خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احیای کوریدور شمال-جنوب

آرمان ملي نوشت: بر اساس اهداف برنامه توسعه ششم در حالي کريدور شمال و جنوب قرار است ايران را به هاب ترانزيتي منطقه تبديل کند که در حال حاضر با جنگ روسيه و اوکراين فرصت‌هاي جديدي پيش روي اقتصاد ايران قرار گرفته که مي‌تواند منافع زيادي را براي کشور به ارمغان آورد، اگرچه که در اين راستا ضعف موجود در ساختار حمل و نقل ريلي کشور دستيابي به اين فرصت را با اما و اگرهاي زيادي مواجه کرده و در اين ميان کمبودهاي موجود در تجهيزات و خدمات فني و مهندسي بيشترين چالش را مقابل ناوگان ريلي کشور قرار داده است. البته در اين راستا دولت سيزدهم ضمن به کارگيري سياست ارتقاي همکاري‌هاي مشترک ترانزيتي با کشورهاي منطقه و حتي قرار است تا با واردات لکوموتيوهاي مورد نياز ناوگان ريلي کشور روند توسعه را با سرعت بيشتري طي کند موضوعي که وزير راه و شهرسازي نيز بر آن تاکيد داشته و رستم قاسمي معتقد است استفاده از ظرفيت‌هاي ريلي روسيه تنها گزينه‌اي است که مي‌تواند روياي استفاده از کريدور شمال و جنوب را محقق سازد.

اگرچه که در اين راستا برخي از کارشناسان معتقدند با توجه به اينکه اساس ناوگان ريلي روسيه به لحاظ ساختاري تفاوت زيادي به زيرساخت‌هاي ريلي ايران دارد سياست واردات تجهيزات و لکوموتيو از اين کشور احتمالا رويکرد چندان قابل دفاعي نخواهد بود و دولت اگر حمايت خود را متوجه ظرفيت‌هاي داخلي کند از توجيه بيشتري برخوردار خواهد شد.

توافقات حمل و نقلي با کشورهاي منطقه

بر اساس اين گزارش رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي در حاشيه افتتاح نهمين نمايشگاه بين‌المللي حمل و نقل ريلي، صنايع، تجهيزات و خدمات وابسته در پاسخ به «آرمان ملي» در خصوص مزيت‌هاي استفاده از کريدور شمال و جنوب آن هم در بحران جنگ روسيه و اوکراين گفت: ايران از نظر ژئوپليتيکي موقعيت مناسبي در منطقه دارد به همين دليل به صورت ويژه مورد توجه کشورهاي همسايه قرار داشته و در اين راستا در سفرها توافقاتي در حوزه حمل و نقل با ترکمنستان، عراق، آذربايجان، ارمنستان و قزاقستان صورت گرفته است همچنين روز گذشته توافق خوبي با عمان در حوزه حمل و نقل دريايي و ترکيبي به امضا رسيد تا آنها بتوانند با ايجاد مرکز لجستيک در ايران کالاهاي خود را از طريق خطوط ريلي ايران به کشورهاي حوزه قفقاز ارسال کنند.

وي با تاکيد بر اينکه عدم ساماندهاي توافقات با کشورهاي همسايه قطعا باعث عقب ماندن کشور در زمينه ترانزيت خواهد شد گفت: در سفر به روسيه با مقامات اين کشور مذاکرات مختلفي صورت گرفته تا با توجه به جنگ اوکراين، روس‌ها بتوانند کالاهاي خود را از طريق ايران به آسياي ميانه و هند انتقال دهند همچنين روز چهارشنبه معاون نخست وزير روسيه به ايران در اين راستا به ايران سفر مي‌کند. وزير راه و شهرسازي در پاسخ به نقش روس‌ها در تامين زيرساخت‌هاي ريلي گفت: قطعا از ظرفيت‌هاي روسيه براي توسعه ناوگان ريلي بهره‌گيري خواهد شد و در اين راستا قرار است از شرکت‌هاي روس لکوموتيو خريداري شود. قاسمي با عنوان اينکه ايران پتانسيل ترانزيت بيش از 20ميليون تن در سال را دارد که به معني درآمد بيش از 20 ميليارد دلاري است که تحقق آن برنامه ريزي مفصلي را طلب مي‌کند، گفت: در کشور توانمندي‌هاي بسياري وجود دارد و توليد کنندگان ايراني توانايي ساخت واگن را دارند و در اين زمينه نيازي به واردات وجود ندارد به گونه‌اي که شرکت‌هاي داخلي مي‌توانند در هر حجم و ميزاني واگن توليد کنند و بر اين اساس در سال جاري افزايش توليد و انعقاد قراردادهاي جديد هزار دستگاه لکوموتيو نياز است. وزير راه و شهرسازي افزود: 14 هزار کيلومتر ريل در کشور وجود دارد تکميل کنيم تا کريدور شمال و جنوب تکميل خواهد شد. همچنين به بيش از 1000 دستگاه لکوموتيو در کشور نياز است که در صورت برخورداري از آن با همين شرايط و زيرساخت‌هاي کنوني امکان انتقال و ترانزيت 20 ميليون تن کالا در کشور وجود داشت که نه تنها منابع درآمدي مناسبي براي کشور دارد بلکه وقتي کشوري مرجع ترانزيت مي‌شود مزاياي سياسي و امنيتي بسياري در پي آن ايجاد مي‌شود. وي گفت: قرار بود در طول برنامه ششم توسعه 30 درصد بار کشور از طريق خطوط ريلي جابه‌جا شود اما متاسفانه يک سوم اين ميزان هم محقق نشده و سرعت پايين قطارهاي باري ما در اين مسأله تاثيرگذار بوده است. همچنين بايد در بخش مسافري کيفيت واگن‌ها افزايش يابد که در دستور قرار دارد و توسعه و رونق صنعت ريلي جزو نيازهاي اصلي کشور است اين در حاليست که در برخي از کشورها سهم حمل و نقل ريلي از جابه جايي مسافر بيش از 80 درصد است.

بررسي دلايل حادثه متروپل آبادان

رستم قاسمي همچنين درباره آخرين وضعيت و مبلغ وام وديعه مسکن اظهار کرد: روز گذشته جلسه شوراي پول و اعتبار برگزار مي‌شود و مقرر شده تا درباره وام وديعه مسکن تصميم‌گيري شود. البته هنوز مبلغ آن مشخص نيست اما ميزان آن نيز در اين جلسه بررسي مي‌شود. وي همچنين درباره حادثه ساختمان متروپل آبادان گفت: با مقصران اين حادثه برخورد مي‌شود. در اين راستا تيمي از وزارت راه و شهرسازي به آبادان مي‌رود تا اين حادثه را ارزيابي کند. قرار است علت اصلي فرو ريختن ساختمان متروپل آبادان بررسي شود و به محض اينکه نتايج آن اعلام شد به مردم اطلاع‌رساني خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا