استانداردهای دقیقی برای ارائه‌ی آمار وجود دارد و امیدواریم به‌زودی سیستمی دقیق و کارشناسانه در این حوزه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

او در همین زمینه، افزود: تا سال آینده، سیستم آمارگیری دقیقی طراحی خواهد شد.

ایران، ارزان نیست

وی در ادامه‌ی این بحث، با بیان این‌که ایران، کشوری ارزان نیست و با اعلام مخالفت خود نسبت به افزایش قیمت ارز در ایران که در قیمت‌ها تأثیرگذاری منفی داشته است، گفت: در واقعیت، قیمت هتل‌های پنج ستاره‌ی ایران بالا است، البته کاری هم نمی‌توان کرد، چون سطح اشغال تخت‌ها پایین است و این هتل‌ها مجبورند قیمت‌ها را بالا ببرند.

وی اظهار کرد: هتل‌های ما محدودیت‌هایی برای پول درآوردن دارند، وگرنه در همه جای دنیا هتل‌ها صرفا از محل فروش تخت، درآمدزایی

نمی‌کنند و بیشترین درآمد آن‌ها از «مشروب‌فروشی» است که هتل‌های ایران این کار را به‌دلیل محدودیت‌های شرعی انجام نمی‌دهند. بنابراین ما باید فضای تجاری بیشتری را برای هتل‌ها قائل شویم.

نجفی همچنین تبلیغات جهانی در زمینه‌ی گردشگری را از جمله وظایف دولت دانست و به تشکیل کمیته‌ی «برند گردشگری» اشاره کرد.

او توجه به صنعت گردشگری را مهم‌ترین پارامتر حرکت به سمت اقتصاد بی‌نیاز از صنعت نفت ارزیابی کرد و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این صنعت را از وظایف دولت دانست.

«شیردال» را از روی اصل آن نساخته‌اند

معاون رییس‌جمهور درباره‌ی ابهام‌های مطرح‌شده مربوط به اصل یا تقلبی بودن مجسمه‌ی «شیردال» توضیح داد: این مجسمه در سال 2003 میلادی به آمریکا قاچاق شد و در همان سال، 950هزار دلار قیمت‌گذاری شد و سه کارشناس آمریکایی هم اصل بودن آن را تأیید کردند. این‌که این مجسمه قدمتی چندهزار ساله دارد یا خیر، توسط کارشناسان موزه‌ی ملی ایران در دست بررسی است؛ اما این‌که برخی می‌گویند این شیء، اصلی داشته که از روی آن ساخته شده است، درست نیست. به هر حال، ما این حسن نیت آمریکایی‌ها را پذیرفته‌ایم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه، حفظ خانه‌های قدیمی و تاریخی را از جمله وظایف این سازمان دانست و گفت: فروش و تخریب این اماکن غیرقانونی است؛ ولی سرمایه‌گذاران خصوصی می‌توانند با ورود به این بخش، به بازسازی و بهر‌ه‌برداری از این خانه‌ها بپردازند و از این اماکن بهره‌برداری کنند، این مسأله علاوه‌ بر حفظ و نگهداری این میراث، عاملی برای توسعه‌ی صنعت گردشگری خواهد بود.

جاری شدن زندگی در میراث و بناهای تاریخی و ایجاد حساسیت در مردم از نکاتی بود که نجفی بر آن‌ها تأکید کرد و افزود: متأسفانه امسال در بودجه، به سازمان میراث فرهنگی چندان توجه نشده است؛ ولی امیدواریم سال آینده، بودجه‌ی قابل توجهی به این سازمان داده شود.

پرداخت حقوق‌ها تا دوماه دیگر

وی در پاسخ به پرسش‌های متعددی که در این برنامه درباره‌ی دلیل پرداخت نشدن چند ماهه‌ی حقوق کارمندان این سازمان و بویژه یگان حفاظت مطرح شد، با تأیید وجود این شرایط در سازمان میراث فرهنگی، گفت: پرداخت حقوق‌ها یک معضل شده است و شرمنده‌ی کارمندان سازمان هستیم. البته این مسأله به مشکل کمبود بودجه در استان‌ها هم مربوط می‌شود که اطمینان می‌دهم تا دوماه آینده حل شود.

او همچنین از قراردادی بودن 60 درصد کارکنان این سازمان خبر داد و افزود: یک‌هزار و 500 نفر از هشت‌هزار نفر نیروی سازمان، مازاد هستند و فعلا پستی برای آن‌ها نداریم. علاوه‌ بر این، مشکل استخدام این نیروهای قراردادی هم وجود دارد. امیدوارم براساس رایزنی‌هایی که آغاز شده است، مجوزهای لازم را برای استخدام این کارکنان به‌زودی دریافت کنیم.

راه ابریشم احیا می‌شود

نجفی احیای «راه ابریشم» را از دیگر برنامه‌های جدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد و در ادامه، از تشکیل کمیته‌ی گردشگری سلامت و کمیته‌های مشارکت با 12 ارگان مختلف از جمله وزارت بهداشت، حفاظت محیط زیست، راه و مسکن و اوقاف خبر داد.

وی همچنین درباره‌ی مشخص شدن تکلیف سرویس‌های بهداشتی، با اشاره به مصوبه‌ی دولت در سال 1386 و اختصاص بودجه‌هایی برای اجرای این طرح، گفت: این، یکی از مسائلی است که باید حل شود، برای همین از یکی از معاونان خود خواستم که کمیته‌ای را تشکیل دهد.

بازنگری در مناطق نمونه‌ی گردشگری

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره‌ی انتخاب بی‌حساب مناطق نمونه‌ی گردشگری در کشور، اظهار کرد: یک‌هزار و 167 منطقه‌ی نمونه در سفرهای استانی رییس‌جمهور پیشین، بدون محاسبه و برنامه‌ریزی مصوب شدند. امیدواریم وضعیت این مناطق سامان‌دهی شود، برای همین کمیته‌ای تشکیل می‌شود تا در صورت لزوم، مناطق غیرضروری از این فهرست خارج شوند، چون ایجاد مناطق نمونه به بودجه و زیرساخت نیاز دارد.

سقف بانک‌ها برای پرداخت وام‌های صنایع دستی پر شده است

نجفی همچنین درباره‌ی پرداخت نشدن وام‌های بانکی به هنرمندان صنایع دستی، گفت: دلیل این مسأله، سقف تسهیلات بانکی برای صنایع دستی است که اکنون این سقف پر شده است. ما هم باید یارانه‌ای را برای کم‌بهره شدن این وام پرداخت می‌کردیم که برای این کار، مشکل بودجه داریم.

او اضافه کرد: البته به‌تازگی مصوبه‌ای از دولت گرفته شده است که براساس آن، گردشگری و صنایع دستی جزو صنعت محسوب می‌شوند. در این شرایط، می‌توان از تسهیلات بخش صنعت بهره‌مند شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا