خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مطالبات جنبش مدنی معلّمان ایران

محمدعلی سوره، دانش‌آموخته‌ی كارشناسی ارشد علوم سیاسی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «مطالبات جنبش مدنی معلّمان ایران» نوشت:

چند سالی است که به‌علت ناکارآمدی و تأخیر در عدم رسیدگی به مشکلات معیشتی، رفاهی، تبعیض‌ها و بی‌مهری‌های فراوان از سوی دولت‌های بعد از انقلاب به‌ویژه در یک دهه‌ی اخیر، شاهد حرکت‌های اعتراضی مدنی و خشونت‌پرهیز به‌حق معلمان هستیم که به دنبال مطالبات خود به هر بهانه‌ای از همکاران جهت تجمع و تحصن فراخوان می‌دهند که تا کنون با تحمل هزینه‌های گزاف مثل اخراج، زندانی و حتی انواع بی‌حرمتی‌ها، روز به روزدامنه‌ی آن گسترده‌تر و فراگیرتر می‌شود تا جایی‌که سعید مدنی استاد جامعه‌شناسی و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی از آن به‌عنوان یک جنبش نام می‌برد.این در حالی است که مسؤولان ما همواره خود را پرچمدار و مدافع علم و توسعه‌ی دانش و خرد تعریف می‌کنند و با استناد به آیات قرآن و احادیث نبوی، علم‌ورزی و دانش‌اندوزی را پایه و ستون حکومتش قرار داده و آن را به رخ جهانیان می‌کشد. متأسّفانه نمایندگان مجلس هم هنگام انتخابات، برای اخذ رٲی و تکیه بر کرسی‌های بهارستان، التماس‌کنان دستبوس معلمان می‌شوند و به تعریف و تمجید آنان می‌پردازند. بعد از انتخابات نه تنها وعده‌های داده‌شده را فراموش می‌کنند چه بسا به مخالفان سرسخت مطالبات این قشر زحمتکش و کم‌توقع تبدیل می‌شوند.

یکی از شعارهای رهبران نظام «معلمی شغل انبیاء است» بوده و هست. پس برای تحقق این شعار زیبنده و در خور شأن معلمان، باید در عمل و با حمایت‌های همه‌جانبه جامه‌ی عمل بپوشانند. دولت و مجلس تا دیر نشده باید به جای تعریف و تمجید در همایش‌ها، مجالس و سخنرانی‌ها، به امر گفت‌وگوی نتیجه‌بخش و تعامل سازنده اهتمام ورزند. با بررسی راه‌های مسالمت‌آمیز و تصویب مواد قانونی در راستای کاهش دردها و مشکلات معیشتی، رفاهی، رویکرد و راهکاری معقول و اساسی در راستای نیل به خواسته‌های آنان اقدام کنند.

مروری بر برخی از خواسته‌ها و انتطارات به‌حق معلمان:

١) اجرای همسان‌سازی بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری؛
٢) تصویب رتبه‌بندی و مشخص شدن اعتبار آن برای امسال و سال آینده؛
٣) توقف خصوصی‌سازی آموزش و ارائه آموزش رایگان و باکیفیت به تمام دانش‌آموزان؛
٤) رسیدگی به حقوق نیروهای خدماتی مدارس؛
۵) تامین امنیت شغلی نیروهای قراردادی و خرید خدمتی؛
۶) شفاف‌سازی در حساب و کتاب صندوق ذخیره فرهنگیان؛
٧) توجه یکسان به حقوق معلم‌های شاغل و بازنشسته و ساماندهی و اعتباربخشی به بیمه خدمات درمانی و تکمیلی؛
٨) عدم توجه به منزلت و معیشت معلم وجود و نابرابری‌های عدیده در نظام پرداخت‌های مستمر و غیرمستمر است؛
٩) افت شاخص‌های کیفی در مدارس دولتی و بی‌توجهی  به نیازهای حیاتی آموزش‌ و پرورش؛
١٠) نادیده گرفتن ارتباط انسانی در آموزش‌ و پرورش و عدم در دخالت آنان در انتخاب مدیریت‌ها، تألیف کتاب‌های درسی، برنامه‌ریزی‌های آموزشی و درسی؛ 
١١) اخیراً آزادی همکاران دربند و زندانی.

اینک با مروری بر مطالباتی که در بالا به آنها اشاره شد از تصمیم‌سازان و دست‌اندركاران می‌پرسیم آیا واقعاً مطالبات فرهنگیان با فرهنگ و دلسوز که سال‌های عمر مفید خود را در سخت‌ترین شرایط و با کمترین امکانات صرف خدمت به خودتان و فرزندان دلبندتان کرده‌اند به‌حق نیست؟ آیا آنان هم مانند امثال شما حق ندارند از امکانات و برخورداری‌های این كشور برخوردار باشند؟ چرا به این زودی خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفاً زمانی را به یاد بیاورید که بچه‌ای بیش نبودید و چیزی نمی‌دانستید، هر آنچه دارید و اکنون به آن افتخار می‌کنید از نشستن پای درس همان معلمانی است که هم‌اکنون مورد بی‌مهری‌های شما قرار می‌گیرند. نگاهی گذرا به کارنامه‌ی خود بیندازید و اندک محاسبه‌ای در دخل و خرج زندگی و دریافتی‌های آنچنانی خود داشته باشید و آن را با یک فرهنگی بازنشسته مقایسه کنید (که مدام در پی حداقل زندگی دنبال شغل‌های دسته چندم است تا شرمنده‌ی خانواده‌اش نشود) آنگاه می‌دانید چه ظلمی را در حق این ستارگان آسمان علم و عمل و دانش و اخلاق مرتکب شده‌اید.

در همه‌ی کشورهای توسعه‌یافته به بحث و موضوع آموزش و پرورش توجه و اهتمام ویژه‌ای می‌شود مشکلات آموزش و معلمان در اولویت قرار دارد و در سایه‌ی معلمانی که بی‌دغدغه بودند توانستند نیروهای کارآمد، انسانی و مفید را برای اداره‌ی جامعه پرورش و تربیت کنند و کشورشان را به سامان برسانند.

در یک آموزش و پرورش پیشرفته و توسعه‌محور، دولت هرگز نسبت به جایگاه رفیع معلم و حقوق اساسی دانش‌آموزان  بی‌تفاوت نبوده و نیست. درک شرایط و الزامات آموزش ‌و پرورش به شکل نوین با نگرشی مثبت‌اندیشانه، تصویب بودجه و اعتبارات لازم و کافی، استفاده از نیروهای کارآمد و حرفه‌ای، توجه به حساسیت‌های موجود، تجهیزات و تکنولوژی به روز و مناسب، اهتمام ویژه به معیشت و رفاه فرهنگیان، برخی از شاخصهای آموزش و پرورش در راستای اعتلا و توسعه‌ی کشور است که اگر مورد عنایت واقع شوند بسیاری از مشکلات کنونی رفع خواهند شد.

پس اگر خواهان آموزش و پرورشی کارا، خلاق، مدیر و مدبر، آینده‌نگر و آینده‌ساز هستید باید اراده و همت جدی، قاطع و دوراندیشانه در بین متولیان امور خصوصاً مجلس و دولت به وجود بیاید تا با استفاده از راهکارهای قانونی ازجمله ظرفیتهای قانون اساسی بتوانند بسیاری از خلٲهای موجود را مرتفع کنند آن‌گاه از فرهنگیان آگاه و فرهیخته (این سرمایه‌های ارزشمند انسانی) انتظار داشته باشند بدون دغدغه و دل‌مشغولی، به‌جای تحصّن، تجمّع و یا اخراج و زندان خدمت، نوآوری، خلاقیت و در یک کلام اعتلابخشی به آینده‌ی کشورمان را در پیش گیرند.

دولت نباید با تأخیر، سکوت، بی‌تفاوتی و یا استفاده از زور، تهدید و خشونت درصدد سرکوب و به حاشیه راندن جنبش مدنی معلمان بر آید که کاملاً از راه‌های مسألمت‌جویانه و عاری از خشونت دست به تحصن و اعتراض زده است؛ چرا که این نوع برخوردها ضمن تحقیر و تحریک آنان، آب در هاون کوبیدن است و روز به روز بر شعله‌های آن افزوده می‌شود بلکه باید با سعه‌ی صدر، عقلانیت و درایت، ضمن دعوت از نمایندگان واقعی و حقیقی تشکل‌های صنفی معلمان و شنیدن مطالبات و خواسته‌های آنان در راستای رسیدن به یک تفاهم معقول و منصفانه گام بردارد و هرگز دست به اقداماتی نزند که جنبش مدنی رنگ سیاسی به خود بگیرد و در آینده غیر قابل کنترل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا