خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایتی از پرونده‌ی «ر – ع»

خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «از گوشی‌قاپی تا گردنبند‌قاپی از زنان و دختران / «اعدام» عاقبت زورگیر خشن چاقو به دست تهران!» نوشت:

«زورگیر بودند؛ آن هم مسلح و خشن! برایشان فرقی نمی‌کرد که قربانی چه سن و سالی داشته باشد فقط آنچه برایشان مهم بود و چشمانشان را می‌گرفت برق طلا و جواهر بود؛ نه ترس و لرزه‌ای که با کندن گوشواره از گوش دختر بچه‌ای ـ که در کوچه بازی می‌کرد ـ بر تنش می‌انداختند یا به شماره انداختن ضربان قلب پیرزنی که گردنبند را با قساوت از گردنش می‌کشیدند نه بریدن النگو از دست زنان جوانی که بر آسفالت سرد و سیاه زمین به اسارت گرفته و با پا روی سینه‌شان می‌نشستند!

«باند سارقان مسلح شرق تهران» هیچ ابایی نداشتند نه از مردم و رهگذران نه از دوربین‌های مداربسته که تصویرشان را ضبط کند؛ زنان و کودکان بی‌دفاع را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن، خفت می‌کردند، روی زمین خوابانده و با تهدید چاقو و با قیچی اقدام به بریدن و ربودن طلاجات می‌کردند.

*سارق اعدامی شرق تهران کیست؟

«ر_ ع» متولد ۱۳۷۳ با قد حدود ۱۹۰ سانتی متر «سابقه‌دار» و سرکرده این باند خبیث و شیطانی بود؛ اوایل تنها کار می‌کرد، موتورش را سر کوچه پارک می‌کرد، به بهانه پرسیدن آدرس به سراغ طعمه‌های جوان و دختران می‌رفت، نگاه می‌کرد ببیند که آیا طلا و جواهر دارند یا نه؛ بعد در یک لحظه در فرصتی مناسب و با استفاده از خلوتی کوچه یا خیابان غافلگیرشان می‌کرد؛ از پشت خفت‌شان می‌کرد، آن چنان سریع که قدرت عکس‌العمل را از قربانی می‌گرفت و زنان و دختران چنان غافلگیر می‌شدند که نمی توانستند هیچ کاری انجام دهند!

سرقت وقیحانه و بی‌شرمانه «ر_ع» در روز روشن از ناموس مردم ادامه داشت تا اینکه دامنه‌ زورگیری‌اش را گسترش داد. گروه تشکیل داد و شد سرکرده! با چند نفر دیگر حدود ۲۰۰ فقره زورگیری کردند!

متهم حکایت ما یک جوان سابقه‌دار بود که از سال ۹۳ یعنی از ۲۰ سالگی دارای سوابق محکومیت است؛ ابتدا کلاهبرداری می‌کرده و بعد هم موبایل‌قاپی و از سال ۹۷ تا ۹۸ که دستگیر شد نیز زورگیری خشن از زنان را در پرونده خود ثبت کرد تا در نهایت در ۴ خرداد ۱۴۰۱ به دار مجازات آویخته شد.

*از گزارش اولین پرونده زورگیری تا تشکیل تیم ویژه پلیس آگاهی

مهرماه ۹۷ بود که گزارش‌هایی در خصوص زورگیری خشن یک فرد جوان از زنان و دختران جوان و کودکان در نواحی شرقی و شمال شرق تهران به پلیس آگاهی تهران گزارش شد.

سرقت‌هایی که در محدوده‌های پایگاه‌های ۱-۲-۳-۴ و ۸ با همین شیوه و شگرد به‌وقوع پیوست و تصاویر به دست آمده از صحنه‌های سرقت موید این امر بود که ۴۶ فقره سرقت تا آن لحظه توسط یک باند سرقت به وقوع پیوسته بود.

در ادامه هم کارآگاهان پلیس آگاهی و دایره اطلاعات جنایی با اقدامات میدانی و اطلاعاتی هویت متهم اصلی را شناسایی کرده و نسبت به دستگیری اقدام کردند اما در ادامه با تغییر محل سکونت، متهم نهایتاً در تاریخ بیستم خرداد ۹۸ به همراه سه همدستش در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد.

هنگام دستگیری از متهمان ۳ دستگاه موتورسیکلت، یک دستگاه خودروی سواری لیفان۶۰ و مقدار قابل توجهی وجه نقد که حاصل از فروش طلاجات مسروقه بود کشف و ضبط شد.

*زورگیران در اعترافات چه گفتند؟

دستگیرشدگان در اعترافات خود عنوان کردند که از سال۹۷ سرقت‌های خود را به صورت باند دو نفره با شگرد گوشی‌قاپی و گردنبندقاپی آغاز کرده تا اینکه در ماه‌های اخیر با تشکیل باندهای چهار و شش نفره به شکل وسیعی اقدام به سرقت‌های خشن طلاجات از بانوان و کودکان در سطح شهر تهران کرده‌اند به گونه‌ای که بانوان و یا فرزندان خردسال آنان که در حال تردد بودند در معابر و در انظار عمومی بر روی زمین خوابانده و با تهدید چاقو مبادرت به سرقت طلاجات همراه آنان می‌کردند که این امر موجب جراحت شدید روحی و روانی مالباختگان می‌شد.

گفتنی است متهمان به بیش از 200 فقره سرقت به شگردهای فوق اعتراف کرده و ده‌ها مالباخته مراجعه و متهمان را مورد شناسایی قرار دادند.

در نهایت هم متهمان به همراه پرونده تشکیل شده در پلیس آگاهی به دستگاه قضایی تحویل شدند.

*دادستان: جرم محاربه «ر_ع» تایید شد/ حکم اعدام سارق مسلح اجرا شد

در نهایت علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران چهارم خرداد ماه امسال از اعدام سارق مسلح خیابان‌های تهران خبر داد و گفت: این سارقان مسلح در موارد متعددی اقدام به ضرب و جرح و سرقت مقرون به آزار مالباختگان نموده‌ و با همین شیوه جرایم یاد شده را علیه افراد زیادی مرتکب شده‌اند.

صالحی خاطرنشان کرد: پس از طی مراحل دادرسی، اثبات جرم محاربه از طریق سرقت مسلحانه و صدور حکم اعدام در خصوص متهم (ر-ع)، این حکم در دیوان عالی کشور تأیید و صبح چهارشنبه به مرحله اجرا گذاشته شد.

*پلیس: اعدام سردسته باند مخوف زورگیری از زنان اقدامی قابل تحسین است

سردار حمید هداوند جانشین فرماندهی تهران بزرگ با تاکید بر لزوم انجام مجازات‌های بازدارنده اظهار داشت: برخورد قهری، سلبی و مقتدرانه شاید تنها راه برخورد با برخی مجرمان باشد چراکه در بررسی سابقه برخی مجرمان مشاهده می‌شود که این افراد علیرغم اینکه بارها در زندان محبوس بوده‌اند اما به محض آزاد شدن و بیرون آمدن از زندان مجدد با وقاحت و جسارت بیش‌تری دوباره دست به اعمال مجرمانه و شرورانه خود زده‌اند.

وی گفت: در بررسی اجمالی این موضوع می‌توان به این نتیجه رسید که ظاهراً مجازات‌های اعمال‌شده چندان بازدارنده و پشیمان‌کننده نبوده و به همین دلیل این افراد پس از روانه شدن به زندان‌ها با کوله‌باری از تجربیات جدید برای دست زدن به اعمال مجرمانه و با تشکیل باندهای مجرمانه دوباره به عرصه جامعه باز می‌گردند؛ لذا پس از انجام همه این تلاش‌ها، شاید تنها گزینه باقی مانده حذف فیزیکی و اعدام این گونه افراد باشد چراکه وجود آن‌ها امنیت سایر شهروندان را به مخاطره می‌اندازد؛ از این رو دادستان محترم تهران در صدور حکم اعدام سردسته باند مخوفی که بی‌رحمانه با قمه و قداره به تعدادی از زنان و پیرزن‌ها حمله‌ور می‌شدند و با تهدید طلاجات آن‌ها را به سرقت می‌بردند اقدامی تحسین برانگیز و قابل دفاع است زیرا فرد معدوم دارای سوابق متعدد کیفری بوده که متاسفانه با شرارت و سرقت‌های خشن از بانوان موجی از ناامنی و نگرانی را برای جامعه ایجاد کرده است.

جانشین فرمانده انتظامی پایتخت خاطرنشان کرد: این افراد جدای از سرقت، کوهی از ناامنی، اضطراب و استرس را برای قربانیان، خانواده، اطرافیان و حتی جامعه به یادگار گذاشتند که سال‌ها زمان لازم است که بتوان این حوادث ناگوار را به فراموشی سپرد که به‌طور حتم برخورد قهری و سلبی مناسب با این گونه افراد همانطوری که مطالبه همه مردم است می‌تواند عامل بازدارنده‌ای باشد تا این فکر خام در مخیله برخی دیگر از مجرمان ساده‌لوح شکل نگیرد چراکه با این گونه اقدامات مقتدرانه، هم مجرمان و هم نوچه‌های آنان خواهند فهمید که در صورت ایجاد ناامنی برای مردم محکوم به شدیدترین مجازات هستند و به‌طور حتم مجازات‌ها پشیمان‌کننده خواهند بود».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا