خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توطئه در استکهلم و بی‌عملی وزارت خارجه

محمود فهمیده، دانش‌آموخته‌ی دکترای حقوق بین‌ الملل و کارشناس ارشد علوم سیاسی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «توطئه در استکهلم و بی‌عملی وزارت خارجه» نوشت:

روز ۸ اردیبهشت دادستان دادگاهی در استکهلم سوئد، در کیفرخواست خود برای تبعه کشورمان، آقای حمید نوری درخواست حکم اشد مجازات کرد. موضوعی کاملا سیاسی در دادگاهی تماما سیاسی. چرا که افسار این دادگاه در عمل نه در دست هیأت قضات، بلکه در دست گروهک تروریستی منافقین است.

سخنگوی محترم وزارت خارجه‌مان نیز، در نشست خبری روز ۱۹ اردیبهشت خود درباره دادگاه تبعه کشورمان در سوئد، آقای حمید نوری گفت: «دولت سوئد باید هرچه زودتر به مسیر درست برگردد». اما سوال این است که هرچند این دادگاه یک توطئه سیاسی است، اما ما و به‌طور مشخص وزارت خارجه چه کردیم؟

منافقین نیز کینه‌ای عمیق نسبت به آقای نوری دارند. چرا که ایشان در دوران سیاه ترورهای دهة ۶۰ این گروهک، که منجر به شهادت بیش از ۱۷هزار تن از مردم كشور و یاران امام شد، در زندان مشغول به‌کار بود. اما هدف آنها فراتر از شخص آقای نوری، فشار به جمهوری اسلامی است.

اکنون منافقین با یک سناریوسازی و سرهم‌بندی کردن ادله، آقای نوری را تحت عنوان ساختگی «شکنجه‌گر» و کسی که «منافقین را به سالن اعدام» راهنمایی می‌کرده، پای میز محاکمه کشانده‌اند.

رسوایی این دادگاه آنجا برجسته‌تر می‌شود که حدود ۸۰ تن از منافقين و معاندين علیه حمید نوری شهادت دادند. اما جز چند مورد استثنایی، دادگاه سایر شهودی که به‌نفع هموطن دستگیرشده‌مان می‌خواستند شهادت دهند را نپذیرفت.

درباره بی‌پایه‌ بودن ادله و شهادت شاهدان و شاکیان منافقین می‌توان استدلال‌های مبسوط ارائه کرد که البته از حوصله این یادداشت خارج است. چرا که کاری‌ست در حیطه علم حقوق و مطالب حقوقی نیز مطول و مفصل است.

اما آنچه اینجا درباره دادگاه استکهلم و درخواست حکم اشد مجازات توسط دادستان آن می‌‌توان گفت، انفعال نسبی دستگاه دیپلماسی دولت آقای رئیسی نسبت به‌ آن است. به‌ویژه وقتی این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم در صورتی که هیأت قضات درخواست حکم اشد مجازات را تایید کنند، پیامدهای حقوقی و سیاسی این حکم تنها در مورد فرد آقای نوری محدود نمی‌ماند، بلکه تا بالاترین سطوح سیاسی و در روابط خارجی ایران تأثیرات مخربی خواهد داشت. با این وجود جاي سؤال است كه چرا وزارت خارجه کشورمان جز چند موضع‌گیری، دادن بیانیه و برخي تماس‌ها توسط آقای امیر عبداللهیان با وزیر خارجه سوئد، اقدام مؤثر دیگری براي قطع يد از منافقين از این دادگاه، به عمل نیاورده است؟ بخصوص كه منافقين يك سال است در مقابل آن دادگاه بساط تاخت و تاز به نظام هم پهن كرده‌اند و از همكاري پليس و مقامات مربوطه هم برخوردارند و كسي مانع آنها نيست. حتی از محدويت‌ها و ضوابط وين برای پروپاگاندا و جوسازی‌های آنها هم، در سوئد خبری نیست.

به‌یاد داریم در مورد پرونده‌ای مشابه در دولت قبلی، یعنی پرونده اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت کشورمان در اتریش که با انگ طراحی برای بمب‌گذاری در گردهمایی منافقین در آنتورپ بلژیک به ۲۰سال زندان محکوم شد، تندروها چه قیل و قالی راه‌انداختند. چقدر از بی‌عملی دولت روحانی انتقاد کردند و چه‌ها گفتند و نوشتند. برای نمونه سایت «شعار سال» در مهرماه۹۷ نوشت «سکوت وزارت خارجه برای یک حادثه تلخ» و کیهان هم در آذر همان سال از «فرافکنی و فرار از مسئولیت»‌ جواد ظریف نوشت. اما چه شده كه منتقدین آن روز که اکنون زمامدار دولت و وزارت خارجه هستند، خود در برابر دادگاه آقای نوری در سوئد، منفعل هستند؟ اين هم كه تقصیر را گردن وزارت اطلاعات می‌اندازند که به جاي نقش مشوق، از اول بايد مانع خروج اين قبيل افراد از كشور مي‌شد، ممكن است درست باشد، اما انفعال بعدي را توجيه نمي‌كند.

تاثیر مخرب این انفعال را وقتی بهتر می‌توان درک کرد که به گواهي آگاهان سياسي تا قبل از انتقال دادگاه به‌آلبانی فرصتی فراهم شده بود که با تلاش‌های بیشتر بتوان آقای نوری را تبرئه کرد. اما متاسفانه وزارت خارجه دولت سیزدهم در برابر انتقال دادگاه به آلباني نیز منفعلانه عمل كرد. به‌ویژه که ابتدا صحبتي از انتقال دادگاه به آلباني نبود، اما در آبان گذشته به يك باره ادعا كردند انتقال دادگاه به آلباني براي ثبت ادله اثباتي مهم است. بعد هم اقدامات جبهه نفاق را قدم به قدم ديديم و به آنجا رسيد كه كيفرخواست آخر دادستان در قياس با كيفرخواست اول تفاوت زيادي كرده است. طوری که کیفرخواست آخر آن همه ظلم و شوك روحي و شكنجه‌ها را كه مجيد نوري در مورد وضعيت پدرش شرح داد ناديده گرفته و به گفته او با عوض كردن جاي شهيد و جلاد، دروغ‌هاي فرقه ضاله را تكرار كرده است.  

این وضعیت در حالی است که تا مقطعی که وزارت خارجه و دیگر ارگان‌های دولت قبل به‌طور جدی پیگیر این پرونده بودند، حقوق‌دانان احتمال تایید حرف‌های نوری توسط دادگاه را دور از ذهن نمی‌دانستند. نهادهای اطلاعاتی با بکارگیری ظرفیت‌های ويژه خود  توانسته بودند فرایند تهدیدی دادگاه را برای آقای نوری و جمهوری اسلامی کاهش دهند. خود آقای نوری نیز در دادگاه موضوع اعدام‌های ادعايي را «داستان‌سرایی» نامید. ادعاهاي دروغ و عدد و رقم‌ها و روايت‌هاي موهوم منافقين به آنجا رسيد كه حتي برخي شاكيان آنها را ساختگي و فانتزي دانستند.

البته دست یافتن به‌ تبرئه آقای نوری نیاز به پشتیبانی روانی، مادی و اطلاعاتی مستمر، به‌موازات فعالیت‌های حساب‌شده و دقیق دیپلماتیک داشت که متاسفانه پس از تغییر دولت در مرداد۱۴۰۰ به‌میزان زیادی از آن کاسته شد. یک کوتاهی ديگر که پیامد آن وضعیت فعلی دادگاه آقای نوری است که دادستان هم جبهه با منافقین، درخواست حکم اشد مجازات برای این هموطن دربند را به‌هیات قضات ارائه می‌کند. در حالي كه ابطال جعل‌ها و موهومات گروهك تروريستي مي‌توانست مسير پرونده را دگرگون كند.

البته هنوز وزارت خارجه دولت آقای رئیسی فرصت دارد از غفلت بیرون آمده، کاستی‌های قبلی را جبران کرده و با استفاده از تمامی ابزارهای دیپلماتیک، نگذارد سرانجام دادگاه به‌کام مردم ایران ناگوارا و تلخ گردد.

 انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اون روزی که پاشد رفت سفر اروپا کام ما تلخ شد .بزار همونجا بمونه یادگاری از طرف مردم ایران نگهش دارند بخدا.به پاشنه کفشمون هم نیست .اینقدر پول داشته توواین وضعیت مردم بره اروپا من توانایی رفتن یک سفر تا شهرستان رو هم ندارم .به جهنم .چرا از مردم بینوا مایه میزارید پر روها دلم می خاد نویسنده جلو چشمم بود لهش می کردم … .نمیبینه مردم بدبخت شدند بچه هاشون نا امید از کار از در و دیوار نا امیدی و افسردگی میباره .این یارو پاشده رفته اروپا .حتما تا الان با همین حرفها پولها حروم … کردید .پاشونو قلم کنید وقتی میخان برن بیرون ایران .هم خودشون هم بچه های …شون

    5
    1
  2. فهمیده جان دردت به سرم، لابد با نوشتن این فحشنامه غلاظ و شداد انتظار وزیر امورخارجه شدن هم دارید؟! ولی عزیز دل تا وقتی شخص ولایتی و کسانی مثل شریعتنداری موجودند به شما نوبت نمیرسد و بهتر ان است که توبه کرده و اول جریان را درست «فهمیده» و بعد دست به قلم ببری. اگر بگویید عوامل مجاهدین با پیوستن به دشمن باعث شهادت جوانان ایران شدند باور میکنیم. اینجا میتوانید حتی رقم هزاران نفر را نیز بکار بگیرید چون قابل اثبات نیست و از طرفی چنین جنایتی انقدر کریه و بزرگ است که نیازی به اثبات شلیک مستقیم ان جنایتکاران به سوی ایرانیان نیست. همین که شخص یا گروهی در زمان جنگ به دامن دشمن پناه میبرد انقدر کراهت دارد که ملت ایران تا اخر تاریخ این گروه را دشمن خویش بدانند. ولی اینکه رقم 17000 را تکرار کنید انهم وقتی رقم قبلی اعلام شده توسط حکومت، از شهیدان «نهضت» یا همان انقلاب اسلامی با حقیقت فاصله ای حدود بیست برابری داشت. بعد هم هموطن گرامی شما یا تابحال از ایران بیرون نرفته اید و یا در سفرهایتان میهمان سفارت بوده اید! اخر تصدقت افسار دادگاه سوئد چطور میتواند در دستان یک گروه بی ابرو باشد؟! نکند با دستگاه قضایی …….. مقایسه میکنید؟!!!! و در نهایت بیشتر به نظر میاید در مقابل سنگ اندازیهای مسئولان امروزی در مقابل دولت قبل، شما هم با علم کردن این موضوع و تاختن به دولت جدید فقط کمی دل سبک میکنید و بس. حیف جوهر!

    2
    1
  3. آقای فهمیده که دادگاه حمیدنوری را توطئه سیاسی سوئد علیه نظام جمهوری اسلامی حاکم برایران میدانی .اولا تو باید بدانی دستگیری و محاکمه حمیدنوری طبق شواهد و دلایل حقوقی دادگاه پسند (آنهم در یک دادگستری کاملا مستقل ) کاملا قانونی و عادلانه است .حمیدنوری بعنوان دادیارناظرزندان گوهردشت درتابستان 67 دراعدامهای فراقانونی مشارکت مستقیم داشته ، بالای 100 نفر شهادت داده اند ، وکلای مدافع نوری هم ازوی دفاع کرده اند ، حمیدنوری کاملا از حق دفاع برخورداربوده و در90و اندی جلسه دادگاه ، هیچ مقامی دهان اورا نبسته و دادگاههایش آنقدر علنی بود که جریان دادگاه و دفاعیات وی بصورت صوتی پخش می شد .شاهدان همگی از زندانیان سیاسی سابق عمدتا هواداران مجاهدین خلق و برخی چپ های سابق بودند ..شما نمی توانید هیچ خدشه قانونی وارد کنید .شواهد و دفاع متهم حمیدنوری آنقدری بوده است که دادستان تقاضای اشد مجازات را کرده است .درسوئد اعدام نیست .من خود دردهه 60 زندانی چپ بوده ام و می دانم دادیار ناظرهای زندان درزندانها به معنای واقعی “خدایی ” میکردند و بسیار کاسه های داغ تراز آش … بودند چونکه نهایت ارادت و خودشیرینی و چاپلوسی را … میکردند تا حتما امتیازات فوق العاده کثیف بگیرند .انها سوراخ دعا و راز “پیشرفت و ارتقا” را یاد گرفته بودند .بعدها بسیاری از همین … ، دروزارت خارجه پست سفارت گرفتند و سفیر شدند .شما آقای فهمیده دنباله همان راه را درپیش گرفتی اما ببم جان دیرآمدی … .ضمنا اگر مجاهدین خلق که مرتکب قتل و ترور شده باشند ( که شده اند ) انها هم باید دردادگاه محاکمه و مجازات شوند و چه بسا بسیاری از تروریستهای مجاهدین خلق ، اعدام هم شده اند .به هرحال برای … هزاربار متاسف هستم که اقشارمختلف جامعه را صرفا بخاطر تفاوت در عقیده ، مقابل همدیگر قرار داده و می دهید .شما … دشمنان امنیت ملی هستید چونکه امنیت و آرامش شهروندان را بهم زده اید . … .ضمنا بتو بگویم که ادله دادگاه حمیدنوری آنقدر محکم است که هزارتا وزارت خارجه هم نمی توانند از کاری بنفع نوری انجام دهند چونکه خودشان بیشتر بدنام میشوند .این … که نه دیپلماسی می داند ، میخواهید چکارکند ؟اوهم فهمیده که نمیتواند از ابزار دیپلماسی استفاده کند . آقای فهمیده بتو پیشنهاد میکنم دراعتراض به بی عملی وزارت خارجه ، خودت را جلوی وزارت خارجه بابنزین آتش بزن … که خود یکی از متهمان این دادگاه است ، اگر راست میگوید برود درمجامع بین المللی یا درخود دادگاه ، از خودش دفاع کند تا بیگناهی خودش را اثبات کرده و دادگاه سوئد را رسوا کند .بله؟ چرا امثال … دارد از دور علیه دادگاه … ؟ اگر حق به جانب امثال …است و از اعمال خود خشنود هستند ، بروند علیه دادگاه سوئد بخاطر بهتان زنی ها شکایت کنند .انصاف نیوز گرامی اصلاح طلب .شما هم این مطالب را بخوانید اگر آزاده هستید ( که نیستید چونکه پیام را منتشر نمیکنید .البته اگر منتشرکردید ممنون میشوم ) حداقل دروجدان خودتان با عقل خود تحلیل و ارزیابی کنید به امید آزادکردن خودتان از انواع سیم خاردارهای اصلاح طلبی جمهوری اسلامی پسند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا