خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین وضعیت «بیمه زنان خانه‌دار» از زبان مولاوردی

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، گفت: اخیرا با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه بیمه زنان خانه دار مکاتبه شده است تا گزارش نحوه عملیاتی شدن این بیمه به اطلاع رسانده شود؛ اما تاکنون پاسخی واصل نشده است.
به گزارش انصاف نیوز، شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در متمم بودجه سال 92 از بودجه سیاست‌های جمعیتی مقرر شده است تعداد 200 هزار زن خانه دار با منابع 100 میلیارد تومانی که در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار می گیرد، بیمه شوند که زنان بد سرپرست و سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان حمایتی در اولویت نوبت هستند.
وی اظهار کرد: حسب اطلاع از سازمانهای حمایتی، 120 هزار نفر از سازمان بهزیستی و 80 هزار نفر از کمیته امداد معرفی شده و قرار بود کارگروهی در مرکز تشکیل و افراد را شناسایی کنند.
چگونگی بهره‌مندی زنان خانه‌دار از نظام تأمین اجتماعی یکی از دغدغه‌های دولت‌ها
مولاوردی درباره روند اجرای طرح بیمه زنان خانه دار، گفت: فقدان امنیت اجتماعی و اقتصادی و نداشتن آینده‌ای امن برای زنان خانه دار هنگام بروز حوادث محتمل و قطعی نظیر از کار افتادگی، بیوگی، طلاق، بیماری، سالخوردگی، رها شدگی و … به جهت تنگناها و نواقص سیستم تأمین اجتماعی فعلی و مطالبات زنان در این خصوص و از سوی دیگر نگاه نظام به جایگاه و نقش زنان خانه دار منجر به آن شده است که همواره موضوع چگونگی بهره مندی زنان خانه دار از نظام تأمین اجتماعی به عنوان یکی از دغدغه‌های دولت‌ها باشد.
وی اضافه کرد: در پی مصوبه 3 بهمن ماه سال 78، هیأت دولت مرکز امور مشارکت زنان را موظف به تهیه و تدوین طرح بیمه زنان خانه دار کرد و در نتیجه اقدامات انجام شده طرح صندوق تأمین اجتماعی زنان خانه دار در سال 80 به دولت ارائه و در نهایت با هماهنگی با فراکسیون زنان مجلس اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار در قالب اختصاص ردیفی از بودجه در سال 81 به بعد بر عهده سازمان بهزیستی نهاده شد.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: با روی کار آمدن دولت نهم و تأکید رئیس جمهور وقت در اجرای طرح مذکور، در جلسه 27 آبان ماه سال 85 هیأت دولت مصوب شد که مرکز امور زنان و خانواده با همکاری نمایندگان زن مجلس طرح اجرای کامل بیمه زنان خانه دار را بررسی و نتیجه را برای تصویب به هیأت دولت ارائه کند.
وی افزود: بر همین اساس اساسنامه پیشنهادی صندوق بیمه زنان خانه دار از سوی این مرکز تهیه و در اسفندماه سال 85 به هیأت دولت ارائه شد. در جلسه کمیسیون اجتماعی دولت در سال 87 کارگروهی برای بررسی موضوع با مسئولیت وزارت رفاه تشکیل شد که پس از بررسی کلیات با ایجاد صندوقی برای این امر موافقت نشد و بر استفاده از ظرفیت صندوقهای بیمه تأکید شد به نحوی که با اجرای طرح بیمه زنان خانه دار در قالب بیمه حرف و مشاغل آزاد موافقت و با صدور بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی از تاریخ 17آذرماه سال 87 این گروه در زمره مشمولان تأمین اجتماعی قرار گرفتند و در صورت تمایل به صورت خوداظهاری با رعایت شرایط مقرر بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد می توانستند بیمه شوند؛ اما به دلیل مشکلات اجرایی این طرح و لحاظ نشدن سوابق پرداختی قبلی به سازمان بهزیستی و شرط سنی و سهم اندک 2 درصد کمک دولت، استقبال چندانی از طرح توسط زنان خانه دار نشد.
مولاوردی در ادامه گفت: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه 709-710-711-712 مورخ 22فروردین ماه ، 5 و 19 اردیبهشت ماه و 2خرداد ماه سال 91 موضوع تعیین مشوق‌های فرزندآوری در بند 13-18 از ماده 30 احتساب خانه داری به عنوان شغل و کمک به بیمه بازنشستگی زنان متأهل خانه‌دار با پرداخت بخشی از حق بیمه توسط دولت متناسب با درآمد خانواده تصویب شد.
وی افزود: در زمان دولت دهم، پیگیری این امر از طریق حقوقی خارج و به یکی از مشاوران ایشان محول شد که پس از 2 سال به دلیل بی نتیجه ماندن به ستاد ملی زن و خانواده محول شد که در جلسه مورخ 7 اردبیهشت‌ماه سال 92 اجرای طرح بیمه زنان خانه دار در قالب موادی به تصویب رسید.
مولاوردی درباره مواد طرح بیمه زنان خانه‌دار گفت: در ماده اول آمده است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرای آزمایشی بیمه زنان خانه دار به تعداد 100هزار نفر، بر مبنای 70 درصد حداقل دستمزد کارگر عادی در سال 92 از ردیف بودجه‌های مربوطه منابع مالی لازم را تأمین و بر حسن اجرای آن نظارت کند، ضمن آنکه طبق ماده 2 این ماده قانونی، به منظور تخصیص ردیف بودجه‌های مربوطه ضروری است معاونت نظارت راهبردی با هماهنگی دستگاه متولی اقدام کند.
وی افزود: در ماه 3آمده است: با هدف اجرایی کردن طرح بیمه زنان خانه دار و به منظور اجرای فاز مقدماتی مرحله دایمی طرح، وزارت کار و رفاه اجتماعی با اجرای طرح پلکانی بیمه، صندوق بیمه روستاییان و عشایر را به صندوق بیمه اجتماعی و فراگیر تغییر و اصلاحیه فوری تهیه کند و آیین نامه اجرایی صندوق و اساسنامه را تهیه کند. همچنین طبق ماده 4 این قانون، به منظور اجرای فراگیر بیمه زنان خانه دار طی برنامه ششم و هفتم توسعه، معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری باید با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با تعیین ماده مستقل ساز و کارهای مربوط به بیمه اجتماعی فراگیر را با رویکرد پوشش کامل زنان خانه دار تدوین و عملیاتی کند.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ماده 5 طرح بیمه زنان خانه دار گفت: بر اساس این ماده مرکز امور زنان و خانواده مکلف است ضمن تهیه متن تفاهمنامه بیمه مستمری زنان خانه‌دار در قالب طرح مورد تایید، انعقاد موافقت‌نامه با شرکت‌های خصوصی بیمه با 20 درصد سهم دولت در سال اول و با حذف نقش دولت در سال های بعدی را در دستور کار خود قرار دهد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا