خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فائقه آتشین و شوهر آهو خانم

علیرضا خامسیان، فعال رسانه‌ای، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، به مناسبت مصاحبه‌ی اخیر گوگوش نوشت:

مصاحبه خانم هما سرشار با خانم فائقه آتشین بازتاب نسبتا زیادی در رسانه‌ها از جمله رسانه‌های داخل کشور مانند کیهان و فرهیختگان (ارگان دانشگاه آزاد) داشت. در این مصاحبه خانم فائقه آتشین تلاش کرد به شرح زندگی خصوصی خود بویژه زوایای پیدا و پنهان ۴ ازدواج رسمی‌اش بپردازد اینکه چرا این خواننده در شرایط فعلی خواست اسرار زندگی شخصی‌اش را در یک رسانه بیان کند موضوع جداگانه‌ای است که هدف این نوشتار نیست اما این مصاحبه نگارنده را به یاد رمان پرفروش سالیان گذشته یعنی “شوهر آهو خانم” انداخت.

این کتاب اگرچه به مساله چند همسری در بین مردان اشاره دارد اما داستان اصلی این رمان به نقش زنان اغواگر می‌پردازد. این رمان درباره جمع بزرگی از ماست. بررسی روانکاوانه‌ای از تناقض‌های زندگی ماست و سعی در پاسخ دادن به سوالاتی مانند این دارد که انسان‌هایی که فکر می‌کنیم مانند فولاد هستند چطور در جایی می‌شکنند؟

در این رمان با دو تصویر از زن روبرو هستیم. در نظریه کارل گوستاو یونگ، این باور وجود دارد که انسان‌ها در چارچوب‌ اسطوره‌ها تفکر می‌کنند. او علاوه بر ضمیر ناخودآگاه فردی قائل به ضمیر ناخودآگاه جمعی نیز هست و می‌گوید که ما‌ آن‌ را به ارث می‌بریم. یونگ می‌گوید درباره زن، دو تصویر در ضمیر ناخودآگاه مردان وجود دارد که یکی فرشته خوست و دیگری وسوسه‌گر است. تصویر این دو زن را در آثار ادبی ایران از کلاسیک تا امروزی می‌توانیم ببینیم. زلیخا آن زن وسوسه‌ و اغوگر است. لیلی زن فرشته خوست و در رمانی مانند «بوف کور» هم هر دو را داریم. این رمان پر از توصیف های گوناگون است.

قابل انکار نیست که بخشی از جامعه زنان در دنیا برای رسیدن به اهداف خود با اغواگری خود را به مردان صاحب قدرت ، صاحب نام و صاحب ثروت نزدیک می کنند با آنها حتی شریک زندگی می شوند و بعد از مدتی که به اهداف خود دست پیدا کردند غزل خداحافظی را می خوانند.

در طی سالیان اخیر در آثار سینمایی ایران فیلم هایی به نمایش درآمده است که مفهوم زن اغواگر در آن مستتر است در مقابل نیز فیلم هایی هم اکران شدند که خیانت مردان را به نمایش گذاشته است یعنی در طی یک دهه اخیر هم موضوع زن اغواگر و هم مرد خیانت کار به سوژه اصلی اکثر فیلم های ایرانی بدل شده است هر چند در اکثر این آثار هنری فرجام زن اغواگر نیستی و تباهی نشان داده شده است اما آنچه که مشخص است در جوامع مختلف از جمله جامعه ایران دو موضوع زنان اغواگر و مردان خیانت کار بیش از گذشته کیان خانواده را مورد تهدید قرار داده است و شاید “خانواده ” تا چند صباح دیگر به واسطه تکثیر اینگونه افراد معنای خود را از دست بدهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. البته کم نیستندچنین اشخاصی…زمانی یکی از تجارمعروف دخترکم سن وسالی از خانواده ای فقیر را برای کمک به همسرش بکارمیگیرد واتفاقا ان خانم بعلت صدای خوبش وانگیزه مطرح شدن از شوهرجدا وبایکی از ویولونیست های معروف ازدواج وحتی دربرنامه گلها نیز شرکت میکند.و……….از وی جدا وزندگی ازادی را انتخاب کرده وحال نیز بدنیای باقی رهسپار شده است…

    12
    18
  2. خانمهای مسئولینی که شوهران خود را مجاب میکنند سیسمونی نوه هائی که از ژن خوب هستند را با استفاده از رانت و غیرو و البته پوشش اسلامی از کشورهای دیگر تهیه کنند از کدام دسته هستند؟اغواگر یا فرشته خو؟

    74
    7
    1. ایول.دوستمون(نویسنده مقاله) بین این همه خصوصیات اخلاقی خوب و بد فقط می‌تونه به همین دو مدل بپردازه و فکر کنه و همه رو توی همین دو ،دسته بندی کنه .مگه همه قراره طبق الگوی تو زندگی کنن؟شاید اگر شما هم جای اون بودی یا تو شرایط مشابه زندگی میکردی ……

  3. نمیدونم چرا جامعه ی سنتی و مردسالار ایران نمیخواد تک بعدی به قضیه نگاه کردن رو کنار بذاره این دید و تحلیل ناقصه و اینکه هر انسانی یه فلسفه وجودی داره خوب یه زنی نازاست یکی مادره یکی زیباست اونیکی کاربردیه!!بعدی خوش اخلاقه بعضی هم باارزش و عفیف خوب قرار نیست که همه گل ها همرنگ و هم بو باشن که ..‌.شاید اگر شما زاویه دید رو عوض کنید صورت مسئله پاک بشه و اصلا مسئله ای وجود نداشته باشه که حل بخواد بشه واینکه گوگوش بخاطر روحیه و صدای خوش و استعداد هنری ندا این زمینه قدم گذاشت و خوب بواسطه ی سبک زندگی خاص خودش با مردا در تماس بود و خوب همه زنهاهم بساز با بد و خوب شوهر نیستن کمااینکه در جامعه خودمون هم زنهای خوب و متین هم داریم که شوهرانشان آدم نبودن و تنهان یا طلاق گرفتن چون طرف پول نداره یا هر بهانه دیگه ای و خوب به عنوان زنان باکلاس شناخته میشن و حالا گوگوش چون ۴ بار رابطه جنسی داشته که اونم خوب انسان میتونه اشتباه کنه و فرشته نیست اساساً میگید خوب دیگه اغواگره و نابود انگار به زور رفته به اون ۴ تا … گفته …

    21
    3
  4. گوگوش یه دونس حالا برید اسمون بیایید زمین!
    حالا هی خودتونو بزنید زمین چیزی حاصل نمیشه
    گوگوش برای همیشه در قلب ها میمونه چطور میخایید اونو از بین ببرید؟!
    با شوهر اهو خانم!!!!!

    50
    12
  5. شما به زندگی گوگوش چیکار دارید ، خوب یا بد به من وشما مربوط نیست ، این اوج تنگ نظریه که برای اینکه خوراک تبلیغاتی برای برای بی انصاف نیوز درست کنین ، این نهایت خفت شماست که فقط با اسم گوگوش میخواین خواننده جذب کنین ، چیزی برای گفتن ندارید دست به دامن زندگی گوگوش و همسرانش شدین ، ترو خدا خفت ازین پایین تر هم هست

    52
    6
  6. گوگوش کودک کار بود و تحت استثمار پدر در نوجوانی تحت کنترل شوهری که او را وادار به امضای سفته کرد برای تداوم کار در میانسالی تحت تعقیب تفکرات پدرسالارانه یک جامعه بود بود و اکنون در میانسالی به سخن دار امده است و درست یا نادرست از رنج هایش می گوید !
    بفرمایید زن اغواگر شوهر اهوخانم در کجای این متن زندگی می گنجد ؟

    22
    2
  7. حالا نمی دانیم بعد از پخش مصاحبه خانم فائقه آتشین(گوگوش) با خانم هما سرشار که از شبکه من وتو پخش شد، چرا یک عده از سایت ها و ورق پاره ها مانند کیهان آنقدر دردشان آمده که شب و روز به ایشان با الفاظ بد هتاکی میکنند.
    اولا زندگی خصوصی هر فردی به خودش مربوط است.ایشان چهار بار رسما”ازدواج شرعی و عرفی داشته اند که بنا بر دلایلی که به خودشان مربوط است متارکه کرده اند که در همان مصاحبه به آن اشاره داشته اند.ضمنا” ایشان به عنوان یک برند برای ایران و ایرانی در زمینه انواع هنرها در جهان شناخته شده اند. که باعث مباهات جامعه ایرانی هست در جایی که خیلی از کشورها یا چنین برند هایی یا ندارند یا در صدد مال خود کردن آن به هر شیوه ای ناپسند هستند.
    ضمنا” در زمینه اعتقادی تا آنجا که من مطلع هستم ایشان در قبل از انقلاب حدود سال ۱۳۵۴ بعد از اجرای کنسرت در کشور یمن به همراه شادروان خانم الهه و اطرافیانشان در راه بازگشت به زیارت خانه خدا و حج مشرف شده اند که عکس آنها در لباس احرام موجود است. و با یک جستجوی ساده در فضای مجازی به دست می آید. در یوتیوب نیز کلیپی از راننده خصوصی ایشان وجود دارد که برای بردن ایشان مراجعه، و ایشان با تاخیر می آیند و در پاسخ به سئوال راننده برای‌این تاخیر میگویند که در سر نماز بوده اند. در همین مصاحبه‌اخیر نیز به ادای فریضه نماز در خانواده شان اشاره کرده اند.
    از خداوند متعال برای خانم گوگوش و سایر هنرمندان‌و هنر دوستان و ایرانیان گرامی آرزوی سلامتی و طول عمر مسئلت می نمایم.

    19
    5
    1. حال که چه خود ایشون یارانندشون علت دیر کردنشون رو میپرسه وعلت روسر نماز بودن عنوان میکنن.به اعتقاد بنده.در صورت واقعی بودن این موضوع.ایشان بهتربود این موضوع را ابراز نگنن.چون جامعهما هنز درک چنین موضوعی نه اینکه باعث محبوبیتشون نمیشد.اطفاقا حتی طرفدارهاشون هم البنهعده ای به این موضوعبا تمسخر نگاه میکنند.

      1
      3
  8. تازه حواستون نیست که گرونی ها و بدبختیهای مردم و غارت کشور و خرید سیسمونی های میلیاردی و اختلاسها و دزدیها و زیر خط فقر نگه داشتن مردم برای ساکت کردنشون و همه و همه بخاطر همین اغواگریهای خانم گوگوشه. خجالت بکشید و …

    19
    3
  9. از به کار بردن اصطلاح ” زنان اغواگر” معلومه وضعیت فکرتون و دیدتون در مورد زنان چیست. خودتون روزی … شما اغواگر نیستید اما زن میشه اغواگر !!!! در ثانی زندگی شخصی هر کس به خودش مربوطه، به جای توجه به اینگونه برنامه ها بهتره برید یه کتاب خوب نه از آن …
    بخونید شاید کمی فکرتون باز بشه و کمی محترمانه با خانم ها برخورد کنید.

    19
    1
  10. قضاوت و ابرو ریزی هر شخص خوب یا بد در دین مبین اسلام حرام است .پناه ببرید به پوشاننده عیبها … ایا خودتون هیچ عیب و ایرادی ندارید ؟

    17
  11. درسته که گوگوش طی مصاحبه ای که انجام داد، حالا به هر دلیل، خودش رو در معرض قضاوت درست و نادرست خیلی ها قرار داد ولی چیزی که مهمه اینه که بدونیم و بدونید که بازم این مصاحبه و گفتگو هیچ تاثیری در روند زندگی ملت نمیذاره. حالا اینکه گوگوش بر فرض در طول زندگیش هزار بار رابطه مشروع یا نامشروع داشته یا چند بار ازدواج کرده و موفق بوده یا نه و یا اصلا فرض کنیم نماز خون بوده و دست هیچ مردی بهش نخورده و پاک و عفیف مونده، بازم اینا هیچ تاثیری برای ما نخواهد داشت . خو حالا چه کنیم اگر زندگی گوگوش بد بوده یا خوب بوده؟ دانستن این مسائل برای ما نون و روغن و ارزانی و رفاه و حال خوب میشه؟ من فقط مصاحبشو دیدم ولی نمیتونم بگم راست میگه یا دروغ میگه ولی میتونم بگم که گوگوش هر کی باشه کسی نبوده و نیست که پول های این ملت رو به یغما برده باشه و از جیب این ملت دزدی کرده باشن یا ایران رو به ویرانی رسونده باشه. چپاولگری یعنی فساد . چون گوگوش چپاولگری ازین ملت نکرد پس عفیفه نجیبه . خواهشا گوگوش رو زیر ذره بین نبرید. مفسدهایی مثل … رو امثال اینا رو موشکافی کنید نه گوگوش بنده خدا رو که ظلمی به ملت نکردن . هر چه کرده بخودش مربوطه.

    19
    1
  12. گوگوش و هر کس دیگه که اسمش حال دل آدم رو خوب میکنن.توسط یه عده خاص مورد هجمه واقع میشند که فقط گریه مردم رو میخواند .خدا هدایتشون کنه

  13. درود

    استوره ها همیشه در دل مردم جاودانه خواهند ماند
    زندگی شخصی تمام ما چالشهایی مخفی دارد
    هیچ کس بی مشکل نیست واین یک مسله شخصی و خصوصی است
    ما چه کار داریم حافظ کی بوده ویا سعدی چه کرده هنر این بزرگان برایمان جاودانه است

  14. سپاس از تحلیل و نظر شما
    دراینجا صحبت از خوب یا بد بودن هنرمند عزیز خانم فائقه آتشین نیست
    در بزرگ بودن و جایگاه هنری خانم گوگوش شکی نیست
    این یک بحث وسیع اجتماعی و واقعیت جامعه است
    که متاسفانه به زبان عامیانه خدمت دوستان عرض کنم،افرادی برای رسیدن به جایگاهی هرچند خیلی در ظاهر جایگاه خود را درست نشان دهند،از دیگران مانند پلکان استفاده میکنند
    واز این راه به آن هدفی که میخواهند می رسند
    و مهم نیست احساسات و موقعیت وزندگی دیگران را اهرمی برای این هدف قرار دهند
    کاملا با نظر شما موافق هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا