خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقادات مکرر و تند رسانه های اصولگرا از مسیح مهاجری در روزهای گذشته

در پی انتشار دو سرمقاله اعتراضی در روزهای گذشته در روزنامه جمهوری با موضوع نان و همچنین موضوع «جراحی اقتصادی» و تقاضای استعفا از ابراهیم رئیسی رسانه های اصولگرا انتقادات تندی از مدیر مسئول این روزنامه کردند.

روزنامه کیهان نوشت: مدیر مسئول روزنامه «جمهوری اسلامی» می‌گوید با تک نرخی کردن ارز مخالفتی ندارد اما دولت با چاقوی زنگ زده جراحی می‌کند!

او در سرمقاله‌ای نوشت: «این روزها که دولت سیزدهم به قول مسئولین خود این دولت مشغول جراحی اقتصادی کشور است، به سیره شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی بیش از هر زمان دیگری نیازمند است. دولت باید راه انتقاد سازنده را باز بگذارد تا صاحبنظران اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حرف‌های خود را مطرح کنند و دولتمردان با استفاده از نقطه‌نظرهای آنان متوجه ایرادهای کار خود شوند و در حین انجام این جراحی، ایرادها را برطرف کنند و مانع بدتر شدن حال این بیمار رنجور شوند. اینکه رسانه ملی مأموریت پیدا کند در تمام بخش‌ها و از تمام شبکه‌ها به تعریف و تمجید طرح اصلاح یارانه‌ها بپردازد و هیچ صاحبنظری حق راه پیدا کردن به این رسانه برای نقد کردن آن را نداشته باشد، با هیچیک از معیارهای جامعه آزاد منطبق نیست».

وی اضافه کرد: «درباره جراحی اقتصادی مورد نظر دولت، کسی مخالفتی با تک‌نرخی کردن ارز و واقعی کردن نرخ‌ها ندارد. ایراد اینست که چاقوی این جراحی، همان چاقوی دولت نهم است که مدتهاست زنگ زده و آثار تورمی و تشدید فاصله طبقاتی و گسترش فقر را به بار آورده است. ادامه پرداخت یارانه آنهم با گستره‌ای که شما از آن سخن می‌گوئید به منزله اینست که چاقوی جراحی زنگ‌زده‌تان را در بدن بیمار جا بگذارید و او را به عفونت و رنجوری بیشتر مبتلا کنید. شما در این جراحی سخن از آزادسازی چهار قلم کالا به میان آورده‌اید ولی کیست که نداند آثار آزادسازی این چهار قلم به چهار هزار قلم کالا و خدمات سرایت خواهد کرد و نتیجه این خواهد شد که فقر ماندگار و فاصله طبقاتی بیشتر خواهد شد. عدالت هم اگر اکنون زخمی است، در اثر این عمل جراحی شما کاملاً قربانی خواهد شد.

این نوع جراحی کردن هنر نیست، هنر اینست که ارز ترجیحی را طوری حذف کنید و تک‌نرخی شدن ارز را بگونه‌ای عملی نمائید که بساط یارانه را جمع کنید و در تقسیم ثروت چنان عمل کنید که فاصله طبقاتی هر روز کمتر شود و عدالت بتواند جای تبعیض را بگیرد. مطمئن باشید جراحی با چاقوی زنگ‌زده جواب نخواهد داد».

چند سؤال:

– اگر مخالفتی با جراحی اقتصادی مورد نظر دولت ندارید و آن را لازم می‌دانید، باید پاسخ دهید این بیماری منتهی به جراحی غیر قابل گریز را کدام دولت با سوءتدبیر خود به وجود آورده است؟ نسبت شما با آن دولت و انحرافاتش چه بوده است؟ انتقاد و هشدار یا سکوت و تأیید و تمجید؟!

– چرا در همان دولت یک بار ننوشتید که سیاست تعیین قیمت 4200 تومانی برای ارز و توزیع بی‌هدف 60 میلیارد دلار ذخیره ارزی (1260 هزار میلیارد تومان یارانه) سیاست غلطی است و باید متوقف شود؟ آیا آن دولت را اساساً در قواره و اندازه این کار- و این نقد- نمی‌دیدید یا چون منافع شما با برخی دولتمردان یکی بود، دم برنمی‌آوردید و تازه آقای رئیسی که سرکار آمده لکنت زبان شما برطرف شد و توانستید به جای دعوت مدعیان تدبیر و امید به استعفا پس از 18 سال سوء مدیریت فاحش، از نجابت رئیسی سوءاستفاده کردید و پرخاشگری پیشه کردید؟

– شما که حتی نقد را با فحاشی و ناسزاگویی و درشت‌گویی و خلاف‌نویسی و تحریف اشتباه گرفته‌اید، چرا جنبه نقد شنیدن را ندارید؟

– شهید والامقام بهشتی، به خاطر پایبندی به جمهوری اسلامی مغضوب آمریکا و گروهک‌ها قرار گرفت و ابتدا ترور شخصیت و سپس ترور فیزیکی شد. نسبت شما با جمهوری اسلامی چه تغییری کرده که همان دشمنان جنایتکار و رسانه‌های‌شان، برای شما کف می‌زنند و عیناً تحلیل‌های انحرافی و تحریف شده شما را بازنشر می‌کنند و بهانه عقده‌گشایی علیه نظام و دولت و نیروهای انقلابی قرار می‌دهند. قاتلان خونریز شهید بهشتی عوض شده‌اند، یا شما تغییر هویت داده‌اید که در کنار همه آدرس‌های غلط، و با وجود آشکار شدن کلاهبرداری آمریکا در برجام، باز هم دعوت بر اعتماد نسبت به شیطان بزرگ و بازگشت به هر قیمت به توافق می‌کنید؟!

– غیر از حرف‌های سیاسی‌کارانه، نقد کارشناسی شما به هدفمندسازی و باز توزیع عادلانه یارانه‌ها (بستن مسیر رانت‌خوری رانت‌خواران) چیست؟

– چه کسانی و یا کدام مدیریت، یارانه 45 هزار تومانی را که موجب تأمین زندگی طبقات پایین و کاهش شکاف طبقاتی شده بود، بی‌ارزش کردند و تورم 60 درصدی را سرسفره مردم گذاشتند؟! کدام سیاست‌های عقیم اقتصادی، موجب شد دولت غربگرای اشرافیت زده، رکورد تورم چند دهه اخیر را از آن خود کند؟ دولت طراح ارز 4200 تومانی و پرداخت یارانه واردات به 27 قلم کالا، چه شد که بی سر و صدا یارانه 18 کالا از 24 قلم کالا را حذف کردند و بودجه‌آفرینی سال ریاست خود را همان چهار ماه اول خرج کردند و خزانه انباشته از کسری بودجه و بدهکاری را به یادگار گذاشتند؟ آیا جناب مسیح مهاجری یک بار جرأت داشته کارنامه ولی‌نعمت‌های خود در دولت مدعی تدبیر را بازگویی کند؛ یا از مردم به‌خاطر حمایت از چنان مدیریتی که به جای تبعیت از خط امام و رهبری، خط اعتماد به دشمن و معطلی در مدیریت را ترویج می‌کرد، عذرخواهی کند؟ متأسفانه پاسخ بسیاری از این سؤالات این است که چاقو، دسته خود را نمی‌برد!


تسنیم نوشت : «مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی روز گذشته در یادداشتی خواستار کناره‌گیری آیت‌الله رئیسی از ریاست‌جمهوری شده و نوشته است: حالا که روشن شده شما نمی‌توانید از عهده حل مشکلات برآیید، شجاعانه کنار بروید و کار را به افراد کاردان بسپارید.»

بهانه مهاجری برای این یادداشت ادعای افزایش قیمت نان است؛ مطلبی که از اساس درست نیست و تغییری در قیمت نان ایجاد نشده است و سازوکار دریافت یارانه آن توسط مردم در حال تعریف شدن است؛ اما مهاجری به این بهانه و با این ادعا که حتی در دوران جنگ تحمیلی هم قیمت نان این‌قدر گران نشده بود، به دولت حمله می‌کند!

فارغ از اینکه نان در دهه شصت رشد مستمر و البته کُندی داشت و از ابتدای دهه ۶۰ تا پایان آن، رشد ۵برابری را تجربه کرده بود که البته طبیعی هم هست، اما صحبت‌های آقای مهاجری وجه دیگری دارد که باید به آن توجه کرد.

مهاجری درحالی صحبت از کنار رفتن آیت‌الله رئیسی از ریاست‌جمهوری می‌کند که تنها ۸ ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و با توجه به شرایط چند روز گذشته که هنوز سیاست اصلاح ارز ترجیحی به‌طور کامل اجرا نشده است و اقتصاددان‌های بسیاری نیز موافق این جراحی اقتصادی هستند و همه چیز در مرحله ابتدایی اجرا قرار دارد! اما در ۸ سال گذشته و با تمام شرایط ناگوار اقتصادی و معیشتی همواره حامی دولت وقت به‌شمار می‌رفت و این روزنامه را که باید مشی انصاف داشته باشد در انتخابات ۹۶ به ستاد انتخاباتی ضعیف‌ترین دولت بعد از انقلاب تبدیل کرد.

مهاجری در روزهای آخر دولت روحانی و در شرایطی که بسیاری از حامیان وی دست از حمایت برداشته بودند، در سرمقاله‌اش نوشت “انتقاد از دولت‌های یازدهم و دوازدهم لازم است اما آنچه صورت گرفته و می‌گیرد انتقاد نیست، انتقام است” و دولتی را که نرخ ارز را ۶۸۶ درصد، نرخ بیکاری جوانان را ۲۶ درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۷ درصد و قیمت مسکن را با رشد بیش از ۶۰۰ درصد روبه‌رو کرد، دولت موفقی می‌دانست!

خبرگزاری اصولگرا خطاب به مسیح مهاجری : تیراژ روزنامه ات بسیار پایین است ، شجاعانه کنار بکش

از استاندارد دوگانه روزنامه جمهوری اسلامی در قبال دولت‌ها که بگذریم، پرسش ما از آقای مهاجری این است که آیا زمان آن نرسیده که خود ایشان کنار برود! روزنامه‌ای که یادآور حزب جمهوری اسلامی و همنام نظام است، در دوران مدیریت وی کاملاً در حاشیه دکه قرار گرفت و از تیراژ بسیار پایینی برخوردار شد و نتوانست با توجه به پیشرفت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، در این فضا هم جای پایی باز کند و با رنگ و لعاب سی سال قبل و رویکردی به‌کهنگی سی سال پیش منتشر می‌شود.

چندباری هم که این روزنامه در فضای خبری مطرح شد، جز حاشیه‌سازی و دروغ عائدی دیگری برای کشور نداشت، برای مثال در ماجرای تسلط طالبان بر افغانستان، با تیتر «حشد الشیعی در افغانستان به‌پا خاست»، مدعی شد که گروهی با این نام متشکل از شیعیان افغانستان علیه طالبان قیام کرده است! تیتری که از سوی فعالان لشکر فاطمیون مورد انتقاد قرار گرفت و تکذیب شد و برخی داخل افغانستان این تیتر را توطئه برای جنگ مذهبی عنوان کردند.

۱۸ مهرماه سال گذشته نیز این روزنامه با انتشار عکس دختربچه‌ای افغانستانی میان مردم، مدعی شد این عکس متعلق به فروش دختران شیعه در بازار برده‌فروشی است! تصویری که با یک جست‌وجوی ساده کذب بودن آن مشخص شد اما جوّی روانی علیه ایران میان مردم افغانستان راه انداخت.

با توجه به اینکه آقای مهاجری تسلط کافی بر مطالب روزنامه ندارد و فاقد تحلیل سیاسی درست است و توانایی زنده نگه‌داشتن بِرَند این روزنامه را ندارد، توصیه می‌شود مدیریت روزنامه را به جوانترها واگذار و خود را بازنشسته کنند.


فارس نوشت : محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس روز گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به یادداشت یکی از مدیران رسانه‌ای علیه رئیس جمهور نوشت:

آقای مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به یاوه‌گویی علیه دولت سیزدهم پرداخته و گفته «آقای رئیسی کنار برود و کار را به اهلش بسپارد! این سخن را از ما بشنود»! جناب مهاجری! شما ۴۰ سال است روزنامه جمهوری اسلامی میراث شهید مظلوم بهشتی را گروگان گرفته‌اید.

وی افزود: در این مدت آن را بارها به پای غرب‌گرایان و لیبرال‌ها و مدعیان اصلاحات و اعتدال‌گرایان و سازشکاران به حراج گذاشته‌اید. در ۸ سال دولت لیبرالِ مدعی اعتدال و در مقابل آن همه خرابکاری و کوچک کردن بی‌سابقه سفره مردم حتی یکبار هم چنین سخنی بر زبان نیاوردید! و اکنون در ۸ ماه دولت انقلابی و مردمی آقای رئیسی گستاخانه به مهمل‌گویی روی آورده‌اید. دیگر بس است! شما عمری از کیسه انقلاب خوردید و حالا رئیس جمهوری را که منش انقلابی و مردمی دارد، ناجوانمردانه تخریب می‌کنید و با بی‌انصافی کامل هر روز او را می‌کوبید.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: وقت آن رسیده که روزنامه را به میراث‌داران واقعی شهید بهشتی نماد مبارزه با جریان لیبرال و سازشکار؛ یعنی به انقلابی‌های ولایی تحویل دهید و بیش از این رسوایی ببار نیاورید.

میرتاج‌الدینی خطاب به مسیح مهاجری: مهمل نگوئید؛ دیگر بس است

کیهان نوشت:روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله‌ای که مورد استقبال رسانه‌های بیگانه از جمله صدای آمریکا و… قرار گرفته، می‌نویسد «نان، حتی در دوران جنگ تحمیلی هم گران نشد. خودم از نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در همان زمان شنیدم که گفت امام خمینی شنیده بودند قرار است دولت نان را یک ریال گران کند، بلافاصله به من گفتند به هیچ‌وجه نان را گران نکنید حتی یک ریال.

این نوشته سخیف و مبتذل در حالی منتشر شده که قرار نیست نان گران شود و شایعه‌سازی در این باره، پروژه ضدانقلاب و رسانه‌های وابسته به اشرافیت غربگرا بود.

کیهان سپس به هشدار مسیح مهاجری که به احتمال حضور عناصر نفوذی در دولت سیزدهم اشاره کرده حمله کرد و نوشت:در موضوع حضور عناصر نفوذی نیز عجیب است که کسی در روزنامه منتسب به جمهوری اسلامی، حلیم غربگرا را هم بزند و با کج فهمی به توجیه عملکرد انحرافی جریان نفوذی غربگرا پرداخته باشد و با این وجود، درباره احتمال نفوذ غیرتی شود!! افکار عمومی فراموش نمی‌کند که کدام محافل، نسخه اعتماد به آمریکا (شیطان بزرگ) را برخلاف رهنمودهای صریح امام و رهبری پیچیدند و به جای مطالبه همت و تدبیر درون‌زا،‌ همه سرنوشت کشور را به فریبکاری‌های آمریکا و اروپا گره زدند! جالب‌تر این که همین حالا هم به جای عذرخواهی از کلاهی که غرب به واسطه آنها سر مردم گذاشت و تحریم‌ها به دو برابر قبل از برجام افزایش یافت،‌می‌گویند «چرا برای نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم‌ها، کاری انجام نمی‌دهید»! مگر با فتح‌الفتوح برجام تحریم‌ها بالمره لغو نشده است؟!
نهایتاً این که اگر صداقت و شجاعت به ادعای نویسنده تحلیل مذکور ملاک کار باشد، خود وی باید قبل از هر چیز به خاطر ارائه تحلیل‌های مسمومی که موجب گرفتار کردن اقتصاد کشور و مردم شده، از افکار عمومی و نظام عذرخواهی کند؛ نه این که حالا که دولت برای مهار چالش‌های به ارث رسیده جدی است و موفقیت‌های بزرگی را هم کسب کرده، به دولت حمله کند!»

انتهای پیام

سرمقاله هشدار آمیز مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نسبت به گرانی نان

مسیح مهاجری: جراحی با چاقوی زنگ‌زده جواب نخواهد داد

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام نان به صورت رسمی گران نشده ولی به صورت غیر رسمی خیلی کوچک شده که این به معنی گرانی است و مثلا نان سنگگ 3 هزار تومانی دیگه پیدا نمی کنید همه جا 5 تومانی می زنند . این گرانی نیست چیه ؟

    1
    1
  2. چقدر چندش آور است گفتمان اصلاح‌طلبی !

    مسیح مهاجری با اطلاعات غلط ، دولت رییسی را نقد می کنه و نتیجه گیری می‌کنه که رییسی باید برود!! وقتی همین اطلاعات غلط را نقد میکنند ، معنی آن می شود تهدید مهاجری!!!
    خدایی نوبرید شما!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا