خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نخریدن»؛ شعار انحرافی و اغفال‌کننده!

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی با عنوان ««نخریدن» برای مبارزه با گرانی، شعار انحرافی و اغفال کننده!» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

با توجه به گرانی‌های بی سابقه اخیر که در ادامه گرانی‌های گسترده حاصل از تحریم‌ها و بعد از «حذف حساب نشده و بدموقع ارز ترجیحی» و گران کردن رسمی و دولتی آرد و روغن و …، حاصل شد و متعاقب آن قیمت رسمی مرغ از 30 هزار تومان به 60 هزار تومان رسید و بقیه کالاهای ضروری و غیر ضروری نیز به همین منوال؛ جماعتی به نظر مشکوک یا غافل به خیال خود راه مبارزه با این «گرانی رسمی و دولتی» را «نخریدن» اعلام کردند و به خیال خود در فضای مجازی کمپین‌ها و هشتگ‌های «نخریدن» راه انداختند و رادیو و تلویزیون و تریبون‌ها هم با آب و تاب سقوط نرخ‌ها در اثر نخریدن را بازتاب دادند و می‌دهند. اما به نظر می‌رسد این حرکت مشکوک و برای گمراه ساختن و غافل کردن مردم از بلای «گرانی دولت ساخته» است زیرا:

  1. اگر نهاده‌های اولیه و مورد نیاز فراوان و با قیمت مناسب در اختیار تولید کننده بوده و تولید کافی و با قیمت مناسب باشد، تولید کننده چاره‌ای جز عرضه نداشته و با عرضه به اندازه نیاز جامعه، به طور طبیعی قیمت متعادل و ارزان می‌شود زیرا فراوانی همیشه ارزانی در پی داشته و خواهد داشت. در چنین صورتی نه نیاز به نخریدن است و نخریدن هم، جز ضربه به اقتصاد جامعه و تولید کننده به طور مستقیم و مصرف کننده به طور غیر مستقیم نخواهد داشت.
  2. اگر تولید کافی ولی با توجه به قیمت بالای نهاده‌های اولیه و مورد نیاز، با قیمت تمام شده بالا باشد، طبیعی است که قیمت هم بالا خواهد بود در این صورت گر چه گرانی هست، ولی گرانفروشی نیست چون کالا با قیمت تمام شده بالاست و به طور طبیعی قیمت هم بالا و گران خواهد بود و نخریدن فقط باعث می‌شود که تولید کننده از تولید بکاهد و عرضه کم شود و در نتیجه، بعد از مدتی به کمبود عرضه و افزایش قیمت و ضرر بیشتر مصرف کننده از یک طرف و ضرر تولید کننده از طرف دیگر منجر خواهد شد چون او هم تولیدش را کم کرده است.
  3. اگر تولید به خاطر کم بودن عرضه و بالا بودن قیمت نهاده‌های اولیه و مورد نیاز تولید کننده، کم و با قیمت تمام شده بالا باشد، به طور طبیعی عرضه هم کم بوده و با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، گرانی مضاعف حاصل می‌شود: گرانی ناشی از کمبود عرضه و گرانی ناشی از بالا بودن قیمت تمام شده؛ در چنین حالتی هم با نخریدن در کوتاه مدت فقط تقاضا مقداری پایین آمده و گر چه موقت با گرانی مقابله می‌شود ولی چون عرضه کم است و پایین آمدن تقاضا هم تصنعی است و ناپایدار، طبیعتا این مقابله هم ناموفق و ناپایدار است و بعد از مدت کمی شکست خورده و مصرف کننده با بازگشت سنگین‌تر موج گرانی مواجه می‌شود، لذا نمی توان بدان دل بست.
  4. بله، اگر تولید طبیعی و با توجه به فراوانی و قیمت متعادل نهاده‌های اولیه تولید، قیمت تمام شده هم متعادل باشد، فروش با قیمت بالا، «گران‌فروشی واقعی» و گرفتن سود اجحافی است و واقعاً راه حل مقابله با آن نخریدن است تا فروشنده مجبور شود کالای تولید شده را با قیمت مناسب و با سود معقول عرضه کند و از سود بالای غیر معقول و گران فروشی چشم بپوشد.

با توجه به این توضیح معلوم می‌شود تبلیغ نخریدن در این برهه یک راه حل انحرافی و اغفال کننده است. امروز تولید مرغ، تخم مرغ، روغن و دیگر کالاها با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا که از طرف تمام دنیا رعایت می‌شود و کمبود شدید نهاده‌های اولیه و قیمت بالای آنها، به طور طبیعی با قیمت بالا تمام می‌شود و تولید کننده چاره‌ای جز عرضه آن با قیمت بالا ندارد و در صورت نخریدن، فقط مجبور می‌شود تولیدش را کم کند که نهایتا به ضرر او و ضرر بیشتر مصرف کننده است لذا لازم است آگاهان اقتصادی مردم را متوجه سازند تا گول این شعار انحرافی و اغفال کننده را نخورند و از مسأله اصلی و ویرانگر «حذف حساب نشده ارز ترجیحی» توسط دولت غافل نشوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای حیدری موضوع را از دیدگاه مورد نظر خود و با پیش فرض های خاص بررسی کرده است ! شعار نخریدن نه تنها انحراف نیست بلکه بهترین روش برای رساندن فریاد و نعره از خشم سرکوب شده مردم از حکومت بابت سوء مدیریت و عدم توانایی اداره کشور و بکارگیری نیروی های غیر متخصص در امور تخصصی است ! اینکه منشاء گرانی در دولت نهفته است و تولید کننده در این بین مقصر نیست ، بدیعی است ! هدف از نخریدن ارزان شدن آن نیست زیرا همه می دانند پارامترهای تاثیر گذار در قیمت تمام شده افزایش یافته است ، بلکه به منظور متحد شدن همه صنوف جامعه در رسیدن اعتراضات مردم به گوش حاکمیت باید به دنبال یک فصل مشترک بود ! تا زمانی که تولید کننده ، محصولاتش را تولید و مردم میخرند در رفاه نسبی است و درد عموم مردم جامعه را درک نمی کند و درد آنها درد خود نمی داند ! و فشارهای حاصل از عملکرد و تصمیم های نادرست حاکمیت و دولت بر دوش قشر ضعیف جامعه است که فریادشان در گلویشان خفه می گردد ! مصرف شعار نخریدن برای تولید کننده نیست ، برای حاکمیت است !!!

  2. فعلا که نخریدن جواب داده، حالا شما ۲۵ تا دلیل هم بیار که نخریدن شعار انحرافیه، در همه کشورهای دنیا یکی از راههای مبارزه با گران شدن نخریدنه، ولی مثل اینکه شما ضرر کردین که به هول و ولا افتادین!!

  3. آقای حیدری محترمند اما در مقالات درباره همه چی حرفهای عجیب زیاد میزنند: مثلا حالا درباره اقتصاد . همانطور که تولید کننده به فکر منافعشه، مصرف کننده هم همینطوره نه اینکه پیرو شعار سال، دنبال نتیجه دادن منفعت طلبی تولید کننده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا