خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۲ بهمن سال 79 | انقلاب به سبک ایران و حركت به سوى دموكراسى و آزادى

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 22 بهمن  1379  |  16  ذيعقده 1421                         10 فوريه 2001

ساعت سه بامداد بيدار شدم. به اتاق مخصوص شمال مسجد گوهرشاد رفتم‌ كه مشرف بر رواق دارالحفاظ[1] است و زيارت‌ كردم. بعد از نماز صبح، مطالعه كردم و مصاحبه درباره جنگ را اصلاح نمودم. تا ساعت ده و نیم خوابيدم.

آقاي [عباس واعظ] طبسي، [تولیت آستان قدس رضوی] آمدند. با هم به صحن جامع رضوي، براي سخنراني در مراسم [سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی] رفتيم. صحن عظيمي است؛ شش هكتار. جمعيت خوبي بود. گفتند، از سال‌هاي قبل بهتر است. آقاي طبسي خيرمقدم گفتند و من سخنراني مفصلي دربارة 22 بهمن و محتواي انقلاب و نقش خراسان در تاريخ اسلام و انقلاب و انتظارات از خراسان و طرح‌هاي مهم عمراني و توسعه، ايراد كردم.[2]

عصر ساعت چهار و نیم به فرودگاه رفتيم. آقاي طبسي هم با خانواده آمدند و با هم به سوي تهران پرواز كرديم. مغرب به تهران رسيديم. آقاي [محمدرضا] نوري شاهرودي و محسن، مهدي، ياسر، عفت و جمعي از بستگان، همراه بودند. فاطي هم قرار گذاشته بود بيايد، ولي به هواپيما نرسيد. دكتر سعيد [لاهوتی، همسر فاطی] آمد و راجع به مسائل خانوادگي، مذاكراتي شد.

امروز هم گروهي از ملي‌گراها، در اطراف دانشگاه [تهران] و پارك لاله، اجتماعي عليه نظام داشته‌اند كه با دخالت پليس و حزب‌‌اللهي‌ها متفرق شده‌ و تعدادي دستگير شده‌اند؛ مطابق معمول، رسانه‌هاي خارجي آن را بزرگ كرده‌اند.


[1] – رواق‌های حرم امام‌ رضا (ع)، بناهای سرپوشیده با ارتفاع‌های متفاوت‌اند که در طول سال‌ها، در اطراف روضه‌ منوره ساخته شده‌اند. روضه منوره‌ حضرت رضا (ع)، به محدوده‌ زیر گنبد گفته می‌شودکه ضریح مطهر در آنجا قرار دارد. در حرم مطهر امام‌ رضا (ع)، ۲۸ رواق‌ وجود دارد که قدیمی‌ترین آنها همین «رواق دارالحفاظ» است و بزرگترین آنها رواق امام‌ خمینی و کوچک‌ترین‌شان، رواق دارالعزه.

[2] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «دستاوردهاى جهانى انقلاب بسيار فوق‌العاده بود. در دنيا حادثه‌اى به‌نام انقلاب، آن هم به انقلاب به سبك ايران مطرح نبود. اگر امروز يك بررسى دقيق شود كه بعد از انقلاب اسلامى چه تجديدنظرهايى در برخورد مردم در سطح دنيا شد، متوجه مى‌شويد. كشورهاى جهان سوم و حتى اقمار استعمارگران، احساس كردند كه اين امت و ملت هستند كه حرف آخر را مى‌زنند، به تدريج به طرف مردم خود حركت كردند. در كشورهاى بزرگ جهان سوم، اين اتفاق وسيع بود. بايد مبدا حركت به سوى دموكراسى و آزادى و توجه به افكار مردم را در انقلاب اسلامى ايران جستجو كنيم.

خراسان در دوران انقلاب از كانون‌هاى جوشان و در عين حال تأثيرگذار نهضت و انقلاب بود. حوزه علميه مشهد در دوران مبارزه، بخش قابل توجهى از نيروهاى متفكر روحانى و غيرروحانى و دانشگاهى را تحويل انقلاب داده بود كه در تهران و قم به اينها احتياج داشتيم. در مشهد سه شخصيت بسيار تأثير گذار حضور داشتند. از قم كه بگذريم، جايى به غناى مشهد نبود. آيت‌الله خامنه‌اى، رهبر بزرگوار انقلاب، آيت‌الله واعظ طبسى و شهيد هاشمى نژاد از چهره‌هاى ملى انقلاب در آن زمان بودند كه حوزه فعاليت آنها بيشتر در مشهد بود. حوزه مشهد هم با چهره‌هاى بسيار درخشانى كه الان بر مصادر مهم امور و تفكرات عالى هستند، تأثيرگذار بودند. دانشمند عظيم‌الشأنى مثل شهيد مطهرى كه نوشته‌ها و افكار ايشان، خوراك جمع زيادى از محققان آن روز و امروز جامعه ما بود و هست، از اين خطه‌اند.» رجوع کنید ←كتاب «هاشمي‌ رفسنجاني، سخنرانی‌های 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا