خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در سفر استانی رئیسی و کابینه به آذربایجان غربی چه گذشت؟

آذربایجان غربی مقصد تازه ترین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم بود. سیدابراهیم رئیسی در این سفر یک‌روزه از پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و خدماتی استان بازدید و با اقشار مختلف مردم دیدار و در پایان سفر خود در جلسه شورای اداری و نشست خبری شرکت کرد. رئیس قوه مجریه در این سفر علاوه بر تصویب ۱۵۷ مصوبه برای پیشرفت استان، وعده داد که صندوق توسعه و پیشرفت برای رفع مشکلات ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه صبح جمعه ۳۰ اردیبهشت در بیست و یکمین سفر استانی خود با استقبال استاندار، نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس و جمعی از مسئولان استانی وارد فرودگاه ارومیه شد.

تعدادی از وزرا و اعضای کابینه سیزدهم از جمله احمد وحیدی وزیر کشور، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست، رئیس قوه مجریه را در این سفر همراهی کردند.

رئیسی در بدو ورود به آذربایجان غربی تاکید کرد که مدیران استانی باید خود را مسئول پیگیری مصوبات سفر استانی و اجرای آنها بدانند.

رئیس دولت سیزدهم در آغاز این سفر استانی از نمایشگاه دستاوردهای مرکز رشد هوا و فضای شهید باباساعی واقع در فرودگاه ارومیه بازدید کرد. رئیسی در این بازدید با توضیحات دست‌اندرکاران نمایشگاه از نزدیک در جریان توانمندی‌های داخلی در ساخت هواپیماهای نیمه‌سبک، ماهواره‌های اروم‌ست، سهند و اسپوتا و پهپاد سمپاشی قرار گرفت.

رئیس قوه مجریه در ادامه سفر خود به استان آذربایجان غربی در پایانه مرزی و گمرک تمرچین در منطقه صفر مرزی و از توابع شهرستان پیرانشهر حاضر شد. در این بازدید، رئیسی پس از حضور در یادمان شهدای حاج عمران و زیارت قبور شهدای گمنام، در جمع رانندگان خودروهای باری و ترانزیتی حاضر شد و پس از شنیدن مشکلات آنها، دستورات لازم را جهت رفع نواقص و کمبودها صادر کرد.

رئیس دولت سیزدهم در مسیر سفر از ارومیه به مهاباد به صورت هوایی از روند احیای دریاچه ارومیه و اقدامات انجام شده در این طرح بازدید و دستورات لازم را برای تسریع در روند احیای این دریاچه صادر کرد. در جریان این سفر، یک بانوی میاندوآبی تلاش داشت برای بازگو کردن مشکلاتش خود را به رئیسی برساند که رئیس قوه مجریه پس از اینکه متوجه این موضوع شد از حرکت بالگرد خود جلوگیری کرد تا این بانوی آذربایجانی بتواند مشکلات خود را با رئیس دولت در میان بگذارد.

پس از آن رئیسی با حضور در شهرستان مهاباد با اقشار مختلف مردم، ایثارگران و خانواده شهدای مهاباد دیدار و گفت‌وگو کرد و در جریان این دیدار گفت: مسئله تولید آن هم تولید بر پایه علم و فناوری باید مورد توجه قرار گیرد چرا که می‌تواند موجب توسعه شود.

در این دیدار ماموستا عبدالسلام امامی امام جمعه مهاباد، بهبود وضعیت راه‌های مواصلاتی مهاباد را از مطالبات مردم دانست و از رئیس دولت سیزهم خواست که بهبود معیشت مردم، مورد توجه دولت قرار گیرد.

دیدار و گفت‌وگو با فعالان اقتصادی آذربایجان غربی دیگر برنامه رئیس قوه مجریه در جریان این سفر بود. رئیسی در این دیدار تاکید کرد: نظام اداری باید کارآمد باشد و فعالان اقتصادی به سهولت مشکلاتشان در این نظام رفع شود. تصمیمات خلق‌الساعه در گمرکات و همه بخش‌های تصمیم‌ساز مانعی برای تولیدکننده و صادرکنندگان است و دولت مصمم است در تصمیم‌گیری‌ها و مقررات ثبات ایجاد کند.

پس از آن رئیس دولت سیزدهم در مراسم دیدار با نخبگان، اقشار مردم و خانواده شهدای آذربایجان غربی که در سالن برق ارومیه برگزار شد، عنوان کرد: بصیرت و همراهی مردم با دولت در طرح اقتصادی اخیر دشمنان را ناامید و ناکام کرد بنابراین مشارکت مردم و همراهی با دولت، خدمتگزاران را برای برداشتن گام‌های اساسی در جهت رفع مشکلات اقتصادی تقویت می‌کند.

در این جلسه عادل نجف‌زاده نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که منطقه ویژه اقتصادی در چایپاره ایجاد شود. حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری هم در این جلسه خواستار تقویت بودجه فرهنگی استان شد. در این دیدار حجت‌الاسلام عسگر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری از دولت خواست که گام‌های بیشتری برای توسعه آذربایجان غربی بردارد. همچنین آیت‌الله سید علی‌اکبر قریشی نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: دولت برای معیشت مردم فکری بیندیشد.

رئیس دولت سیزدهم همچنین عصر جمعه در ادامه برنامه‌های سفر به آذربایجان غربی، در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای استان آذربایجان غربی با بیان اینکه جامعه اسلامی نسبت به ارزش‌ها حساس است، گفت: در دین اسلام بی‌تفاوتی مذموم و مورد نکوهش است و در روایات، جامعه ترک‌کننده امر به معروف و نهی از منکر به جامعه مرده تشبیه شده است.

رئیس قوه مجریه شامگاه جمعه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی شرکت کرد. رئیسی در این جلسه با تاکید بر فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی، وجود این ظرفیت را موهبتی بزرگ برای بهبود معیشت مرزنشینان عنوان کرد و گفت: گمرکات استان باید تقویت شود و در صورت نیاز برای افزایش صادرات و جلوگیری از معطلی کامیون‌ها گمرکات ۲۴ ساعته شوند.

رئیس دولت سیزدهم همسایگی آذربایجان غربی با سه کشور را فرصتی بزرگ برای رونق اقتصادی و افزایش تبادلات مرزی دانست و اظهار کرد: استاندار باید ارتباط و تعاملات را با کشورهای هم‌مرز به خصوص ترکیه که کمیته مشترکی با ایران دارد افزایش دهد.

در این جلسه حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تاکید بر تقویت و ارتقای گمرکات استان تصریح کرد: تقویت دیپلماسی مرزی با واگذاری اختیارات به مسئولان استانی بسیار ضروری است.

همچنین محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در این جلسه عنوان کرد: با توجه به شرایط جنگی و بسترهای ناامنی مرزهای مقابل استان خوشبختانه استان از امن‌ترین استان‌های کشور است بنابراین برای تقویت حضور بخش خصوصی در استان حضور نهادهای دولتی توسعه‌گرا یک مطالبه مردمی است.

رئیس دولت سیزدهم در پایان این سفر استانی طبق معمول سایر سفرها در یک نشست خبری با حضور رسانه‌های محلی شرکت کرد. رئیسی در این نشست خبری با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی قطب کشاورزی، معادن و گردشگری است، خاطرنشان کرد: در این سفر ۱۵۷ مصوبه در حوزه‌های مختلف کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو و بهداشت تصویب شد.

رئیسی همچنین در این نشست خبر داد: صندوق توسعه و پیشرفت برای رفع مشکلات اقتصادی، اشتغال و توسعه ایجاد می‌شود.

اقدامات وزرا در سفر به آذربایجان غربی

احمد وحیدی وزیر کشور، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست به عنوان نمایندگان دولت سیزدهم، رئیس قوه مجریه را در این سفر همراهی و از طرح‌های عمرانی و بخش‌های مختلف استان آدربایجان غربی بازدید کردند.

در این سفر عملیات ساخت ۴۰ هزار و ۵۴۵ واحد نهضت ملی در آذربایجان غربی با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. قاسمی همچنین در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه کریدور بزرگراهی شمال‌غرب کشور در ارومیه گفت: ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه بخش حمل و نقل و ریلی آذربایجان‌غربی تخصیص می‌یابد که می‌تواند در توسعه استان بسیار موثر باشد.

در جریان این سفر و با حضور وزیر راه و شهرسازی، واحد تولید روزانه ۱۰۰۰ تُن قیر پالایشگاه قیر ارومیه مجهز به فناوری نسل سوم به بهره‌برداری رسید. قاسمی در بازدید از پایانه مرزی سرو شهرستان ارومیه تاکید کرد: راه‌اندازی سریع دستگاه ایکس‌ری در پایانه مرزی سرو ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در بازدید از قطعه سه آزادراه ارومیه-تبریز، از تعیین تکلیف پیمان سپاری آزاد راه‌ ارومیه-تبریز خبر داد.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این سفر در مقبره شمس تبریزی در خوی حاضر شد. بازدید از بیمارستان آیت‌الله خویی، مساکن مهر آغچه قشلاق و دیدار با خانواه شهدا و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان خوی از دیگر برنامه‌های حسینی در این سفر بود.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به سلماس در بازدید از پروژه بیمارستان این شهرستان ضمن استماع مشکلات موجود بهداشت و درمان سلماس گفت: تلاش می‌شود تا یک سال آینده پروژه بیمارستان سلماس به اتمام برسد.

عین‌اللهی در جلسه شورای اداری سلماس هم گفت: دستگاه‌های مورد نیاز بیمارستان سلماس نظیر MRI و همچنین تامین نیروی انسانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در شورای اداری پیرانشهر اظهار کرد: پیرانشهر با دارا بودن ظرفیت‌های بکر و طبیعی، اقتصادی و گمرکات، بهشت آذربایجان‌غربی است که نباید حتی یک نفر بیکار داشته باشد.

در جریان این سفر و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تالار بزرگ مرکزی ارومیه به بهره‌برداری رسید. اسماعیلی در این مراسم با بیان اینکه افتتاح این پروژه یک اتفاق خوب فرهنگی برای آذربایجان غربی است، گفت: ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل این تالار تخصیص یافته است و اگرچه این مجموعه به اتمام رسیده اما باید این پروژه زیباتر شود.

اسماعیلی در جلسه شورای اداری شهرستان سردشت از پیگیری برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی برای معرفی سردشت خبر داد.

احمد وحیدی وزیر کشور هم در حاشیه بازدید از گمرک سرو با بیان اینکه اشتغال مرزنشینان به صورت جدی مورد توجه دولت است، گفت: دولت معتقد است که مرزنشینان از مواهب حضور در منطقه مرزی باید بیشتر بهره‌مند شوند لذا در این راستا به دنبال اجرای برنامه‌های ویژه اقتصادی و اشتغال‌زایی در مناطق مرزی است.

وحیدی همچنین در حاشیه حضور در فرمانداری ارومیه، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه منشا این ریزگردها کشورهای همسایه است، افزود: رفع معضل ریزگردها دغدغه مردم، دغدغه دولت است و رئیس جمهوری نیز در همین راستا برای حل و فصل این معضل به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دستور ویژه رسیدگی را صادر کردند.

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در جریان این سفر و در مرکز آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه در رشکان گفت: وزارت نیرو موضوع تامین حق آبه دریاچه ارومیه را با رهاسازی ها به سمت دریاچه آغاز کرده است که بقیه دستگاههای ذیربط نیز باید در این خصوص اقدامات لازم و تکالیف خود را انجام دهند.

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم در سفر به اشنویه از اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل، تجهیز و مرمت فضاهای ورزشی آذربایجان غربی خبر داد.

همچنین سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دیدار با نخبگان و اقشار مختلف مردم شهرستان ماکو عنوان کرد: ظرفیت‌های گردشگری بسیاری در آذربایجان غربی وجود دارد که این ظرفیت‌ها باید به خوبی شناسانده شود.

ضرغامی در جمع خبرنگاران هم از پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران جهت تقویت زیرساخت‌های گردشگری ماکو خبر داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا