خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمد مهاجری: چرا «سلام فرمانده» مورد انتقاد واقع شد؟

شعر ساده و لطیف دارد؛ اگر در موقع دیگری منتشر می‌شد تاثیر بسیار مثبت تری داشت

یادداشت محمد مهاجری به نقل از خبرآنلاین: اخیرا در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی، کلیپ «سلام فرمانده» در تیراژ گسترده ای منتشر شده و در میان موافقان و مخالفانش بازتابهای گسترده‌ای داشته است.

برخی طرفدارانش آن را تا حد اینکه الهام از سوی خداوند است بالا بردند و مخالفان، با جابجا کردن عکس های کلیپ با تصاویری از نوجوانان و کودکان رنجدیده یا مقهور ابتذال، تلاش کردند پیام کلیپ را کاملا وارونه نشان دهند.

صرفنظر از هدف پشت صحنه سایت کلیپ که به نظرم مهم هم نیست، شعر و لحنی دلنشین و ساده دارد. نجوایی است لطیف که اگر در فضایی به دور از این روزها شنیده می شد، موثرتر هم می بود. با این همه یک ملودی معمولی و عادی( و نه فوق العاده) و در سطحی قابل قبول است. اشکال اینجاست که اگر نمونه این کار، که ساختنش سخت نیست، در سال های گذشته باز هم ساخته شده بود و “سلام فرمانده” یکی از آنها ( ولو بهترینش) می بود اینقدر حساسیت برانگیز نمی شد و می توانست در دنیای رقابت سالم، جایگاه خود را پیدا کند.

اما نکته در اینجاست که سازمان ها و نهادهای رسمی و نیز صداوسیما آنقدر در تبلیغ این اثر، اسراف به خرج داده اند که آن را از چشم انداخته اند.و بدتر اینکه چنین جاافتاده که “سلم فرمانده” یک کار حکومتی است و گروههایی را به صرافت انداخته که با آن دربیفتند.

کودک و نوجوان و جوان و میانسال و سالخورده، همه به نواهای موسیقی نیاز دارند و هرکس گونه ای از آن را می پسندد. سلام فرمانده هم نوایی است که اگر در فضای غیرانحصاری منتشر شود و مخاطب در لابلای صدها اثر دیگر، آن را هم ببیند ، نسبت به آن دافعه ندارد؛نهایتش اینکه جذبش نمی شود اما تخطئه اش نمی کند.این تندروی هاست که اجازه نمی دهد “سلام فرمانده” جایگاه خودش را پیدا کند.

وقتی ما در مشهد و برخی از دیگر شهرها از برگزاری کنسرت‌ها جلوگیری می‌کنیم، و جوانها را از حضور در کنسرت‌ داخلی محروم می کنیم، به هرقیمتیریا، مشروع یا نامشروع، پول و پله ای جمع می کند و در کنسرت های تتلو و دیگران در استانبول و سلیمانیه حاضر می شود و عقده اش را می گشاید.

وقتی پخش صدای شجریان را از رادیو و تلویزیون ممنوع می کنیم، از لج ما هم که شده موسیقی زیرزمینی را جایگزینش می کنند و به جای شاهکارهای موسیقی،،به سمت مبتذل ترین ها می روند. وقتی فرصت انتخاب را از بین می بریم، حتی کار نسبتا خوبی مثل “سلام فرمانده” را زیر پای خومان له می کنیم.

همین!

پ.ن: این مطلب در هفته نامه صدا چاپ شده، اما اینجا تغییرات اساسی یافته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌.آذربایجان‌هم‌حق‌دارد‌به‌زبان‌ملی
    ومادری‌خودش‌درکنار‌زبان‌رسمی
    کشور‌فرزندانش‌سرود‌سرود‌خوب‌وبا‌
    کیفیت‌بسازنند‌‌وفرزندانش‌بخوانند‌
    گاهی‌هم‌که‌میساختند‌از‌نظر‌ادبی‌و
    صنعت‌شعری‌ضعیف‌وآنهم‌قاطی‌با
    فارسی‌بود‌بگذارند‌درسبک‌سهندیه‌
    مرحوم‌سید‌محمد‌حسین‌شهریار‌تبریز‌ی‌
    سرود‌بسازنند‌وخوب‌اجرا‌کنند‌همین‌
    حداقل‌را‌هم‌اجازه‌نمیدهند.بگذارید‌
    اشعار‌‌ترکی‌سید‌محمدحسین‌شهریار‌و
    …درمدارس‌تدریس‌شود

    4
    5
  2. اینم شد دلیل آخه. در این سرود رسما از کودکان استفاده ابزاری می شود. چه دلیلی دارد که کودکان پای نظام بایستند! مگر آن کودک تصوری از سیاست و داستان هایش دارد یا اینکه از علم مملکت داری و دیانت چیزی می داند؟ تندروی هم حد و حدودی دارد.

    17
    9
  3. چرا از شعری که اکثر مردم استقبال کردند انقدر ناراحت هستید،یعنی شعور مردم و پدرمادرا نمیرسه فقط شما میفهمید.به شعور این همه خانواده که در سراسر کشور بچه هاشونو با عشق میارن توهین نکنید.چقدر بهانه تراشیهای شما و ایراداتی که به این سرود امام زمانی و مذهبی میگیرید شبیه بهانه های قوم بنی اسرائیل و یهود هست.
    اگر دلسوز مردم بودید وقتی یک کار خوب ملی ساخته میشد تقویتش میکردید نه اینکه پشت رسانه های معاند بایستید و تضعیفش کنید آقای مهاجری از کی مزد میگیرید.

    1
    1
  4. چرا از شعری که اکثر مردم استقبال کردند انقدر ناراحت هستید،یعنی شعور مردم و پدرمادرا نمیرسه فقط شما میفهمید.به شعور این همه خانواده که در سراسر کشور بچه هاشونو با عشق میارن توهین نکنید.چقدر بهانه تراشیهای شما و ایراداتی که به این سرود امام زمانی و مذهبی میگیرید شبیه بهانه های قوم بنی اسرائیل و یهود هست.
    اگر دلسوز مردم بودید وقتی یک کار خوب ملی ساخته میشد تقویتش میکردید نه اینکه پشت رسانه های معاند بایستید و تضعیفش کنید آقای مهاجری از کی مزد میگیرید.

    1
    2
  5. البته توقع اینکه اصلاح طلبان و براندازان که معادل هم هستند ، از این سرود امام زمانی خوششان بیاید توقع زیادی است . اصلا غربگرایی و اشاعه ی اباحه گری مگر با فرهنگ امام زمانی همخوانی دارد که توقع داشته باشیم خوششان بیاید مضدف بر این بسیار هم دردشان آمد نه از محتوای سرود و نه از امام زمانی بودن سرود بلکه از توجه میلیونی مردم . اتفاقا آنهاییکه مدام دم میزنند با یک رفراندوم معلوم خواهد شد که کسی پای کار این نظام نیست این سرود یک رفراندوم بود و به همین محاسبات آنها همه غلط از آب در آمد . مشکل اصلاح طلبانِ برانداز این است که اگر مردم به دلیل مشکلات اقتصادی اعتراضی دارند تصور شما نادانها این است که همراه شما هستند و بزودی مملکت را با کمک شما روی سینی تقدیم به غرب خواهند کرد . چقدر این تفکر احمقانه است ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا