خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دپوی خودروهای لوکس در حیاط خلوت بانک‌ها؟!

انصاف نیوز ردپای دیگری از شبکه بانکی در بازارهای حساس یافته است

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: در شرایطی که سوداگری برای بانک‌ها سخت‌تر از پیش شده، به نظر می‌رسد مخفی‌کاری و زیرزمینی‌شدن این دست فعالیت‌ها در دستور کار برخی از آن‌ها قرار گرفته است.

رشد تعداد بانک‌ها در کشوری که برای 10 سال، خالص رشد اقتصادی‌اش تقریبا صفر بوده، همواره یکی از موضوعات جذاب برای پژوهش‌گران و صاحب‌نظران حوزه اقتصاد بوده است. این توجه و ادبیات تولیدشده درباره آن، با استقبال جامعه مواجه شد و مسئولان گوناگون کشور را هم به واکنش واداشت تا جایی که ممنوعیت بنگاه‌داری و فعالیت‌های سوداگرانه بانک‌ها به یکی از ترجیع‌بندهای سخنان روسای قوا و مدیران اقتصادی کشور تبدیل شد.

این ممنوعیت البته دلیل داشت؛ مقامات گوناگون کشور در بزنگاه‌های بحرانی‌شدن شرایط اقتصادی کشور، تیغ تیز انتقادات خود را متوجه بانک‌ها و به ویژه بانک‌های خصوصی می‌کردند و پرده از فعالیت‌های آنان برمی‌داشتند تا ناتوانی خود در کنترل اوضاع را توجیه کنند. به لطف همین افشاگری‌ها بود که دانستیم در بحران مسکن دهه 1380 یا بحران ارز و سکه طلای اوایل دهه 1390 و… بانک‌ها نقش پررنگی داشته‌اند.

بخشنامه ممنوعیت سوداگری بانکها در بازار املاک و مستغلات

به اعتبار همین افشاگری‌ها و ایجاد حساسیت در افکار عمومی بود که اعلام شد همه بانک‌های کشور از بنگاه‌داری و عملیات سوداگرایانه منع شده‌اند اما به نظر می‌رسد سود سرشار این نوع فعالیت‌ها، بیشتر از آن است که بانک‌ها را از حضور در بازارهایی مانند املاک، ارز، سکه و خودرو منصرف کند. انبار چند ده اتومبیل لوکس در پارکینگ یکی از مجتمع‌های تجاری مرکز تهران، شاهدی برای این مدعاست. بر اساس اخباری که به دست انصاف رسیده (و مورد راستی‌آزمایی هم قرار گرفته) پارکینگ یکی از مجتمع‌های تجاری مرکز تهران به محلی برای نگه‌داری انواع خودروهای لوکس از جمله مدل‌هایی از مرسدس بنز، بی‌ام‌و و لکسوس تبدیل شده است که برخی‌شان دارای پلاک ملی هم هستند.

این مجتمع تجاری پیش‌تر به یکی از دانشگاه‌های کشور تعلق داشت که ظاهرا در مناسبات تجاری به کنسرسیومی از بانک‌های خصوصی‌شده و خصوصی واگذار شده است.

نگه‌داری این خودروها در پارکینگ مجتمعی تجاری متعلق به شبکه بانکی در مرکز شهر تهران، پرسش‌های گوناگونی را به ذهن متبادر می‌کند؛ این‌که خودروها توسط چه کسانی و با چه سازوکاری وارد کشور شده‌اند؟ چگونه به مرکز شهر رسیده‌اند؟ چرا دپو شده‌اند و قرار است چه سرنوشتی داشته باشند؟

پاسخ به این پرسش‌ها در شرایطی که ابهامات زیادی درباره عملکرد بانک‌ها وجود دارد کمی دور از انتظار است اما در صورت تحقق، می‌توان آن را نشانه‌ای از تغییر رویکرد شبکه بانکی در شفاف‌سازی عملکرد خود دانست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا