خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رکورد شکنی اویک در پارس جنوبی

عملیات شیرین سازی گاز دریافتی از سکوی دریا در موفقیتی کم نظیر و در فرآیندی که تنها 42 ساعت به طول انجامید، در پالایشگاه بخش خشکی فاز 200 با موفقیت انجام شد و گاز شیرین شده به خط لوله سراسری تزریق شد.

به گزارش  خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، انجام این فرآیند که با تلاش شبانه روزی متخصصان پرتلاش اویک محقق شد، با باز شدن مسیر اولین چاه به سمت پالایشگاه و در سرویس قرار گرفتن تدریجی چاههای سکوی فاز 21 در ظهر پنج شنبه 25 آذر آغاز شد و در ادامه پس از رسیدن به فشار لازم در پالایشگاه، بامداد جمعه 26 آذر، گاز از سکوی دریا با موفقیت وارد پالایشگاه خشکی این مگا پروژه شد .

پس از تست گاز و روشن شدن مشعل فاز 20، به سرعت فعالیت هاي فراورش گاز ترش فراساحل و تولید محصولات اين فازها شامل گاز شیرین و میعانات گازي آغاز شد که در نهایت گاز دریافتی در کمترین زمان ممکن و با رعایت کلیه استانداردهای ایمنی، شیرین سازی شد.به این ترتیب عملیات شیرین سازی گاز در پالایشگاه فاز 20، ظرف مدت تنها 42 ساعت با موفقیت انجام و پس از کسب مجوز صادرات از شرکت ملی گاز ایران ، شامگاه شنبه 27 آذر ماه به خط لوله سراسری چهارم گاز تزریق شد.

لازم به ذکر است، با راه اندازی ردیف های اول و دوم شیرین سازی فازهای ٢٠و٢١ پارس جنوبی، روزانه  25 میلیون متر مکعب گاز از این پروژه ملی برداشت می شود.
هدف از طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی تولید ٥٠ میلیون مترمکعب گاز، ٧٧ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد در روز و  یک میلیون تن اتان و ١. ١ میلیون تن گاز مایع در سال است.
گفتنی است که شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)  اجرای این مگا پروژه را در هر دو بخش خشکی و حفاری در دریا برعهده دارد.
براساس این گزارش،در حال حاضر یک ردیف شیرین سازی پالایشگاه فازهای 20 و 21 در مدار است و با تثبیت میعانات گازی طی هفته جاری ردیف دوم شیرین سازی نیز در مدار قرار خواهد گرفت. گفتنی است، 2 ردیف دیگر به همراه واحد بازیافت گوگرد نیز تا پایان سالجاری وارد مدار خواهند شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا