خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«جنگ بزرگ منطقه‌ای بر سر سوریه می‌تواند هر لحظه آغاز شود»

دمیتری مینین (Dmitri Mini) با انتشار مقاله ای ابعاد احتمالی وقوع جنگ منطقه ای بر سر سوریه را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این یادداشت که در  سایت بنیاد فرهنگ راهبردی روسیه، منتشر شده، آمده است:

برخی وقایع جنجالی بين‌المللي از افتضاح در اجلاس سران گروه هفت تا آغاز جام جهانی فوتبال در روسيه باعث شد توجه محافل جهانی به اوضاع سوریه کاهش یابد. در این بین، اوضاع پیرامون و در داخل این کشور به نحوی پیش می‌رود که نیروهای بیگانه، در وهله اول آمریکا و متحدان آن، می‌توانند در هر لحظه برای متوقف کردن پیشروی پیروزمندانه بشار اسد سعی کنند. از قرار طرفین حامی او دست روی دست نخواهند گذاشت.

آمریکا که توافق تقریباً حاصل شده بین دمشق و رهبران شورشیان در مورد استان‌های جنوبی را به هم زد از سخنان خود در مورد آمادگی وارد کردن ضربه بزرگ به ارتش سوریه درصورت پیشروی آن در نواحی جنوبی، منصرف نشده است. ملاقات سه‌جانبه سران آمریکا، روسيه و اردن در عمان در این رابطه برگزار نشد. ملاقات 8 ژوئن رؤسای ستادهای کل روسیه و آمریکا هم نتیجه ای در بر نداشت. همچنین توافق تقریباً حاصل شده بین وزرای دفاع روسيه و اسرائیل در مورد عدم دخالت ارتش اسرائیل در تهاجم دمشق درصورت عدم شرکت ایرانی‌ها و حزب الله در آن هم پا در هوا شد.

حالا آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها (زیر فشار آمریکا) اعلام می‌کنند ایرانی‌ها در جنوب مانده‌اند و فقط لباس ارتش سوریه را پوشیده‌اند و باید کشور را ترک گویند. تا وقتی آمریکایی‌ها در سوریه باقی بمانند این درخواست اجرا شدنی نیست اما با داستان مربوط به “لباس پوشیدن” میتوان هر اقدامی را توجیه کرد. در عین حال توان نظامی پیرامون سوریه پیوسته تقویت مي‌شود. ناو هواپیمابر آمریکایی به سواحل سوریه نزدیک شده است. خلق و خوی ترامپ هم خطر مضاعفی ایجاد می‌کند. او می‌تواند در آستانه ملاقات با پوتین یا اندکی پس از آن به سوریه ضربه بزند تا نیروی خود را نشان دهد. تعداد جنگ افزار اسرائیلی در بلندیهای جولان هم افزایش می‌یابد. طرف مقابل هم در حال آماده شدن است. در ناوگان دریای سیاه روسيه، آغاز انتقال دو ناو موشک بر به دریای مدیترانه اعلام شده است

در چنین فضایی، صاحبنظران درگیری مستقیم ناوهای روسیه و آمریکا را محتمل تلقی نمی‌کنند. اما بر این باورند ضربات آنها به اردوهای متخاصم در سوریه باعث تلفات بیشتر بین سوریها شده و بر اوضاع اثر محسوس نخواهد گذاشت.

توان نیروهای مخالف دمشق در جنوب سوریه از نقطه نظر نفرات برابر با گروه تارومار شده در غوطه شرقی بوده ولی برخلاف آنها در انزوا قرار نداشته و بر حمایت لجستیک از طرف اردن و پایگاه‌های آمریکایی موجود در آن و همچنین اسرائیل اتکا دارند. آنها همچنین به حمایت هوایی حامیان خود امیدوار هستند. در اعماق مواضع ارتش آزاد سوریه واحد 2 تا 3 هزار نفره شبه‌نظامیان داعش قرار دارد که به علتی باعث نگرانی ائتلاف غربی نمی‌شود.

ارتش سوریه نیروهای بی نظیری برای مقابله با ارتش آزاد سوریه در جنوب متمرکز کرده است. از قرار در مرحله اول به نواحی واقع در مرز اردن توجه مي‌شود تا اسرائیل احساس خطر نکند. احتمال درگیری با اسرائیل در مرحله دوم نبردها به اوج خود می‌رسد. در مرحله سوم به شبه‌نظامیان پیشنهاد مي‌شود اسلحه خود را به زمین گذاشته یا به ادلی بروند. ضمناً گروه شبه‌نظامیان داعش در مرز بطور کامل در حال نابود شدن است.

تلاش برای جلوگیری از تحقق سناریوی داغ از جمله از طرف دیپلمات‌های روسيه ادامه دارد. ولی طرف مقابل پیوسته مساعی صلح جویانه را بر هم می‌زند. اینک این اردو به اقدام تحریک آمیز بزرگ نیاز دارد تا توجه همگان به وقایع مثبت مربوط به روسيه را منحرف کند. ولی آنها موفق نمی‌شوند. چنانچه نتوانستند بین متحدان اسد در سوریه شکاف بیندازند. رؤسای جمهور ایران و روسيه پس از ملاقات چین تأیید کردند که تعامل در سوریه را ادامه می‌دهند.

در بغداد هم ملاقات چهار جانبه نظامیان ایران، روسيه، عراق و سوریه برگزار و طی آن در مورد ادامه عملیات مشترک علیه تروریست‌ها توافق حاصل شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا