خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمد مهاجری: آقای شمخانی پیامک بانک برایتان می‌آید؟ دارند از حساب شما کارت می‌کشند!

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار، در یادداشتی تلگرامی درباره‌ی رفتارهای عجیب سایتی که به علی شمخانی نزدیک است، نوشت:

««نورنیوز» رسانه وابسته به دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، مدت‌هاست به دره بازیگری جناحی سقوط کرده و اعتباری را که می‌توانست خرج موضوعات موردنیاز جامعه کند در بازار مزایده عناصر دست چندم سیاسی به حراج گذاشته است. حالا دیگر می‌توان ردّپای جریان‌های سیاسی انحصارطلب و بداخلاق را در این رسانه به‌سادگی رصد کرد.

اینکه «نورنیوز» مدت‌هاست در نقش وکیل مدافع دولت مستقر عمل می‌کند اشکالی ندارد حتی اینکه رگبار ناسزا را به سمت چهره‌های مستقل می‌گیرد قابل‌فهم است، اما اینکه به منتقدان دولت با همان ادبیات افراطیونِ آویزان به جناح اصولگرا حمله می‌کند یا با سوءاستفاده از موقعیت و جایگاه امنیتی به تهدید منتقدان می‌پردازد، مفهوم خاصی دارد.

در یکی از آخرین افاضات این رسانه به مطلبی برمی‌خوریم با تیتر «مخالف‌خوانی‌هایی که امنیت ملی را هدف گرفته است». در بخش‌هایی از این یادداشت آمده است:

  • نقد مشفقانه، با هدف کمک به اجرای بهتر این قانون ازسوی دولت، رویکردی پذیرفته است اما هر اقدامی که مستقیم یا غیرمستقیم موجب ایجاد مانع جدید در مسیر پرسنگلاخ دولت برای اجرای این قانون شود، به‌طور قطع ضربه به منافع ملی تلقی شده و مستوجب برخوردی متناسب با الزامات مخرب آن است.
  • خوشبختانه تاکنون به‌غیر از برخی مخالف‌خوانی‌های محدودی که عمدتاً با اهداف سیاسی ازسوی عناصر تابلودار بیان شده، فضای عمومی کشور با اجرای این قانون همراهی مناسبی داشته که امیدواری‌ها را برای عبور کم‌هزینه از شرایط فعلی، افزون نموده است.

از همین بند آخر شروع می‌کنم. اگر فقط مخالفت‌خوانی‌ها با طرح اخیر یارانه‌ای به صورت محدود صورت گرفته این همه شلنگ‌تخته انداختن و زبان به تهدید گشودن چه مفهومی دارد؟ مگر نمی‌گویید فضای عمومی کشور با اجرای قانون همراه است؟ پس بگذارید آن چند نفر هرچه دلشان می‌خواهد بگویند. مگر به جایی برمی‌خورد؟!

با برخورد «نورنیوز» این پرسش مطرح می‌شود که آیا این طرح قرار است در سکوت گورستانی و همراه با خفه کردن منتقدان انجام شود؟ کدام تشکیلات جمهوری اسلامی چنین تصمیمی گرفته که با بدیهی‌ترین اصول قانون اساسی، حقوق عمومی، موازین شرعی و سیاسی و رسانه‌ای مغایرت دارد؟

اجرای طرح جدید یارانه‌ای سخت است. هم برای دولت و هم برای ملت. برای رفع ناگواری‌های آن، تنها مسکن موجود، فضای آزاد نقادی است. اگر صداوسیما، هاضمه‌اش حضور دیدگاه‌های مختلف را نمی‌پذیرد، روزنامه‌ها، سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی می‌توانند این نقص را جبران کنند. جامعه را با مونولوگ نمی‌توان قانع کرد. حضور رئیس‌جمهور در میدان تره‌بار ارزشمند است اما مگر ایشان هر روز می‌تواند این کار را تکرار کند؟ این راه سخت را باید با توجیه عالمانه پیمود. فحش دادن به منتقدان و استفاده از شیوه‌های مسخره و نخ‌نماشده‌ای از این قبیل که «منتقدان حرف فلان رسانه ضدانقلاب را می‌زنند»، فقط صورت مسئله را پاک می‌کند. سال‌های سال این شیوه را تجربه کرده‌ایم و نتیجه‌اش همین وضعیت افکار عمومی تأسف‌باری است که بهتر است پرده‌هایش بالا نرود.

به یقین می‌گویم بسیاری از منتقدان طرح یارانه‌ای دولت سیزدهم، از اکثر حامیان آن متعهدتر، دلسوزتر، انقلابی‌تر و مسلمان‌ترند. حتی منتقدانی که ممکن است حرف‌های تند بزنند، شرف دارند به مجیزگویانی که با دفاع بد، آب به آسیاب ناکارآمدی می‌ریزند. به‌علاوه بسیاری از منتقدان، خط ترمزها و مصلحت‌ها را به مراتب بهتر و دقیق‌تر می‌شناسند و می‌دانند کجا باید ترمز کنند.

همین منتقدانند که برای دولت، فرصت و حتی بالاتر از آن، نعمت هستند. اگر منتقدی بگوید و بنویسد که طرح یارانه‌ای دولت سیزدهم، مردان کارکشته می‌خواهد و با این وزیر رفاه و وزیر اقتصاد، آقای رئیسی به مشکل می‌خورد، باید دهانش را بست؟ آیا واقعاً مدافعان کور دولت اطلاع ندارند و درک نمی‌کنند که رئیس‌جمهور از ناکارآمدی برخی وزرا چقدر عصبانی است؟ آیا منتقدان، بازکننده راه رئیس‌جمهور برای کنار گذاشتن این افراد ناتوان نیستند؟

گفتنی‌های دیگری هم هست که به احترام شخص آقای شمخانی، دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی (که رسانه نورنیوز به او وابسته است) از آن درمی‌گذرم و به همین جمله بسنده می‌کنم که این رسانه دارد حیثیت، شأن و سابقه‌ آقای شمخانی را هم خرج بازی‌های سیاسی می‌ کند. و بدتر اینکه از کارت بانکی دبیرشورایعالی امنیت ملی به حساب گروههای ورشکسته و غیرخوشنام اما پرهیاهوی سیاسی، پول واریز می شود!»


توضیح: انصاف نیوز طبق دستورعمل داخلی خود، هیچ خبر و تحلیلی را از نورنیوز بازنشر نمی‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا