خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش کامل مراسم دهمین دوره‌ی اعطای جایزه‌ی دکتر تقی ابتکار

دهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار دیشب (23 اسفند ماه) با حضور متخصصین و فعالان محیط زیست برگزار شد. در این مراسم که برای اولین بار بخش بین المللی آن برقرار شده، چند تن از سفرای کشورهای خارجی و دکتر کلاوس تاپفر معاون سابق سازمان ملل در برنامه محیط زیست نیز شرکت داشتند. 

به گزارش انصاف نیوز، دکتر هومان لیاقتی مدیرعامل مرکز صلح و محیط زیست در ابتدای مراسم با اشاره به مقوله‌ی صلح و محیط زیست و ضرورت پرداختن به آن در جهان کنونی به جمله‌ای تاریخی اشاره کرده و گفت: در اواخر دوران ریاست جمهوری گورباچف، وی به رییس جمهور آلمان شرقی گفت «هر کسی که زمان را درک نکند، تاریخ جریمه‌اش خواهد کرد».

وی همچنین با اشاره به تاکیدات اقتصاددانان افزود: زمین یک سفینه‌ی فضایی با سوخت محدود است و اگر برای سیاست‌های توسعه و الگوهای مصرف مرز قائل نشویم، کره زمین را نابود خواهیم کرد.

لیاقتی صلح و محیط زیست را مهم و همسو با بحث گفت و گوی تمدن ها به عنوان نقاط مشترکی قوی دانسته واز همه تلاشگران این عرصه و نیز بانک خاورمیانه و دکتر عقیقی کرمانی که از برگزاری این مراسم حمایت کردند، قدردانی کرد.

دکتر معصومه ابتکار نیز در این مراسم ضمن تشکر از  تمام کسانی که در این سال‌ها با همه‌ی فراز و نشیب‌ها با مرکز صلح و محیط زیست همکاری کردند و سبب تداوم این حرکت شدند، به طور ویژه از هیات مدیره و هیات داوران این دوره تشکر کرد.

وی با ابراز خوشحالی از راه اندازی بخش بین المللی جایزه دکتر تقی ابتکار اعلام کرد که خوشوقتیم اولین برگزیده‌ی بین المللی با انتخاب مرکز صلح و محیط زیست دکتر کلاوس تاپفر یکی از شخصیت های بارز در عرصه‌ی جهانی محیط زیست هستند.

ابتکار از همه‌ی فعالان عرصه‌ی محیط زیست در ایران و جهان سپاسگزاری کرده و اظهار امیدواری کرد تا با همکاری و جدیت در صدد رفع مشکلات از طرق منطقی و پایدار برآییم و با تقویت گفت و گو در ابعاد داخلی و خارجی به جریان تلاش برای حفظ و احیای محیط زیست بپیوندیم.

دکتر علی اشرف مجتهد شبستری، معاون رییس هیات مدیره مرکز صلح و محیط زیست به عنوان سخنران بعدی با اشاره به دوران مسوولیتش در ژنو گفت: می‌خواهم با استفاده از این فرصت خاطره‌ی کوتاهی از دوران سفارتم در سازمان ملل بیان کنم؛ وقتی در سال 2003 پرزیدنت […] برای شرکت در اجلاس جامعه‌ی جهانی اطلاعات به ژنو آمدند، همایشی را در شورای جهانی کلیساها ترتیب دادیم که در آن سفرای کشورهای مختلف در سازمان ملل و نیز مقامات برجسته‌ی سوئیسی شرکت داشتند. طرف مقابل آقای […] در بحث، جناب بندویک، نخست وزیر نروژ بود که ایشان هم یک روحانی مسیحی هستند. آقای […] سخن خود را با این نکته آغاز کرد که فرق من با آقای بندویک در این است ایشان در خانواده‌ی مسیحی در نروژ به دنیا آمده و من در یک خانواده‌ی شیعه در ایران؛ ما هر دو برابریم و هیچ یک ارجحیتی بر دیگری ندارد؛ هر چقدر بیشتر بتوانیم به خلق خدا و بشریت خدمت کنیم نزد خداوند عزیزتر هستیم.

وی افزود: دکتر توپفر مثال بارز آن دسته از افرادی است که به بشریت خدمت می کنند. همچنین همه‌ی کسانی که برای حفظ محیط زیست و طبیعت کره زمین به عنوان نعمات و مواهب الهی تلاش می کنند.

دکتر مجتهد گفت: نگرانی‌های محیط زیستی و توجه به آن می‌تواند فرصت‌هایی برای گفتگو، همکاری و پایه گذاری صلح به وجود آورد و فعالیت های جمعی در مورد نگرانی های زیست محیطی می تواند ابزار قدرتمندی برای جلوگیری از درگیری‌ها و تقویت امنیت و  صلح باشد.

معاون هیات مدیره مرکز صلح و محیط زیست تاکید کرد: حفظ طبیعت عملا موجب تأمین معیشت و آینده برای میلیاردها انسانی است که مستقیماً به محیط زیست محلی خود برای تأمین آب، غذا و سرپناه وابسته اند و ما خوشحالیم که در ایران تلاشگران زیادی در این عرصه مشغولند.

در این مراسم، دکتر یوسف حجت به نمایندگی از هیات داوران نهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار سپس بیانیه این هیات را قرائت کرد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه از دهه‌ی 1970 میلادی بهره برداری انسان از طبیعت، از ظرفیت زیستی کره زمین فراتر رفت و اینک ردپای زیستی مردم جهان نزدیک به دوبرابر ظرفیت زیستی کره زمین رسیده، آمده است: ما برای زندگی روزمره خود به دو کره زمین نیازمندیم. این وضعیت یعنی استفاده بیش از موجودی بیش از موجودی، تخریب برگشت ناپذیر و آلودگی بیش از توان خود پالایی زمین و البته نمی تواند برای مدت طولانی پایدار بماند و سرنوشت وحشتناکی را برای زمین ترسیم می کند.

این بیانیه با تاکید بر اینکه هر حرکتی در راستای حفظ محیط زیست و  التیام درد آن و  تاخیر در فجایع زیست محیطی باشد، ارزشمند و قابل تقدیر است، تأسیس مرکز صلح و محیط زیست به عنوان تشکلی غیردولتی، و برگزاری این جایزه از سال 1384 را تلاشی در این زمینه دانست و افزود: هیات داوران ضمن تشکر و قدردانی از همه کسانی که فعالیت های ارزشمند خود را ارسال کرده اند، از بین آنان افرادی را به عنوان برنده تعیین کردند که در این مراسم جوایزی به آنان اهداء خواهد شد.

* سخنان کلاوس توپفر، برنده جایزه بین المللی دکتر تقی ابتکار

بنا بر این گزارش، کلاوس تاپفر برنده‌ی جایزه‌ی بین المللی این مراسم پس از دریافت جایزه‌ی خود گفت: خوشحالم که در ایران هستم و از مرکز صلح و محیط زیست برای اعطای این جایزه تشکر و آن را یک افتخار برای خود می دانم. اعطای این جایزه نشان دهنده پیوندهای عمیق بین ملت هاست و باید این فعالیت ها را ادامه داد.

تاپفر تاکید کرد: فرصت برای محیط زیست کم است و نباید اجازه دهیم که نا امیدی ما را فرا گیرد. باید با این رویکرد که طرح موضوع محیط زیست طرح مباحث لوکس نیست و آینده بشریت با آن گره خورده، حرکت کنیم.

کلاوس تاپفر که مدیر موسس و مدیر اجرایی فعلی موسسه مطالعات توسعه پایدار (IASS) است، با اشاره به اینکه موسسه یاد شده به طور ویژه روی خاک کار می کند، برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرد و افزود: کارهای متعددی را برای تغییر رویه ها باید انجام دهیم.

تاپفر با اشاره به اینکه از ایران صداهای مهمی طی دهه‌های اخیر شنیده شده است، به طرح موضوع گفت و گوی تمدن‌ها اشاره کرد که در دولت هفتم و هشتم در عرصه بین المللی و برای چند جانبه گرایی زمینه‌های خوبی را ایجاد کرد و افزود: اکنون نیز با وجود نگرش رییس جمهور روحانی در مقابله با افراط گرایی باید گفت‌وگو را مطرح و تداوم بخشید.

دکتر کلاوس تاپفر، مدیر اجرایی سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) مستقر در نایروبی و نایب دبیر کل سازمان ملل متحد (1998-2006) بوده است. وی وزیر سابق محیط زیست و بهداشت، وزیر محیط زیست، حفاظت از طبیعت و ایمنی هسته‌ای و وزیر سازمان برنامه ریزی منطقه‌ای، مسکن و شهرسازی در آلمان بود و  همچنین به عنوان عضو مجلس فدرال آلمان فعالیت کرده است. او جوایز و افتخارات متعددی از جمله صلیب شایستگی فدرال در سال 1986، جایزه‌ی توسعه‌ی پایدار آلمان برای یک عمر دستاورد در زمینه پایداری در سال 2008 ،  جایزه‌ی فرهنگ آلمان در سال 2010 و جوایز ویلمین وون بایرویت و تالار زمین مشاهیر کیوتو در سال 2012 را کسب کرده است.

* برگزیدگان ایرانی سال 1393 هیات داوران

به گزارش انصاف نیوز، هیات داوران همچنین افراد زیر را به عنوان برگزیدگان سال 1393 معرفی کرد:

1-    هیات داوران به اتفاق آراء اعطای جایزه پژوهشگر پیشکسوت را به جناب آقای علیرضا کوچکی  استاد دانشگاه فردوسی مشهد به خاطر سالها تدریس و تحقیق در زمینه محیط زیست و کشاورزی در ایران و بنیانگذار کشاورزی پایدار در ایران  و چاپ بیش از 161 مقاله در مجلات معتبر داخلی و بین المللی  و مشاوره به کلیه نهادهای مرتبط با حفظ محیط زیست و کشاورزی

2-    اعطای جایزه پژوهشگر پیشکسوت را به جناب آقای هوشنگ ضیایی مدرس  دانشگاه به خاطر سال ها تدریس و تحقیق در زمینه محیط زیست در ایران و تلاش برای نجات حیات وحش از خطر نابودی و انقراض

3-    اعطای جایزه پژوهشگر جوان به سرکار خانم بیتا آیتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به خاطر تحقیق فراوان در زمینه حذف آلاینده های سخت تجزیه پذیر با استفاده از روشهای پیشرفته زیستی و نانو فناوری

4-    اعطای جایزه تلاشگر بخش خصوصی به جناب آقای سید محمد علی اشرف واقفی به خاطر فعالیتهای مداوم در جهت آموزش، شناخت، حفاظت از طبیعت ایران 

5-    اعطای جایزه خبرنگار برتر  به سرکار خانم طهورا شهبازی خبرنگار فعال در حوزه محیط زیست به خاطر تلاش مجدانه در انعکاس خبر و گزارش های زیست محیطی 

6-    لوح تقدیر هیات داوران به تلاشگر نمونه جناب آقای سهیل اولادزاد به خاطر  فعالیت پیوسته و موثر در زمینه محیط زیست و فرهنگسازی و آموزش عامه مردم به خصوص جوانان در امر محیط زیست و به طور خاص در موضوع پسماند و بازیافت 

7-    لوح تقدیر به شقایق موسوی به خاطر فعالیت هنری و ادبی با انگیزه های محیط زیستی و به عنوان نماینده ای از جامعه نوجوان کشور

پیام میخاییل سوکوف به دهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار

بنا بر این گزارش، دانشمند آلمانی میخاییل سوکوف، رییس رییس بنیاد بین المللی سوکوف و برنده جایزه نوبل آلترناتیو به مناسبت اعطای این جایزه به دکتر تاپفر پیامی فرستاده که به شرح زیر است:

با سلام از آلمان خدمت سرکار خانم دکتر ابتکار محترم و دوست عزیز کلاوس توپفر و تشکر از ایران، این کشور امیدبخش و سپاس از امکان همکاری دوباره. من از تو به خصوص کلاوس عزیز برای این دوستی بیست و پنج ساله متشکرم. بدون همراهی و کوشش تو  برنامه پارک های ملی در آلمان شرقی، در دوره اتحاد مجدد آلمان امکان پذیر نبود. تو این منطقه حفاظت شده را در آن زمان (گنج پنهان خانواده) نامیدی. در پی این کوشش ها بود که مناطق کنار خط مرزی میان دو آلمان، مناطق آموزش نظامی و شکارگاه های دولتی جمهوری دموکراتیک آلمان به پارک های ملی و ذخیره گاه های زیستکره تبدیل شدند که امروزه و در عصر حاضر ارزشی جهانی یافته اند. من بسیار خرسندم که همکاری نزدیک برای کمک به ایران، کشوری با قدمت فرهنگی این چنین و سرمایه طبیعی با ارزش، با هدف حفظ و نگهداری فضاهای طبیعی برای بشر و طبیعت آغاز شده است. من به این گمانم که زمان برای چنین همکاری بسیار مناسب است. با بهترین آرزوها برای ایران و برای تو کلاوس عزیز امیدوارم ما بتوانیم در آیندهف دوش به دوش هم، بیش از پیش به کار سازندگی و بهبود محیط زیست بپردازم.

لینک به گزارش تصویری مراسم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا