خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کم درآمدهای دهک دهمی

مهر نوشت: وضعیت غربالگری یارانه بگیران حکایت از آن دارد که اگرچه برخی از افراد در بخشی از اطلاعات کشور، جزو ۳ دهک کم درآمد جامعه محسوب می شوند اما در پایگاه رفاه ایرانیان جزو دهک دهم هستند.

نوزدهم اردیبهشت ماه سال جاری، رئیس جمهوری در یک گفت و گوی تلویزیونی که با محوریت اصلاح سیاست ارز ترجیحی و حذف این ارز از ۵ قلم کالای اساسی صورت گرفت، از طرح جدید دولت برای پرداخت یارانه نقدی رونمایی کرد و در همان شب نیز مبالغ ۳۰۰ (برای دهک‌های چهارم به بعد) و ۴۰۰ هزار تومان (برای سه دهک اول) به حساب سرپرستان ۹ دهک کشور واریز و به این ترتیب دهک دهم از لیست یارانه بگیران حذف شد.

آنطور که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد تقریباً ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از صف دریافت یارانه خارج و تحت عنوان جاماندگان یارانه جدید معرفی شدند و وزیر کار نیز با اطمینان خاطر اعلام کرد که بر اساس معیارهایی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی، خانوارهای پردرآمد را از لیست یارانه حذف کرده است؛ با این حال مشاهدات نشان می‌دهد که در بین حذف شدگان، اقشار ضعیف و متوسط جامعه نیز وجود دارند که پیش از این مشمول دریافت یارانه بودند اما در این دوره از فهرست حذف شده‌اند.

البته چند روز پیش، رئیسی دستور دارد که کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

ابهامات حذف افراد از فهرست دریافت یارانه

۶ ابهام در مورد حذف افراد از فهرست دریافت یارانه و واریز مجدد یارانه به جاماندگان وجود دارد؛ نخست آنکه هنوز شفاف سازی خاصی در مورد میزان یارانه واریزی و تداوم یا عدم تداوم واریز صورت نگرفته است.

در واقع هنوز مشخص نیست یارانه‌ای که قرار است به جاماندگان واریز شود ۳۰۰ هزار تومانی یا ۴۰۰ هزار تومانی است و مشخص نیست این یارانه در ماه دوم هم به حساب این افراد واریز خواهد شد یا خیر.

نکته بعدی اینکه در بین حذف شدگان خانوارهایی هستند که سرپرست خانوار بازنشسته و حداقلی بگیر است اما فرزند خانواده درآمد بالاتری دارد و یا اینکه دارای خودرو و سپرده بانکی است، وزارت رفاه نیز بر همین مبنا، یارانه کل خانوار را حذف کرده است.

همچنین مساله بعدی مربوط به افرادی است که اگرچه تحت حمایت سازمان‌های حمایتی همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند اما بنا به دلایلی همچون داشتن یک خودرو و … از لیست یارانه بگیران حذف شده‌اند.

بنابراین اگر اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان دقیق‌تر بود باید به صورت پیش فرض این افراد در فهرست یارانه بگیران قرار می‌داد نه اینکه این افراد در بخشی از اطلاعات جزو ۳ دهک کم درآمد جامعه محسوب شوند و در پایگاه رفاه ایرانیان جزو دهک دهم!

نکته بعدی در مورد معیار قرار دادن سفر خارجی افراد است؛ این‌طور که به نظر می‌رسد در یک خانوار اگر یک نفر هم سفر خارجی ولو کاری رفته باشد، جزو دهک دهم محسوب شده و از دریافت یارانه محروم شده است. در حالی که باید راستی آزمایی دقیق‌تری در خصوص این معیار انجام می‌شد زیرا صرف رفتن به سفر خارجی نمی‌تواند نشاندهنده این باشد که فرد جزو افراد متمول جامعه است.

موضوع بعدی اینکه برخی از خانوارهایی در فهرست حذف شدگان قرار گرفته‌اند، کسانی هستند که فرزندان آنها بعد از ازدواج اقدام به جداسازی حساب یارانه خود نکرده‌اند و خانوار به دلیل وضعیت مالی فرزند ازدواج کرده خود، از فهرست دریافت یارانه حذف شده است.

همچنین تعدادی تماس از سوی برخی از زنان سرپرست خانوار صورت گرفته که اعلام کرده‌اند پیش از این یارانه دریافت می‌کردند اما در یارانه جدید، از فهرست حذف شده‌اند در حالی که این افراد اغلب جزو دهک‌های یک تا ۹ محسوب می‌شوند.

طی چند روز گذشته در تماس‌های متعددی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیر ابهامات مطروحه در این گزارش بوده‌ایم اما متأسفانه از وزارتخانه مذکور کسی حاضر به پاسخگویی نشد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام..خسته نباشین..نکاتی که بهش اشاره کردید واقعا به جاهستش..دهک بندی ها سرسری بوده و کارشناسانه نیستش..متوجه نمیشم چرا دولت چشمش رو روی حقایق جامعه بسته..در واقع غیر از درصد ناچیز بقیه مردم ایران مرفه نیستن و باید یارانه رو دریافت کنن..به نظرم کسانی که خودشون انصراف دادن و ایرانیان مقیم خارج نباید یارانه بگیرن و بقیه باید بهشون تعلق بگیره..و دیگه اینکه برای چی یارانه ماها که تحت پوشش امداد هستیم قطع شده؟؟ اخه رو چه حسابی؟؟ ما قبلا از فیلتر امداد رد شدیم و وضعیتمون مشخصه..من پدر و مادر ندارم و به عنوان خواهر بزرگتر سرپرست محسوب میشم ولی گذاشتنم تو دهک دهم!!!!!!! در عجبم و یه جورایی شوک شدم از تصمیم دولت…خواهشا شما که صاحب رسانه ای صدای مارو به گوش دولت برسونید‌.سایت و شماره تلفنهایی که اعلام کردن عملا فرمالیته هستش و نمیشه باهاشون ارتباط گرفت و کسی پاسخگو نیستش..میگن اعتراض کنید..فقط همین..با این وضع و اوضاع گرونیه شدید تازه همون نفری۳۰۰تومنم یه اب باریکه و کمک کوچیکه که همونم از ما دریغ کردن..خواهشا صدای ما رو به گوش دولت برسونید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا