خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لغو برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه رمضان

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را در ماه مبارک رمضان منتفی دانست و سه احتمال را در برگزاری این نمایشگاه مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده اعلام کرد: به صورت رسمی اعلام می‌کنم در ماه مبارک رمضان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را برگزار نمی‌کنیم. چون امکان برگزاری این نمایشگاه در ماه رمضان آینده در مصلای امام خمینی(ره) وجود ندارد. بنابراین ضمن هماهنگی با سیدعباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – و رسیدن به نتیجه قطعی، برنامه جایگزین نمایشگاه قرآن را طی دو هفته آینده اعلام خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم طبق روال سال‌های گذشته قرار بود در ماه رمضان سال ۹۹ مصادف با اردیبهشت ماه برگزار شود و بسیاری از مقدمات آن نیز فراهم شده است ولی این مشکل اخیر، یعنی شیوع ویروس کرونا، وضعیتی را به‌وجود آورد که عملا امکان برگزاری نمایشگاه را با آن تجمع بزرگی که هر سال شاهد آن هستیم، از دست بدهیم و نتوانیم نمایشگاه قرآن را در فضای مصلی برگزار کنیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه انگیزه ما برای برگزاری نمایشگاه قرآن همچنان به قوت خود باقی است، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود نمایشگاه بین‌المللی کتاب هشت روز قبل از برپایی نمایشگاه قرآن به پایان برسد و طبق برنامه این نمایشگاه در دهه آخر ماه شعبان برگزار شود و ابتدای ماه رمضان مصلی را به ما تحویل بدهند تا ما حدود پنج روز فرصت داشته باشیم و در هشتم ماه رمضان نمایشگاه قرآن را افتتاح کنیم اما نمایشگاه کتاب نیز به تاخیر افتاد و قرار شد بعد از ماه رمضان برپا شود.

گزینه‌های جایگزین برای برپایی نمایشگاه قرآن

رییس بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از احتمال برگزاری این نمایشگاه در تیر ماه و مصادف با ایام ولادت امام رضا (ع) خبر داد و گفت: این ایام با اواخر دهه کرامت مصادف است که فضایی معنوی را در کشور ایجاد می‌کند و فعالیت‌های قرآن و عترت در این روزها صورت می‌گیرد.

وی گزینه دوم را برای برپایی نمایشگاه قرآن، نیمه اول ربیع الاول یعنی اوایل آبان دانست که تا ۱۷ ربیع سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) ادامه خواهد داشت.

فقهی‌زاده تاکید کرد: البته هنوز هیچ یک از دو گزینه موردنظر قطعی نیست و گزینه جدی دیگری به عنوان گزینه سوم وجود دارد و آن برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در سال ۹۹ است که در صورت تایید گزینه سوم، این نمایشگاه را در ماه رمضان سال هزار و ۴۰۰ برپا خواهیم کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: درصورت برگزارنشدن نمایشگاه قرآن در سال ۹۹ فعالیت های قرآنی متعددی را در کشور سامان خواهیم داد.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در مرداد ماه سال آینده دومین شعبه استانی نمایشگاه بین المللی قرآن در تبریز برگزار خواهد شد و این برنامه به قوت خود باقی است. سال قبل این نمایشگاه در مشهد در ایام ماه رمضان برپا شده بود.

وی افزود: برنامه‌های دیگری مانند افزایش هفته‌های قرآن و عترت در استان‌ها و برگزاری جشنواره‌های خاص قرآنی را در دست بررسی داریم که امیدواریم تا پایان اسفند گزینه نهایی را اعلام کنیم.

ویژگی‌های نمایشگاه بعد از ماه رمضان

فقهی زاده گفت: کمیته‌ها و شوراهای نمایشگاه قرآن با توجه به مشکلات اخیر با محدودیت‌هایی مواجه شدند و با توجه به احتمال برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در ماه رمضان، بسیاری از کمیته‌ها به ویژه کمیته طرح و برنامه همچنان فعال هستند و امیدوارم در فروردین ماه بتوانیم کمیته‌ها را با کاهش ویروس کرونا به صورت جدی‌تر فعال کنیم.

وی افزود: یکی از مهمترین نگرانی‌های ما استقبال نکردن در غیر از ماه رمضان است که هنوز با تردید به آن نگاه می‌کنیم؛ چون نظر بعضی از جامعه عام قرآنی این بود که در صورت استفاده از ظرفیت بالای رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی می‌توانیم نمایشگاه پرشورتری را در تیر ماه نسبت به ماه رمضان داشته باشیم.

رییس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افزود: در این صورت مکان حضور گروه بیشتری از مخاطبان بین‌المللی فراهم می شود که معمولا در ماه رمضان در نمایشگاه قرآن شرکت نمی‌کنند و موضوع دیگر امکان افزایش حضور مخاطبان استانی و شهرستانی است که معمولا در ماه رمضان این امکان را  ندارند.

وی افزود: از طرف دیگر در تابستان، فضای فراغت بیشتری برای مردم، بویژه دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم می‌شود که کمتر درگیر امتحانات هستند.

فقهی زاده اضافه کرد: خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) قرار است یک نظرسنجی خاص را در این زمینه انجام دهد و از مخاطبان قرآنی و مخاطبان نمایشگاه قرآن به عنوان یک نمونه آماری محدود نظرخواهی کند.

رکورد فروش کتاب در نمایشگاه بیست و هفتم شکسته شد

فقهی زاده با اشاره به نتایج بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در اردیبهشت امسال برگزار شده بود، اظهار داشت: تقویت حضور علمی و فرهنگی ناشران دینی در قالب کمیته فروش یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه بود که فوق العاده بود و قابل قیاس با نمایشگاه بیست و ششم نبود.

وی افزود: در بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن بیش از ۱۰ میلیارد تومان فروش داشتیم که در تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی قرآن کریم بی‌سابقه بود، درحالی که در سال گذشته حدود چهار میلیارد تومان فروش داشتیم.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به برخی انتقادهای مطرح شده در برگزاری نمایشگاه بیست و هفتم اظهار داشت: آنچه باعث می شود برخی مخاطبان از سر دقت و خیرخواهی مطالبی را به عنوان انتقاد مطرح کنند، به قالب نمایشگاه مربوط است؛ در حالی که محتوای نمایشگاه بیست و هفتم حتی نسبت به نمایشگاه بیست و ششم که با مدیریت خودمان برگزار شده بود، تفاوت داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا