خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات تازه از اختلاس دو میلیون دلاری از مجتمع بندر امام

جزییاتی از اختلاس دو میلیون دلاری از مجتمع بندر امام منتشر شد.

روز گذشته، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از کشف اختلاس یکی از کارکنان امور مالی مجتمع بندری امام و شناسایی فرد خاطی خبر داد.

به گزارش اعتماد، بر اساس جزییاتی که رسانه‌های رسمی از این اختلاس منتشر کرده‌اند ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر استان خوزستان درباره این «اختلاس» گفته است: «اوایل فروردین امسال واحد‌های ذی‌ربط اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان متوجه سوءاستفاده یکی از کارکنان امور مالی مجتمع مبنی بر برداشت مبالغی از حساب سازمانی می‌شوند و بلافاصله با هماهنگی و اقدام به موقع مقام قضایی، تمامی اشخاص و افرادی که از طریق این فرد به حساب آن‌ها مبالغی واریز شده بود، مورد شناسایی قرار گرفتند و حساب آن‌ها مسدود شد و مبالغ بازگردانده خواهد شد.»

وی تصریح کرده: «در جریان این برداشت غیرقانونی که در ماه‌های پایانی سال گذشته انجام شده است، هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های نظارتی و امنیتی استان برای دستگیری و بازگرداندن فرد متخلف که به خارج از کشور گریخته، همچنان ادامه دارد.»

تسنیم نیز در این مورد با لحن «امیدوارکننده‌ای» تاکید کرده که «فرد متخلف به عنوان مسوول حوزه پرداخت مجتمع بندری امام خمینی (ره) مبالغی را به حساب‌های ثالث واریز کرده، این مبلغ واریزی به حساب‌های ثالث تاکنون مشخص نیست. طبق اظهارات یکی از مدیران بندر امام مبلغ اعلام شده در برخی رسانه‌ها مورد تأیید نیست.»

منظور از مبلغ «اعلام شده» رقم ۱۲۰ میلیارد تومان معادل ۲ میلیون دلاری است که توسط یک کارمند امور مالی مجتمع بندری امام به‌طور غیرقانونی خارج شده است.

اطلاعات خبرنگار «اعتماد» حاکی از آن است که این کارمند با نام اختصاری «الف. الف» مسوول صدور چک در حسابداری مجتمع بندری امام بوده و رقمی معادل دو میلیون دلار را به صورت «ارز دیجیتال» برداشت و از کشور گریخته است. مقصد این فرد کشوری بوده که همکاری خاصی با ایران برای بازگرداندن متهمان مالی و اختلاس‌های کلان نکرده و نمی‌کند: کانادا!

خانواده این فرد پیش از این و در زمستان سال گذشته به کانادا گریخته‌اند و خودش نیز با استفاده از فرصت به وجود آمده در تعطیلات نوروز به این کشور رفته. این اختلاس باتوجه به اینکه «توکن» امور مالی حسابداری بندر امام خمینی در اختیار وی برای پرداخت‌های مالی به اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است صورت گرفته و با عدم حضور وی در پایان تعطیلات نوروزی در محل کارش، موضوع اختلاس و برداشت غیرقانونی وجوه از حساب‌های بندر برملا می‌شود!

همسر این فرد نیز با نام اختصاری «الف. ش» معرفی شده که وی نیز در یکی از مهم‌ترین شرکت‌های صنایع غذایی ایران در منطقه ویژه امام مشغول به کار بوده و سمت مدیریت هم داشته است.

گفته می‌شود که خانم «الف. ش» در شرکتی متعلق به هلدینگ «الف» به عنوان مدیرعامل فعالیت می‌کرد. شرکتی که سال ۸۷ یکی از بزرگ‌ترین قرارداد‌های سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در بنادر کشور برای تولید و صادرات شکر را با سازمان بنادر و کشتیرانی امضاء کرده بود و در آخرین تحولات، برای پرداخت حقوق کارگران خود نیز به مشکل خورده است.

در این قرارداد قرار بود مجتمع تصفیه شکر‌خام در بندر امام‌خمینی (ره) به ظرفیت یک‌میلیون تن در سال و با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک‌هزار و ۸۹۶‌ میلیارد ریال با مشارکت شرکت BMA آلمان احداث شود.

البته حجم مبادلات مالی در بندری به مانند بندر امام آنقدر بالا هست که خیلی‌ها اصلا متوجه چنین ارقام کوچکی نشوند. اما به نظر می‌رسد در مورد اختلاسی که اتفاق افتاده، مجموعه وزارت راه، سازمان بنادر و کشتیرانی و مدیران غیربومی بندر امام باید در رابطه با موضوع پاسخگو باشند که چگونه رقمی در سطح ۲ میلیون دلار از خزانه یک سازمان برداشت شده و تا بعد از تعطیلات چنین امری نامکشوف مانده است و اصولا چه برنامه‌ای برای جلوگیری از وقوع چنین فسادی در سازمان‌های تابعه خود دارند؟

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا