خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برترین ها: صدا و سیما این چه ویدیویی بود!!؟

برترین‌ها نوشت: در روزهایی که صداوسیما باید با دعوت از مسئولان بابت گرانی‌های سرسام آور توضیح بخواهد، آقای خبرنگار به همراه خانم زنگ آبادی به فروشگاه می‌رود تا مثلا برای یک ماه آینده خرید کرده و نشان دهد یارانه پرداختی بعد از خرید، اضافه هم می‌آید!

آقای صداوسیما! این ویدئو خودِ خودکشی بود

خوب می‌دانیم که در این اوضاع چه به روز مردم آمده. دست‌های خالی و شرمندگی پدران سرزمین، سوغاتی تاریخ برای مردم ایران است. حال نمکی که به این زخم پاشیده می‌شود، درد آن را دوچندان می‌کند و هزار پرسش بی‌جواب در ذهن خسته ما باقی می‌ماند. چه بر سر ایران آمده؟

حال از صداوسیما که رسالتش ترویج فرهنگ در بین خانواده‌هاست احتمالا نمی‌داند که یک خانواده چهارنفره ایرانی چیزی بیشتر از این مقادیر را در ماه مصرف می‌کند و انتشار چنین گزارش‌هایی جز داغ گذاشتن بر دل مردم چیز دیگری را به ارمغان نمی‌آورد.

دامون قنبرزاده، منتقد سینما در این باره می‌نویسد:

“از دیروز که این ویدیو را دیده‌ام، سرم سوت می‌کشد. باورم نمی‌شود که تلویزیون چگونه می‌تواند به این راحتی و با این میزان از بی‌ظرافتی حقیقت را پنهان کند.  از قدیم گفته‌اند هر چیزی حدی دارد، اما این سازمان حالا دیگر همه‌چیز را از حد گذرانده است. عین اتوموبیلی که در سرازیری افتاده و ترمزش هم نمی‌گیرد، با ساخت این ویدیوها یک‌راست خودش را به ته دره می‌فرستد. فکر می‌کند باهوش است، اما خبر ندارد که از این خبرها نیست.

جناب گزارشگر،‌ مثلاً رفته به فروشگاهی زنجیره‌ای تا به ما نشان بدهد همه‌چیز گل و بلبل است و می‌شود با یارانه‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد مایحتاج ضروری زندگی را خرید و لذت برد. فقط نگاه کنید به چینش آدم‌های این داستان: اول از همه‌ دقیقاً سه خانمی را انتخاب کرده‌اند (با فرض این‌که این سه خانم از خودشان نباشند) که پوشش‌شان به آن شکلی‌ست که خودشان می‌پسندند.. مثلاً خواسته‌اند با یک تیر، دو نشان بزنند!

آقای صداوسیما! این ویدئو خودِ خودکشی بود

اصلاً دقت کنید به کلیت این گزارش؛ از ایده‌پردازی اولیه‌اش بگیرید تا سر و شکل و شیوه‌ی اجرا و تا نوع تدوین و به کار گرفتن خام‌دستانه‌ی دوربین. همه‌چیز در اوج سخیف بودن قرار دارد. لااقل کمی ظرافت به خرج بدهید که دل‌مان به حال آن پول‌هایی که ناخواسته در جیب‌تان می‌ریزیم نسوزد. لااقل پیش خودمان بگوییم دروغ تحویل داد، اما انصافاً خوب تحویل داد!

این اتوموبیل با سرعتی افسارگسیخته به ته دره می‌رود. ترمزش هم نمی‌گیرد. در هم قفل شده است. شیشه‌ی پنجره هم پایین نمی‌آید و به این ترتیب راننده نمی‌تواند خودش را خلاص کند. اگر هم می‌توانست، دیگر فرصتش را نداشت…”

این گزارش به حدی ضعیف و به دور از مناسبات اقتصادی این روزها تعریف شده لبود که مورد تمسخر طیف عظیمی از مردم قرار گرفت. همچنین کاربران با انتشار نظرات خود این حقیقت را به خوبی بیان می‌کنند.

نظرات برخی از آن‌ها در توئیتر خواندنی‌ست:

* طبق گزارش #صداوسیما در ارتباط با #یارانه دقت کردید خانواده های ارزشی همشون برنج پاکستانی می خورند و به سبک مرتاض های هندی زندگی می کنند. فقط ماندم این همه اختلاس را برای چی انجام می دهند پس کی قرار است خرجش کنند؟

* چرا یک نفر در جواب اون گزارش صداوسیما نمیره با همون مبلغ از یک فروشگاه زنجیره ای خرید کنه و در فضای مجازی به اشتراک بزاره تا حقیقت معلوم بشه؟

آقای صداوسیما! این ویدئو خودِ خودکشی بود

* اگر شما در ماه هر سه وعده نیم رو بخورید دوعدد تخم مرغ و نصفه بربری ماهیانه 700هزار تومان باید هزینه کنید. تازه طبق گزارش صداوسیما اضافه هم میارید.

* صداوسیما یه گزارش تهیه کرده از یارانه ها و سطح قدرت خرید‌. فقط آشغال ترین برنج ۳۰ هزار تومن کمتر نیست. کجا برنج کیلویی ۱۸ هزار تومن میفروشن بریم بخریم؟

* صداوسیما واقعا همیشه به جای اینکه مردم رو آروم کنه، اتیش بیار معرکه شده. خب آدم حسابی یا گزارش تهیه نکن یا انقدر خشم مردم رو افزایش نده و به شعور مردم توهین نکن.

* چرا یک برنج ۱۰ کیلویی ایرانی بر نداشت؟ بعد خانواده ۴ نفره در ماه فقط یک شیر و یک پنیر مصرف دارد؟ این خانواده حبوبات نیاز ندارد؛ لوازم بهداشتی چطور؟ و… کاش کمتر به شعور ما توهین می‌کردید.

* تعمیم تجربه شخصی یا مدرک نقل‌شده (anecdotal evidence) رایج ترین مغالطات افراد در گفتگو برای حمایت از ادعای خود و فریب مخاطب هست: در این نوع مغالطه، فرد به جای استدلال منطقی از نقل یک تجربه‌ی شخصی به عنوان مدرک استفاده می‌کنه و صدا وسیما اینجوری مخاطب را بی اعتماد میکنه

* قیمت ماکارونی و روغن رو که کات کردن قشنگ بود! خانواده ۳ نفره من ماهیانه حدود ۶ کیلو برنج، چهاربسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی ۴ تا پنیر ۴۰۰ گرمی، ۱۵ بطری شیر و کلی چیز دیگه مصرف میکنه. اون روغن پصرف ۶ ماهمونه فقط! شیر هم ۲۵ تومن میخرم.

آقای صداوسیما! این ویدئو خودِ خودکشی بود

* اون گزارش از بیخ اشتباه بود، یارانه ما به التفاوت قیمت ۴ قلم جنسی بود که افزایش قیمت داشت نه اینکه خرجی ماهیانه خانواده‌ای باشه. رسانه ملی با این گزارش رسما گند زد به طرح. گفتیم رسانه دولت باشیم ولی نه اینکه طرح یارانه رو چپکی تحویل مردم بدیم.

* نمیدونم کی پشت فرمون صدا و سیماست این سناریو آخر فقط اسباب تحریک و تمسخر و ساختن جوک شده و این کلیپ یوسف سلامی و بانوان صدا وسیما را میشه بهش گفت یک افتضاح مخرب که موفق شد«سبد کالا و یارانه دولت را شفاف جراحی کنه» و نشون بده مستند با این دست و دلبازی دولت عدالت چکار میشه کرد.

* صدا سیما یه گزارش تهیه کرده خبرنگاره با خانمی میره خرید…برنج پاکستانی و ۱ دونه ماکارونی و ۱دونه پنیر و شیر وچندقلم دیگه برمیدارن. بعد حساب میکنن ۸۰۰ تومن میشه. با خنده رو به دوربین میگن چه خوبه یه چیزی هم از ته یارانه مون موند. آره بابا اصلا پس اندازش کنید خونه دار میشید :))

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. صدا و سیمای عزیز
    شرم و حیا میدونید چیه؟
    بعد بگین چرا ریزش مخاطب داریم
    بابا رو اعصاب مخاطب ژیمناستیک کار نکن
    به خدا تلویزیون های ماهواره ای از شما خیلی با شرافت ترند. هر گهی هستند با اعصاب ملت کاری ندارند. بابا خفو شو دیگه . چه جوری بگیم … نخور برو برای سوریه و لبنان برنامه بساز

    51
    5
    1. جناب گرامی دولت آمده یک مبلغ به عنوان کمک معیشتی به مردم داده مثلا به یک خانواده 4 نفره یک میلیون دویست داده و این کمک معیشتی است نه اینکه همه خورد خوراک و بهداشت و اجاره خونه طرف هم باشه یا اینکه این خانواده توقع داشته باشن سرکار نرن تو خونه بخورن بخوابن و با همین اموراتشون رو بگذرونن… هر خانواده باید بره سرکار و خرج ماهانشو در بیاره خودش حالا اینی هم که دادن اسمش کمک معیشتی است نه حقوق بازنشستگی!!!! و چرا این که گرونی است و بیداد هم میکنه شکی درش نیست و مسؤلین باید به داد مردم برسن و اوضاع معیشتی خیلی بد شده… ولی اینو اشتباه نگیریم فک کنیم اینی دولت داده به ما حقوق بازنشستگی است!!!!!

      1
      10
  2. درودبرشرفت خدامیدونه چندروزه این گزارش دیدم هرکاری میکنم اروم نمیشم توهین هم حدی داره واله به پیربه پیغمبرپیش زن و بچه شرمنده ایم هرچندمن جزودهک دهم حساب کردن خدایاخودت بفریادمن بینوابرس

    23
    2
  3. کار صدا وسیما خیلی عالیه واخلاقی هم هستش،میدانید چرا؟ چونکه بجای ساخت سریال و فیلموظنز که هزینه بردار هستش اگهی تبِلیغاتی می سازه که کل مردم را می خندانه،واقعا کارش زیبا ست وباید تشکر کنیم از مسئولین زحمت کش و با کفایت سیما،واقعا دراین شرایط بحرانی مردم ما نیاز به خندیدن وارامش دارند وصدا وسیما از پس اینکار بر میاد وانسان واقعا از ته قلب به این کارهایش می خنده،ممنونیم از مسئولین صدا وسیما

  4. سلام بازنشسته ۶۶ساله درطبقه چارم بدون اسانسوروپارکینگ بادردزانو.کلادوتاحساب بانکی دارم صادرات حقوق وتجارت بلانسبت پس اندازامروز۱۲برج ازحقوقم۷۰۰تومن مونده.براهرتست راستی آزمایی هم آماده ام کسیکه پاهاش لب گوره دروغ نمیگه.ولی شرم اوره ۳بار اعتراض کردم جواب دادن دهک دهم هستم ومشمول یارانه نمیشم. این دهک بندی و چه کسی انجام داده م؟ ایاتواین جامعه زندگی میکنه؟ درعجبم. آقایان لطف کنندمنوبرسونن به دهک ششم واقعی،نه الکی من اصلا یارانه نمیخوام.ضمنابنده تااردیبهشت ماه ازهردویارانه میگرفتم ولی پس ازجراحی اقتصادی بااینهمه گرانی یارانه ام حذف شده است. قضاوت بخودتون.چکارکنم به قران قسم ۷۰۰برام مونده تااخربرج.اقایوسف سلامی ازت توقع دارم کاری بکنی.ممنونم ازت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا