خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سفر رئیسی به عمان، کوریدور انرژی ایران از مسقط می‌گذرد؟

ایلنا نوشت: از زمان دولت هاشمی رفسنجانی و بعد در دولت اصلاحات همیشه بین ایران و عمان بحث بر سر صادرات گاز و استفاده ایران از ظرفیت مازاد کارخانه تبدیل گاز طبیعی به ال‌ان‌جی مطرح بوده است و این مذاکرات همیشه تداوم داشته است، اما مشکلاتی هم در مسیر اجرای این توافق طرفین بوده است.

محمدجواد آسایش  در ارزیابی همکاری ایران و عمان در حوزه انرژی اظهار داشت: روابط ایران و عمان به لحاظ سیاسی خوب است و دو طرف به هم اعتماد دارند، روابط اقتصادی هم در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته که از جمله آن حوزه انرژی است و مذاکراتی خوبی نیز در رابطه با انتقال گاز در جریان است.

وی افزود: بنا بر این است که ما یک خط لوله گاز به این کشور احداث کنیم که زمینه خوبی برای همکاری دو کشور خواهد بود و حوزه نفتی مشترک میدان «هنگام» را داریم که قابل مذاکره است.

سفیر سابق ایران در عمان با بیان اینکه روابط دو کشور همراه با حسن نظر است، تصریح کرد: حجم روابط اقتصادی کشور در سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و حدود یک و نیم میلیارد دلار بوده است، پیش‌بینی می‌شود که بیشتر توسعه یابد، ضمن اینکه در حوزه گردشگری و بانکی هم همکارهای خوبی داریم.

وی در ادامه گفت: مذاکراتی هم در جریان است که شبکه برق دو کشور از طریق بندر جاسک و السویق بهم متصل شوند، در حاضر بیشتر اینترنت کشور از عمان تامین می‌شود، بهر حال ارتباط شبکه‌ای دو کشور مناسب است. 

آسایش درباره امکان انتقال انرژی به یمن از مسیر عمان بیان داشت: مذاکرات در این حوزه در جریان است، کشورهای جنوب خلیج‌فارس بهترین مواضع عدالت خواهانه را نسبت به یمن دارند، اگر اوضاع یمن عادی باشد ایران و همچنین عمان تا جایی که بتوانند به یمن کمک می‌کنند.

محمود خاقانی نیز در این ارتباط به ایلنا گفت: در بین شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس؛ عمان سعی کرده یک موضع بی‌طرفی در ارتباط با ایران اتخاذ کند و این مدیون سیاست‌های سلطان قابوس بوده تاکنون نیز پایدار مانده است، اما در هر حال به نظر می‌رسد سفر رئیس‌جمهور به این کشور بیشتر در ارتباط با مسائل برجام و میانجی‌گری قطر و عمان و اتحادیه اروپا است.

وی افزود: از زمان دولت هاشمی رفسنجانی و بعد در دولت اصلاحات همیشه بین ایران و عمان بحث بر سر صادرات گاز و استفاده ایران از ظرفیت مازاد کارخانه تبدیل گاز طبیعی به ال‌ان‌جی مطرح بوده است و این مذاکرات همیشه تداوم داشته است، اما مشکلاتی هم در مسیر اجرای این توافق طرفین بوده است از جمله اینکه خط لوله‌ای که باید  از ایران به کارخانه ال‌ان‌جی برسد از کدام بخش خلیج‌فارس عبور کند، بخش‌های کم‌عمق که مسیر برخی کشورهای منطقه بوده امکان همکاری وجود نداشته و این پروژه را دچار کندی و توقف کرده است. مسیرهای عمیق هم هزینه‌ها بالاست و هم تکنولوژی بالایی نیاز است. 

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تاکید کرد: قطعا در یک چنین پروژه کلانی باید بهره‌بردار نهایی هم در سرمایه‌گذاری مشارکت کند در غیر این صورت مقرون به صرفه نیست ایران و عمان در این پروژه گران سرمایه‌گذاری کنند تا امنیت انرژی چین و هند را تامین کنند، در هر حال تاکنون به دلیل تحریم‌ها پروژه اجرایی نشده است.

وی در ادامه یادآور شد: تحریم‌ها صد در صد اثرات سنگین برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران داشته و در همین حال رقبا از این فرصت بهترین بهره‌برداری را کردند.

خاقانی اظهار داشت: صادرات گاز به این کشور وقتی می‌تواند تحقق یابد که تلاش‌های عمان و قطر با اتحادیه اروپا به نتیجه برسد، تحریم‌ها اقتصاد کشور را در شرایط نامناسبی قرار داده است. مثلا اگر با توجه به شرایط کنونی قیمت گندم افزایش داشته ما به دلیل تحریم باید 30 درصد هم بیشتر از قیمت معمول بابت خرید گندم و هر کالای دیگری بپردازیم.

وی ابراز امیدواری کرد که همکاری همه‌جانبه بین ایران و کشورهای خلیج‌فارس بویژه کشورهای حوزه دریای خزر و آسیای مرکزی توسعه پیدا کند و همسایگان متوجه شوند که دوستی با ایران بیشتر از دوستی با کشورهای مجازی مثل رژیم اشغالگر قدس امنیت منطقه را تامین می‌کند.

همچنین رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: سفر رئیس جمهور به عمان فراتر از نفت و انرژی است شاید به دلیل آنچه امریکا و برخی کشورهای منطقه و از جمله اسرائیل نگذاشتند رابطه ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بهبود پیدا کند، بنابراین آنچه اهمیت دارد نزدیکی به کشورهای همجوار و هماهنگی با آنها و امنیت و آرامش بدون حضور و تاثیرگذاری بیگانه یکی از اهداف است و  همکاری اقتصادی و نفتی و گازی در ذیل این موضوع و در چارچوب همکاری‌های امنیتی سیاسی و حفظ آرامش منطقه است.

وی افزود: ما یک کشور بزرگ نفتی و هم گازی هستیم، عمان نفت و گاز زیادی ندارد، بنابراین دو کشور در حد استطاعت می‌توانند در بازاریابی و صادرات همکاری کنند.

این کارشناس حوزه عرب و انرژی درباره انتقال انرژی به یمن و هندوستان هم گفت: انتقال گاز یا برق به یمن از مسیر عمان فعلا منتفی است. هرچند این کشور در آتش‌بس به سر می‌برد اما شرایطی نیست که بتوان گاز یا برق را به این کشور منتقل کرد، اما هندوستان می‌تواند یکی از گزینه‌های همکاری باشد، وقتی ما با عمان همکاری کنیم کشور ثالث هم می‌تواند در این چارچوب قرار گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا