خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جلایی پور در اصفهان: اصلاح‌طلبان ریشه دارند

 یک تحلیلگر مسایل سیاسی و عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: هدف اصلی اصلاح‌طلبان در دوره اعتدال، در کنار توسعه همه‌جانبه، حفظ اقلیم و محیط زیست ایرانیان است و برای برون‌رفت از وضعیت فعلی باید چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا جلایی‌پور عصر دیروز (شنبه) در جلسه‌ای که از سوی جبهه اصلاحات در اصفهان برگزار شده بود، درباره تعریف اعتدال اظهار کرد: اعتدال و اصلاح‌طلبی همپوشانی زیادی با هم دارند و می‌توان گفت اعتدال همان اصلاح‌طلبی است که به دلیل شرایط بسته جامعه از آن به اعتدال یاد می‌شود.

وی توسعه در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و همچنین سیاسی را از اهداف جبهه اصلاحات در سال 76 خواند و افزود: مهمترین اولویت اصلاح‌طلبان رسیدن به توسعه پایدار در تمام زمینه‌ها از جمله توسعه سیاسی در دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی بود.

جلایی‌پور، حاکمیت قانون برای رسیدن به توسعه سیاسی را یک اصل مهم تلقی کرد و ادامه داد: راهبرد محوری اصلاح‌طلبان برای رسیدن به توسعه سیاسی، حاکمیت قانون است که در همین راستا جبهه اصلاحات در تمام انتخابات حضور خود را اعلام کرده است چون اعتقاد به اصل حاکمیت قانون که همان صندوق‌های رای است، دارد. این در حالی است که مخالفان افراطی اصلاح‌طلبان از سال 1376 به بعد حاکمیت قانون را نقض می‌کردند. افراطی‌ها راهبرد اصلاح‌طلبان را فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا خواندند که اشتباه بود. ما هیچگاه به دنبال فشار از پایین نبودیم، چراکه ریشه خود را در انقلاب اسلامی می‌دانستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، برنامه چهارم توسعه را که در دوره اصلاحات تدوین شده بود، سندی مهم در برنامه توسعه کشور دانست و خاطرنشان کرد: برنامه چهارم توسعه از مهمترین سند‌هایی است که به توسعه همه‌جانبه اشاره می‌کند اما متأسفانه در هشت سال دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد کنار گذاشته شد.

جلایی‌پور راهبرد اصلاح‌طلبان در دوره دولت نهم و دهم را ایستادگی مدنی نامید و تصریح کرد: راهبرد دولت‌های نهم و دهم محو اصلاح‌طلبان از بدنه دولت و همچنین منفعل شدن آنها در جامعه بود که به دلیل ایستادگی اصلاح‌طلبان و مردم، این امر محقق نشد.

وی فشار‌های بین‌المللی را که در طول هشت سال گذشته بر کشور و مردم وارد شده است، ناشی از بی‌تدبیری مسئولان دانست و اضافه کرد: بر خلاف گفته مسئولان دوره قبلی که تحریم‌ها را کاغذ پاره می‌خواندند، مشخص شد که تحریم‌ها در کنار بی‌تدبیری مشکلات فراوانی را بوجود می‌آورد و هم‌اکنون شاهد آن هستیم.

استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، انتخابات سال 92 را موجب غافلگیری تندرو‌ها دانست و تصریح کرد: با انتخابات 92 وارد دوره جدیدی از تاریخ سیاسی ایران شدیم که نمی‌توان گفت دوره بسته‌ای است بلکه دوره‌ای است که فضای سیاسی کشور کم‌کم باز خواهد شد. مهمترین پشتوانه دولت حسن روحانی، حمایت مردم است. بهترین راه برای برون‌رفت از اوضاع نابسامان کشور در دوره اعتدال، راهبرد سه‌جانبه یعنی همکاری دولت، نهاد‌های مدنی و همچنین مردم است.

وی هدف اصلی اصلاح‌طلبان در دوره اعتدال را توسعه همه‌جانبه عنوان کرد و افزود: در کنار توسعه همه‌جانبه باید به وضع بد اقلیم و محیط زیست ایران توجه خاصی شود که به دلیل سوءتدبیر در هشت سال گذشته متأسفانه رو به نابودی رفته است. بنابراین در کنار توسعه همه‌جانبه حفظ محیط زیست ایرانیان از مسایل مهمی است که باید برای برون‌رفت از این وضع چاره‌ای اندیشیده شود.

جلایی‌پور راهبرد اصلاح‌طلبان در دوره اعتدال برای رفع مشکلات اقتصادی را نیز از طریق حمایت همه‌جانبه از دولت یازدهم عملی دانست و گفت: دفاع از هماهنگی، کارایی و شفافیت دولت از اولین راهبردهای اصلاح‌طلبان در دوره اعتدال است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه “مهمترین هدف بلندمدت اصلاح‌طلبان، برقراری مردم‌سالاری است”، خاطرنشان کرد: با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور، جبهه اصلاحات با انسجام می‌تواند به اهداف خود برسد. اگر آقایان هاشمی یا خاتمی رییس‌جمور می‌شدند، کاری را انجام می‌دادند که حسن روحانی دارد انجام می‌دهد.

مردم ایران از حرکت‌های غیر انسانی آمریکا آسیب دیده‌اند

اصفهان – خبرگزاری مهر: عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت گفت: مردم ایران از حرکت‌های غیر انسانی آمریکا آسیب دیده‌اند بنابراین باید به دنبال راهکاری درست و منطقی در روابط خارجه باشیم و رشد مستمر اقتصادی را دنبال کنیم.
به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا جلایی پور شب گذشته در دومین نشست از سلسله نشست‌های جبهه اصلاحات در اصفهان با اشاره به ویژگی اعتدال‌گرایان اظهار کرد: ایجاد توافق و مصالحه بین نیروها، پرهیز از درگیری، اعتقاد به تغییر ابعاد نامطلوب جامعه با اتکا به الگوی اصلاح طلبی و ایجاد تغییرات مثبت با در نظر گرفتن نهادهای اصلی جامعه همچون خانواده، بازار و معیشت است.

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی اعتدال‌گرایان مصالحه و وفاق در موضوعات و در عرصه‌های مختلف است و این وفاق را بیشتر از طریق وفاق اجتماعی میان خردمندان و کارشناسان دنبال می‌کنند.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اینکه اعتدال‌گرایان به دنبال حذف و نابودی رقیبشان نیستند، تصریح داشت: به طور کلی مشی سیاسی اعتدالی این است که از طریق اجماع دنبال قانون و سیاست‌گذاری هستند.

اعتدال‌گرایی یک مشی سیاسی مقابل افراط‌ گرایی است

وی با بیان اینکه اعتدال‌گرایی یک گفتمان سیاسی همچون سوسیالیسم یا لیبرالیسم نیست، گفت: اعتدال گرایی یک مشی سیاسی است و به معنای واقعی کلمه در برابر افراط ‌گرایی قرار می‌گیرد.

جلایی پور به تبیین مشی افراطی‌گری پرداخت و ادامه داد: در مشی افراطی گری دولت یا گروه‌های افراط‌ گرا بدون در نظر گرفتن پیامدهای ناخوشایند یک تصمیم یا سیاست آن را اجرا می‌کنند و در این بین افرادی که از اجرای این سیاست متضرر می‌شوند، را در نظر نمی‌گیرند و برای رسیدن به اهدافشان به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند و رعایت چارچوب‌های اخلاقی و قانونی به رایشان مهم نیست.

جامعه از افراطی‌گری سیاسی خسته شده بود

وی با تاکید بر اینکه مشی سیاسی اعتدال یا اعتدال‌گرایی در عرصه سیاسی، بیشتر در برابر افراط‌ گرایی قرار می‌گیرد، تصریح داشت: یکی از دلایل بروز اعتدال گرایی در ماه‌های اخیر در دولت آقای روحانی این است که جامعه از دوران افراط گرایی در عرصه سیاسی خسته شده بود، بنابراین زمینه سیاسی – اجتماعی مناسبی فراهم آمد تا مردم به اعتدال‌گرایی روی بیاورند.

همپوشانی مشی اعتدال با مشی اصلاح طلبی و اصولگرایان محافظه کار

این محقق و پژوهشگر حوزه جامعه شناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با نسبت اعتدال ‌گرایی با اصلاح طلبی بیان داشت: مشی سیاسی اعتدالی از یک سو با مشی اصلاح طلبی همپوشانی دارد و از سویی دیگر هم با اصولگرایان محافظه‌کار هم پوشانی دارد.

وی با بیان اینکه کشور بعد از یک دوره هشت ساله افراطی‌گری با دولتی روبرو شده که مشی سیاسی اعتدالی را در دستور کار خود قرار داد، تصریح داشت: این مشی دولت جدید سبب شده تا پایگاه اجتماعی خوبی با آن هم راستا شود، پایگاهی که متشکل از محافظه کاران روشن‌اندیش و عقلایی و میانه‌روهای اصلاح طلب است.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت تاکید داشت: به میزانی که آقای روحانی و دولتش بتوانند افراط‌ گرایی را مهار کنند، می‌توانند به برنامه‌هایی که به مردم قول داده‌اند، جامه عمل بپوشانند و خودشان را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت آقای روحانی با دو مسئله جدی روبرو است، گفت: یکی رفع سطحی از مشکلات اقتصادی است؛ دولت باید حداقلی از پروژه‌های عمرانی را اجرا کند و حداقلی توانایی مالی داشته باشد تا طرح‌هایی را که اجرا کرده نگه دارد.

جلایی پور ادامه داد: دولت آقای روحانی قول داده که همانند دولت آقای احمدی نژاد به بانک مرکزی دستور چاپ کردن اسکناس جدید را ندهد و رییس بانک مرکزی به معنای واقعی در برابر دولت از خود اختیار داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر معضل اقتصادی به تحریم‌های بین‌المللی گره خورده و شبکه‌های ارتباطی اقتصادی ایران را بلوکه کرده است، بنابراین جنبشی که علیه تحریم‌ها راه افتاده، حرکت درستی است، به دلیل اینکه مردم ایران از حرکت‌های غیر انسانی آمریکا آسیب دیده‌اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کنترل مسئله تحریم و اقتصاد که به بحران‌های جدی تبدیل نشود، مسئله مهمی است، گفت: راهبرد اصلی اصلاح طلبان این است که از دولتی که قصد دارد حکومت و دولت را هماهنگ، شفاف و کارا کند و مسائل و مشکلات را مدیریت کند، دفاع می‌کند.

معضلات جامعه بدون داشتن دولت کارا و هماهنگ مهار شدنی نیست

وی اظهار داشت: من از نتایج انتخابات 92 نه به دلیل اینکه کاندیدای اصلاح طلبان پیروز شده است، خوشحال هستم، بلکه معضلات جامعه بدون داشتن دولت کارا و هماهنگ مهار شدنی نیست و این موضوع کار هر آدم شعاری نبود و باید دولتی روی کار می آمد که پاسخگو، مسئول، نگران و کارآمد باشد.

جلایی پور اظهار داشت: آقای روحانی از نظر چینش نیروی انسانی خوب عمل کرده، بنابراین نخستین راهبرد اصلاح طلبان دفاع از هماهنگی و کارایی دولت آقای روحانی است.
 

15 میلیون ایرانی به نوعی با آسیب اعتیاد درگیر هستند

وی همچنین با اشاره به آسیب‌های اجتماعی جامعه ایران اظهار داشت: وجود سه میلیون و 700 هزار معتاد در جامعه که با احتساب در نظر گرفتن هر معتاد در یک خانواده چهار یا پنج نفره می‌توان گفت 15 میلیون نفر از ایرانی‌ها به نوعی با معضل اعتیاد گرفتار هستند، دولت اگر شب و روزش را تعطیل کند برای مهار بحران اعتیاد کار به جایی کرده است.

این استاد جامعه شناسی ادامه داد: در کشور 6 تا 8 میلیون حاشیه نشین حاد داریم که روابط انسانی نمی‌تواند به درستی در آنجا شکل بگیرد، بنابراین وجود بحران‌های اخلاقی و آسیب‌هایی که خانواده ایرانی را تهدید می‌کند.

خانواده مهمترین نهاد مدنی

وی با تاکید بر اینکه به عقیده من نخستین نهادی که ایران را حفظ می‌کند، خانواده است، تصریح داشت: پدر و مادر به فکر رفع تمامی مشکلات فرزندان خود هستند و کار دولت و نهادهای مذهبی را می‌کند و خودشان را وقف فرزندان کردند، اما ما امروز مشاهده می‌کنیم که این نهاد در معرض خطر قرار گرفته است.

جلایی پور بیان داشت: افزایش سن ازدواج، عدم تمایل والدین به داشتن فرزند، رواج تک فرزندی، خارج شدن میزان طلاق از حد طبیعی عواملی است که نهاد خانواده را دچار مشکل کرده و به تبع آن به جامعه ایرانی ضربه زده است.

وی ادامه داد: راهبرد همکاری سه جانبه دولت، نهادهای مدنی و مردم آسیب دیده می‌تواند به نهاد خانواده و در نهایت جامعه کند که این دقیقاً راهبرد اصلاح طلبان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است که نمونه موفق آن را می‌توان در تشکیل و گسترش خیریه‌ها و مدارس غیر انتفاعی در کشور و جامعه مدنی ایران برای مهار آسیب‌های اجتماعی مشاهده کرد.

رشد مستمر اقتصادی مثل نان شب برای جامعه واجب است

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت اظهار داشت: راهبرد دیگر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کشور با وجود رشد جمعیتی رشد اقتصادی مستمر بالای 5 درصد بیش از دو دهه است تا جامعه برای مهار آسیب‌ها توانایی پیدا کند
وی تاکید داشت: رشد مستمر اقتصادی مثل نان شب برای جامعه واجب است و رشد مستمر اقتصادی بدون تشکیل مردم سالاری میسر نیست.

جلایی پور یادآور شد:همچنان راهبرد بلند مدت اصلاح طلبان تقویت مردم سالاری است، چرا که اگر مردم سالاری تقویت نشود ثبات اقتصادی بیمه نمی‌شود و تداوم پیدا نمی کند.

وی با اشاره به اینکه تثبیت مردم سالاری به ثبات سیاسی کمک می‌کند و به دنبال آن شرایطی خوبی ایجاد می‌شود، تاکید داشت: توسعه همه جانبه با تاکید بر مردم سالاری و به تازگی مسئله محیط زیست راهبرد اصلی اصلاح طلبان است و در این بین ایستادگی مدنی و حمایت از دولت کارا مهمترین نشانه روی اصلاح طلبان است.

گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان

حواشی نشست اصلاح‌طلبان در اصفهان
اصلاح‌طلبان در تلاش برای نزدیک شدن به دولت هستند

در جلسه اصلاح‌طلبان اصفهانی حاشیه‌هایی وجود داشت از جمله اینکه گویا اصلاح‌طلبان به دنبال این موضوع هستند که هر چه بیشتر خود را به دولت نزدیک کنند.
 خبرگزاری فارس: اصلاح‌طلبان در تلاش برای نزدیک شدن به دولت هستند
 
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اصلاح‌طلبان که پس از به روی کار آمدن دولت آقای روحانی در تکاپو و تلاش برای انسجام و تشکیل جبهه‌ای واحد برای فتح کرسی‌ها در پست‌های مختلف هستند، در اصفهان نیز فعالیت مستمری دارند.

در این راستا جبهه اصلاحات در اصفهان دومین نشست از سلسله نشست‌های خود پس از انتخابات را با حضور حمیدرضا جلایی پور، عضو مرکزی جبهه مشارکت و استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در سالن صلح و دوستی جمعیت هلال احمر اصفهان برگزار کرد.

در این مراسم که حدود یک‌هزار نفر شرکت کرده بودند، تعدادی از چهره‌های سرشناس و قدیمی جریان اصلاحات در اصفهان حضور داشتند، اما اغلب حاضران را چهره‌های جوان اصلاح طلب و فعالان مدنی تشکیل می‌داد.

* جلایی‌پور سخنران جلسه که این روزها به تشریح چرایی پیروز شدن آقای روحانی و نیز تبیین مشی اعتدال گرایی در شهرهای مختلف و جلسه‌های متفاوت مشغول است، با حضور در جلسه جبهه اصلاحات اصفهان گفت: سه روز متوالی است که به خانه نرفته و در شهرهای مختلف جلسات متوالی در این خصوص دارد.

از این موضوع بر می‌آید که گویا اصلاح‌طلبان به دنبال این موضوع هستند که هر چه بیشتر خود را به دولت نزدیک کنند و راهبردهای اصلاح‌طلبی را در بدنه دولت نفوذ دهند.

* جلایی‌پور در بخشی از صحبت‌های خود، تقویت مردم سالاری  را به عنوان راهبرد بلند مدت اصلاح طلبان عنوان کرد و افزود: توجه به مسئله محیط زیست، ایستادگی مدنی و حمایت از دولت کارا از جمله راهبردهای اصلاح طلبان است.

* جلایی‌پور عنوان کرد: بزرگ‌ترین سرمایه دولت فعلی پایگاه اجتماعی و دفاع شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی از آقای روحانی است.

به گزارش فارس، در پایان این نشست گپ و گفت های چند نفره میان فعالان اصلاح‌طلب در حیاط محوطه برای ساعتی انجام شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا