خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سعید محمد: بانک آفشور با سهام داری خارجی ها تاسیس می‌شود | افزایش ظرفیت کیش برای کمک به قطر

دبیر شورای عالی مناطق آزاد : خوشبختانه با مذاکرات پی در پی با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آفشور گرفته شد و سهامدار این بانک آفشور خارجی‌ها هستند و امسال مقدمات راه اندازی بانک آفشور در کشور مهیا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید محمد در نشست خبری امروز با بیان اینکه سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ١١ میلیارد دلار مثبت بوده‌ است، اظهار داشت: ارزش صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به طور مجموع ١۵ میلیارد و ٧٠٠میلیون دلار بوده و در مقابل ارزش واردات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حدود ۴ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال ١۴٠٠ بیش از ١١ میلیارد دلار مثبت بوده است.

وی ادامه داد : در بخش صادرات، یک میلیارد و ٩۶ میلیون دلار کالای غیر نفتی از مناطق آزاد صادر شده که این اعداد بدون احتساب کالاهای ترانزیتی است. 

وی با اشاره به پروژه هایی که امروز با فرمان رییس جمهوری به افتتاح رسید، گفت: در راستای تحقق سال، ٨٢ طرح صنعتی، عمرانی و کشاورزی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز با حضور رییس جمهوری به افتتاح رسید که این پروژه‌ها باعث ایجاد ٨ هزار اشتغال مستقیم و غیر مسقیم می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به تعداد مناطق آزاد در کل دنیا اظهار داشت:در ١۵٠ کشور دنیا ۵٧٠٠ منطقه آزاد فعال است که در ایران ١۵ منطقه آزاد که ٧ منطقه آزاد در سال گذشته مصوب شده‌اند، وجود دارد که امروز ٨ منطقه فعال هستند. همچنین در کشورمان ٣٢ منطقه ویژه اقتصادی فعال هستند و البته ۴۶ منطقه ویژه اقتصادی هم مجوز دریافت کردند که هنوز سازمانی برای متولی این مناطق پیدا نشده است.

وی درباره جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد گفت: ١۶٣ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محقق شده‌ است.

محمد در پاسخ به سوال ایلنا درباره راه‌اندازی بانک آفشور در مناطق آزاد اظهار داشت: خوشبختانه با مذاکرات پی در پی با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آفشور گرفته شد و سهامدار این بانک آفشور خارجی‌ها هستند و امسال مقدمات راه اندازی بانک آفشور در کشور مهیا می‌شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی بانک آفشور باعث تامین منابع مالی برای پروژه‌های مختلف در مناطق آزاد می‌شود، گفت: در مورد منابع تحریمی برای راه اندازی بانک‌های آفشور راهکارهایی در نظر گرفته‌ایم.

محمد افزود: همانطور که گفتم سهامداران بانک آفشور خارجی ها هستند اما ایرانی‌های خارج از ایران می‌توانند بدون نگرانی از مشکلاتی در بانک‌های زیر نظر بانک مرکزی کشورمان مواجه‌اند ارزهای خود را منتقل به این بانک‌های آفشور کنند چراکه این بانک‌های مستقل از بانک مرکزی هستند.

وی گفت: از این رو پیش بینی می‌شود ایرانی های خارج از کشور از انتقال ارز به بانک‌های آفشور در مناطق آزاد استقبال کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به با بیان اینکه به ازای هر واحد هزینه دولتی، ٩ واحد بخش خصوصی سرمایه گذاری میکند، گفت: تنها ١٠ درصد از هزینه های توسعه و پروژه‌های زیرساخت‌ها توسط دبیرخانه و مناطق تامین می‌شود و ٩٠ درصد از طریق بخش خصوصی جذب و تامین می‌شود و در سال گذشته مناطق آزاد نزدیک به ۶.۵ هزار میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌ها هزینه کردند.

وی درباره میزان اشتغال در مناطق آزاد گفت: در حال حاضر ١٧٧٠ واحد‌های تولیدی در مناطق آزاد و ٧۵۴ واحد تولیدی در مناطق ویژه اقتصادی فعال هستند و در مناطق آزاد برای ٣۶٠ هزار نفر و در مناطق ویژه اقتصادی ١٧١ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شده‌است.

محمد افزود: در سال ١۴٠٠ ارزش تولیدات مناطق آزاد ۴٧ هزار میلیارد تومان و در مناطق ویژه اقتصادی ۵۴٧ هزار میلیارد تومان بوده‌است.

وی با تاکید بر پیگیری برای بازگرداندن اراضی‌های واگذار شده اما غیرفعال اظهار داشت: در سنوات گذشته معاملات ملکی زیادی شکل گرفته که ابهاماتی فراوانی شدند و ادامه این قراردادها و قرارگیری این اراضی در اختیار افراد سودجو به زیان منافع ملی بوده و از این رو از شهریور سال گذشته ١٠ میلیون و ٨٠ هزار متر مربع از قراردادهای مبهم را به مناطق آزاد برگرداندیم که ارزش ریالی آن حدود ٨٣ هزار میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان است.

محمد با انتقاد از محدوده مناطق آزاد در کشور گفت: در حالی در ١۵٠ کشور وسعت مناطق آزاد ٧ هزار هکتار است وسعت تنها یکی از مناطق ما (ماکو) ۴٠٠ هزار هکتار است و این سیاست اشتباهی بوده است. پیش از این برای هر منطقه محروم مزیت منطقه آزاد را در نظر می‌گرفتند که این رویکرد اشتباهی بوده و باعث شده مدیران مناطق آزاد به جای تمرکز بر موضوعات اقتصادی بر مسائل دیگری تمرکز داشته باشند. 

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با بیان اینکه ایران تقریبا از تمام کریدورها در حال حذف شدن است، گفت : با این شرایط و این روند در سرمایه گذاری زیرساخت های حمل و نقل در حال حذف از تمام کریدورهای منطقه ای هستیم از این رو اهتمام ویژه‌ای به راه‌هایی که به کریدورها می‌رسند، داریم. 

وی گفت: متاسفانه به این موضوعات نگاه کلی وجود نداشته به طوریکه بجای اینکه بر روی تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان سرمایه گذاری شود شاهد آن هستیم که با فشارهای سیاسی ریل به فقط با جنبه حمل مسافر به سمت شهرهایی کشیده می‌شود. این در حالی است که الان در چابهار مشکل بارانداز و بارگیری نداریم اما جاده های منطقه کشش حمل بار را ندارد و تکمیل راه آهن چابهار ضروری است. 

محمد گفت: در حالی که در افق روسیه جابه جایی٢۵ میلیون تن کالا از کریدور شمال جنوب است اما بندر انزلی که از مسیرهای حمل این کالا محسوب می‌شود ظرفیت مناسب ندارد .

وی تاکید کرد : معتقدم با توجه به ظرفیت سرزمینی که ایران دارد می‌توانیم با توجه ویژه به این موضوع سریع به چرخه کریدورها برگردیم وگرنه از کریدورها حذف خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در حالی انعقاد قرارداد تأسیس مناطق آزاد مشترک و فرامرزی با کشورهای همسایه هستیم، گفت: یکی از ظرفیت های موجود تأسیس مناطق مشترک و فرامرزی با کشورهای همسایه است و در حال حاضر با کشورهای قطر، سوریه و عمان در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌های مناطق آزاد مشترک و فرامرزی هستیم. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره واردات خودرو از مناطق آزاد گفت: از سال ٩٧ که واردات خودرو در کشور ممنوع اعلام شد، ٢۵٠٠ خودرو خارج از ضوابط وارد کشور شده بود و درخواست ما این بود که از این خودروها برای کیش و قشم استفاده شود چرا که چهره منطقه آزاد کیش به دلیل مسائل حمل و نقل خراب شده بود اما با زمان بر شدن پروسه موافقت، مسیر دیگری را دنبال کردیم.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده قرار بر این شد که ٢٠٠٠ خودرو برقی تا سقف ٢٠ هزار دلار وارد کیش و قشم شود که با توجه به برقی بودن این خودروها، سقف خودرو برداشته شد و واردات این خودرو برقی منتظر تدوین شیوه نامه وزارت صمت است. 

محمد درباره زیرساخت های منطقه آزاد کیش برای مسابقات جام جهانی اظهار داشت: دو فروند کشتی کروز تامین شده و تا برگزاری مسابقات سه فروند کشتی دیگر تامین می‌شود و ظرفیت این کشتی بین ١۵٠ تا ٣۵٠ مسافر است. 

وی با بیان اینکه زیرساخت های هتل های کیش در حال افزایش است و دو هتل ۵ ستاره به زودی افتتاح می‌شود، ادامه داد: قرار بر این است که ۴٠٠ پرواز در هفته در ایام جام جهانی از کشورمان به قطر برقرار شود .

محمد تاکید کرد: طبق مذاکرات انجام شده قرار بر این است که فضاهای اسکان ایران هم در هایا کارت قطر تعریف شود و در این صورت یک بُرد خوبی برای کشورمان ایجاد می شود و قرار شده برای افراد که تمایلی ندارند مهر ورود ایران به پاسپورتشان نخورد.

محمد همچنین درباره اجرای طرح جدید بنزینی به صورت پایلوت در منطقه آزاد کیش اظهار داشت: اجرای این طرح بر عهده مناطق آزاد نبود و طراح آن وزارت اقتصاد و سایر نهادها بودند اما تا اینجا کیشوندان از طرح بنزینی رضایت داشتند و چراکه اجرا این طرح باعث برقراری عدالت در توزیع یارانه بنزین شده‌است. با اجرای این طرح خانواری دارای خودرو هم نیستند شامل یارانه سوخت می‌شوند و می‌توانند از این مزیت استفاده کنند. 

وی با بیان اینکه ستاد مناطق آزاد موافق اجرای این طرح در مناطق کیش و قشم بود، گفت: اساسا مناطق آزاد محدوده‌های خوبی برای پایلوت و اجرای طرح بنزینی هستند. 

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با اشاره به سودجویی ها از واگذاری اراضی در این مناطق گفت: هر محدوده ای به محض اینکه به منطقه آزاد تبدیل می‌شوند، قیمت اراضی در این مناطق افزایش پیدا می‌کند و به دنبال صدور اسناد تک برگی برای کاهش سودجویی‌ها هستیم. 

وی افزود: در کیش برای تمام اراضی سند برگی در حال صدور است تا قراردادهای مبهم در واگذاری زمین به صفر برسد.

محمد با اشاره به نمونه‌های موجود در سودجویی ها در واگذاری زمین گفت: در سال ٨٣ حدود ٢٣٠ هکتار از مرغوب ترین مناطق کیش به فردی به قیمت هر متر ١۶ هزار تومان واگذار شده که این فرد مقیم خارج در این اراضی هیچ اقدام سرمایه‌گذاری نداشته است. قرار بر این بود در مقابل واگذاری این اراضی این فرد درآمد دلاری برای منطقه آزاد کیش داشته باشد که یک دلار هم وارد کشور نکرد. 

وی ادامه داد:این فرد علاوه بر اینکه پروژه را ١٢ سال متوقف کرد در یک داده بین المللی در کشور فرانسه از مناطق آزاد برای عدم نفع شکایت کرد و رای اول این دادگاه غرامت ۵٠٠ میلیون دلاری به نفع این فرد بود .اما توانستیم با اقداماتی جلوی اجرای این رای را بگیریم و رای اول باطل شد به ٣٩ میلیون دلار رسید که این رای را هم رد خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از تغییرات ساختاری مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: معتقدم نمایندگان مجلس و دستگاه ها در عدم اجرای ماده ۶۵ قانون نگاه ملی نداشتند و بحث منفک شدن مناطق آزاد از وزارت اقتصاد در برنامه هفتم مطرح شده‌است.

وی تاکید کرد: معتقدم این ساختار مشکلات متعددی را برای اجرای سیاست ها و ماموریت های مناطق آزاد ایجاد کرده است و این اقدام مجلس بیشتر برای این بود که محلی برای استیضاح داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا