خرید تور تابستان ایران بوم گردی

غم متروپل آبادان

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی حادثه‌ی فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان نوشت:

ساختمان متروپل آبادان فرو ریخت. ساختمانی نوساز که هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده بود پس از لرزش کوتاه به طور کامل ویران شد و از بنای ساختمان چیزی نماند مگر بی‌تدبیری و خراب شدن سازه‌ای که از روز اول به صورت نادرست و غیرکارشناسی و با رانت‌خواری و کسب سود نجومی بالا رفته بود.

فروریختن ساختمان تجاری ده طبقه در آبادان نمایی از نبود نظارت‌های کارشناسی و آب شدن مدیران مسئول و مسئولیت‌پذیر است. ساختمان متروپل نشانه‌ای روشنی از آن است که می‌توان با استفاده از ترفندهای بی‌پایان شعبده، روش‌های قالتاق بازی، کسب کارنامه سراسر جعلی، دریافت لوح تجلیل و قدرانی از سازمان‌های رسمی و غیررسمی و شانتاژ رسانه‌ای به صورت افسانه‌ای در ساخت پروژه‌های کلان شهری رشد کرد و هیچ کس را به دلیل داشتن توهم «خدمت به مردم شهرم» در آدم حساب نکرد. حتی گزارش‌های کارشناسی شده سازمان نظام مهندسی را به دلیل مقابله با ساخت و سازهای نوین و بسیار جدید و چشم‌نواز به دیوار کوبید و از کنار این همه به سادگی و در راستای کسب سود و افزایش سرمایه‌ وابسته به رانت و ارتباطات ناسالم حرکت کرد.

دیدن نماهای قبل و بعد از فروریزی ساختمان برای بررسی بیشتر بسیار مهم است. پرونده متروپل آبادان تنها و صرفا یک رویداد محلی نیست، بلکه نمایی از نوک قله ساخت و سازهای غیرکارشناسی و رانتی است. اینگونه پرونده‌ها را می‌بایست باز نگاه داشت تا به بنیان‌های ناسالم رویکردهای مدیریت رسید، ریشه‌هایی که باعث بوجود آمدن ستم به مردمان شهر آبادان شده است. بازخوانی رفتار مدیریت شهری، سازمان نظام مهندسی و سایر مسئولان امر و حتی کسب اطلاع از شهردار و اعضای شورای اسلامی سابق آبادان در این پرونده بسیار مهم است؛ تصاویر بازدید مدیران شهری سابق در صفحه رسمی این ساختمان‌ساز وجود دارد. مدیران وقت شهری و مهندسان در هنگام بازدید چه چیزی و کدامین بخش‌های ساختمان را بازدید کردند؟ آیا کجی‌ها را ندیدند؟ آیا به سایر گزارش‌های کارشناسی در هنگام احداث بنا دقت نکردند؟ چرا چشم‌های خودشان را نسبت به گزارش‌های ارسالی بسته نگاه داشتند و گمان بردند برخی از مهندسان و روزنامه‌نگاران محلی برای باج‌خواهی اقدام به تهیه و ارسال این گزارش‌ها به نهادهای ناظر کردند؟

چرا ساختمان نوساز فرو ‌ریخت؟ دقیقا کدام دانش مهندسی و تجربه مدیریت شهری و سیستم نظارت در هنگام ساخت طبقات این بنای بزرگ انجام شده است؟ چرا صدای کارشناسان، روزنامه‌نگاران و حتی گزارش‌های رسمی مورد توجه قرار نگرفت و هر کدام به بهانه‌های واهی مجبور به سکوت شدند؟ گزارش مکتوب سازمان نظام مهندسی آبادان در دسترس است، گزارشی که رونوشت آن برای بسیاری از مسئولان وقت ارسال شده است. چرا پس از دریافت این گزارش اقدامی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهرداری آبادان، اعضای شورای شهر و… صورت نگرفت؟ دقیقا منتظر کدامین اتفاق تلخ و ناگواری ماندید که قدم از قدم برنداشتید؟

شاید وقوع حادثه غم‌انگیز متروپل آبادان بهانه‌ای باشد برای حضور تاثیرگذار نهادهای ناظر و مدیران ارشد کشوری تا دقیقا و بهتر از همیشه صدای بی‌صدا و مظلوم مردم آبادان را بشنوند و بخشی از خواسته‌های به حق و برزمین مانده ساکنان نجیب این دیار را پس از سال‌ها خون دل خوردن به سرانجام برسانند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ساختمان متروپل و صفر تا صد آن ، نماد کوچکی از مدیریت کلان کشور و ناکارآمدی آن … است که هر روز جایی و بخشی از آن فرو می ریزد و خواهد ریخت !!! سرانجام فساد و دشمنی با علم و عقل و منطق !!!

  2. متروپل آبادان مشخص کرد ما با فساد عجیب و غریبی در سیستم مدیریت های شهری و ناظران امر روبرو هستیم

  3. مگر درباره صدها مشکلات دیگری این مملکت مرتبا اخطار داده نمی شود و همه را سیاه نمایی و کار دشمن میشمارند.
    چه خوش است گرمحک تجربه آید بمیان
    تا سیه روی شود هرکه بناحق “مسئول” است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا