خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دیپلمات سابق: مسئولان به الیت‌های جامعه رجوع کنند

شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با موضوع “نقش روسیه بر پیکره اقتصادی و سیاسی ایران” به ریاست محمدصادق مشایخ برگزار شد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، این دیپلمات سابق در سخنانی در این نشست، نگاه کارشناسانه را در پیشبرد اجرایی و تقنینی کشور واجب دانست و تأکید کرد چنین رویکرد و هدایتی را تنها مدیران دانش محور متخصص و وطن پرست دارا هستند، فلذا اگر بناست مسیر پیشبرد مدیریتی کشور در جهت توسعه قرار گیرد، راهی جز بکارگیری مدیران مجرب، دلسوز و برجسته وجود ندارد.

مشایخ تأکید کرد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی کنونی کشور مسئولان کشور جهت رفع بحرانها باید به الیتهای کشور رجوع کنند و از آنان برنامه‌های رافع معضلات اقتصادی و سیاسی کشور را دریافت و اجرا کنند.

وی افزود: در شرایط کنونی و وجود تحریم‌های متعدد، باید به توسعه روابط دیپلماتیک با کلیه کشورها و به خصوص کشورهای غربی پرداخت تا بطور هوشمندانه در جهت رفع تحریم‌ها و در راستای منافع ملی گام‌های موفقیت آمیز در جهت رفع موانع پیش روی کشور برداشت.

محمد صادق مشایخ گفت: باید بازار ملی به عنوان مرجع بانک اطلاعات اقتصادی کشور برای هوشمندسازی بازار داخلی راه اندازی شود. یکی از منصه‌های ظهور و بروز E-Commerce در کشور راه اندازی بازار ملیست. با این توضیح که این مجموعه به عنوان شبکه بانک اطلاعات اقتصادی در جهت توسعه و ارتقاء سطح تعاملات و تراکنش‌های اقتصادی بین استانی در جهت رفع نیازهای به موقع و حذف انتقالات مازاد بر نیاز استانی می‌تواند تعادل نظام اقتصاد پایه کشور را برقرار نماید.

هیچ تفاوت ماهیتی بین ابرقدرت‌ها نیست

ناصر نوبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در شوروی سابق نیز در این نشست گفت: در حوزه بین الملل، هیچ تفاوت ماهیتی بین ابرقدرت‌ها، در پیشبرد مقاصد اقتصادی و سیاسی نیست. برای ما ابرقدرتها به لحاظ ذاتی ارزش متفاوتی ندارند و لذا روابط دیپلماتیک تنها بر اساس منافع و اشتراکات متقابل پیش می‌رود.

نوبری افزود: در روابط بین الملل، دوست و دشمن ذاتی وجود ندارد. بطور کلی خوبی و بدی، اخلاق و اعتماد در روابط بین الملل جایی ندارد. در عرصه بین الملل باید تلاش کرد توازن در منافع متقابل را برقرار کرد. باید توجه کرد که عدم برقراری موازنه در روابط بین الملل منجر به وابستگی و یا جنگ می‌شود. بنابراین باید تلاش کرد برنامه‌های توسعه دیپلماتیک با کشورها را با ابزار دیپلماسی و اهرم‌های قدرت در راستای منافع ملی تنظیم و متوازن و اجرا کرد.

به گفته‌ی او، علت نزدیکی به روس‌ها، اشتراکاتمان و بایکوت ایران توسط امریکایی‌ها و غرب و تلاش ما برای حفظ استقلال در ابتدای انقلاب بوده است.

نوبری گفت: یک دیپلمات نباید سمپات هیچ کشور خارجی باشد، فقط باید متخصص برای حفظ منافع ملی کشورش دربرابر کشور مقابل باشد. درحال حاضر بنا به شرایط خاص بین المللی و منطقه‌ای رویکرد دیپلماتیک کشور به روسیه نزدیک شده است و منافع مشترک سیاسی- امنیتی متعدد با آنان داریم. اما متأسفانه در عرصه اقتصادی روابط ضعیفی با روسها داریم. به عکس، با آنکه ترکیه عضو ناتو بوده و تعارض منافع زیادی با روسها دارد اما روابط اقتصادی گسترده‌ای با آنان دارد. این فاصله و نقص را روابط اقتصادی ۳ میلیارد دلاری ایران با روس‌ها و از آن سو رابطه اقتصادی 30 میلیارد دلاری ترکیه با روس‌ها، بخوبی نشان می‌دهد. دلیل اصلی ضعف روابط اقتصادی ما با روس‌ها، نگرش غرب گرایانه ما در حوزه اقتصادیست که با توجه به روابط سینوسی و نامعین سیاسی ما با غرب پیوسته روابط اقتصادی ما با روس‌ها در انتظار تکلیف روابط با غرب می‌ماند.

وی افزود: اکثر مسؤولان ما در سفر به روسیه بدون خروجی متناسب با ظرفیت‌های تجاری ما به کشور باز می‌گردند و متأسفانه در عرصه اقتصادی، تجار متخصص حتی همراه تیم‌های اقتصادی دولت اعزام نمی‌شوند.

ضرورت حفظ برابری و منافع متقابل در توسعه‌ی روابط بین الملل

سفیر وقت ایران در شوروی سابق ادامه داد: در روابط سیاسی با حفظ استقلال سیاسی و اشتراکات منافع باید بر اساس برابری به توسعه روابط پرداخت وی افزود: زیربنای روابط بین الملل، توازن قوا و اشتراکات منافع ملی است. بنابراین به این مهم بویژه در روابط با ابرقدرتها باید دقت و توجه ویژه داشت، اگر توازن قوا و برابری در محاسبات استراتژیک دچار خطا شود، منجر به وابستگی خواهد شد.

نوبری تأکید کرد: همانطور که نگاه انحصارگرایانه به غرب ما را به انحطاط می‌کشاند، نگاه انحصارگرایانه به شرق هم ما را به انحطاط سوق می‌دهد. بنابراین نگاه ما صرفاً باید معطوف بر منافع ملی باشد و صرفاً بر اساس تأمین منافع ملی کلان و همه جانبه و بدون هرگونه سمپاتی به کشور خاصی در توسعه مناسبات بین المللی گام برداریم.

حفظ منافع ملی باید محور باشد

همچنین در این نشست رمضانعلی صادق زاده، مشاور وزیر صمت در دولت تدبیر و امید و استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر نیز گفت: در حال حاضر بحث ایدئولوژیک در تنظیم روابط نقش اساسی دارد. می‌بایست در این مسیر منافع ملی در اولویت قرار داد. برای توسعه اقتصادی کشور باید تناقض در تئوری و عمل را مرتفع کرد و تنها براساس حفظ منافع ملی به توسعه روابط بین المللی به ویژه در حوزه اقتصادی پرداخت.

پس از او، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در دولت تدبیر و امید گفت: در حوزه صنعت هوایی به دلیل تحریم‌های امریکا، مشکل اساسی در تأمین قطعات هواپیما و به ویژه خرید هواپیما داریم. این مسأله باید از طرق دیپلماتیک حل شود. سرمایه گذاری در صنعت هوایی نیازمند حمایت همه جانبه است و در این راستا در بخش تحقیق و توسعه توانایی بالایی داریم. باید تلاش شود ضمن حمایت مالی صنعت هواپیمایی و تجهیز و توسعه زیرساخت‌ها، تأمین هواپیماهای مسافربری حداقل از نوع ایرباس را با توسعه روابط دیپلماتیک و مذاکرات هوشمندانه با کشورهای غربی هموار کرد.

دولت بخش خصوصی را تا رسیدن به استانداردهای بین المللی حمایت کند

مجتبی خسرو تاج، قائم مقام وزارت صنعت، معدن وتجارت در دولت تدبیر و امید نیز گفت: منافع ملی باید به درستی تعریف شود. اگر بناست در روابط بین الملل موفق شویم، باید در چارچوب منافع ملی همه جانبه گام برداریم تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

وی افزود: باید میزان روابط اقتصادی با کشورهای مختلف را تنظیم و افراز کنیم. مطالعات راهبری در این حوزه را به دقت پیش برد. اگر بناست در توسعه اقتصادی موفق باشیم، اقتصاد دولتی عملاً باید به دست بخش خصوصی قرار گیرد و دولت بخش خصوصی را تا رسیدن به استانداردهای بین المللی حمایت کند و برای توانمندسازی در عرصه رقابت بین المللی برنامه ریزی کرد. ضمن اینکه در تأمین تکنولوژی و ارتقاء سطح کیفی و کمی صنایع داخلی باید با مدیریت علمی و تخصصی گام برداشت.

باید حب و بغض را کنار گذاشت

همچنین سیدمحمد هاشمی اصفهانی، مشاور عالی وزیر نفت در دولت اصلاحات در این نشست گفت: برای بهره برداری حداکثری در روابط بین الملل باید حب و بغض را کنار گذاشت و از آن سو فقط در جهت منافع ملی تلاش کرد. دراین راستا باید با اقدامات راهبردی مدیران متخصص در عرصه بین المللی حداکثر مزیت‌های ملی را کسب نمود و تهدیدات را از کشور حذف کرد.

در ابتدای جلسه، عابد مشایخ، دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان نقش کمیسیون را طی سالهای گذشته در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تعیین کننده بیان کرد و گفت: این کمیسیون به عنوان اتاق فکر اقتصادی در بدنه جبهه اصلاحات گام‌های راسخی را در تکمیل برنامه‌های توسعه محور برداشت و تلاش کرد با تدوین طرح‌ها و پروتکل‌های ویژه صنعتی و اقتصادی اقدامی اساسی در کمک به هدایت برنامه‌های پیشران علمی، صنعتی و اقتصادی چه در حوزه نظارت و شفاف سازی و چه حوزه مدیریت هوشمند سامانه‌های اقتصادی صورت دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا