خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلایل قهرمانی استقلال

مهدی میرآبی، نویسنده و روزنامه‌نگار در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی دلایل قهرمانی استقلال در لیگ برتر نوشت:

مجیدی در شرایطی سکان‌دار استقلال شد که با حضورش در میانه‌های دو فصل پیش عقبه و کارنامه قابل قبولی از خود به‌جا نگذاشته بود. رفت و برگشت‌های او یا به تعبیر دیگر قهر و آشتی‌هایش، معرف او به عنوان یک مربیِ کاردان حرفه‌ای نبود. و اگر کمی عقب‌تر برگردیم این رفتار غیر حرفه‌ای در ورژن او دیده می‌شود. زمانی که به عنوان بازیکن/کاپیتان در پایان نیم فصل ۹۱-۹۰ در یک شرایط بسیار حساس استقلال را ترک و به الغرافه قطر پیوست. آن شوک آنچنان مخرب بود که استقلال علیرغم فاصله زیاد با رقبا در نهایت قهرمانی را از دست داد و دقیقاً شبیه شوکی عمل کرد که پیش از فینال جام حذفیِ سال ۹۹ در کسوت مربیگری کناره‌گیری کرده بود.

با همه‌ی اینها وقتی مجیدی فصل ۱۴۰۰ را از ابتدا با یاران دلخواه خود شروع کرد کمتر کسی انتظار قهرمانی را از او داشت و بسیاری با توجه به رفتارهای پیشین و عدم تجربه کافی و آزموده نشدن عیار او در باشگاه‌های دیگر او را مناسب باشگاه بزرگ استقلال نمی‌دانستند و بر این باور بودند که مجیدی هم به سرنوشت همتاهای خود نظیر فکری، منصوریان و… دچار خواهد شد.

اما بر خلاف تصور، چند اقدام مهم باعث شد شرایط تغییر کند و راه موفقیت برای او و باشگاه هموار شود.

پیش از هر عامل دیگری (که در ادامه به آنها خواهم پرداخت) باید گفت تعویض دولت، باشگاه استقلال را به لحاظ «روانی» تقویت نمود و در محافل آنها این ذهنیت شکل گرفت که بر خلاف گذشته اکنون در یک شرایط سالم و به دور از تبعیض وارد رقابت شده‌اند. آنها برای اثبات خود و یا به تعبیر دیگر برای اثبات اتهاماتی که متوجه رقیبت سنتی‌شان بود، همه‌جوره تلاش کردند از حریف خود پیش بیفتند از همین رو «اتحاد» و «انسجامِ» آنها در کسب عنوان قهرمانی به کمک‌شان آمد.

در کنار این فاکتور، «کادر فنی» و «مدیریت باشگاه» به نحو شایسته‌ای از پس مسئولیت‌های خود برآمدند. هنوز بسیار زود است که بتوان از لحاظ دانش و حرفه‌ مربی‌گری به مجیدی نمره قبولی داد اما او در بخش‌های دیگر، مهارت بالای خود را نشان داد و نمره قبولی گرفت.

مجیدی پس از بازیگری خیلی زود مأموریتش را در عرصه مربیگری با آموزش و مطالعات آکادمیک در یکی از بهترین مکان‌های دنیا (انگلستان) به اتمام رساند و به دنبال آن بود تا در عمل و کار تجربی عیار خود را ثابت کند. او مطالعات خود را حتی پیش از شروع کلاس‌های مربیگری یعنی زمانی که روی نیمکت بود آغاز نمود. با مطالعه تاریخ فوتبال به خوبی آشنا شد که چه رازهایی در پس قهرمانیِ تیم‌ها نهفته است. او راه کسانی را در پیش گرفت که دست‌کم در یک فاکتور بسیار مهم، عامل موفقیت‌شان بود. «ساختن یک دفاع تیمی منسجم و چند لایه»؛ برای رسیدن به این هدف باید به دنبال شخصی خارج از مرزهای ایران می‌گشت. از همین رو مجیدی مانند بسیاری از مربیان داخلی که دستیاران سطح پایین و ضعیف‌تر از خود انتخاب می‌کنند، عمل نکرد. او دستیار توانمند و شناخته شده‌ای از کشوری که سرآمد فوتبال است و در جهان به کارهای تدافعی معروف‌اند برگزید. این انتخابِ درست در کنار خریدهای داخلی و خارجیِ موفق، پازل مجیدی را برای قهرمانی تکمیل کرد.

مجیدی آگاهانه و از روی هوشیاری این روش و تاکتیک را برگزید. و در ادامه شاگردان خود را به چنان سطحی از آمادگی رساند که وقتی حتی چند مهره کلیدی را در خط دفاع از دست داد در روند و یکپارچگی تیمش احساس خلأ نشد.

در ایران و حتی لیگ‌های معتبر دنیا، بررسی‌ها نشان می‌دهد قهرمانی به تیم‌هایی می‌رسد که بهترین خط دفاع را داشته‌اند. در طول ده سال گذشته فقط در دو دوره تدافعی‌ترین تیم، قهرمان لیگ نشده است. فصل پیش که اتلتیکو مادرید قهرمان لالیگا شد نه تنها در اسپانیا بلکه از میان تیم‌های قهرمان‌ در لیگ جزیره، سری A و بوندس‌لیگا بهترین خط دفاع را داشت. فقط قهرمان لیگ فرانسه (لیل) دو گل از آنها کمتر خورده بود.

آلخاندرو سابه‌یا که سال‌های زیادی دستیار دانیل پاسارلا بود در سال ۲۰۰۹ سرمربی استودیانتس شد و در رقابت با غول‌هایی نظیر بوکاجونیورز و ریورپلاته تیمش را قهرمان آرژانتین کرد و طی دو سال به سه جام داخلی و بین‌المللی رسید. موفقیت چشم‌گیر او باعث شد تا رئیس فدراسیونِ وقت او را برای تیم ملی برگزیند. آرژانتین که همیشه از خط دفاعی و نداشتن دروازبانِ طراز اول رنج می‌برد. این مربیِ صاحب سبک در ساختار دفاعی را برای خود برگزید. سابه‌یا توانست ضعف آرژانتین را در دفاع به شکل معجزه‌آسایی برطرف کند و اگر در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ تنها ۷ دقیقه دیگر دوام می‌آورد چه بسا قهرمان جهان شده بود.

گابریله پین مرد آرام و بی‌حاشیه استقلالی‌ها که در طول فصل برای حضور در شبکه، همه دعوت‌هایش را رد کرد و هیچ مصاحبه‌ای هم انجام نداد در نقش سابه‌یای فقید برای مجیدی حاضر شد. در کنار این موضوع وقتی آنها توانستند به مدیری تکیه کنند که مورد اعتمادشان بود و موانع و مشکلاتشان را از جزئی‌ترین تا کلی‌ترین برطرف ساخت، همه چیز مهیای قهرمانی شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا